خوش آمديد,
مهمان
|
|
به نام خداوند جان و خرد
با سلام و عرض خسته نباشید نظارت در بودجه در ایران به چهار طریق انجام می شود: 1-نظارت مالی که نظارت وزارت امور اقتصادی و دارایی است.:نظارت وزارت دارای نظارت مالی است و بیشتر جنبه اداری داردبعد از ابلاغ بودجه مصوب و قبل از پرداخت هرگونه وجهی به دستگاهای اجرای مراحلی از تخصیص اعتبار ، تشخیص ، تامین اعتبار تعهد و غیره طی می شود. 2-نظارت عملیاتی که نظارت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور است:نظارت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور جنبه عملیاتی دارد و در حین اجرای طرح یا فعالیت صورت می گیرد.در اینجا سازمان نظارت می نماید که آیا عملیات انجام شده بوسیله دستگاه اجرای با موافقتنامه مبادله شده مطابقت دارد یا خیر؟ 3- نظارت قوه مقنه که نظارت دیوان محاسبات و نمایندگان مجلس است.ظارت قوه مقنه در ایران به دو صورت انجام می پذیرد:1-نظارت قضای که برعهده دیوان محاسبات که زیر نظر مجلس شورای اسلامی انجام می پذیرد.2-نظام پارلمانی به دو صورت :1-رسیدگی به لایحه تفریغ بودجه.2- رسیدگی در قالب سوالات نمایندگان مردم در مجلس 4- نظارت قوه قضائیه .قوه قضائیه در حدود وظای خود بر حسن اجرای قوانین از جمله قانون بودجه کل کشور نظارت دارد. روش های پیش بینی درآمدها و برآورد هزینه ها: روشهای پیش بینی درآمدها به چند روش می باشد. 1-روش سال ما قبل آخر2-روش حد متوسط ها 3- روش پیش بینی مستقیم 4- روش سنجیده منظم روشهای برآورد هزینه عبارتند از: 1- بودجه متداول :قدیمی ترین و درعین حال ساده ترین بودجه ریزی است.در بودجه ریزی متداول ، برآورد هزینه ها معمولا بر اساس هزینه های قطعی سال ما قبل آخر و نیمه اول سال جاری به عمل می آید. 2- بودجه ریزی افزایشی: از مزایای این روش سرعت عمل در طبقه بندی موارد هزینه در قالب های مشخص تصمیم گیری است و معایب آن عدم دقت در ارائه بودجه یا برآورد بودجه ای می باشد. 3-بودجه برنامه ای : بودجه ای است که در آن اعتبارات بر حسب وظایف، برنامه ها و فعالیتهای که سازمان دولتی در سال مالی اجرای بودجه برای نیل به اهداف خود انجام دهد ، پیش بینی شده باشد 4-بودجه عملیاتی : مرحله پیشرفته تری از بودجه است .در واقع همان بودجه برنامه ای است که به نحو دقیق تر و روشن تری اجرای برنامه ها را از دیدگاه فایده و هزینه تجزیه و تحلیل می نماید بودجه عملیاتی بر 4 اصل استوار است: 1- سیستم حسابداری قیمت تمام شده 2-روش اندازه گیری کار 3- نرم 4- استاندارد 5-بودجه ریزی به روش ( برنامه ریزی ، طرح ریزی ، بودجه ریزی ppbs : برای تکمیل بودجه برنامه ای در همه کشورها معمول شده است. با استفاده از این سیستم می توان برنامه ریزی ، طرح ریزی بودجه ریزی ، اطلاعات مدیریت هریک از این عناصر فوق تاکید می نماید 6-بودجه ریزی بر مبنای صفر: چهار مرحله اساسی و اصلی وجود دارد: 1- شناخت واحدهای فعالیت در سازمان. 2- تجزیه و تحلیل هر واحد فعالیت در قالب گروه فعالیت ها و برنامه ها. 3-انتخاب و درجه بندی گروه فعالیت ها و تعیین اولویت بین آنها. 4- انتخاب و تدوین آن گروه از فعالیت ها که ثمر بخشی آنها اثبات شده است محاسن :1- توجیه ادامه را ارائه می دهد.2- معیارهای لازم را برای مقایسه ارائه می دهد.3-فعالیت های که اولویت کمتری دارند با اطمینان خاطر حذف می شوند.4-انعطاف پذیری بیشتری دارد. معایب:1-مستلزم صرف وقت و هزینه زیاد است2- حساسیتی که مدیران نسبت به توجیه فعالیتهای تحت نظارت خود نشان می دهند.3-مدیریت موثر ارتباطات کارآمد و آموزش مدیرانی است که در تدوین بودجه سهیم هستند. 7-بودجه منعطف یا متغیر یا انعطاف پذیر: این نوع بودجه به گونه ای تنظیم می شود که به محض کم و زیاد شدن حجم فروش کالا و خدمات یا عامل های بازده ، بودجه تغیر می یابد و تا اندازه ای بودجه ها ، با هزینه ها پیوند داده می شود. با تشکر |
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: حسن گل احمدي
|