جمعه, 04 خرداد 1403

 



موضوع: نظام آموزشی در انگلستان

نظام آموزشی در انگلستان 9 سال 5 ماه ago #108146

نظام آموزشی در انگلستان

وی در ادامه به بررسی نظام آموزشی در کشور انگلستان پرداخت و گفت: در نظام آموزشی بریتانیا ارزیابی‌ها و نمره‌های پایان ترم سال اول ابتدایی تا سال 11 دبیرستان تأثیری در ورود به دانشگاه ندارد. اما نمره‌های سال‌های 12 و 13 که A Level نامیده می‌شوند، تعیین کننده اصلی در قبولی و عدم قبولی داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها هستند. بنابراین لازم است توضیحات بیشتری درباره A Level ارائه شود.

همانند دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد، برای برگزار کردن دوره‌های A Level هم شرایطی وجود دارد که کالج اسلامی لندن مجوز برگزاری آن را در همه موضوعات درسی دارا می‌باشد. اعطای مجوز رسمی و همچنین آزمون‌های جامع A Level از سوی سازمان‌های AQA, OCR و EDEXCEL صورت می‌پذیرد.

A Level مشتمل بر دو سال تحصیلی است که سال اول آن A2 و سال دوم آن AS نامیده می‌شود. در این دو سال دانش‌آموزان بسته به علاقه‌مندی‌های خود و بسته به اینکه چه رشته‌ای را در دانشگاه می‌خواهند بخوانند، می‌توانند عناوین و موضوعات مختلف درسی را انتخاب کرده و آنها را بخوانند. این عنوان‌های درسی در حدود 40 تا 50 عنوان هستند که از مهم‌ترین و محبوب‌ترین آنها می‌توان به ریاضی، فیزیک، انگلیسی و زیست اشاره کرد؛ یکی از این موضوعات هم تعلیمات دینی است.

عنوان‌های درسی در A Level از بخش‌های مختلفی با عنوان Unit تشکیل می‌شود. به سبب پیش نیاز داشتن برخی از‌Unit ها در اکثر دروس‌A Level ، امکان گذراندن دوره در ظرف یک سال منتفی می‌شود.

برای ورود به رشته‌های مختلف دانشگاهی باید دید که هر دانشگاه برای رشته‌های خود چه درس‌هایی از A Level را با چه نمره‌هایی مطالبه می‌کند. ممکن است برخی از دروس A Level برای برخی از رشته‌های دانشگاهی پیش نیاز قلمداد شود. برای مثال، درس زیست‌شناسی در A Level پیش نیاز ورود به دوره کارشناسی پزشکی است.

دانشگاه‌های معتبر برای پذیرش دانشجویان جدید، بین 3 تا 4 درس در A Level از متقاضیان درخواست می‌کنند، از این‌رو دآنش‌اموزان هم بیشتر در آزمون 3 تا 5 درس در A Level شرکت می‌کنند.

پیش از ورود به دوره A Level دانش‌اموزان باید دوره GCSE را با موفقیت سپری کنند. دوره GCSE در واقع به سال‌های تحصیلی 11 و 12 در بریتانیا اطلاق می‌شود. بیشتر دانش‌آموزان 8 ماده درسی را در GCSE می‌خوانند؛ اما مدارس بریتانیا برای ورود به دوره A Level فقط به پنج ماده درسی در GCSE نیاز دارند. یکی از مواد درسی در GCSE آشنایی با یکی از زبان‌های غیرانگلیسی است، از این‌رو بسیاری از مسلمانان زبان فارسی یا عربی را به عنوان یکی از مواد درسی GCSE انتخاب کرده و در آزمون آن شرکت می‌کنند. نمره فارسی و عربی معیار خوبی برای تشخیص سطح عربی و فارسی متقاضیان ورود به کالج اسلامی است.

روش‌ تحصیل در کشور انگلستان

در نظام آموزش عالی بریتانیا، متقضایان ورود به رشته‌های دانشگاهی در مقطع کارشناسی از طریق سایت www.ucas.ac.ukو برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد از طریق سایتwww.ukpass.ac.ukاقدام به پذیرش می‌کنند. در حقیقت، سیستم UCAS و UKPASS مانند سازمان سنجش ایران عمل می‌کند. تمامی دانشگاه‌هایی که مدرک معتبر بریتانیا را به فارغ‌التحصیلان اعطا می‌کنند در این سیستم عضو هستند. فرایند عضویت در این سیستم شرایط بسیاری دارد و حدود دو تا سه سال زمان نیاز دارد؛ بدین سبب، هر دانشگاهی نمی‌تواند عضو UCAS و UKPASS از یک دانشگاه واسط که صلاحیت اعطا دانشنامه رسمی به فارغ التحصیلان را دارا است استفاده می‌کند و با دانشگاه میدلسکس قرارداد همکاری دارد. بدین ترتیب با استفاده از این دانشگاه واسط، کالج اسلامی عضو UCAS و UKPASS است.

متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های انگلیس پس از مراجعه به سایت UCAS یا‌UKPASS ، رشته‌های مورد علاقه خود را جستجو کرده و با دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی برگزار کننده رشته‌های دلخواه، شرایط پذیرش و نیز هزینه‌های تحصیل آشنا می‌شوند. سپس فرم مفصلی را پر کرده و دو تأییدیه (Referee) از دو فرد آکادمیک معتبر به فرم ضمیمه می‌کنند. هر متقاضی می‌تواند در این فرم چند دانشگاه را برای تحصیل در یک رشته انتخاب کند. فرم ثبت‌نام، فرم متحدالشکل است و برای تقاضا در کلیه رشته‌های دانشگاهی بریتانیا به کار گرفتته می‌شود. در این فرم ثبت‌نام کلیه مدارک و سوابق آموزشی و پژوهشی متقاضی ثبت شده و بررسی صحت و سقم مدارک برعهده UCAS و UKPASS است.

فرم تقاضای تحصیل پس از ثبت توسط متقاضی، از طریق سیستم به دانشگاه‌های درخواست شده ارسال می‌شود. مسؤولان آموزشی دانشگاه با ورود به سیستم می‌توانند متقاضیان تحصیل در رشته‌های خود را مشاهده کنند. آنها همچنین می‌بینند که فرد متقاضی افزون بر دانشگاه خود،‌ چند دانشگاه دیگر را برای تحصیل در این رشته انتخاب کرده است؛ اما برای جلوگیری از هرگونه مداخله در فرایند پذیرش صرفا تعداد دانشگاه‌های درخواست شده از سوی متقاضی را مشاهده می‌کنند، نه نام و مشخصات آنها را.

در مرحله پایانی، فرم تقاضا توسط مسؤولان آموزشی دانشگاه بررسی شده و پس از بررسی صلاحیت‌های متقاضی، قبولی یا عدم قبولی وی در سیستم UCAS یا UKPASS ثبت می‌شود. در صورت قبولی متقاضی به مصاحبه علمی دعوت شده و پس از قبولی در آن مطابق با مقررات دانشگاه، تحصیل را آغاز می‌کند. پس از اعلام نتیجه نهایی دانشگاه‌ها می‌توانند اسامی دانشگاه‌های انتخاب شده توسط متقاضی را برای هر رشته مشاهده کنند
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

نظام آموزشی در انگلستان 9 سال 4 ماه ago #109023

سلام و ممنون
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: مژگان خسروی رستمی