شنبه, 19 خرداد 1403

 



موضوع: فرایند تحلیل داده های کیفی اقدام پژوهی چیست

فرایند تحلیل داده های کیفی اقدام پژوهی چیست 9 سال 1 ماه ago #115006

باسلام واحترام


فرایند تحلیل داده های کیفی اقدام پژوهی
به دو دلیل در اقدام پژوهی از روشهای پیشرفته آماری استفاده نمی گردد : اول به لحاظ آن که در اقدام پژوهی از روش های کیفی مانند مشاهده و مصاحبه برای گردآوری داده ها استفاده می شود ؛ طبیعت داده های جمع آوری شده اقتضا می کند که تحلیل ها در حد شمارش فراوانی ها باقی بماند ، لذا معمولترین شیوه برای تحلیل این گونه داده ها استفاده از فراوانی و درصد می باشد ، به عبارت دیگر ، ماهیت داده ها مانع استفاده از روش های پشرفته آماری می گردد . دوم آنکه اساساً در اقدام پژوهی به خاطر ویژگیهای خاص آن در زمینه عدم تعمیم پذیری اطلاعات ، روش های تحلیلی استنباطی غیر قابل استفاده هستند ، بدین معنا که به دلیل آن که پژوهشگر قصد ندارد نتایج خود را تعمیم دهد ، لذا از روش های آمار استنباطی استفاده نمی کند . پس بسیاری از روش های آماری مرسوم در تحقیقات ، کاربرد خود را در اقدام پژوهی از دست خواهد داد . با توجه به موارد مطرح شده ، استفاده از روش های آماری توصیفی و بهره مندی از توصیفات نمایش همچون نمودار از مفیدترین روش های توصیف و تحلیل داده ها در اقدام پژوهی می باشد
داده های کیفی برای اقدام پژوه مزایایی دارد . مایلز و هابرمن (1994 ، ص 10) ویژگیهای داده های کیفی را که موجب این مزایا شده اند چنین ذکر کرده اند : « چون داده های کیفی بر روی داده های روز مره در زمینه واقعی و طبیعی تاکید دارند ، پس ابزار نیرومندی بر نظارت آنچه شبیه زندگی واقعی است داریم » این نویسندگان کیفیت « زمینه محلی » {ویژه
همین حالا و همین جا} را به عنوان اطلاعاتی که از یک محدوده ی تقریبی به یک موقعیت ویژه گردآوری می شود توصیف کرده اند . هم چنین بر اساس نظر ایشان ، عاملی که موجب تناسب داده های کیفی برای اقدام پژوه می شود ، توانایی این داده ها در ثبت موقعیت های مهم و کل گرا است .
مایلزوهابرمان (1994) برای تحلیل داده های کیفی ، الگویی را پیشنهاد می کنند که میتواند شما را در فهم اطلاعات و در میان گذاشتن آنها با مخاطبان راهنمایی کند .
ایشان تحلیل داده ها را به عنوان 3 فرایند هم زمان فعالیت تعریف می کنند : تقلیل داده ها ، نمایش داده ها و تایید و ترسیم نتایج.
تقلیل داده ها : تقلیل داده ها به فرایند انتخاب ، تمرکز ، ساده سازی ، تلخیص و تبدیل داده هایی اشاره دارد که در یادداشت ها یا نوشته ها نمود پیدا می کند . اقدام پژوه در سراسر پژوهش به طور مداوم با فرایند تقلیل داده سروکار دارد تا زمانی که نتایج ارائه شوند . نویسندگان تقلیل داده را به عنوان شکلی از تحلیل که تشخیص ، دسته بندی ، تمرکز ، کنار گذاشتن و سازمان دهی داده ها به روشی است که در نتایج نهایی می توانند ترسیم و تایید شوند ، تعریف می کنند . داده هایی که پس از این فرایند باقی می مانند ، چیزی است که در گزارش نهایی می آید . برای اقدام پژوه این تحلیل مداوم و انتخاب اطلاعات و مرتبط با ماهیت پدیدار شده ی اقدام پژوهی سازگار است .
نمایش داده ها : نمایش داده های می تواند به روش های مختلف نموداری ، انگاره ای و شبکه ای باشد . هدف ، ایجاد اطلاعات سازمان یافته در قالب کاربردی ، قابل فهم و مختصر است ، از این رو تحلیل گر نمی تواند آنچه را که رخ داده ببیند و نتیجه گیری کند یا به مرحله ی بعدی تحلیل برود .
تائید و ترسیم نتایج : از ابتدا پژوهشگر می کوشد معنا و مفهوم وقایع را بداند تا بتواند قواعد ، الگوها و توضیحات را یادداشت کند . پژوهشگر این نتایج را به آرامی نگاه می دارد و شک خود را آشکار نمی کند تا زمانی که آنها روشن و نمایان شوند . اگر چه نتیجه گیری نهایی زمانی ظاهر می شود که تحلیل انجام شود ، اما اقدام پژوه نتایج را در هنگام جریان یافتن طرح ترسیم می کند
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: فوزیه خالدی
مدیران انجمن: فوزیه خالدی