چهارشنبه, 16 خرداد 1403

 



موضوع: طبقه بندی بودجه

طبقه بندی بودجه 9 سال 9 ماه ago #96477

هدف های اساسی طبقه بندی ها

به طور کلی هدف هایی که بر طبقه بندی ها مرتبت است عبارتند از :

1) آسان سازی برنامه ریزی , تصمیم گیری و سیاست گذاری

بودجه بندی به شکل نوین آن ، عمل برنامه ریزی است که در جریان آن سیاست های اقتصادی و اجتماعی دولت طراحی،اهمیت و اولویت برنامه ها و عملیات تعیین و تصمیمات لازم جهت اجرای برنامه ها و نیل به هدف ها اتخاذ میشود.لازم است اقلام درآمدها و هزینه های بودجه از ابعاد مختلف تفکیک ودر جداول ویژه نشان داده شوند. چنین اطلاعات طبقه بندی شده نه تنها برنامه ریزی , تصمیم گیری و سیاست گذاری را در سال بودجه آسان میسازد بلکه بودجه هر سال میتواند اطلاعات بازخوردی مورد نیاز را برای برنامه ریزی و سیاست گذاری سال های آتی فراهم نماید.

2)بهینه سازی مدیریت

مدیران دستگاه ها و مجریان برنامه های دولت با صرف حداقل امکانات حداکثر بازدهی را به دست آورند و روش های مدیریتی خود را بهینه سازند. طبقه بندی های بودجه از سویی درآمدها ، امکانات و اعتبارات و از سویی دیگر انتظارات ، عملیات و مسئولیت های هر دستگاه را برنامه را منعکس می سازد و به این ترتیب اطلاعات لازم در مورد عناصر بهینه سازی را در دسترس مدیر و مجری قرار می دهد.

3) تجزیه و تحلیل آثار اقتصادی و اجتماعی عملیات دولت

با توجه به نقشی که دولتهای امروزی در تثبیت و توسعه اقتصادی برعهده گرفته اند، بودجه ابزار سیاست گذاری مالی و اقتصادی کوتاه مدت ایفای این نقش دولت را عهده دار است.اطلاعات طبقه بندی شده بودجه دولت را قادر می سازد آثار اقتصادی و اجتماعی عملیات مالی خود را تجزیه و تحلیل کند و برنامه های سالانه را در جهت هدف های اقتصادی و اجتماعی مورد نظر طراحی و هدایت نماید. باری تحقق هداف های اقتصادی دولت تحلیل ارتباط میان اقلام درآمدها و هزینه های بودجه با شاخص های اقتصادی ضرورت پیدا میکند.

4) نظارت بر عملیات دولت

بودجه این امکان را فراهم میسازد که مراجع نظارت اعم از ناظرین درون دولت یا ناظرین برونی ، با مقایسه میزان منابع مصروفه و پیشرفت عملیات ،چگونگی اجرای برنامه ها را مورد ارزیابی قرار داده .چنین نظارتی اثربخش بدون وجود طبقه بندی که درآن انواع عملیات بر حسب دستگاه های مسئول تفکیک شده باشد، ممکن نیست
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: حسن گل احمدي
مدیران انجمن: حسن گل احمدي