پنج شنبه, 03 خرداد 1403

 



موضوع: بررسی ملاحظات در برنامه ریزی های فرهنگی ایران

بررسی ملاحظات در برنامه ریزی های فرهنگی ایران 9 سال 3 هفته ago #114605

اينکه برنامه ريزي فرهنگي و طرحها و برنامه هاي وابسته به آن در محيط اجتماعي , فرهنگي , اقتصادي و سياسي عمل خواهند کرد , از مهمترين اصولي است که برنامه ريزان مي بايست به آنها توجه کافي داشته باشند . اين ملاحظات بدون ترديد , برنامه ها , اهداف و اقدامات عملي را تحت تاثير خود قرار مي دهند . در عين حال ملاحظات را مي بايست به نقاط بحراني و استراتژيک که در اجراي برنامه , اثر مي گذارند , محدود کرد .

بطور کلي مي توان گفت که در جامعه کنوني ما مي بايست به ملاحظات زير نظر داشت :

· 1- مسائل فرهنگي و فضاي مفهومي آن , بطور کلي مسائل فرهنگي از مصاديق مفهوم کلي تر ((مسائل اجتماعي )) هستند . بي ترديد مجموعه سياست گذاري هاي فرهنگي براي حل مسائل و مشکلات فرهنگي و ارائه راه حل هائي براي مصائب خاص فرهنگي بوجود آمده اند . بنابراين ضروري است با تعريف روشن مسئله فرهنگي , انتظارات خود را مشخص و معيين سازيم .

· 2- مليت و مليت فرهنگي و زباني , از مهمترين وظايف يک برنامه ريزي فرهنگي , تقويت عوامل وحدت و يگانگي ملي و کم رنگ کردن عناصر و ارزش هائي است که مايه افتراق و جدائي اقوام است . بنابراين به چه نوعي مي توان با توجه به اقوام مختلف , زبان هاي مختلف و خرده فرهنگ هاي قومي و بومي مختلف , اين وحدت و انسجام را حفظ کرد ؟ مسلماً اين سوال يکي از مهمترين مسائلي است که برنامه ريزان فرهنگي مي بايست به آن توجه داشته باشند .

· 3- منابع فرهنگي و هويت فرهنگي ايراني – اسلامي ؛ بي ترديد حفظ و توسعه هويت فرهنگي که از اهداف مهم برنامه ريزي فرهنگي است , با توجه به منابع آن قابل حصول است , اما اين منابع فرهنگي چيست ؟

· 4- جايگاه جهاني و منطقه اي فرهنگ خودي , هرسياست گذار و برنامه ريز فرهنگي , بايستي از جهان و مناطقي که در حيطه سياست گذاري او قرار مي گيرند , تحليل روشن و مشخص داشته باشد و بر مبناي اين تحليل , به نوعي اولويت بندي دست يابد .

· 5- توسعه و فرهنگ , بي ترديد برنامه ريزي فرهنگي ناظر به تغيير و دگرگوني اجتماعي و فرهنگي است , ولي مي بايست در اين راستا مشخص ساخت که در حال حاضر , دگرگوني هاي اجتماعي توسط چه عواملي صورت مي گيرد ؟ ما در چه مرحله از دگرگوني هاي اجتماعي هستيم ؟ و آيا همخواني بين بخش هاي اين دگرگوني وجود دارد ؟ برنامه ريزي فرهنگي در تحليل يا کند کردن و يا هدايت يان دگرگوني چه نقشي مي تواند داشته باشد ؟ آيا برنامه ريزي فرهنگي مي بايست در راستاي دگرگوني هاي موجود باشد يا خير ؟ اينها از سؤالات مهمي هستند که در برنامه ريزي فرهنگي مي بايست به آنها توجه دقيق و کافي شود .

· 6- مقاومت هاي ذهني و ايدئولوژيکي ؛ بي ترديد برنامه هاي فرهنگي با بخشي از جامعه در ارتباط مي باشد که در آن بخش جامعه ماهيت , هويت و هدايت مي يابد . در اين بخش وجود ايدئولوژي ها و نظام هاي ديني , ايدئولوژي هاي سياسي حاکم و محکوم و نيز گرايشات عاطفي و ذهني اي يافت مي شوند که مي توانند عامل مقاومت زا يا تسهيل کننده در برنامه ريزي هاي فرهنگي باشند . با شناخت و شناسائي کامل از اين عوامل مقاومت زا يا تسهيل کننده , طرحها , خط مشي ها و اقدامات عملي برنامه ريزي فرهنگي مشخص و تعيين مي شوند .
بر آنچه گذشت ...

آنچه شکست ...

آنچه گریخت ...

آنچه نشد ...

حسرت نخور!!

زندگی اگر آسان بود با

گریه آغاز نمیشد ...
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: فوزیه خالدی
مدیران انجمن: فوزیه خالدی