پنج شنبه, 03 خرداد 1403

 



موضوع: انواع پرسپکتیو محیطی یا جوی-خطی

انواع پرسپکتیو محیطی یا جوی-خطی 4 سال 1 ماه ago #119218

پرسپکتیو چیست؟
پرسپکتیو، دقیقا همان چیزی است که به شما توهم وجود یک عمق را در تصویر می‌دهد. هنرمندان در 2 دسته پرسپکتیو را تقسیم می‌کنند: پرسپکتیو خطی و پرسپکتیو اتمسفری (یا جوّی).

پرسپکتیو خطی چیست؟

در پرسپکتیو خطی، از خطوط همگرا و تغییر اندازه و نحوه قرارگیری اشیاء در ترکیب (Composition) یک صفحه برای ایجاد توهم عمق و فاصله، استفاده می شود. که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

پرسپکتیو اتمسفری یا جوّی چیست؟

در هوا رطوبت، مه، ذرات معلق گردوغبار و دود وجود دارد. پرسپکتیو اتمسفری در واقع اثری است که موانع موجود در هوا روی تصویر شیء می‌گذارد. در حقیقت، هوا (یا جوّ) باعث می‌شود آن شیء، دورتر به نظر آید. یا به نوعی تغییرات رنگی در آن به نظر بیننده برسد. در چنین حالتی فرم‌ها اغلب روشن‌تر، سردتر و متمایل به رنگ آبی و خاکستری دیده می‌‌شوند.

طبق تعریف، پرسپکتیو اتمسفری یا جوّی عبارت است از استفاده از میزان وضوح، پررنگی یا کمرنگی در یک تصویر. این کار با هدف ایجاد توهم عمق و فاصله انجام می‌گیرد. پرسپکتیو اتمسفری از این فکر سرچشمه می‌گیرد که هر چه شی به بیننده نزدیک‌تر باشد، وضوح تصویر بیشتر است و کنتراست رنگی آن نیز بیشتر به چشم می‌آید.

به عنوان مثال، درختانی در یک ردیف ترسیم شده‌اند. با استفاده از این تکنیک، درختانی که نسبت به بیننده فاصله کمتری دارند جزئیات و تمایز رنگ بیشتری را نسبت به سایر درختان دور نشان می‌دهند.



پرسپکتیو خطی تنها

عمق در این صحنه به تفاوت اندازه‌های ایجاد شده توسط پرسپکتیو خطی بستگی دارد. آسیاب بادی بظاهر بزرگتر در واقع به بیننده نزدیک‌تر از آسیاب بادی کوچکتر است. پرسپکتیو اتمسفری برای نشان دادن فاصله عمقی میان آسیاب‌های بادی استفاده نمی‌شود.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.