سه شنبه, 15 خرداد 1403

 



موضوع: خبر- ارزش های خبری

خبر- ارزش های خبری 9 سال 3 ماه ago #113276

  • طیبه زارع
  • طیبه زارع's Avatar
  • آفلاين
  • دانشجو
  • ارسال ها: 63
  • Thank you received: 20
تعريف خبر
خبر، گزارشی از رویدادهای واقعی و عینی است که دارای یک یاچند « ارزش خبری» باشد. چگونگی ارائه این گزارش، تحت تاثیر عوامل « درون سازمانی» و« برون سازمانی» شکل می گیرد.

ويژگي هاي خبر
خبری که ازطریق وسایل ارتباط جمعی به اطلاع مردم میرسد باید «درست»، «روشن» و «جامع» باشد. این مفاهیم باید از مرحله گردآوری اطلاعات حول یک رویداد تا مرحله ارائه آن درنظرگرفته شود

ارزشهاي خبري
هرروز صدها وشایدهزاران رویداد کوچک وبزرگ درگوشه وکنار جهان اتفاق میافتد ، اما امکان تهیه گزارش ازهمه آنها وجود ندارد و تعداد زیادی از وقایع نیز ارزش خبری لازم را برای گزارش وانتقال آنها به مخاطبان ندارد. بنابراین برای تشخیص این که چه رویدادی ارزش تهیه گزارش دارد، احتیاج به معیارهایی است که به کمک آن بتوان وقایع را ارزشیابی وگزارش جامعی ازآن رویداد برای مخاطبان تهیه کرد. این معیارها که به تنهایی یا گاه با ترکیب با یکدیگر فیک رویداد را پدید می آورند ودر ماهیت خود رویداد وجود دارند، « ارزشهای خبری » نامیده می شوند

1- دربرگیری
رویداد هنگامی ارزش دربرگیری دارد که بر روی تعداد زیادی از افراد جامعه تاثیری در زمان حال وآینده داشته باشد .دربرگیری یک رویداد ممکن است نفع یازیان (مادی یامعنوی) افراد جامعه را سبب شود و تاثیری مستقیم و یا غیر مستقیم بر روی مردم داشته باشد .

۲- شهرت
اشخاص حقیقی وحقوقی وحتی برخی از اشیا ، هرگاه به خاطر فعالیتها ومعروفیت شان درجامعه ملی یا فراملی شناخته شده باشند ، ارزش خبری دارند . شخصیت های مذهبی ، سیاسی ، فرهنگی واقتصادی از یک سو واشیای بی جان از سوی دیگر و یا سازمانها و نهادهای خصوصی ودولتی که به خاطر خدماتشان میان مردم شناخته شده باشند ، حاوی این بعد خبری هستند .

۳- برخوردها ،اختلاف ها ،درگیری ها
دلیل اهمیت این ارزش خبری در این است که دربرخوردها، همواره احتمال برهم خوردن توازن موجود درجامعه می رود که تاثیر برامنیت مادی یا معنوی افراد دارد.

۴- استثناها وشگفتی ها
رویدادهای غیر عادی ، استثنایی، عجیب یا نادر است که در برخی موارد، این رویدادها برخلاف پیش بینی یا انتظار اتفاق می افتد. اختراعات ، اکتشافات و نتایج تحقیقات را میتوان به عنوان نمونه هایی از رویدادهای دارای ارزش خبری نام برد .

۵- بزرگی وفراوانی تعدادومقدار
این ارزش خبری به اعداد وآمار مربوط است. ارقام ممکن است تعداد نفرات یا میزان خسارتهای جانی ومالی باشد. هرچه تعداد یا مقدار زیادتر باشد، اهمیت این ارزش خبری بیشتر است.

6- مجاورت
همان طوری که واقعه ای برای یک نفرخبر است، ممکن است برای فرد دیگری خبر نباشد. رویدادهایی که برای اهالی یک شهر یا یک قشر جامعه خبر است ممکن است برای شهر یا اقشار دیگر ارزش خبری یکسانی نداشته باشد. « مجاورت » به دوصورت می تواند برای مخاطبان ارزش خبری داشته باشد ، مجاورت جغرافیایی و مجاورت معنوی .

7- زمان یاتازگی رویداد
زمان وقوع یا تازگی رویداد به مطلب خبری ارزش ویژه ای می بخشد . رویدادی که امروز اتفاق افتاده است اگر امروز گزارش نشود ازجنبه کار روزنامه نگاری، به تاریخ پیوسته است
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: حسن گل احمدي
مدیران انجمن: حسن گل احمدي