پنج شنبه, 17 خرداد 1403

 



موضوع: ثبت شرکت در مناطق آزاد کیش

ثبت شرکت در مناطق آزاد کیش 11 سال 4 هفته ago #5940

http://www.google.com/imgres?q=%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87+%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C+%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%AF%DB%8C&sa=X&biw=1024&bih=664&tbm=isch&tbnid=7v9QiIEMDT4zRM:&imgrefurl=http://fa.azadnegar.com/azarbaijan/news/225131.html&docid=IwumAD6XzaJ3PM&imgurl=http://fa.azadnegar.com/files/imagecache/news_image/fa/daneshgah_elmi_karbordi_20110817_1463932093.jpg&w=429&h=272&ei=iBKIUcy3OojOOIOhgcAO&zoom=1&ved=1t:3588,r:7,s:0,i:105&iact=rc&dur=2078&page=1&tbnh=179&tbnw=282&start=0&ndsp=16&tx=134&ty=74
ثبت شرکت در مناطق آزاد کیش

گردآورندگان : وحید نامی، نوید شایسته، محسن امیدوار




ثبت شرکت در مناطق آزاد کیش
اداره امور سازمان منطقه آزاد کیش بر عهده سازمانی است که مسئولیت های آن از سوی شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی کشور تهیه و تصویب شده است .اهداف اساسی این سازمان انجام امورزیر بنایی مورد نیاز در جزیره ، عمران و ابادانی و تامین رشد و توسعه اقتصادی ، ایجاد اشتغال مفید سازنده ، جذب سرمایه گذاری های داخلی وخارجی ، تنظیم بازارکارو کالا، حضورفعال در بازارهای جهانی به منظور توسعه صادرات غیر نفتی ، تدارک مقدمات تولید کالاهای صنعتی و راه اندازی صنایع تبدیلی و بالاخره بهره برداری از موقعیت های اختصاصی جزیره آزاد کیش شامل مجمع عمومی ، هیات مدیره ، مدیرعامل ورئیس هیات مدیره و بازرسان قانونی است مجمع عمومی رئوس کلی اهداف منطقه را تعیین می کنند که شامل موافقت با تاسیس و یا انحلال شرکتها وموسسات وابسته ، تدوین و اصلاح اساسنامه ها ، اعمال نظارت عالیه بر عملکرد سازمان ، نصب و عزل اعضای هیات مدیره و مدیر عامل و همچنین تعیین میزان و چگونگی اخذ عوارض از اشخاص وموسسات و هرنوع عملیاتی است که در جزیره انجام می گیرد .
سازمان منطقه آزاد کیش توسط هیات مدیره ای مرکب از سه نفر اداره میشود این هیات مدیره دارای همه گونه اختیار درچارچوب قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری - صنعتی برای اجرای وظایف مصرح در اساسنامه می باشد .رئوس این وظایف شامل تعیین روشهای اجرایی ، انعقاد قراردادها ، چگونگی وصول عوارض و نحوه ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی و معنوی ، کشتی ها ، هواپیماها ( بدون ایجاد حق امتیاز انحصاری ) است هیات مدیره همچنین درکارها تعیین نحوه کاربری اراضی منطقه آزاد ، استفاده از منابع ملی و فروش و یا واگذاری آنها برحسب قانون وآیین نامه های اجرایی مصوب مجمع عمومی مسئولیت دارد .مدیر عامل سازمان که ریاست هیات مدیره را برعهده دارد به حکم مشاور رئیس جمهوردر امور مناطق آزاد - رئیس شورای عالی مناطق آزاد و از میان اعضای هیات مدیره به این سمت منصوب می شود . مدت تصدی این مسئولیت سه سال است که می تواند برای دوره های سه ساله دیگرتمدید شود . مدیر عامل در اجرای مصوبات هیات مدیره دارای هرگونه اختیارات بوده ونمایندگی سازمان را دربرابر اشخاص ثالث ایفا می کند . مسئول حسن اجرای کلیه امور جاری منطقه آزاد بوده و حافظ حقوق ومنافع اموال سازمان به حساب می آید .
رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش آقاي عامری می بـاشد.
به موجب ماده 1 قانون چگونگي اداره مناطق آزاد تجاري- صنعتي جمهوري اسلامي ايران، اهداف و ماموريتهاي سازمان منطقه آزاد كيش عبارت است از :
  1. انجام امور زيربنايي، عمران و آباداني
  2. رشد و توسعه اقتصادي
  3. سرمايه‌گذاري و افزايش درآمد عمومي
  4. ايجاد اشتغال سالم و مولد
  5. تنظيم بازار كار و كالا
  6. حضور فعال در بازارهاي جهاني و منطقه اي
  7. توليد و صادرات كالاهاي صنعتي و تبديلي
  8. ارايه خدمات عمومي

موسسات تابعه سازمان منطقه آزاد کیش
  1. دانشگاه بين المللی کيش
  2. شرکت توسعه و سرمايه گذاری کيش
  3. موسسه صندوق رفاه کيش
  4. شرکت خدمات شهری کيش
  5. شرکت مهندسی عمران کيش
  6. شرکت هواپيمائی کيش
  7. فرودگاه بين المللی کيش
  8. بيمارستان کيش
  9. مرکز ورزش و تفريحات سالم منطقه آزاد کيش
  10. موسسه آموزشی علوم و فنون کيش
  11. موسسه پيام کيش

مراحل ثبت شرکت در کیش (منطقه آزاد تجاری کیش)

1) ساعت کار در جزیرۀ کیش (البته اداری) از ساعت 7:30 الی 14:00 و بعد از ظهر17:00 الی 19:00
2) اولین کاری که بهتره انجام بدید گرفتن دفترچه ثبت (اساسنامه ) از دفتر منطقۀ آزاد تجاری کیش در تهران خواهد بود.
3) بهتره که تمامی صفحات را سهام داران (یا نماینده ایشان)، بازرسان (اصلی و علی البدل) امضاء و مهر کنند. (امضاء اضافه مشکل نخواهد داشت. اما یک امضاء کم باشه مجبورید برگردید تهران یا بر حسب تواناییات می توانید برگردید هتل و امضاء ناقص را کامل نمایید.)
4) فراموش نشود که نامه های معرفی نماینده سهامداران را برای مجمع عمومی شرکت و نامه قبول سمت ایشان را هم به همراه خود ببرید با چند تا سربرگ اضافه و مهر شرکت های (سهامداران) سهامدار.
5) خوب آماده پرواز هستید.
6) قطعا پرواز شما تأخیر داره ( فرقی نمی کنه که ایران ایر باشه یا آسمان یا هر شرکت دیگه ای)
7) از فرصت تأخیر پیش آماده و فرصت داخل هواپیما استفاده کنید و به تکمیل دفترچه های اساسنامه از صفحه 1 الی 10 بپردازید.
8) فراموش نکنید که دفتر حقوقی (ثبت شرکت) سازمان منطقه آزاد کیش به شما خواهد گفت تا قبل از تأیید اسم اقدام به تکمیل دفترچه ها نکنید ولی من کردم و هیچ مشکلی به وجود نیامد. چون فوقش شما اگر اسم دلخواهتان را تأیید نکردند. اسم را عوض خواهید کرد و حتی اگر با شرح فعالیت شرکت موافقت نشد، لاک غلط گیر را برایه همین گذاشته اند. (خط خوردگی و لاک گرفتن ایرادی برای ثبت کیش ندارد)
9) دوستی به دلیل اینکه دفترچه ها را تکمیل نکرده بود یک صبح تا ظهر مشغول تکمیل پرونده ها بود. البته دو ساعتش را منتظر تأیید اسم نشسته بوده است.
10) شما یک کار شجاعانه دیگر می توانید انجام بدهید و آن اینکه وجه حق ثبت، حق الدرج آگهی و هزینه پلمپ دفاتر را در بانک واریز کنید. (می دانید چرا؟ چون وقتی همه کارها تمام شد یک دفعه به شما می گویند بروید بانک و پراخت کنید و این زمان معمولا به تعطیلی بانک های خواهد خورد.)
11) البته لازم است تا حداقل 35% از سرمایه شرکت را (اگر سهامی خاص باشد) واریز نمایید. که این کار بسته به اینکه ارتباط شما با بانک های تهرانیتان چه طور باشد فرق می کند. می توانید حساب را در تهران باز کنید و تأییده بانک را از شعبه کیش ببرید.
12) وقتی دفترچه شما تأیید شد و اسم مورد نظر انتخاب گردید، شما باید مکان شرکت را معرفی کنید. اگر مکانی درکیش برای بیزینس خود در نظر گرفته اید که باید قرارداد خرید یا اجاره آن را ببرید. در غیر این صورت سازمان به فکر شما بوده است و برج صدف را معرفی میکند. برج صدف برجی است که شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش ساخته و متأسفانه خیلی مورد اقبال عموم به دلیل موقعیت قرار گرفتن در جزیره مواجه نشده است. البته اگر زمین گلف کنار آن ( که قرار است بزرگترین زمین گلف خاور میانه باشد) ساخته شود، قطعا طبقات بالای برج منظره بسیار جالبی را خواهند داشت.
13) شما با یک نامه از طرف سازمان به برج خواهید رفت.
14) در ازاء ماهانه دو میلیون و پانصد هزار ریال (250 هزار تومن) یک میز به شما در طبقه چهار اجاره داده خواهد شد. البته اجاره شش ماه یک جا گرفته می شود.
15) سابق بر این سازمان با ارائۀ یک صندوق پستی شرکت را ثبت می کرد و مجوز موقت فعالیت (بعدا توضیح می دهم) را تحویل می داد. اما الان شما باید یک میلیون و پانصد هزار ریال ناقابل پرداخت کنید. البته کاشکی می شد بدون بستن قرار داد با برج این حق الثبت را پرداخت کرد. (البته در آن وقت سوء برداشت رخ می داد)
16) بعد از مراجعه به برج به شما یک شماره حساب داده خواهد شد. و باید به بانک رفته و مبلغ را پرداخت کنید که احتمالا با توجه به سرعت عمل بسیار بسیار زیاد مسئولان در برج باز هم به تعطیلی بانک خواهید خورد. به هر حال بعد از پرداخت پول و مراجعه مجدد به برج صدف قرار داد منعقد شدهد و متأسفانه رئیس نیست که امضاء کند پس بروید تا فردا. (البته اگر مثل من یه کم نترس بودید می رفتید و به مسئول دفتر می گفتید که از یک نفر دیگه برایتان امضا بگیرد.)
17) بر میگردید به سازمان آخ آخ قبل از این مرحله بگویم که لازم است دفاتر شرکت را برای پلمپ از یک لوازم تحریری در پاساژ زیتون ( یا همچین چیزی) بخرید. چون اشتباه تصور کردید که در سازمان بتوانید دفاتر را پیدا کرده و بخرید. پس بعد از ظهر به جای رفتن به اسکله بروید و دفتر را بخرید.
18) حالا یک مرحله باقی مانده یک نامه به شما می دهند تا ببرید قسمت مدیریت بازرگانی سازمان و این جا یک مشکل امضاء رئیس دوباره به وجود می آید که بنده خدا معمولا هست ولی سرش شلوغه.
19) بعد از تشکیل پرونده و گرفتن یک سری کامل از تمامی مدارکی که به قسمت حقوقی (ثبت شرکت ) داده اید. (فراموش کردم بگویم که سه سری کامل از تمامی مدارک خود را به همراه داشته باشید.) یک کارت مجوز فعالیت اقتصاد موقت شش ماهه به شما داده خواهد شد تا بتوانید بعالیت اقتصادی خود را رسمی در جزیره شروع کنید. البته برای دائمی شدن این کارت لازم است تا قرارداد اجاره یا خرید یک واحد اداری یا تجاری را برای سازمان ببرید.
20) به نظر می رسد که کار تمام شد.
21) اما نه بروید و اظهار نامه پلمپ دفاتر را پر کرده و دفاتر را پلمپ کنید.
22) وقتشه که یک نهار خوب خودتان را مهمان کنید.

23) من امور فوق را با توجه به اینکه بی تجربه بودم و هیچ کس هم در دسترس این کار را نکرده بود در سه روز انجام دادم. البته وسطش مجبور شدم بیام تهران برای یک جلسه و دوباره برگردم. ولی کل کارهای اداری در سه روز انجام شد . البته به دلیل بی تجربگی نزدیک به 30 بار رفت و آمد با مراکز ذی ربط انجام گرفت.

24) من به دلیل اینکه اصرار داشتم خودم این مراحل را انجام بدهم تا یاد بگیرم، این کار را به دفاتر ثبت شرکت نسپردم. اما دفاتر ثبت شرکت هم دو گونه هستند. یک سری در کیش و یک سری در تهران.

آنهایی که در تهران هستند هزینه هایی از قبیل اقامت و غیره و این حرفها را هم می خواهند با شما حساب کنند و رقم آن نزدیک به 1 میلیون و پانصد هزار تومان خواهد رسید. اما در کیش هم هستند علمایی که اقدام به ثبت شرکت می کنند و تنها 250 تا 300 هزار تومان اضافه بر هزینه های قانونی ثبت شرکت از شما خواهند گرفت. پس اگر تمایل به آشنایی با سازمان در کیش و مراحل ثبت ندارید، قطعا بهتر است که به فردی در کیش بسپارید تا این کار را انجام بدهد.

البته اگر از مشاوره بالا استفاده کنید و زمانبندی درستی را انجام دهید، و خوش شانس باشید و همه رؤسا در دفاترشان باشند شما می توانید یک روزه یک شرکت در کیش ثبت کنید و با آگهی تأسیس و دفاتر پلمپ شده و کارت بازرگانی موقت به تهران برگردید. پس اگر فردی که می خواهد کار شما را در کیش انجام دهد گفت که آقا نزدیک به یک هفته طول می کشد، به او آدرس سایت من را بدهید تا بفهمد که شما از زمان بندی کارها مطلع هستید.

دیگه حقیقتا نخواهید که شیوه گشایش اعتبار اسنادی به مقاصد مناطق آزاد رو براتون شرح بدهم.

به‌منظور نظم بخشيدن به مبادلات بازرگانى منطقه آزاد کيش و ايجاد تسهيلات مناسب براى توسعه اين فعاليت‌ها، کارت بازرگانى کيش (کارت زرد) بنا به درخواست افراد حقيقى و حقوقى صادر مى‌شود. دارندگان اين کارت‌ها اجازه مى‌يابند که با مراعات مقررات منطقه به‌صورت عام به فعاليت‌هاى بازرگانى و صادرات و واردات مشغول شوند. کارت مخصوصى نيز (کارت آبي) براى صاحبان صنايع و مجريان پروژه‌هاى عمرانى صادر مى‌گردد که تنها در محدوده خاص براى ورود و خروج مواد اوليه، لوازم و تجهيزات و ماشين‌آلات مورد نياز آنها اعتبار دارد.

مدت اعتبار اين کارت‌ها يک سال از تاريخ صدور بوده و مورد قراردادهاى کوتاه‌مدت، تا پايان دوره اجراء کار است. متقاضيان براى دريافت کارت که با تشريفات کوتاهى صادر مى‌شود، بايد کپى آگهى تأسيس و آخرين تغييرات شرکت، کپى شناسنامه، گواهى عدم سوء پيشينه و گواهى عدم اعتياد به مواد مخدر براى اشخاص حقوقى و مديران شرکت‌ها را ارائه دهند. فرم تکميل شده تقاضا که به تائيد سازمان رسيده و همچنين قرارداد مربوط به در اختيار داشتن فروشگاه يا دفتر تجارى و نيز قرارداد اجرائى معتبر براى متقاضيان دريافت کارت خاص، ضرورى است. هزينه صدور کارت بازرگانى مبلغ ۱۵۰۰۰۰ ريال و کارت خاص ۲۰۰۰۰ ريال است.

ثبت شرکت ها
مقررات ثبت شرکتها:
ثبت شرکت ها مجری بررسی مسائل شرکتها می باشد از جمله رئوس فعالیت های این دایره :
1- ثبت تأسیس انواع شرکت ها ی سهامی و غیرسهامی
2- ثبت تصمیمات مجامع عمومی و هیئت مدیره و تغییرات شرکت های سهامی و غیرسهامی
3- ثبت مؤسسات غیرتجاری و تغییرات بعدی آنها
4- پلمپ دفاتر تجاری
5- ثبت نام در دفتر ثبت تجاری
6- ثبت اختراعا ت
7- تعیین نام شرکت یا مؤسسه در تهران
8- ثبت علامت تجاری
9- ثبت اضافه کالا و طبقه و تغییر علامت
10- تجدید علامت تجاری
تبصره : بندهای 6 الی 10 منحصراً در اداره کل ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی واداره کل ثبت شرکتها و مؤسسات غیر تجاری سازمان ثبت انجام می گردد.

بخش اول – دفاتر تجاری:
هر تاجری به استثنای کسبه جز مکلف است دفاتر کل و روزنامه را تهیه نماید و برای پلمپ به ثبت شرکتها ارایه نماید.از آنجا که لازم است قبل از شروع سال مالی اقدام به پلمپ دفاتر نمود لذا چنانچه در ابتدای سال مالی یا بعد از شروع سال مالی اقدام به پلمپ دفاترشوددفاترمزبورتوسط اداره دارایی مردوداعلام میگردد و باعث تعیین مالیات علی الرأس میگردد و بهتر است به جهت اینکه متقاضی در روزهای آخر سال با تراکم پلمپ مواجه نشود درطول سال و قبل از شروع سال مالی اقدام به پلمپ نمایند.

دفتر روزنامه :
دفتری است که تاجر باید همه روزه مطالبات و دیون و داد و ستد تجاری و معاملات راجع به اوراق تجاری و بطور کلی جمیع واردات و صادرات تجاری خود را به هر اسم و رسمی که باشد و وجوهی را که برای مخارج شخصی خود برداشت می کند در آن دفتر ثبت نمایند.
دفتر کل :
دفتری است که تاجر باید کلیه معاملات را لااقل هفته ای یک مرتبه از دفتر روزنامه استخراج و انواع مختلفه آن را تشخیص و جداکرده هر نوعی را در صفحه مخصوص آن دفتر به طور خلاصه ثبت کند.

بخش دوم: معرفی اقسام مختلف شرکتها:


1- شرکت تعاونی
2- شرکت تضامنی
3- شرکت نسبی
4- شرکت سهامی ا عم از عام و خاص
5- شرکت با مسئولیت محدود
6- شرکت مختلط سهامی
7- شرکت مختلط غیرسهامی
تذکر:
متقاضیان ثبت شرکت های تعاونی باید نسبت به این امر از طریق اداره تعاون اقدام نمایندو لذا ابتدائاً بایستی معرفی نامه از اداره تعاون جهت تغییرنام به واحد ثبت شرکتها ارائه نمایند و پس از گرفتن تأییدیه نام مجدداً به اداره تعاون مراجعه و اساسنامه و مدارک لازم برای ثبت شرکت در اداره تعاون تنظیم نمایند و سپس برای بقیه مراحل ثبت به ثبت شرکتها مراجعه نمایند.

- شرکت تضامنی:
شرکتی است که تحت اسم مخصوص برای امور تجاری بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می شود اگر دارایی شرکت برای تادیه تمام قروض کافی نباشد هر یک از شرکا مسئول پرداخت تمام قروض شرکت است در این شرکت منافع به نسبت سهم الشرکه بین شرکا تقسیم می شود.

شرکت نسبی:
شرکتی است که برای امور تجاری تحت اسم مخصوص بین دو یا چند نفر تشکیل و مسئولیت هر یک از شرکا به نسبت سرمایه است که در شرکت گذاشته شده است.

شرکت سهامی :
شرکتی است که سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آنهاست و بردو قسم سهامی خاص و سهامی عام است که در ادامه به تفصیل شرح داده خواهد شد.

- شرکت با مسئولیت محدود:
شرکتی است که برای امور تجاری تشکیل می شود نحوه ثبت و تغییرات این شرکت در ادامه به تفصیل شرح داده شده است

بخش سوم: مدارک مورد لزوم و روش و مراحل ثبت شرکتها
- شرکت سهامی عام:
در مورد این نوع شرکتها چون مقررات خاص وگسترده ای دارد پاره ای از مراحل آن بر طبق مقررات شرکتهای سهامی خاص انجام خواهد شد و برای اطلاعاتی کلی و تهیه کامل مدارک جهت شرکت سهامی عام به باب سوم قانون تجارت،فصل اول،مبحث اول،مقررات مربوط به شرکتهای سهامی عام و خاص لایحه اصلاحی قانون تجارت توجه شود.
- شرکت سهامی خاص:
شرکت سهامی خاص شرکتی است بازرگانی که تمام سرمایه آن منحصراً توسط مؤسسین آن تأمین گردیده و سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی آنهاست و تعداد سهامداران نباید از سه نفر کمتر باشد.
تذکر:درشرکتهای سهامی عام عبارت(شرکت سهامی عام)ودرشرکتهای سهامی خاص عبارت(شرکت سهامی خاص)باید قبل ازنام شرکت یا بعدازآن بدون فاصله با نام شرکت درکلیه ا وراق و اطلاعیه ها و آگهی های شرکت بطور روشن و خوانا قید شود.
مدارک مورد نیاز برای شرکت سهامی خا ص:
1- درخواست برای نام شرکت همراه با اسامی پیشنهادی و فیش واریزی مبلغ تعیین نام
2- دوبرگ اظهارنامه شرکت سهامی خاص وتکمیل آن وامضای ذیل اظهارنامه توسط کلیه سهامداران شرکت.
اظهار نامه

3- دو جلد اساسنامه شرکت و ا مضای ذیل تمام صفحات آن توسط کلیه سهامداران شرکت.
اساسنامه سهامی خاص
4- دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی مؤسسین که به امضای سهامداران و بازرسان شرکت رسیده باشد. دو نسخه صورتجلسه هیئت مدیره که به امضای مدیران منتخب مجمع عمومی مؤسسین رسیده باشد.
صورت جلسه مجمع موسسین
صورتجلسه هیئت مدیره

5- فتوکپی مصدق شناسنامه و کارت ملی کلیه سهامداران و بازرسان و سایر افراد دیگری که به هر نحو نامشان در پرونده باشد.
6- ارائه گواهی پرداخت حداقل 35% یا 100% سرمایه شرکت از بانکی که حساب جاری شرکت در شرف تأسیس در آن بانک افتتاح شده است.
7- اعلام قبولی هیأت مدیره و بازرسان ذیل جلساتی که انتخاب شده اند و یا اعلام قبولی جداگانه
تذکر1: دربند 2 اظهارنامه علاوه بر ذکر هویت کامل سهامداران ذکر شماره ملی و کد پستی آدرس آنان الزامی است.
تذکر2: ذکر مشخصات کامل شناسنامه ای و آدرس همراه با کد پستی و ذکر شماره ملی بازرسان در جلسه مجمع الزامی است.

روش و مراحل ثبت شرکت سهامی خاص:
تقاضی بایدابتدا برای شرکت خوددرخواست نام بکند.برای اینکارابتداباید 4 تا نام سه کلمه ای را برای شرکت خود ارائه دهد وهمراه نام های پیشنهادی باید فیش پرداختی به مبلغ 60،000 ریال بابت هزینه استعلام نام پرداخت نمایند.نام های پیشنهادی به تهران فاکس می شود پس از تأییدیکی از نام ها مراحل ثبت شرکت آغاز می شود سپس متقاضی باید مدارک ذکر شده را تهیه و تکمیل نماید.
تذکر1:واریزکننده وجه نام و متقاضی نام شرکت درابتدا بایستی یک شخص بوده ضمن اینکه انتقال نام تأیید شده به غیر قابل قبول نمی باشد.
تذکر2: جهت ثبت شرکت در شیراز(ادارات دارای سیستم مکانیزه) باید اسامی پیشنهادی همراه با مدارک ذکر شده ارائه گرددودر قسمتهایی از مدارک که باید نام شرکت نوشته شود جای نام باید خالی گذاشته شود تا پس از تأیید نام تکمیل گردد..
تذکر3 : نام های پیشنهادی خارجی نباشد، سابقه ثبت نداشته باشد،دارای معنا و مفهوم باشد،با فرهنگ کشور مطابقت داشته باشد اسامی و القاب نامأنوس و اصطلاحات علمی نباشد.
پس ازتأییدیه نام وتحویل مدارک توسط متقاضی به ثبت شرکتها،مدارک ممیزی میشوداگرمدارک تنظیمی اشکالی نداشته باشد متقاضی بایدحق الثبت تأسیس شرکت را پرداخت نماید،پس ازاین مرحله مشخصات شرکت دردفترثبت میشود وپس ازپایان مراحل ثبت ،ذیل دفتر ثبت توسط نماینده ای که درمجمع وهیأت مدیره شرکت معرفی شده تکمیل امضاءشده سپس دفتر ثبت و آگهی تأسیس شرکت به امضاءرئیس یا معاون ثبت یا مسئول ثبت شرکتها می رسد ودر پایان آگهی تأسیس شرکت تایپ وبه روزنامه های رسمی وکثیرالانتشارفرستاده میشودتا عموم سهامداران شرکت ازآن مطلع شوند .
تذکر: در خصوص روزنا مه کثیرالانتشار متن آگهی توسط متقاضی بایستی به اداره کل فرهنگ وارشاد ا سلامی تحویل داده شود ونسخه آگهی مربوط به روزنامه رسمی بایستی توسط متقاضی به واحدپستی که به آدرس شرکت نزدیک می باشد ارائه تا به روزنامه رسمی تحویل داده شود سپس نسخه چاپ شده روزنامه رسمی از پست مربوطه توسط متقاضی اخذ گردد.
ضمناً یک نسخه ازمدارک درپرونده شرکت ودربایگانی ثبت شرکت ها نگهداری می شود و یک نسخه ازمدارک ممهوربه مهرثبت شرکتها به نماینده قانونی شرکت که درذیل مدارک معرفی شده تحویل داده می شود تا فعالیت خودرا شروع نمایند.همچنین نسخه هایی ازآگهی تأسیس شرکت به سازمانها یا ادارات زیربط جهت اطلاع و اقدام فرستاده می شود.
تذکر1: کلیه شرکتها پس از تأسیس و پس از ثبت هر نوبت افزایش سرمایه حد اکثر بایستی قبل از مدت دوماه جهت پرداخت دو در هزار سرمایه به حوزه مالیات بر شرکتها وزارت امور اقتصادی و دارایی مراجعه نمایند.
تذکر2:مدت اعتبارهیئت مدیره شرکت های سهامی دو سال می باشدکه پس ازاین مدت باید مدت مأموریت هیئت مدیره تمدید شود.
تذکر3: پس ازثبت شرکت و انتشار آگهی چنانچه سهامداران بخواهند درارکان شرکت تغییراتی دهند این تغییرات مستلزم تشکیل مجامع عمومی می باشد که طبق قانون تجارت تشکیل و تغییرات مورد نظر انجام می گیرد و صورت جلسات مربوطه تنظیم می گردد.
مجمع عمومی عبارت است از اجتماع سهامداران وبه سه قسم تقسیم می گردد.
1- مجمع عمومی مؤسسین
2- مجمع عمومی عادی
3- مجمع عمومی فوق العاده

مجمع عمومی مؤسسین:
درموقع تأسیس شرکت تشکیل می گردد وظیفه آن عبارت است از تصویب اساسنامه انتخاب اولین مدیران واولین بازرسان وتعیین روزنامه های کثیرالانتشارجهت نشرآگهی ها میباشدوظیفه این مجمع پس از ثبت شرکت و صدور آگهی تأسیس خاتمه می یابد.


مجمع عمومی عادی:

1- تغییرات اساسنامه ( اعم از بعضی از مواد یا کل اساسنامه)
2- افزایش یا کاهش سرمایه
3- انحلال و نحوه تصفیه
کلیه مجامع عمومی توسط هیأت رئیسه ای مرکب از یک نفر رئیس دو نفر ناظر (که هرسه نفر باید سهامدار باشد) و یک نفر منشی که ممکن است سهامدار یا غیر سهامدار باشد اداره خواهدشد و مسئولیت صحت و سقم صورتجلسات بعهده هیأت رئیسه مزبور خواهد بود همچنین طبق ماده 99 لایحه اصلاحی قانون تجارت باید لیست کلیه صاحبان سهام حاضر در جلسه که به امضای آنا ن رسیده باشد تهیه و همراه با صورتجلسه مجمع به ثبت شرکتها ارائه گردد.با این توضیح که چنانچه تعداد سهامداران زیاد نباشد می توان لیست سهامداران را در خود جلسه مجمع نوشت و نیاز به تهیه لیست جداگانه نمی باشد.
تذکر1:چنانچه لیست سهامداران دارای صفحات متعدد باشدبایستی دربالای هرصفحه ازلیست مشخص شودکه مربوط به کدام مجمع عمومی و چه ساعت و چه تاریخی می باشد و ذیل هر صفحه از لیست توسط هیأت رئیسه مجمع امضاء گردد.
تذکر 2: طبق ماده 106 قانون تجارت صورت جلساتی که متضمن یکی از موارد زیر باشد شرکت ملزم است یک نسخه از آن را به ثبت شرکتها جهت ثبت و صدور آگهی تسلیم نماید.

1- انتخاب مدیران و بازرسین
2- تصویب ترازنامه
3- تغییرات اساسنامه
4- کاهش یا افزایش سرمایه
5- انحلال شرکت نحوه تصفیه آن .
6- اعلام ختم تصفیه


ثبت شرکت در مناطق آزاد
شرکتهای مسئولیت محدود و سهامی خاص در کیش (قشم یا چابهار) که انجام امور ترخیص کالا و امور واردات و صادرات و حق العمل کاری را دارند. با امتیاز ۱۵ سال معافیت مالیاتی به شرط آنکه در محدوده جزیره کیش فعالیت می کنند میتوانند شرکت خود را با توجه به مدارک مورد نیاز ذیل ثبت نمایند:

ثبت شرکت مسولیت محدود در کیش:
۱ - دو نسخه شرکتنامه که تکمیل شده و به امضا کلیه شرکا رسیده باشد
۲ - دو نسخه تقاضا نامه
۳ - دو نسخه اساسنامه
۴ - دو نسخه صورت جلسه مجمع عمومی موسسین
۵ - فتوکپی صفحه اول شناسنامه کلیه شرکا و مدیران شرکت (در صورتی که اشخاص مذکور دارای شخصیت حقوقی باشند به جای فتوکپی شناسنامه، آگاهی روز نامه ارائه می‌شود)
۶ - تقویم نامه سرمایه غیر نقدی توسط شرکا (در صورتی که تمام یا قسمتی از سرمایه به صورت غیر نقدی باشد شرکت جهت اخذ مجوز معرفی خواهد شد)


ثبت شرکت سهامی خاص در کیش :
۱ - دو نسخه اظهارنامه
۲ - دو نسخه اساسنامه که تکمیل شده.
۳ - دو نسخه صورت جلسه مجمع عمومی موسسین
۴ - فتوکپی صفحه اول شناسنامه کلیه مدیران و سهامداران و بازرسان
۵ - گواهی از یکی از بانکهای جزیره کیش (قشم یا چابهار) که حاکی از پرداخت لااقل ۳۵% سرمایه باشد


شرکت بین الملل کیش
________________________________________
تاریخچه شرکت

شرکت در تاریخ 31 تیر ماه ۱۳۸۹ تحت شماره 8444 نزد اداره ثبت شرکتها و مالکیتهای صنعتی و معنوی منطقه آزاد کیش تحت نام شرکت بین المللـــی پدیده شاندیز کیش (سهـامی خاص) به ثبت رسیده است. در تاریخ 4 آبان 89 مجوز فعالیت اقتصادی در مناطق آزاد تجاری - صنعتی جمهوری اسلامی ایران را از ســازمان منطقـــه آزاد کیــش دریافـــت می نماید.

موضوع فعالیت شرکت

فعالیت اصــلی شرکت بر اساس اساسنامه مصــوب مجمع عمومی فوق العاده مورخ ۲۲ تیر ماه ۱۳۸۹ به شرح ذیل می باشــد:
1- انجام کلیه فعالیتهای اقتصادی اجرایی و خدماتی برای احداث و ایجاد تاسیسات ایرانگردی و جهانگــردی و تامین تسهیلات ویژه برای جلب توریست از قبیل تاسیس و بهره برداری شرکتهای تجاری به منظورفعالیت در بخشهای مختلف اقتصادی
2- مشارکت در سرمایه گذاری جهت اجرای پروژه های تجاری ،تجاری مسکونی ، فضاهای ورزشی ، آموزشی ،عمومی و خدماتی و بهره برداری از آنها
۳- تاسیس و یا مشارکت با شرکتها و اشخاص دیگر اعـــم از داخلـــی و خارجـــی و حقیــقی و حقوقــی به منظور تحقـــق اهداف شرکت
۴- خرید کلیه ماشـــین آلات و تجــهیزات و وسایل لازم از داخل و خارج از کشور
۵- مشــارکت در احداث خطوط هوایی جهــت برقراری پروازهای مستقیم داخلی و خارجی و حقوقی و حقیقی به منظور تحقق اهداف شرکت
6- خرید کلیه ماشین آلات و تجهیزات و وسایل لازم از داخل و خارج از کشور
7- مشارکت در احداث خطوط هوایی جهت برقراری پروازهای مستقیم داخلی و خارجی
8 -صدور اوراق مشارکت
9- اخذ تسهیلات از بانکها و موسسات مالی داخلی و خارجی
10- واردات و صادرات انواع کالای مجاز
11- تامین زمین و احداث و بهره برداری از فضاهای فرهنگی و مجموعه های تفریحی و ورزشی با کلیه تاسیسات مرتبط
12- احداث مراکز آموزش گردشگری جهت تداوم و رونق صنعت توریسم
13- انجام سایر عملیات مجاز که در جهت تحقق اهداف شرکت ضروری می باشد
اعضای هیئت مدیره شرکت پدیده بین الملل کیش به شرح ذیل می باشد:
سمــتاعضای هیـئت مدیره
رییس هیات مدیرهمحسن پهـلــــوان مقدم
مدیـر عامل و عضو هیئت مدیرهعلیرضا یزدانی لنگرودی
نایب رئیس هیئت مدیرهسعید ورودی طرقبه


اقدامات و پروژه هاي شرکت
* افتتاح رستوران شعبه کیش در بهمن ۸۹ به مساحت
* احداث بازار کیش به مساحت زیربنای ۹۵۰۰ متر مربع
* ساخت بزرگتــرین لنگر کشتی نماد ایستادگی و مقاومت خلیج فارس به شکل لنگر کشتی به وزن ۱۱۵ تن و ارتفاع ۲۷ متر به عنوان بزرگترین لنگر کشتی جهان در حال حاضر در کتاب گینس می باشد.
شرکت صادرات قطعه و لوازم یدکی و خدمات پس از فروش برون مرزی ایران خودرو در تاریخ 25/01/1380 در قالب شرکت سهامی خاص تاسیس و با شماره ثبت 1100 در تاریخ 24/02/1380 در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت های صنعتی منطقه آزاد کیش به ثبت رسید . در حال حاضر شركت جزء واحدهاي تجاري فرعي شركت تهيه و توزيع قطعات و لوازم يدكي ايران خودرو(سهامي خاص) است كه خود جزء واحدهاي تجاري فرعي شركت ايران خودرو(سهامي عام) مي باشد . هدف اصلی تاسیس شرکت پشتیبانی هر چه بهتر خدمات پس از فروش محصولات گروه صنعتی ایران خودرو در اقصی نقاط جهان تعیین گشت. شرکت ایساکو کیش علاوه بر نمایندگی هایی در خاورمیانه،در آسیا، اروپا، آفریقا، و امریکای جنوبی نیز دارای شریک تجاری می باشد. موضوع فعالیت های شرکت بر اساس ماده 2 اساسنامه به شرح زیر می باشد
- صادرات قطعات یدکی به بازارهای برون مرزی ایران خودرو
- پشتیبانی خدمات پس ازفروش محصولات ایران خودرو در بازارهای صادراتی
- واردات از مناطق آزاد
شرکتهای مسئولیت محدود و سهامی خاص در کیش که انجام امور ترخیص کالا و امور واردات و صادرات و حق العمل کاری را دارند. با امتیاز ۱۵ سال معافیت مالیاتی به شرط آنکه در محدوده جزیره کیش فعالیت می کنند میتوانند شرکت خود را با توجه به مدارک مورد نیاز ذیل ثبت نمایند :
ثبت شرکت مسولیت محدود در کیش :
دو نسخه شرکتنامه که تکمیل شده و به امضا کلیه شرکا رسیده باشد
دو نسخه تقاضا نامه
دو نسخه اساسنامه
دو نسخه صورت جلسه مجمع عمومی موسسین
فتوکپی صفحه اول شناسنامه کلیه شرکا و مدیران شرکت (در صورتی که اشخاص مذکور دارای شخصیت حقوقی باشند به جای فتوکپی شناسنامه ، آگاهی روز نامه ارائه میشود)
تقویم نامه سرمایه غیر نقدی توسط شرکا (در صورتی که تمام یا قسمتی از سرمایه به صورت غیر نقدی باشد شرکت جهت اخذ مجوز معرفی خواهد شد)
ثبت شرکت سهامی خاص در کیش :
دو نسخه اظهارنامه
دو نسخه اساسنامه که تکمیل شده
دو نسخه صورت جلسه مجمع عمومی موسسین
فتوکپی صفحه اول شناسنامه کلیه مدیران و سهامداران و بازرسان
گواهی از یکی از بانکهای جزیره کیش که حاکی از پرداخت لا اقل ۳۵% سرمایه باشد
ادغام شركت هاي تابعه سازمان منطقه آزاد كيش براساس تصميمي كه بيش از دو سال قبل اتخاذ شده و پس از يك سال بررسي به منظور جلوگيري از تعديل كاركنان و رفع موانع خدمت رساني به مردم جزيره كيش اجرايي مي شود.
به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، عليرضا عامري رئيس هيات مديره و مدير عامل اين سازمان در جمع كاركنان شركت هاي ادغام شده و مراسم توديع و معارفه مدير عامل شركت توسعه و سرمايه گذاري كيش با بيان مطلب فوق افزود : تصميم اوليه بر انحلال يا توقف كار و يا ادغام شركت هاي تابعه مطرح بود كه با توجه به مشكلاتي كه امكان داشت براي كاركنان اين شركت ها در موارد مطرح شده به غير از ادغام پيش بيايد و با توجه به اينكه راهي جز اجراي قانون نيز وجود نداشت، تلاش هايي براي ادغام پنج شركت آغاز شد.
وي با اشاره به برگزاري جلسات متعدد در شوراي هماهنگي مناطق آزاد تجاري صنعتي كشور به اين منظور گفت: با ارايه راهكارهاي مختلف در جهت تصميم سازي براي ادغام شركت هاي تابعه اين سازمان طرح ادغام كه قرار بود ماه ها قبل بايد انجام شود با تاخير هفت ماهه و با بهترين راهكار در حال اجرا شدن است.
رئيس هيات مديره سازمان منطقه آزاد كيش ضمن تقدير و تشكر از مديران عامل و اعضاي هيات مديره شركت هاي توسعه و مديريت بندر و فرودگاه كيش، شركت آب كيش، موسسه ورزش و تفريحات سالم، شركت سرمايه گذاري و توسعه كيش و شركت عمران و خدمات شهري كيش به ادغام اين شركت ها در شركت سرمايه گذاري و توسعه كيش اشاره كرده گفت: هيچ كدام از پست هاي سازماني اين شركت ها به غير از مديران عامل و اعضاي هيات مديره اين شركت ها حذف نخواهد شد و تعديل نيرويي نيز در اين رابطه نخواهيم داشت.
عليرضا عامري با تاكيد بر اينكه در جريان اين تعديل همكاران كما في السابق به فعاليت هاي خدمت رساني به مردم جزيره كيش با جديت مشغول باشند اظهار داشت: با توجه به اينكه هيچ تعديلي در بين كاركنان وجود نخواهد داشت پرسنل شركت هاي ادغام شده نهايت همكاري را براي خدمات رساني در مجموعه جزيره كيش براي مردم و گردشگران داشته باشند.
مديرعامل سازمان منطقه آزاد كيش با معرفي بابك صباغي به عنوان مديرعامل شركت سرمايه گذاري و توسعه كيش گفت: با توجه به اينكه در حال حاضر مسئوليت سرپرستي معاونت عمراني و زيربنايي سازمان نيز بر عهده مديرعامل شركت سرمايه گذاري و توسعه كيش است اميدوارم اجراي پروژه ها با هماهنگي بيشتر بين واحدهاي اجرايي وستادي و ايجاد سرعت در كارهاي اجرايي هرچه زودتر به نتيجه برسند.
عامري با اشاره به تشكيل شركت تعاوني كاركنان سازمان و پيگيري براي به نتيجه رسيدن آن و همچنين برنامه ريزي براي افزايش حقوق كاركنان در سال جاري اظهار اميدواري كرد تا همكاران سازمان با انگيزه بيشتري در مسير اهداف عالي نظام و خدمت به مردم گام بردارند.
مديرعامل سازمان منطقه آزاد كيش در پايان اين مراسم از زحمات و خدمات آقايان كردي داريان مديرعامل سابق شركت آب كيش، فيروزي مديرعامل سابق شركت سرمايه گذاري و توسعه كيش، بزمون مديرعامل سابق موسسه ورزش و تفريحات سالم و كاظمي راد مديرعامل سابق شركت توسعه و مديريت بندر و فرودگاه كيش تقدير كرد.

مزایای سرمایه گذاری درمنطقه آزاد کیش
برای راه اندازی واحدهای صنعتی درمنطقه آزاد کیش شرایط آسانی اندیشیده شده است بطوریکه مقررات دست وپا گیر تاسیس واحدهای صنعتی دراین منطقه وجود ندارد. برهمین اساس گرفتن موافقتهاومجوزها در زمان کوتاهی پس ازتوافق اولیه سرمایه گذار با سازمان انجام می گیرد.در حقیقت برای حضور و مشارکت طرح های صنعتی جزیره تنها سرمایه ومهارت فنی مورد نیاز است وبقیه احتیاجات سرمایه گذاران از سوی سازمان منطقه آزادتدارک دیده شده است

مراحل تاسیس واحدهای صنعتی به طور خلاصه شامل سه مرحله زیر می باشد:

1- دریافت جواز تاسیس
در این مرحله متقاضیان تاسیس واحدهای صنعتی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی باید پرسش نامه ای را پر کنند . پس از دریافت اطلاعات مورد نیاز در صورتی که طرح پیشنهادی مغایر با مقررات شرعی و قانونی تشخیص داده نشود و در ضمن موارد مربوط به رعایت پاکیزگی محیط زیست در آن رعایت شده باشد جواز تاسیس صادر می شود. هزینه صدور جواز تاسیس واحدهای صنعتی باید به حساب سازمان در یکی از شعب بانکهای مستقر در جزیره واریز شود. اعتبار جواز تاسیس تنها زمانی از سوی واحد مدیریت صنعتی جزیره قابل تمدید می باشد که مجری نسبت به تهیه و یا اجاره زمین مورد نیاز برای تاسیس واحد صنعتی اقدام وعملیات ساختمانی را شروع کرده باشد.

2- دریافت قرارداد زمین
سرمایه گذاران پس از دریافت جواز تاسیس، زمین مورد نیاز طرح خود را در یکی از شهرکهای صنعتی کیش با عقد قرارداد واگذاری زمین و با تعرفه صنعتی ( نقدی یا قطعی تا 5سال ) دریافت می نمایند. سرمایه گذار پس از خرید زمین باید اقدام به ساخت آن نماید. مدیریت صنعتی سازمان به مراحل ساخت واحد صنعتی نظارت داشته و پروژه مذکور را کنترل می نمایند. پس از اتمام پروژه پایان کار صادر می شود و پس از نصب ماشین الات و واردات مواد اولیه پروانه بهره برداری صادر می شود.
3- پروانه بهره برداری
این پروانه پس از اجرای مراحل مذکور که واحد صنعتی آماده بهره برداری است بر اساس تقاضای کتبی متقاضی صادر می شود.
کلیه واحد های صنعتی می توانند از تسهیلات در دوره اجرای طرح برخوردار شوند که استفاده از تعرفه صنعتی در مورد وارد کردن مصالح ساختمانی و ورود مواد اولیه و قطعات منفصله واحد صنعتی از جمله این تسهیلات است.برای استفاده از این تسهیلات پروانه مخصوص از سوی مدیریت صنعتی سازمان صادر می شود.

الویت های سرمایه گذاری در بخش صنعت

در نگاهی کلی ، تمام صنایعی که بعنوان صنایع کوچک یا متوسط شناخته شده و دارای مشخصات و مزایای زیر باشند برای ایجاد در جزیره کیش به ترتیب دارای الویت هستند:

1- صنایعی که دارای دانش فنی نوین و پیشرفته باشند.
2- صنایعی که قابلیت صدور کالای ساخته شده را داشته باشند.
3- صنایع خودروسازی
4- صنایع تولید لوازم الکترونیک و کامپیوتر
5- صنایع تولید لوازم صوتی و تصویری
6- صنایع تولید لوازم پزشکی ، دندانپزشکی و دارویی
7- صنایع و تولید لوازم خانگی
8- صنایع پوشاک و نساجی
9- صنایع بسته بندی نوین
10- صنایع غذایی دارویی و بهداشتی
بدیهی است سایر صنایع پیشنهادی از طرف سرمایه گذاران چنانچه آلودگی زیست محیطی نداشته و توجیه اقتصادی کافی نیز داشته باشند قابل بررسی و پذیرش خواهد بود.
شهرکهای صنعتی کیش

1- شهرک شماره 1 واقع در منطقه درخت سبز
2- شهرک شماره 2واقع در منطقه گلدیس
3- شهرک شماره 3
4- شهرک شماره 4 یا مجتمع کارگاهی
5- شهرک شماره 5 واقع در منطقه هر

1. معافيت مالياتي 20 ساله براي هر نوع فعاليت اقتصادي.
2. ورود اتباع خارجي بدون اخذ رويداد.
3. 100 % مالكيت خارجی از جمله مزايای سرمايه گذاری در منطقه آزاد کيش
4. تضمين و حمايت قانوني از سرمايه گذاري خارجي.
5. عدم محدوديت در انتقال ارز به ديگر مناطق آزاد ايران يا ساير كشورها.
6. خدمات پولي و بانكي انعطاف پذير.
7. خدمات گسترده بانكي و بيمه اي (دولتي/خصوصي).
8. انجام معاملات ارزي آسان.
9. فعاليت "بورس بين المللي اوراق بهادار" و "بورس نفت و محصولات پتروشيمي".
10. معافيت از حقوق گمركي براي واردات مواد اوليه و ماشين آلات صنعتي واحدهاي توليدي.
11. ثبت سهل و آسان شركتها، موسسات صنعتي، موسسات فرهنگي و مالكيت معنوي.
12.تشريفات ساده براي صادرات مجدد و ترانزيت كالا .
13. مقررات آسان براي ورود كالاهاي مجاز.
14.امكان صادرات كالاهاي توليد شده در كيش به سرزمين اصلي در چارچوب نظام ارزش افزوده .
15.فروش/ اجاره زمين براي ايرانيان و اجاره طويل المدت زمين براي خارجيان .
16. شرايط و مقررات ساده كار و دسترسي به نيروي كار ماهر.
17.نرخهاي مناسب براي مصرف انرژي .
18. وجود دانشگاهها و مراكز علمي متعدد و معتبر.
19.موقعيت استراتژيك و نزديكي به مناطق نفت خيز عسلويه.
20.بندرگاه با قابليت پهلوگيري شناورها با ظرفيت 10 هزار تن .
21.نرخ هاي ترجيحي براي ساخت واحدهاي صنعتي Hi- Tech .
22. نرخهاي ترجيحي براي ساخت هتل و اماكن تفريحي. هتل هاي داراي Brand بين المللي از امتيازات بيشتري بهره مند خواهند شد


صدور کارت بازرگانی در کیش

طرح پايلوت قشم در جهت طرح بزرگ صادراتي شدن مناطق آزاد کشور از جمله فعاليت هاي سازمان توسعه تجارت ايران در طي چند سال اخير است.در اين خصوص نماينده تام الاختيار وزارت بازرگاني در مناطق آزاد تجاري از صدور کارت بازرگاني ملي در مناطق آزاد کيش و قشم خبر داد. به گزارش "ايسکانيوز"، حسين سلطاني نيا افزود: پيرو توافقات صورت گرفته بين دبيرخانه ستاد طرح ملي ساماندهي، سازمان توسعه تجارت ايران و اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران در زمينه صدور کارت بازرگاني ملي در مناطق آزاد و تاسيس اتاق بازرگاني مستقلي در اين مناطق با تلاش سازمان هاي منطقه آزاد کيش و قشم، دفتر نمايندگي اتاق بازرگاني صنايع و معادن در اين دو جزيره افتتاح شد.وي ادامه داد: طبق مقررات، بازرگانان و تجار بايد نسبت به اخذ کارت بازرگاني با ارزش ملي اقدام و با استفاده از آن نسبت به انجام هرگونه عمليات تجاري که مستلزم داشتن کارت بازرگاني در مناطق آزاد است، اقدام کنند.وي اظهار داشت: تمام تجار، بازرگانان، واحدهاي توليدي-صادراتي و بنگاه هاي اقتصادي فعال در عرصه تجارت خارجي کالا و خدمات مي توانند با مراجعه به دفاتر نمايندگي اتاق بازرگاني، صنايع و معادن در جزاير قشم و کيش از تسهيلات، مشوق ها و امتيازات اين مناطق در بخش صادرات، واردات و استفاده از ساير خدمات مرتبط استفاده کنند.مشاور وزير بازرگاني بيان کرد: زماني که تعداد دارندگان کارت بازرگاني ملي در مناطق آزاد کيش و قشم به حد نصاب رسيد اتاق هاي مستقل بازرگاني و صنايع و معادن در اين جزاير تشکيل و در زمينه جذب سرمايه گذاري خارجي و داخلي، گسترش فعاليت هاي تجاري و رونق فضاي کسب و کار بخش خصوصي در مناطق آزاد فعاليت خواهند کرد.
ثبت علامت تجاری - ثبت لوگو - ثبت برند - ثبت آرم - نحوه ثبت علامت تجاری
اطلاعات جامع در خصوص ثبت علامت تجاری
هدف از ثبت علامت ( ثبت برند ، ثبت لوگو ، ثبت آرم تجاری ، ثبت اسم ) چیست؟
علامت تجاری از طریق حصول اطمینان از حقوق انحصاری برای شناختن كالاها و خدمات یا اجازه دادن به دیگران مبنی بر استفاده از آن در صورت پرداخت مبلغ، صاحب اثر را محافظت می‌كند. مدت زمان این حفاظت متفاوت است ولی آرم تجاری قابلیت تمدید شدن نامحدود توسط پرداخت مبلغ مربوطه را دارد. محافظت آرم تجاری توسط مراجع قانونی كه در اكثر نظام‌ها اجازة متوقف كردن تخلف در این زمینه را دارند، تأیید می‌شود. از دیدگاه وسیع‌تر، علائم تجاری با رسمیت بخشیدن و دادن سود اقتصادی به صاحبان آنها، در سطح جهانی سرمایه‌گذاری می‌كنند و این ابتكار را ترویج می‌دهند. حفاظت علائم تجاری همچنین مانع تلاش‌های رقبای غیرمنصف، مثل متقلبان،‌ برای استفاده از علائم مشخص به منظور فروش محصولات و ارائة خدمات نامرغوب یا متفاوت می‌شوند. این نظام، آگاهی و امكان سرمایه‌گذاری جهت تولید و فروش كالاها و خدمات را در منصفانه‌ترین شرایط ممكن به مردم می‌دهد و از این راه تجارت بین‌المللی را تسهیل می‌كند.


چه علائمی قابلیت ثبت شدن دارند؟

امكانات این مورد تقریباً نامحدود است. علائم تجاری می‌توانند یك یا تركیبی از چند كلمه، حرف یا عدد باشند. می‌توانند شامل نقاشی‌ها، سمبل‌ها، نقش‌های سه‌بعدی مثل شكل و بسته‌بندی كالاها، علائم سمعی مثل موسیقی یا اصوات، رایحه‌ها و یا رنگ‌هایی جهت معرفی ویژگی‌ها باشند. علاوه بر علائم تجاری كه مشخص كننده منبع كالاها یا خدمات هستند، چند دسته علائم دیگر نیز موجود است. علائم اشتراكی متعلق به اتحادیه‌هایی كه اعضاء آنها از آن علائم به منظور معرفی خود با یك سطح كیفی (یا سایر ملزومات آن اتحادیه) استفاده می‌كنند. مثلاً اتحادیه‌های معرفی‌كنندة حسابداران، مهندسان یا معماران. علائم تصدیق‌نامه‌ها با استانداردهای معین، برای نشان دادن قبولی داده می‌شوند، ولی محدود به هر گونه عضویتی نیستند. آنها را می‌توان به هر كس كه تصدیق كند كالاهای مربوط مطابق استاندارد هستند اعطا كرد. برای نمونه، گواهی‌نامه استاندارد كیفیت \"ISO 2000\" یك گواهی‌نامة شناخته شده در سطح جهانی است.


علامت تجاری چگونه ثبت می‌شود ؟
ابتدا، درخواست ثبت آرم باید در دفتر ملی یا منطقه‌ای فهرست شود. این درخواست باید شامل بازسازی واضحی از آرم، با تمام رنگ‌ها، طرحها و نقش‌های سه بعدی آن برای ثبت، درج شود. این درخواست همچنین باید شامل فهرستی از كالاها و خدمات در برگزیدة آن علامت باشد. این علامت جهت حفاظت شدن تحت عنوان آرم تجاری یا هرگونه علامتدیگر باید واجد شرایط خاصی باشد. علامت تجاری، علاوه بر معرفی یك محصول مخصوص، باید متمایز از سایر علائم باشد كه مصرف‌كننده بتواند آن محصول را از سایر محصولات تشخیص بدهد. ضمن اینكه نباید مصرف‌ كننده را ضریب دهد یا به اشتباه بیندازد یا اینكه به قوانین و اخلاقیات بی‌حرمتی كند. و بالاخره، حقوق داده شده نباید مساوی یا حتی مشابه حقوق اعطاء شده به صاحب علامت دیگری باشد. با جست‌و‌جو و آزمایش توسط دفتر ملی یا مخالفت ثالثی كه ادعای حقوق مساوی یا مشابه دارد می‌توان از این بابت اطمینان حاصل كرد.


دامنه محافظت علامت تجاری چقدر است ؟
تقریباً تمام كشورهای جهانی علائم تجاری را ثبت و محافظت می‌كنند. هر یك از دفاتر ملی یا ناحیه‌ای علاوه بر تسهیل آزمایش و جست و جو و مخالفت پنهانی اشخاص ثالث، ثبت علائم را كه شامل اطلاعات كامل درخواست برای ثبت و تمدید است،‌ نگهداری می كنند، هر چند، نتایج چنین ثبتی محدود به كشور مربوطه (یا در مورد ثبت ‌های ناحیه‌ای كشورهای مربوطه) می‌باشد. به منظور جلوگیری از ثبت جداگانه در هر دفتر كشوری یا ناحیه‌ای ، WIPO ، نظام بین‌المللی ثبت علائم را اجرا می‌كند، این نظام توسط دو عهدنامه اداره می‌شود: توافق‌نامة مادرید، وابسته به ثبت بین‌المللی علائم و نیز پروتكل (موافقت‌نامه مادرید، شخص دارای اتصال توسط ملیت، مقر یا مؤسسه) با كشوری در ارتباط با یك یا هر دوی این عهدنامه‌ها می‌تواند براساس ثبت یا درخواست در دفتر آن كشور، ثبت بین‌المللی مؤثری در چند یا تمام كشورهای عضو اتحادیة مارید بدست آورد. علامت تجاری حقیقی و علامت تجاری حقوقی علامت تجاری حقیقی یعنی ثبت علامت تجاری به نام شخص و ثبت علامت تجاری حقوقی یعنی ثبت علامت تجاری به نام شرکت. تفاوت بین علامت تجاری حقیقی و حقوقی تنها در مدارک مورد نیاز آن میباشد. برای شخص حقیقی همه مدارک باید به نام شخص مورد نظر باشد و مرتبط به طبقه و فعالیت مورد نظر باشد. برای مثال کسی که جواز کسب آن مربوط به مواد غذایی باشد نمی تواند علامت را در طبقه غیر از مواد غذایی ثبت کند. برای شخص حقوقی تمام مدارک و مجوزها به نام شخصیت حقوقی یعنی شرکت باشد و طبقه مورد نظر برای ثبت باید در موضوع شرکت ذکر شده باشد. اگر طبقه مورد نظر در
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: سعيد اسفندياري كناري