شنبه, 12 خرداد 1403

 



موضوع: نظام مشارکت در سازمانها

نظام مشارکت در سازمانها 9 سال 5 ماه ago #105666

اهداف
ايجاد محيط مناسب و فرصت براي مشاركت فكري كاركنان در امور سازمان به صورت داوطلبانه و برخوردار كردن آنان از ثمرات مادي و معنوي از اهم اهدافي است كه در اين نظام دنبال مي‌شود. هدف اصلي نظام مديريت مشاركتي، توسعه ارزش‌هاي انساني كليه كاركنان و استفاده از هوش، استعداد و خلاقيت آنها در راستاي اهداف شركت است. با همفكري و همدلي بيشتر و استفاده از امكانات موجود مي‌توان بهره‌وري و در نهايت برونداد هر سازمان را ارتقا داد. نظام مديريتع مشاركتي به لحاظ ايجاد فضاي مناسب براي مشاركت فكري كاركنان در امور سازمان، سبب مي‌شود كه بهره‌وري در تمام زمينه‌هاي مؤثر در فعاليت سازمان از جمله نيروي انساني،‌ ارتقا پيدا كند. از سوي ديگر بهره‌گيري از اين نظام مديريت صرفه‌جويي‌هاي كلان اقتصادي دربر دارد كه مي‌تواند بخشي از آن صرف توسعه نيروي انساني و گسترش مشاركت آن در مديريت سازمان گردد. نظام مديريتع مشاركتي به لحاظ ايجاد فضاي مناسب براي مشاركت فكري كاركنان در امور سازمان، سبب مي‌شود كه بهره‌وري در تمام زمينه‌هاي مؤثر در فعاليت سازمان از جمله نيروي انساني،‌ ارتقا پيدا كند. از سوي ديگر بهره‌گيري از اين نظام مديريت صرفه‌جويي‌هاي كلان اقتصادي دربر دارد كه مي‌تواند بخشي از آن صرف توسعه نيروي انساني و گسترش مشاركت آن در مديريت سازمان گردد.


پيشنهادگيري در نظام پيشنهادها
نظام مديريت مشاركتي مبتني بر دريافت پيشنهادهاي كاركنان در خصوص رفع تنگناها و راه‌هاي توسعه فعاليت سازمان،‌ بررسي طرح‌ها و پيشنهادهاي دريافتي در يك كميته تخصصي، ارزيابي بهترين پيشنهادها و ايجاد زمينه مساعد براي عملي ساختن آنها و بهره‌مندي كاركنان از مزاياي ناشي از اجراي پيشنهادهاي مؤثر و مفيد مي‌باشد. از آنجا كه در نظام مديريت مشاركتي،‌ كاركنان خود را در اتخاذ تصميم‌هاي راهبردي براي ايجاد تحول در سازمان سهيم مي‌دانند،‌ همكاري و همدلي بيشتري نسبت به اجراي طرح‌ها و پيشنهادهاي پذيرفته شده نشان مي‌دهند و از مقاومت در برابر تغييرات و تحولات سازمان پرهيز مي‌دارند. بدين وسيله مديريت با سهولت بيشتري مي‌تواند در اجراي طرح‌هاي جديد، به موفقيت دست يابد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: کبرا گلستانی