سه شنبه, 15 خرداد 1403

 



موضوع: نكات اصلي يك برنامه كسب و كار

نكات اصلي يك برنامه كسب و كار 11 سال 1 ماه ago #4423

تمامي طرح‌هاي كسب و كار بايد داراي دو ويژگي باشند: ايدهء موفقيت‌آميز و تصويري واضح از سودآوري

هر طرح و برنامهء خوب كسب و كار داراي دو هدف اصلي است. نخست آن كه بيانگر بنيان‌هاي ايدهء اقتصادي‌تان بوده و ثانيا نشانگر اعداد و ارقامي است كه نتيجه و حاصل اين كار است.

با كدام هدف طرح يا برنامهء كسب و كار را مورد استفاده قرار مي‌دهيد؟
طرح كسب و كار شما بسته به اين‌كه بخواهيد در شروع كار به جلب مشاركت و سرمايه بپردازيد و يا به طور مستقل عمل كنيد، با يكديگر متفاوت خواهد بود.

جلب مشاركت و سرمايه‌گذار

چنانچه طراحي و برنامه‌ريزي كسب و كارتان براي جلب سرمايه‌گذار و يا وام مورد استفاده قرار مي‌گيرد، بايد آن را به دقت و بر اساس ديدگاه افراد مردد و بدبين تنظيم كنيد. طبعا اين به آن معني است كه چنين طرحي بايد شامل موارد ذيل باشد:

مقدمه‌اي متقاعدكننده و درخواست‌براي مشاركت يا سرمايه‌گذاري.
مطالبي در مورد هدف‌هاي طرح اقتصادي‌تان.
توضيحات مشروح در مورد عملكرد اين كار اقتصادي (شامل نوع محصول و خدمات، كاركنان، تامين‌كنندگان و محل استقرار.)
تحليلي از بازار (اين‌كه مشتريان شما چه كساني خواهند بود.)
ارزيابي از رقباي اصلي.
توضيحاتي در مورد راهبرد بازاريابي (و اين‌كه چگونه شغل شما مشتريان را از آن خود خواهد كرد و رقبا را كنار خواهد زد.)
توانايي‌ها و سوابق كاري‌تان به علاوهء شرحي از پروژه‌هايي كه به انجام رسانيده‌ايد.

اطلاعات مالي مبسوط شامل تخمين‌هايي دقيق در مورد هزينه‌هاي راه‌اندازي، درآمدها و هزينه‌هاي ثابت و توان شما در سودآوري.

در نهايت اين‌كه همهء قسمت‌هاي طرح كسب و كار شما بايد نمايانگر زيبايي‌هاي ايدهء‌اقتصادي‌تان باشد زيرا شما مي‌خواهيد وام‌دهندگان و سرمايه‌گذاران بالقوه و يا كساني را كه با آنان همكاري خواهيد داشت، متقاعد كنيد كه بهترين محصول و خدمات مورد نياز مشتريان را ارايه خواهيد كرد. علاوه بر اين بايد اثبات كنيد كه شما دقيقا همان كسي هستيد كه ايدهء خاموش اقتصادي‌تان را به فرياد باشكوه موفقيت تبديل خواهيد كرد

مي‌توانيد براي اين كار كمك بگيريد

خود را به افرادي ارايه كنيد كه ممكن است آنان را خوب نشناسيد، بنابراين نوشته‌ها بايد تميز و حرفه‌اي تهيه شوند. ارقام نيز بايد صريح و دقيق باشند. البته همهء فعالان اقتصادي، نويسندگان و يا رياضي‌دانان بزرگي نيستند. بنابراين مي‌توانيد از يك منشي آشنا به امور و همچنين يك حسابدار كمك بگيريد.

مخاطرات كار را خودتان بايد بررسي كنيد

اگر به دنبال رسيدن پول از جانب ديگران نيستيد، آن‌گاه پيش‌بيني و تحليل مالي، مهم‌ترين بخش طرح كسب و كار شما به حساب خواهد آمد. اين تحليل‌هاي مالي قيمت تمام‌شدهء محصول يا خدماتي كه ارايه خواهيد داد، درآمد حاصل از فروش، سود قابل پيش‌بيني و شايد مهم‌تر از همه مبلغ مورد نياز را براي راه‌اندازي و به سودرساني مجموعه محاسبه و ارايه مي‌كند.

از آن‌جا‌يي كه طرح كسب و كارتان را براي جلب مشاركت و سرمايه‌گذاري تهيه نمي‌كنيد، بنابراين با فراهم كردن يك طرح غيررسمي مي‌توانيد برخي مواردي كه در بالا فهرست شده بود،‌حذف كنيد. البته قبل از آن‌كه چيزي را حذف كنيد، دو بار آن را بررسي كنيد، زيرا هر كسب و كار جديدي بايد خود را به مردم مثل تامين‌كنندگان، پيمانكاران، كاركنان و مشتريان مهم معرفي كند و بخشي از هدف‌ها و آرمان‌ها و فعاليت‌هاي خود را براي آنان تعريف كند.

تحليل‌هاي مالي

پيش‌بيني اوضاع مالي كارتان، مشكل و نگران‌كننده به نظر آيد، اما در واقع اين كار چندان هم بد نيست. يك برنامهء خوب شامل دقيق‌ترين محاسبات براي تعيين مقدار پولي است كه به دست مي‌آوريد و مبالغي كه بايد هزينه كنيد. به اين ترتيب با استفاده از اين تخمين‌ها مي‌توانيد محاسبه كنيد كه آيا اين شغل سودآور است يا نه؟ تحليل‌هاي مالي زير را بايد انجام دهيد:

تحليل نقطهء سر به سر: با اين تحليل ضمن استفاده از برآوردي كه از درآمد و هزينه داريد، لااقل در تئوري متوجه مي‌شويد كه آيا درآمد ناشي از اين كار هزينه‌هايتان را پوشش مي‌دهد يا نه؟

پيش‌بيني سود و زيان:‌در گام بعدي بايد تخمين‌هايي را كه براي درآمد و هزينه جهت تعيين نقطهء سر به سر ارايه داده بوديد، براي تعيين يك فرمول رسمي از سود ماهانهء كارتان جهت يك دورهء يك ساله، استفاده كنيد.

پيش‌بيني حجم گردش نقدينگي: حتي اگر پيش‌بيني سود و زيان نشان‌دهندهء ‌آن باشد كه درآمد در شغل شما بيش‌تر از هزينه‌هايتان است - به عبارت ديگر كارتان سودآور است - باز هم اين ارقام به آن مفهوم نيست كه شما پول در اختيار داريد و ماه به ماه مي‌توانيد اجارهء محل كارتان را پرداخت كنيد و به خريد لوازم بيش‌تري بپردازيد. يك تحليل گردش نقدينگي نشان‌دهندهء اين است كه ماهانه عملا چه مقدار نقدينگي داريد. اين موضوع به شما نشان مي‌دهد كه براي كمبودهاي ماهانه چه تمهيداتي بينديشيد و به چه نوع اعتباراتي روي آوريد؟

تخمين هزينه‌هاي راه‌اندازي: اين تخمين شامل تمامي هزينه‌هايي است كه تا راه‌اندازي كارتان متحمل مي‌‌شويد. اگر مجبور باشيد كه اين مبلغ را طي سال اول و يا دوم كارتان پرداخت كنيد، آن‌گاه بايد آن را در پيش‌بيني حجم گردش نقدينگي خود به حساب آوريد.

دوباره، مهم نيست كه چه كسي مخاطب شماست، بايد تا آن‌جا كه مي‌توانيد در مورد تحليل نقطهء سر به سر و پيش‌بيني سود و زيان، دقيق و روشمند عمل كنيد. آخرين نكتهء تلخي كه بايد از آن آگاهي داشته باشيد اين موضوع است كه معمولا هيچ كار اقتصادي در سال اول اقبال بلندي براي سودي معين ندارد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.