دوشنبه, 28 خرداد 1403

 



موضوع: روش‌های تصمیم گیری برای کارآفرینان

روش‌های تصمیم گیری برای کارآفرینان 9 سال 4 ماه ago #112753

چرا بعضی سازمانها از بعضی دیگر موفق ترند؟
چگونه تصمیمات بهتری بگیریم؟
فرایند تصمیم گیری منطقی چیست؟
ساختار
مراحل
ابزارها
تله های تصمیم گیری کدامند؟
چگونه از دام این تله ها برهیم؟

به این مثالها توجه کنید:
تصمیم شرکت Apple برای عرضه iPod به بازار در سال 2001
تصمیم شرکت کرایسلر در سال 1980 برای حل مشکل رکود در فروش زير نظر لوتز، برای عرضه ماشين 10 سيلندر و زيباي داج وايپر (Dodge Viper) با قيمت اولية 50 هزار دلار.
تصمیم بیل گیتس و دوستش در تاسیس شرکت Microsoft و قرارداد با IBM
تصمیم پییر امید یار در راه اندازی سایت ebay
تصمیم والت دیسنی برای استخدام میشل آویتز(Michael Ovitz) به عنوان رئیس شرکت در سال 1995 و لغو قرارداد با جریمه 140 میلیون دلار
تصمیم برای ادغام بین دو شرکت Compac و HP در سال 2002


رمز موفقیت و ماندگاری سازمانها در محیط رقابتی امروزی چیست؟
چرا بعضی ها موفق تر از بعضی دیگرند؟

مهم نیست که در چه صنعتی فعالیت می کنید،
یا شرکت شما چه اندازه بزرگ و مشهور است،
یا اینکه چه اندازه از یک استراتژی هوشمندانه استفاده می کنید،
اگر نتوانید تصمیمات درست را به سرعت و به طور موثر اتخاذ کرده و به طور مداوم آنها را به مرحلۀ اجرا درآورید کسب و کار شما حتما به شکست خواهد انجامید.
در واقع، گرفتن تصمیمات درست و اجرا کردن سریع آنها، از خصوصیات سازمانهای بسیار موفق است.

این دو تصمیم را با هم مقایسه کنید:
مسأله تصمیم 1:
مدیر مالی یک سازمان در ابتدای یک فصل کاری می خواهد یکی از کارکنانش را برای تهیه و ارائه یک گزارش از نیازهای دپارتمان مالی سازمان انتخاب و مامورکند. مسأله تصمیم این است کدام یکی از افراد؟

مساله تصمیم 2:
شرکت 3X، طراح و تزئینات داخلی اتومبیل در اروپا و امریکا است. این شرکت برای رقابتی ماندن باید به طور مستمرطرح هایش را بهبود دهد. در فرایند تامین مواد، شرکت ضمن درنظر گرفتن راحتی ، مقاومت و امنیت مسافرباید به محدویتهای هزینه ای هم توجه کند. در حال حاضر یک تامین کننده کوچک، ماده جدیدی را عرضه کرده که ضمن داشتن مقاومت کافی و نرمی ، بهتر از مواد موجود سرو صداهای حین رانندگی را کاهش می دهد. به نظر یکی از مهندسین طراح، کاربرد این ماده می تواند یک مزیت واقعی ایجاد کند، اما مهم این است که مشتری هم این ارزش را بفهمد زیرا با کاربری این ماده جدید هزینه ها افزایش می یابد. مسأله تصمیم این است آیا با این تامین کننده قرارداد ببندیم؟

این دو مسأله از نظر پیچیدگی، میزان ریسک و عدم اطمینان، تداخل اهداف، تعداد راه حل ها و ... در یک سطح نیستند.
عدم اطمینان، راه کارهای چندگانه، تداخل اهداف، اهداف و باورها و موضوعات شخصی و ... از ویژگیهای معمول در بسیاری از مسائل دنیای کسب و کار است.
آیا روشی برای برخورد با این مسائل و کمک به حل آنها وجود دارد.

نظریه تصمیم گیری
تجویزی
توصیفی
روش تصمیم گیری
منطقی(عقلایی)
ابتکاری
شهودی

فرایند تصمیم گیری منطقی
در طول سالها تکنیک های متعددی برای کمک به تصمیم گیری و روبرو شدن با این پیچیدگیها توسعه داده شده است. این تکنیک ها در واقع بخشی از یک فرایند تصمیم منطقی است.
در منابع مختلف فرایند تصمیم گیری منطقی به اشکال مختلف مدل شده است.

مرحله اول: آماده سازی زمینه برای موفقیت
اولین مرحله ایجاد محیطی است که تصمیم گیری موثر در آن ممکن باشد.
اگر باور ندارید کمی در پیرامون خود دقت کنید. چه عواملی از محیط بر تصمیمات اثر گذار است:
منازعات بین افراد در جلسات تصمیم
ناموفق بودن یک مدیر در حفظ سلامت و توازن آرائ و عقاید مختلف
فرهنگ دستور و کنترل
فراهم آوری زمینه مناسب برای تصمیم باعث خواهد شد:
افراد مناسب، در زمان و مکان درست به طریق درست تصمیم گیری کنند.

افرادی دارای اختیار تصمیم گیری و تخصیص منابع
افراد اثر پذیر از خروجی تصمیم: مجریان و کسانی که در مقابل نتایج باید پاسخ گو باشند.
افراد خبره : از داخل و خارج سازمان
افراد دارای عقاید مخالف و موافق

اصل کلی: نه آنقدر کوچک که تنوع آرائ و ایده ها محدود شود و نه آنقدر بزرگ که فرایند تصمیم گیری کند یا غیر ممکن شود.
مثلا 6 تا 7 نفر
در صورتیکه مسأله آنقدر پیچیده و بزرگ است که نیاز به حضور افراد بیشتری است می توانیداز زیرگروههای تخصصی تصمیم استفاده کنید.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.