خوش آمديد,
مهمان
|
|
کتاب نظریههای ارتباطات ازنظربعضی ویژگیها منحصر بهفرد میباشدو در واقع کتابی است که نظریههای مهم ارتباطات از کلاسیک تا مدرن را در خود جای داده است.
رویکرد اصلی این کتاب، ارتباطات نشانهشناختی است و با در کنار هم قرار دادن نظریههای گوناگون نشانهشناسی از حوزههای مختلف معرفت زبانشناختی، فلسفی، ادبی، روانشناختی، انسانشناختی، منطقی و جامعهشناختی مسیر پیچیده اما روشن برای رسیدن به معنای نشانهها را فراروی خواننده ترسیم میکند. نشانهشناسی از جمله حوزههای کمتر شناخته شده دانش در ایران محسوب میشود و آثار انگشتشمار این دانش به زبان فارسی هنوز نتوانسته است چنان که باید و شاید این حوزه مطالعاتی را در کانون توجه علاقهمندان قرار دهد. از اینرو این اثر با تنوع موضوع و نیز گوناگونی آرای نویسندگان توانمند آن، میتواند چراغ راه جویندگان معرفت نشانهشناختی باشد.: ارتباطات و علوم اجتماعی از 1930 تا 1960 که دوره غلبه بحثهای مرتبط با تاثیرات رسانهای است و آرای ویلبر شرام، هارولد لسول، کورت لوین، پاول لازارسفلد، کارل هولند و برنارد برلسون مطرح بوده است. این اثر در فصل نخست با طرح بخشی بهعنوان الگو و الگوسازی به مهمترین مفاهیم ارتباطات به مثابه زیربنای شکلگیری اثر میپردازد تا در بخش دیگری از این جلد وجه مهم دیگری از ارتباط را که مدنظر ویراستار است، شرح دهد و با رویکردی نشانهشناختی در بخش سوم کتاب در جلد دوم بر مفاهیم زبانشناختی ارتباط متمرکز شود و بر این اساس دیگر بخش این مجلد را کاربردی کند. کوبلی در جلد سوم کتاب خود ابتدا از متن و با اثری مشهور از رولان بارت بنام شروع میکند و با تشریح ژانر و ارتباط آن با متن در قسمت دوم (بخش ششم کتاب) به بازنمایی، گفتمان و ایدئولوژی میپردازد تا تأثیر آنها را در ارتباطات رسانهای شده که سرآغاز جلد چهارم است، گوشزد کند. جلد چهارم که مرکب از چهار بخش است ارتباطات با واسطه یا رسانهای شده را سرلوحه بحث قرار میدهد و با آشنا ساختن دانشپژوه با مفاهیم این حوزه در هشتمین بخش کتاب، مهمترین وجوه ارتباط رسانهای - رمزگذاری، رمزگشایی و عمل خوانش یا قرائت متن- را تشریح میکند. نهمین بخش کتاب به رابطه شناخت و ارتباطات میپردازد تا حوزه میانرشتهای ارتباطات را از دانش روانشناسی بینصیب نگذارد. کوبلی در این 9 بخش خواننده را کاملا آماده میکند تا در ورود به بخش دهم که فضایی متفاوت از بقیه کتاب دارد، دچار خلأ معرفتی نشود. در این بخش از کتاب به فضای ارتباطات جهانی و جهانی شدن به عنوان پدیدهای که بر این مبنا شکل گرفته، وارد میشویم و نهایتا با شناخت حقوق، قوانین و قراردادهای جهانی حاکم بر ارتباطات، کتاب را به پایان میبریم.با توجه به مراحل هفتگانه پیشگفته، چاپ کتاب نظریههای ارتباطات نه تنها پایان فعالیت در زمینه ارتباطات نیست، بلکه امروز باید این تئوریها را به مثابه متن در فرامتن مراحل پیشگفته قرار داد تا رمزگشایی شوند و سپس این یافتهها را در بافت جوامع سایبری کنونی قرار دارد تا به عیار آنها بیش از پیش پی برد. |
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|