دوشنبه, 21 خرداد 1403

 



موضوع: مسئله یابی و راه حل های آن

مسئله یابی و راه حل های آن 9 سال 1 ماه ago #115229

توسط خانمها: گیتی اعظمی، مهین صیاد امیدی، سمیه نصیر خادملو، حوریه ناطقی و زهرا معماری

گام اول: شناسایی وضعیت
کالاهای واحد تولیدی شرکتی بطور گسترده مورد استقبال بازار قرار گرفته است و تقاضای این محصولات متناسب با عرضه نبوده، لذا مدیر این شرکت تولیدی تصمیم می گیرد به منظور افزایش تولید که منجر به سود بیشتر می شود، کارمندان و متخصصان را جهت گذراندن ساعات کار بیشتر تشویق نماید یا شرایطی را ایجاد کند که پرسنل واحد تولید بتوانند بازده بالاتری داشته باشند.
گام دوم: راه حل یابی
مدیر شرکت با برگزاری جلسات داخلی و بهره گیری از نظرات مشاوران خود از جمله بخش منابع انسانی، مهندسی و تولید و برنامه ریزی و... نسبت به بررسی راه های ممکن برای رسیدن به هدف موضوع را مورد بررسی قرار می دهند. راه حل های پیشنهادی عبارتند ار:
1. افزایش میزان مبلغ پرداختی جهت ساعات اضافه کار پرسنل (به میزان 15%)
2. اهدای محصولات تولیدی شرکت به صورت فصلی به پرسنل که بیش از 100 ساعت اضافه کار در ماه داشته باشند و میزان بازدهی شان نسبت به قبل تغییر محسوسی داشته است.
3. تخصیص تسهیلات گردشگری داخلی به پرسنلی که حجم تولیدشان به دو برابر افزایش یافته است.
4. پذیرایی از کارکنان طی ساعت کاری (یک میان وعده)
5. برگزاری دوره های مدیریت زمان برای کارکنان به منظور استفاده از زمان به بهترین شکل ممکن و تولید بیشتر محصول در زمان کمتر.
گام سوم: ارزیابی و انتخاب
مدیر راه حل های ارائه شده را بررسی کرده و اثرگذاری آنها را مورد ارزیابی قرار می دهد و سپس بهترین گزینه یا گزینه ها را تأئید کرده و دستور اجرایی را صادر می کند. موارد 1 و 5 مورد تأئید قرار گرفته شد تا در یک بازده زمانی بطور موقت مورد آزمایش قرار گیرد.
گام چهارم: اجرای تصمیم و پیگیری آن
تصمیم اتخاذ شده به مرحله اجرا در می آید و مدیر از سرپرستان و مدیران میانی طی جلسات در دوره های منظم میزان تغییر مطلوب را در دوره های 3 ماهه زیر نظر قرار می گیرد و طی گزارشات منظم و دقیق که توسط متخصصان مرتبط تهیه می شود، شاخص های مورد نظر تعیین شده و میزان کارکرد راه حل انتخابی برای رسیدن به تولید بیشتر را بررسی و کنترل می کند. در همان حین رضایت پرسنل و کیفیت محصولات نیز بررسی می گردد. تقاضای کالای مورد نیاز در بازار نیز تحت کنترل می باشد تا مشخص گردد آیا نتیجه مطلوب اخذ شده یا خیر.
همچنین به افرادی که ایده های جدید و خلاقانه برای بالا بردن تولید و سودآوری دارند مورد تشویق و حمایت ویژه قرار خواهند گرفت. این بدین معنی است که مدیر حتی پس از اجرای تصمیم اخذ شده و موفق بودن آن به این مسئله اکتفا نمی کند و در جهت بهبود آن است. در صورتی که تصمیم اخذ شده موفق نبود، می بایست جلسه راه حل یابی از ابتدا برگزار گردد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

مسئله یابی و راه حل های آن 9 سال 2 هفته ago #116346

بنام خدا

با سلام ملاحظه شد متشکرم.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: فریبا کشاورزیان