سه شنبه, 15 خرداد 1403

 



موضوع: مقایسه مسئولیت شرکای 7 شرکت تجاری

مقایسه مسئولیت شرکای 7 شرکت تجاری 11 سال 1 ماه ago #4517

بسمه تعالی
مقایسه مسئولیت شرکا ی 7شرکت تجاری:
شرکت سهامی عام و خاص:
محدود به مبلغ اسمی بوده و هیچگونه مسئولیتی در قبال بدهی های شرکت ندارند.
استثنا: اگر هنگام تشکیل شرکت مقداری از سرمایه به تعهد ، پرداخت شده باشد اگر آن مبلغ تعهد شده بعداً مطالبه گردیده اما سهامدار آنرا پرداخت نکند چنانچه شرکت ورشکسته یا منحل گردد طلبکاران حق مراجعه به سهامدار برای آن مبلغ تعهد شده را دارند و نه بیشتر ...
شرکت با مسئولیت محدود:
فقط میزان سهم الشرکه شریک است و هیچگونه مسئولیتی در قبال بدهی ها را ندارد.
استثنا:1- طبق ماده 95ق.ت در کنار نام شرکت بایستی نوشته شود با مسئولیت محدود در غیر این صورت تمامیه شرکا مسئول هستند.
2- طبق ماده 95 ق .ت نام شرکت با مسئولیت محدود نباید با نام هیچ یک از شرکا باشد هرگاه نام شر یک یا شرکایی نوشته شود آن شریک یا شرکا در قبال کل بدهی های شرکت مسئولیت تضامنی دارند.
3- طبق ماده 98 ق.ت شرکت در قبال آورده غیر نقد مسئولیت تضامنی دارد منظور مسئولیت در قبال کل بدهی نیست و همچنین در خصوص کل آورده غیر نقد هم مسئول نیست بلکه مبلغ مابه التفاوت می باشد. مثلاً اگر شرکت ماشینی 10میلیون تقویم کند ارزش واقعی ماشین 2 میلیون بوده باشد اگر شرکت 30 میلیون بدهی ببار آورد همه شرکا در قبال مبلغ مابه التفاوت یعنی 8میلیون مسئول خواهند بود .
4- طبق ماده 101 ق.ت شرکا در قبال تأدیه آورده نقد و تقویم و تسلیم آورده غیر نقد مسئولیت تضامنی دارند.
شرکت نسبی:
طبق ماده 183 ق.ت هریک از شرکا نسبت به سهم الشرکه مسئول هستند و در قبال بدهی مسئولیت دارند و طلبکاران زمانی حق مراجعه به شرکا دارند که شرکت ورشکسته یا منحل شده باشد و امر تسویه شرکت به عمل آمده باشد.
شرکت تضامنی :
طبق ماده 116 ق.ت هریک از شرکا در قبال کل بدهی ها مسئولیت دارند مثلاً: شرکتی بین 3 نفر تشکیل شده و نفر اول 10% نفر دوم 20% و نفر سوم 70% سهم الشرکه داشته باشند و شرکت 200 میلیون بدهی داشته باشد هریک از شرکا در قبال 200 میلیون مسئولیت دارند...
شرکت مختلط سهامی – غیرسهامی:
در شرکت مختلط غیر سهامی سهم شریک به قطعات سهام تقسیم نمی شود و آزادانه قابل معامله نیست و شخصیت شرکا با مسئولیت محدود در شرکت مدنظر است در صورتی که در شرکت مختلط سهامی شرکا به صورت سهم در می آید و مانند سهام شرکت سهامی قابل نقل وانتقال است و شخصیت شرکای سهم مدنظر نمباشد. هر صاحب سهمی شریک شرکت محسوب می شود به همین ترتیب شرکت مختلط همه مزایای شرکت مختلط غیرسهامی را دارا است با این مزیت که معامله سهام در آن آزاد می باشد.
شرکت تعاونی :
اعضاء طبق اساسنامه حق نظارت دارند و مکلف اند به وظایف و مسئولیت هایی که در حدود قوانین و مقررات تعهد کرده اند عمل کنند. مسئولیت مالی اعضاء در شرکت های تعاونی محدود به میزان سهم آنان دارند مگر در اساسنامه شرط دیگه ای شده باشد .
تنها شرکتی است که نه سرمایه و نه ضمانت شرکا در آن تأثیر دارد بلکه تهداد شرکا و اکثریت آنها موثر است. شرکا هرچه قدر سرمایه داشته باشند فقط دارای یک حق رأی میباشند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: سمیه کاظم زاده