دوشنبه, 14 خرداد 1403

 



موضوع: اصلاح رفتار پرخاشگرانه یک دانش‌آموز از طریق ورزش

اصلاح رفتار پرخاشگرانه یک دانش‌آموز از طریق ورزش 9 سال 4 ماه ago #111890

مقدمه
سال گذشته که فرزندم در پایه چهارم ابتدایی مشغول به تحصیل بود، بنده در انجمن اولیا و مربیان همان مدرسه عضو بوده و فعالیت می‌کردم. مدتی که از سال تحصیلی گذشت شکایت‌های فراوانی از رفتار تند و پرخاشگرانه دانش‌آموزی به نام امیرحسین مطرح شد. معلم کلاس چهارم، مسئول امور تربیتی، ناظم، معلم ورزش و بسیاری از دانش‌آموزان از رفتارهای تند امیرحسین شاکی بودند به نحوی که بارها تنش‌های ایجاد شده به درگیری‌های فیزیکی و شکایت سایر اولیا منجر می‌گردید. به همین علت بنده تصمیم گرفتم تا مشکل را بررسی و به این دانش‌آموز کمک نمایم.

پیشینه تحقیق
من برای بدست آوردن اطلاعاتی در مورد نقش ورزش در روح و روان انسان به ویژه گروه سنی کودک و نوجوان کتاب «کاربرد مهارت‌های ذهنی در ورزش» نوشته دکتر مهدی مهرابی، چاپ پژوهشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی را مطالعه کردم که نویسنده در این کتاب انواع ورزش‌های انفرادی و گروهی و نقش آن در تخلیه انرژی فرد را مورد بررسی قرار می‌دهد.
دومین کتابی که در این خصوص مطالعه کردم کتابی است به نام «Sport Psychology» به معنی «روان‌شناسی ورزشی» ترجمه دکتر محمدتقی اقدسی، انتشارات دانشگاه تبریز است که این کتاب به دفعات در کشور ما به چاپ رسیده و نویسنده آن که در علوم روان‌شناسی گروه سنی کودک و نوجوان بسیار مشهور می‌باشد به تجزیه و تحلیل عوامل پرخاشگری در این گروه سنی و راه‌های شناخت و کنترل این عوامل می‌پردازد.

شواهد و اطلاعات
برای جمع‌آوری اطلاعات و شواهد در ابتدا با خود دانش‌آموز (امیرحسین) چند بار صحبت کردم و نهایتاً به این نتیجه رسیدم که او در منزل مشکلات روحی روانی دارد. روابط بین پدر و مادر امیرحسین با یکدیگر خوب نبوده و رفتارهای آنان در منزل باعث ایجاد اختلاف رفتاری در امیرحسین شده است. در مرحله بعد با معلمین و مسئولین مدرسه در خصوص پرخاشگری امیرحسین مذاکره کردم. نکته‌ای که همه آنها به آن تأکید داشتند این بود که این دانش‌آموز به بهانه‌های مختلف دوست دارد که دانش‌آموزان دیگر را اذیت کرده و با پرخاشگری نظم کلاس را بر هم بزند.
ناظم مدرسه از درگیری‌های فیزیکی امیرحسین با سایر دانش‌آموزان نمونه‌های زیادی داشت که موجب شکایت اولیاء دانش‌آموزان گردیده و تنبیه‌های مختلف را در مورد او آزمایش کرده و در همه موارد جواب منفی بوده است.
مدیر مدرسه اولیاء امیرحسین را دعوت کردند و با آنان در مورد مشکل امیرحسین صحبت کرده بودند که این روش نیز فاقد نتیجه مطلوب در رفتار این دانش‌آموز بود.
مسئول تربیتی مدرسه طی چند جلسه سعی نموده بود تا در رفتار امیرحسین تغییر ایجاد نماید که تلاش او هم ثمربخش نبود.
تعداد زیادی از دانش‌آموزان از رفتارهای او نزد مسئولین و خانواده‌های خود شکایت کرده بودند.

تحلیل و تفسیر داده‌ها
وقتی که از همه کسانی که با امیرحسین ارتباط مستقیم داشتند اطلاعات جمع‌آوری نمودم متوجه این نکته شدم که امیرحسین در زنگ ورزش هیچ مشکلی را برای کسی ایجاد نمی‌کند اما هنگامی که کلاس ورزش به صورت تئوری در کلاس برگزار می‌گردد این دانش‌آموز رفتارهای پرخاشگرانه خود را ادامه می‌دهد. به این ترتیب متوجه شدم که شاید از طریق ورزش و فعالیت بدنی بتوانم مشکل امیرحسین را برطرف نمایم. بدین‌ترتیب با مطالعه جزوات ورزشی، مجلات ورزشی، صحبت با اساتید تربیت‌بدنی اطلاعات به دست آمده را تجزیه و تحلیل نمودم و به این نتیتجه رسیدم که فقر عاطفی در خانه و خانواده و نیز عدم توجه به وضعیت بدنی، ورزش و سلامتی این دانش‌آموز باعث ایجاد اختلال رفتاری در امیرحسین شده است.

ارائه راه حل
برای حل این مشکل راه‌های مختلف بطور هم‌زمان بشرح ذیل انجام شد:
- کمک گرفتن از والدین امیرحسین:
طی سه جلسه مشترک با والدین امیرحسین بالاخره توانستم تا آنان را متوجه مشکل و راه‌حل پیشنهادی خود بنمایم و آنان قول مساعد دادند که تا حد امکان امیرحسین را در این خصوص حمایت نمایند و در این راستا امیرحسین را در یک باشگاه ورزش ژیمناستیک ثبت‌نام نمودند.
- کمک گرفتن از خود دانش‌آموز:
طبق جلسات متعدد برگزار شده با امیرحسین او را راهنمایی نمودم که چگونه باید انرژی خود را در هنگام ورزش تخلیه نماید.
- کمک گرفتن از معلمان:
از معلمین و بخصوص از ناظم مدرسه خواستم تا نگاه ویژه‌ای به امیرحسین داشته و حرکات و رفتارهای او را زیر نظر بگیرند.
- کمک گرفتن از مشاور منطقه
طبق هماهنگی انجام شده با مدیر مدرسه و همکاری ایشان یک مشاور روان‌شناس از اداره منطقه به مدرسه اعزام شد و ایشان 2 جلسه با امیرحسین مشاوره انجام دادند.

شواهد ثانویه
با اجرای همه مراحل که برای امیرحسین در نظر گرفته بودم بعد از گذشته 40 روز مجدداً به بررسی نتایج حاصله اقدام نمودم و به وضوح دیدم که امیرحسین ضمن به دست آوردن شادابی و نشاط از آرامش کاملاً مشهود در چهره‌اش برخوردار است. به همین دلیل از گروهی که از آنها به عنوان گروه نقاد یاد می‌کنیم سؤالاتی پرسیدم:
- ناظم مدرسه از وضعیت موجود بسیار راضی بود و دیگر از پرخاشگری امیرحسین شکایتی نداشت.
- همکلاسی‌های امیرحسین دیگر شکایتی از آزار و اذیت‌های او نداشتند و به او نزدیک شده و با او طرح دوستی ریخته بودند.
- والدین امیرحسین بیش از همه راضی بوده و می‌گفتند که آرامشی کاملاً مشهود در خانواده ایجاد شده است.
- معلمین امیرحسین هیچ‌ شکایتی از بر هم زدن نظم کلاس توسط امیرحسین نداشتند.

اعتبار و مشروعيت
با توجه به اذعان اولیای مدرسه و دانش‌آموزان این عملکرد بسیار موفقیت‌آمیز بوده و مدیر مدرسه معتقد بود که باید در هر مدرسه‌ای از طرف آموزش و پرورش مشاورینی مستقر باشند که در صورت وجود چنین دانش‌آموزانی راهکارهایی برای اصلاح رفتارشان در نظر گرفته و مشکلات را بر طرف نمایند. و همگی از اوضاع بوجود آمده رضایت داشته و دوستی بین امیرحسین و بچه‌ها نیز قویتر شده بود.




نتیجه‌گیری
من در این تحقیق نتیجه گرفتم که:
- فضای سالم و شاداب می‌تواند هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی برای دانش‌آموزان مفید باشد.
- وجود مشاور روان‌شناس در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان ضروری به نظر می‌رسد.
- هر قدر روابط بین والدین دانش‌آموزان با اولیاء مدرسه نزدیک‌تر باشد دانش‌آموزان موفق‌ترند.
- پرداختن به سلامت فرزندان و مهم دانستن ورزش در مدرسه بسیار ضروری است.
- ورزش‌های انفرادی و گروهی باعث ایجاد تخلیه انرژی کودکان می‌گردد.
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: کبرا گلستانی