جمعه, 04 خرداد 1403

 



موضوع: بازاریابی فرهنگی

بازاریابی فرهنگی 9 سال 8 ماه ago #99750

بازاریابی فرهنگی( Marketing Culture)
– به مجموعه ای از فعالیت های انسانی، فرهنگی، برنامه ریزی شده، هدایت شده جهت پاسخ گویی به نیاز های فرهنگی جامعه از طریق ارائه خدمات یا کالاهای فرهنگی انجام می شود بازاریابی فرهنگی گوییم.
–بازاریابی فرهنگی فرایندی است در راستای پیش بینی نیاز های فرهنگی جامعه و پاسخ گویی به نیاز ها از طریق مبادلات فرهنگی.
–مجموعه فعالیتی که منجر به جلب توجه مشتری برای تامین خدمات یا کالای فرهنگی خواهد شد.
–تلاش سازمان یافته برای پیش بینی نیازهای فرهنگی جامعه و پاسخگویی به آن نیاز.


مدیریت بازاریابی فرهنگی:
به جریان برنامه ریزی، سازماندهی، رهبری نیروی انسانی و منابع جهت هماهنگی و کنترل مطلوب جریان عرضه و تقاضای کالا و خدمات فرهنگی مدیریت بازاریابی فرهنگی گفته می شود.
عبارت است از تجزیه و تحلیل ، برنامه ریزی ، اجرا و کنترل برنامه هایی که هدف آن ایجاد سطح مطلوبی از مبادلات فرهنگی باشد..
روند مدیریتی که رضایتمندی مشتری را به صورت مستمر و ثمر بخش در طول زمانی معین ،مشخص پیشگویی میکند.


وظایف اصلی در مدیریت بازاریابی فرهنگی:
1.تحلیل: کسب اطلاع از بازارهایی که موسسه یا سازمان فرهنگی در آن فعالیت می کنند.
2.تعین هدف های بازاریابی : شناخت روند های بازارهایی که پتانسیل وجود دارد.
3. برنامه ریزی: تصمیم گیری برای میزان کالا و خدمات که پاسخگوی نیاز جامعه خاص یا تعریف شده فعلی و آینده باشد.
4.اجرا: سازماندهی جهت توسعه،تولید و توزیع محصولات و خدمات فرهنگی
5.کنترل: بررسی وضعیت مطلوب طراحی می باشد و یا وضعیت موجود و ارزیابی آن که آیا باهدف مورد نظر تطبیق دارد یا خیر؟
6.ایجاد تقاضا: بایستی برای محصول و خدمات ارائه شده تقاضا ایجاد نمود.
7.شناخت دقیق عناصر فرهنگی مخاطب در بازاریابی


اهمیت و نقش بازاریابی فرهنگی در ارائه ی محصولات و خدمات فرهنگی:
1- توجه و تمرکز جامعه به سمت فعالیت ها و خدمات فرهنگی در جامعه(ایجاد نیاز)
2-زمینه گسترش و توسعه فعالیت های فرهنگی را فراهم می آورد .
3-موجب گسترش دانش فرهنگی جامعه خواهد شد.
4- به توسعه فرهنگی کمک می کند .
5- با عث ترویج فرهنگ در سطح بین المللی می شود.
6- به بهبود کیفی خدمات و کالا های فرهنگی کمک می کند.
7-موجب حفظ و بقاو ترویج ارزشها ی فرهنگی می شود.
8- موجب بقا ی موسسات و تولید کنند گان و عرضه کنندگان کالاهای فرهنگی می شود.
9- بستر ساز سرمایه گزاری و تقویت نهادهای فرهنگی می شود.
10- انتقال سرمایه های سرگردان به سوی فعالیت های فرهنگی می شود.
11- باعث کار آفرینی در صنایع فرهنگی می گردد.
12- با عث پویایی فرهنگی می شود.
13- شناخت بهتر نیاز های فرهنگی و دسته بندی آنها جهت ارائه دهندگان کالا و خدمات فرهنگی را به دنبال خواهد داشت.
14-گستردگی خلاقیت و نوآوری و خدمات در کالا های فرهنگی را در پی دارد.
15-صنایع فرهنگی کهن را براساس مختصات و نیاز روز بازتعریف و بازتولید می کند.
16-باعث افزایش سواد فرهنگی و به دنبال آن ارتقا ی دیگر جنبه های سوادی را به همراه می آورد.
17- فرهنگ موتور محرکه جامعه است که بازاریابی فرهنگی این موتور را فعال و حرکت آن را تسریع می کند.



تفاوت بازاریابی فرهنگی با سایر بازاریابی ها
1- نوعی بازاریابی غیر انتفاعی است که بازاریاب و مصرف کننده ی کالا و خدمات هر دو سود می کنند.
2- با توجه به جمع گرایی فرهنگ ، گستره خدمات آن در مقایسه با سایر بازارها بیشتر و گروه های بیشتری را می تواند تحت تاثیر قرار دهد.
3- به رشد فکری و فرهنگی جامعه کمک می کند و در عین حال رفه نیاز کالا و خدمات فرهنگی را نیز به همراه دارد.
4- به دلیل تفاوت های متعدد در حوزه فرهنگ امکان بهره مندی از خلاقیت و نوآوری بیشتر است.
5- با توجه به سایر بازارها سخت تر و دشوار تر است.
6- با توجه به وجهه معنوی فرهنگ در درجه اهمیتی و تاثیر بالاتری قرار دارد


بازاریابی بین‌المللی فرهنگ(International Marketing Culture)
بازاریابی بین‌المللی، در ساده ترین سطح خود، فرآیندی است که در آن یک شرکت تجاری باید در مورد آمیخته بازاریابی خود در ورای مرزهای کشورش تصمیم‌گیری کند. پیچیده‌ترین سطح آن، شامل ایجاد واحد تولیدی و هماهنگ کردن استراتژی بازاریابی شرکت در سراسر جهان می‌باشد.
طبق تعریفی دیگر، بازاریابی بین‌المللی عبارت است از انجام فعالیت‌های تجاری برای رساندن کالا و خدمات یک شرکت به مشتریان یا مصرف‌کنندگان خود در بیش از یک کشور، به منظور کسب سود.
مراحل و اصول بازاریابی جنبه استاندارد و عمومی دارند و در همه بازارها و کشورها قابل اجرا هستند. تنها وجه تمایز بازاریابی داخلی و بازاریابی بین‌المللی در حوزه فعالیت آنهاست. همین تفاوت مهم مبحث جدید بازاریابی بین‌المللی را بوجود می‌آورد که از جمله مسائل مورد توجه در آن، آگاهی از مسائل کشور(های) دیگر، اتخاذ استراتژی‌های مناسب برای ورود به کشورها و بازارهای مختلف و انجام اقدامات خاص در بازارهایی است که برای خارجیان تا حدی با اطمینان کمتر و ریسک بالاتر همراه است.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

بازاریابی فرهنگی 9 سال 8 ماه ago #99871

سلام خوب بود تش.کر
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: حجت مداحی شاهخالی