شنبه, 12 خرداد 1403

 



موضوع: MMS چیست؟

MMS چیست؟ 11 سال 2 هفته ago #8811

دانشگاه جامع علمی کاربردی
واحد 13
عنوان : MMS چیست؟

دانشجو:
فرزانه حیدری
دانشجوی کارشناسی روابط عمومی (رسانه)
استاد:
جناب آقای دانیالی
ساعت کلاس 14:30 الی 16

نیمسال دوم 92-91
MMS چیست؟
امروزه دیگر تلفن همراه بخشی از زندگی روزانه مردم شده است که در تمام مدت روز از آنها جدا نمی شود و بیش ترین کمک را به رفع نیازهای اداری و ارتباطی آنها می کند.
بنابراین طبیعی است که اپراتورها تلاش بیش تری برای ارایه سرویس های ارزش افزوده به مشترکان خود بکنند.سرویس پیام چندرسانه ای یکی از سرویس های ارزش افزوده است که در ایران نیز ارایه می شود. برخی معتقدند که پس از ظهور سرویس پیام کوتاه در سال 1990 دیگر هیچ سرویسی را نمی توان راه اندازی کرد که تا این حد سودده باشد ولی عده ای دیگر می گویند که در صورت برطرف شدن برخی مشکلات فنی، چشم انداز روشنی در انتظار MMS خواهد بود.
سرویس پیام چندرسانه ای، استاندارد جدیدی در سرویس های Messaging به حساب می آید که همانند پیامک از یک موبایل به موبایل دیگر منتقل می شود.
MMS خلاصه لغت انگلیسی Multimedia massage system می باشد که یکی از خدمات چندگانه GPRS است. اما برای اینکه بدانیم دقیقا این سیستم چیست ابتدا باید خود نسل دوم و سوم شبکه تلفن همراه و GPRS را بررسی کنیم:

تاریخچه:
اولین شبکه نیمه تجاری 3 G توسط NTT DoCoMo در ژاپن به نام FOMA و در ماه می ۲۰۰۱ با تکنولوژی W-CDMA راه‌اندازی شد. و بعد از چندین ماه، همین شرکت ژاپنی، شبکه تجاری خود را در اکتبر ۲۰۰۱ به این تکنولوژی مجهز کرد. همچنین ۲ ماه بیشتر نگذشته بود که در ژانویه سال ۲۰۰۲ شرکت SK Telecom در کره‌جنوبی به عنوان دومین شرکت تجاری از این تکنولوژی بهره برد و بعد از چندین ماه، این تکنولوژی در بسیاری از اپراتورهای بزرگ تلفن‌همراه دنیا (اعم از آسیای شرقی، اروپا و آمریکا) همه‌گیر شد. جالبه بدونید که اولین اپراتور در آمریکا از 3G استفاده کرده بود شرکت شبکه‌های Monet بود که بعدها ورشکست شد و دومین شرکت هم شرکت معروف Verizon در اکتبر ۲۰۰۳ بود.
در ادامه جالبه بدونید که بعد از اینکه تکنولوژی GPRS به شبکه نسل دوم (2G) اضافه شد، نسل جدیدی به نام 2.5G یا همان نسل دو نیم ایجاد شد که سرعتی معادل ۵۶ تا ۱۱۴ کیلوبیت بر ثانیه را فراهم کرد (مثل ایرانسل و همراه اول در ایران) که برای سرویس‌هایی مثل پروتکل برنامه‌ای بی‌سیم (WAP)، پیام کوتاه (SMS)، پیام چندرسانه‌ای (MMS) و دسترسی به اینترنت و وب استفاده می‌شد.
سپس با اضافه‌شدن تکنولوژی EDGE (که برای نسل سوم طراحی شده بود) با نسل دو و نیم، نسل جدید 2.75G (نسل دو و هفتاد و پنج) متولد شد، که سرعت‌ها را کمی بالاتر برد و EGPRS یا همان GPRS بهبود‌یافته را با سیستم کدگذاری 8PSK معرفی کرد.
و در آخر نسل سوم یا همان 3G خودمان که از استانداردهای UMTS استفاده می‌کند و فرکانس ۵ مگاهرتزی دارد.در آخر باید بدونید که در حال حاظر شرکت ایرانسل از بستر ۲.۷۵ بهره می‌برد و سرویس‌های نسل ۲.۵ را ارائه می‌دهد و همراه اول از بستر ۲.۵ و سرویس‌های همان نسل استفاده می‌کند.
همچنین باید بدونید که بعضی از گوشی‌های کنونی موجود در بازار (بیشتر گوشی‌هایی با قیمت بالای ۳۰۰هزار تومان) از تکنولوژی 3G پشتیبانی می‌کنند و در صورتی که اپراتور سوم تلفن همراه ایران بیاید یا یکی از دو اپراتور دیگر نسل تکنولوژی خود را به‌روز کنند، می‌توانید اینترنت فوق پرسرعت در گوشی موبایل‌تان بهره ببرید.

GPRS
General Packet Radio Service- GPRS از يك شبكه (Packet-switched) كه بهتر از استاندارد ارتباطي GSM circuit-Switched است استفاده مي كند. كه اين مورد باعث بوجود آمدن قابليت هاي بهتر فراوان كه بهتر آن بالا رفتن سرعت است مي شود. ارائه سرعت 171.2 kbit/s امري دست يافتني و ميسر مي باشد در حالي كه براي رسيدن به اين منظور مي بايست چندين (در حقيقت 8 تا 2) GSM به طور همزمان با هم در حال كار باشند كه در اين حال نيز عملاً كاربر چيزهاي زيادي را از دست خواهد داد. براي مثال Orange سرعتي معدل 52 kbit/s تا 26 را ارائه مي دهد و ديگران نيز تقريباً در همين حدوداند.
برای استفاده از این تکنولوژی، شما باید PDA یا موبایلی داشته باشید که GPRS را پشتیبانی کند تا به شرکتی که سرویس GPRS را ارائه می کند، دسترسی پیدا کنید. GPRS به صورت کلی سه مزیت برای مشترک خود به ارمغان می آورد:
- اول اینکه امکان می دهد تا همواره ارتباط خود را با اینترنت حفظ نمایید و لازم نیست برای برقراری هر ارتباط، هر بار به شرکت ارائه دهنده سرویس اینترنت متصل گردید.
- دوم اینکه GPRS به صورت ذاتی دارای سرعت به مراتب بالاتری نسبت به خطوط ارتباطی داده معمولی در موبایل می باشد.
خطوط معمولی موبایل، حداکثر دارای سرعت 9.6 کیلوبیت در ثانیه می باشند و در صورت استفاده از سرویس High-Speed Circuit Switched Data یا همان HSCSD حداکثر می توانند از سرعت 1.44 کیلوبیت در ثانیه بهره ببرند. در صورتی که GPRS می تواند تا سرعت 56 کیلو بیت در ثانیه شما را به اینترنت متصل نماید.
- سومین و اصلی ترین مزیت GSRP این است که شما مبلغ ارتباط خود را بر اساس مقدار اطلاعات ورودی و خروجی به شرکت ارائه دهنده سرویس می پردازید و نه بر اساس مدت زمانی که به اینترنت متصل هستید. این به آن معنا است که ممکن است شما تمامی روز به اینترنت متصل باشید اما فقط در هنگام ارسال یک پیغام، مبلغی را پرداخت کنید.


کاربردهای GPRS






پست الکترونیکی
با توجه به ارتباط دائمی با اینترنت در سیستم GPRS و پرداخت هزینه به ازای اطلاعات ارسالی و دریافتی، شما می توانید نامه های الکترونیکی خود را در هر زمان با حداقل هزینه و حداکثر سرعت دریافت و یا به آنها پاسخ دهید.

پیغام های لحظه ای
ارتباط دائمی به اینترنت به شما امکان می دهد تا همواره پیغام های فوری خود را که توسط نرم افزار های Chat فرستاده می شوند، در هر لحظه دریافت و به آنها پاسخ دهید. یعنی شما می توانید با هرکدام از برنامه های IRC/ICQ/Yahoo Messenger/MSN Messenger/AOL Messenger و... در تمامی مدت روز بهره ببرید.
مرور سایت های وب
همچون دیگر خدمات، شما توسط GPRS می توانید تقریبا با سرعتی معادل خطوط تلفن معمولی، یعنی 56 کیلوبیت در ثانیه، صفحات مورد علاقه خود را مرور کنید.

کارهای گروهی(WAP)
GPRS به شما امکان می دهد تا همواره به تقویم کاری و یا اطلاعات اشتراکی همکاران خود دسترسی داشته باشید.

MMS
تنها بستری که شما می توانید از امکانات صدا، تصویر و ویدئو در سیستم MMS یا Multimedia Messaging Service (که نسخه پیشرفته SMS می باشد) به طور کامل بهره مند شوید، GPRS می باشد.
در این تحقیق ما به بررسی سرویس MMS و کاربردها و مزایای آن می پردازیم:
سرویس MMS به عنوان نسل بعدی SMS و به منظور بر طرف کردن محدودیت های موجود در آن و ارائه سرویس مناسب تر به کاربران شبکه تلفن همراه ارائه و ایجاد شده است.به عبارت دیگر این سرویس ،با ایجاد امکان ارسال پیام های بدون محدودیت در اندازه و همچنین بدون محدودیت در نوع محتویات ،امکان بسیار مناسبی را برای کاربران فراهم میکند.MMS یک سرویس ذخیره سازی و ارسال چند رسانه ای بین دو مشترک MMS است که در حد خود ،همان عملی را انجام می دهد که هر SMS برای پیام ها انجام میدهد.




MMS یا Mutimedi Messaging Service استاندارد برای سیستمهای پیامـ‌رسانی تلفنی است كه تحول سرویس پیام كوتاه یا SMS محسوب می‌شود. MMS مانند SMS شیوه‌ای برای ارسال پیاماز تلفنی به تلفن دیگر است با این تفاوت كه می‌تواند بجز متن دارای صدا، تصویر و ویدیو نیز باشد. به علاوه ارسال پیام MMS از یك تلفن همراه به یك آدرس ایمیل امكان‌ پذیر است. چهار فورمت متن - فورمت شده با فونت و رنگ و غیره - تصویر با فورمت GIF و JPEG، صوتی (MIDI و MP3) و ویدیو (MPEG) می‌توانند در پیام MMS جای بگیرند و پیام MMS برخلاف SMS كه محدود به 60 كاراكتر است محدودیتی در اندازه ندارد.
سرویس پیام چندرسانه‌‌ای به منظور ارایه خدمات مناسب‌تر به کاربران شبکه تلفن همراه و برطرف کردن محدودیت‌های موجود در سرویس پیامک ارایه شده است. سرویس پیام چند رسانه ای MMS یا (Multimedia Messaging Service) به شما امکان می دهد تا علاوه بر متن های طولانی، عکس و موسیقی را نیز به سایر مشترکین ایرانسل ارسال کرده و یا به نشانی اینترنتی آنها ایمیل کنید.
برای ارسال پیام چندرسانه ای، گوشی شما باید دارای قابلیت استفاده از این سرویس باشد و همچنین، تنظیمات پیام چندرسانه ای می بایست بر روی آن ذخیره شده باشد. ایرانسل، پیش از این تنظیمات MMS را از طریق پیام کوتاه برای مشترکین ارسال نموده است.

تفاوت MMS با SMS
ام ام ‌اس (MMS) یا سرویس پیام چندرسانه‌ای یکی از استاندارد‌های ارسال پیام در شبکه‌های موبایل است. تفاوت سرویس ام ام ‌اس (MMS-Mulstimedia Messaging Service) با سرویس اس ام اس (SMS) این است که ام ام ‌اس تنها دارای متن نیست، بلکه قابلیت جای دادن صدا، عکس و فیلم در خود را دارد.
از بین فرمت‌های چندرسانه‌ای تنها چند فرمت خاص هستند که با ام ام ‌اس ها سازگارند:
•متن (متن با قلم‌ها و رنگ‌های مختلف)
•عکس )،JPEG,JPG)
•صدا (MP3، MIDI)
•ویدئو (MPEG)
بخش‌های مختلف یک ام ام ‌اس را می‌توان از سایت‌های WAP، فایل‌های ذخیره‌شده بر روی گوشی و یا مستقیماً از میکروفون یا دوربین گوشی تهیه کرد.
پروتکل ام ام ‌اس زیر مجموعه‌ای از پروتکل ارسال اس ام اس است. در حقیقت ام ام اس هم مانند اس اماس یک متن می‌باشد. به این ترتیب تمام مطالب چند رسانه‌ای داخل ام ام اس به صورت متنی از کدهای قابل تبدیل به فایل‌های عکس، صدا و ویدئو در می‌آید.
تنها تفاوت این دو سرویس در محدودیت حجم آن‌هاست. بیشترین حجم تعریف شده برای هر اس ام اس 160 بایت می‌باشد در صورتی که ام ام اس از نظر حجم محدودیتی ندارد.
لایه دیتای مورد نیاز برای ارسال ام ام اس، GPRS می‌باشد. البته با توجه به افزایش کیفیت و حجم مطالب چندرسانه‌ای و ظهور لایه‌های پر سرعت، استفاده از نسل سوم ارتباط دیتای موبایل (3G) برای ارسال ام ام اس توصیه می‌شود.

نحوه دریافت سرویس MMS
- مشترک یا وکیل قانونی به همراه کارت ملی به دفاتر خدمات ارتباطی مراجعه و نسبت به تکمیل فرم درخواست و تعهدنامه اقدام می نماید .
- پس ازفعال شدن سرویس ، پیامک فعال سازی برای مشترک ارسال می شود.
مشترکین پس ازفعالسازی سرویس نسبت به تنظیمات گوشی اقدام کنند.

چگونگی ارسال عکس، ویدئو و .. از طریق MMS
فرض کنید که به یک مسافرت تفریحی رفته اید و می خواهید با گوشی تان عکس بگیرید و آنرا برای دوستان خود ارسال کنید.
پس از اینکه عکس مورد نظرتان را گرفتید:
1- به منوی پیامهای (Messages) تلفن همراهتان بروید.
2- به این ترتیب ادامه بدهید: پیام جدید/ پیام چند رسانه ای (“New messages/MMS “Multimedia message)
3- شماره تلفن همراه یا نشانی اینترنتی (Contact number/ E-mail address) مورد نظر را وارد نمایید. (در بعضی مدل های تلفن همراه، “آدرس ارسال” بعد از وارد کردن متن پرسیده می شود).
4- گزینه “درج” (Insert) و سپس “درج عکس” (Insert picture) را انتخاب کنید.
5- عکس مورد نظرتان را وارد کنید.
MMS را ارسال کنید!

دریافت عکس
عکس ها به ترتیب زیر دریافت می شوند:
یک پیام در صندوق پیام های(inbox) گوشی تان ظاهر می شود.
شما می توانید گزینه دیدن پیام (view/retrieve) را انتخاب کنید.
پیام به همراه تصویر ارسال شده روی گوشی شما نمایش داده می شود.
باید توجه داشته باشید که اگر گوشی شما تنظیمات MMS را نداشته باشد، شما قادر به مشاهده این پیام نخواهید بود.

ارسال همزمان عکس و صوت از طریق MMS
شما می توانید عکس و صوت را همزمان در یک پیام ارسال کنید. بطور مثال می توانید عکس تولدتان را به همراه ترانه «تولدت مبارک!» و تصویر یک کیک تولد و پیام «جات خالی بود!» برای دوستتان که نتوانسته در تولدتان شرکت کند بفرستید! برای این کار به ترتیب زیر عمل کنید:
1- به منوی پیامها (Messages) بروید.
2- به گزینه "پیام جدید" (New message) و یا "ایجاد پیام" (Compose)وارد شده و نوع پیام را چند رسانه ای (Multimedia message) انتخاب کنید.
3- شماره/ شماره ها یا نشانی/ نشانی های اینترنتی (Contact number/ E-mail address) مورد نظر را وارد نمایید. (در بعضی گوشی ها شماره گیرنده پس از ایجاد MMS پرسیده می شود).
4- متن پیام مورد نظر را وارد کنید.
5- گزینه"درج" (Insert) و سپس "درج عکس" (Insert picture) را انتخاب کرده و عکس موردنظرتان را پیوست نمایید.
6- گزینه "درج فایل صوتی" (Insert sound) را انتخاب کرده و سپس فایل صوتی موردنظر خود را وارد نمایید.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

MMS چیست؟ 11 سال 1 هفته ago #9453

با تشکر و امتنان
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: سیاوش دانیالی