خوش آمديد,
مهمان
|
|
فرهنگ چیست و تفاوت آن با دین، تکنولوژی و تمدن چیست؟
هیج فکر کرده اید که چرا جامعه ای هزاره در افغانستان تا این حد مورد تبعیض و بی توجهی اقوام حاکم قرار گرفته و می گیرد؟ چرا افغانستان دیروز که مهد فرهنگ وتمدن درخشان بشری بود ا مروز چنین بی رحمانه دستخوش تبعیضهای کشنده ای قومی و انحطاط فرهنگی قرار گرفته است؟ من گاهی که برای نجات مردم مظلوم و محروم هزاره افغانستان راه اساسی و بنیادی را جستجو می کنم هیج راهی بهتر از توجه به فرهنگ و اصلاح فرهنگ اجتماعی جامعه ای هزاره در نظرم نمی آید. دریک کلام بهترین راهکارها برای نجات از این محرومیت طاقت فرسا اصلاح وتوسعه ای فرهنگ جامعه ای هزاره است. بخصوص فرهنگ همبستگی و احساس مسئولیت پذیری. همه ما وشما نام فرهنگ را زیاد شنیده ایم. خصوصا اگر رفتار سبک و بی خردانه ای از کسی می شنویم شاید اولین نسبتی که به او می دهیم نسب "بی فرهنگ" باشد. من خودم هم امروز با یک بی فرهنگ رو برو شدم و از رفتار ناشایست و غیر انسانی او بسیار متأثر شدم. در مسیر را ه همچنان به فرهنگ می اندیشیدم و اینکه فرهنگ چیست؟ چرا جوامعی که فرهنگ پایینی دارند در گیر مشکلات گوناگون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است؟ فرهنگ چه نقشی در پیشرفت یک جامعه در عرصه های مختلف دارد؟ What is the difference between culture and religion , civilization and technology is? Have no idea why the Hazara community in Afghanistan so far has been discrimination and neglect of the ruling family does Why Afghanistan yesterday, which was the cradle of human culture and civilization bright relentless faced such deadly ethnic and cultural degeneration has been subject to discrimination ? I sometimes rescue the oppressed and deprived people of Afghan Hazara no better way to do basic searches regarding the modification of culture and social culture of the millennium , I do not . In a word, the best way to save the modification and development of a culture of denial overwhelming millennium. Especially the culture of solidarity and a sense of responsibility . And you 've heard us called high culture . If a particular style and injudicious conduct of a person related to her to hear it first descent of " culture " is. Today I also got a face uncultured and unworthy and inhuman treatment he was very impressed . The route continues to be contemplated , and that culture is culture ? Because of the difficulties involved in societies that have low culture, political, social , economic and cultural ? What is the role of culture in development in various spheres of society is this? فرهنگ چیست؟ در یک نگاه فرهنگ را ادوارد تایلور (۱۹۱۷-۱۸۳۲)، مجموعه پیچیدهای از دانشها، باورها، هنرها، قوانین، اخلاقیات، عادات و هرچه که فرد به عنوان عضوی از جامعه از جامعهٔ خویش فرامیگیرد تعریف میکند. هر منطقه از هر کشوری میتواند فرهنگی متفاوتی با دیگر مناطق آن کشور داشته باشد. فرهنگ به وسیلهٔ آموزش، به نسل بعدی منتقل میشود؛ در حالی که ژنتیک به وسیلهٔ وراثت منتقل میشود. واژهشناسی فرهنگ در زبان فارسی فرهنگ فارسی معین واژهی «فرهنگ» را مرکب از دو واژهٔ «فر» و «هنگ» به معنای ادب، تربیت، دانش، علم، معرفت و آداب و رسوم تعریف کردهاست. واژهٔ فرهنگ در پهلوی ساسانی به صورت «فره هنگ» آمدهاست که از دو جزء «فره» به معنای پیش و فرا؛ و «هنگ» به معنای کشیدن و راندن، ساخته شدهاست. در نتیجه «فرهنگ» به معنای پیشکشیدن و فراکشیدن است. به همین سبب است که در فارسیزبانان فرهنگ را سبب پیشرفت میدانند. با مطالعهٔ متنهای باستانی ایران، درمییابیم که واژهٔ «فرهنگ» از دورهٔ پارسی میانه است که وارد فرهنگ ایران میشود و پیش از آن کلمهای که به معنای فرهنگ باشد در این زبان وجود نداشت. در این دوره در متنهای پهلوی ساسانی، متنهای سغدی، مانوی و حتی ختنی کلمهٔ فرهنگ را میتوان بازشناخت. در متنهای پارسی میانه، همانند «خسرو و ریدگ»، «خویشکاری ریدگان» و «کارنامهٔ اردشیر بابکان» کلمهٔ فرهنگ به کار رفتهاست؛ همچنین در شاهنامهٔ فردوسی، آثار سعدی و متنهای دور بعد نیز بارها به این واژه برمیخوریم. در آثار این دوران، فرهنگ علاوهبر دانش، شامل هنرهایی چون نقاشی و موسیقی یا سوارکاری و تیراندازی هم میشد. در گذشته اعتقاد فارسیزبانان بر این بود که تا بدون فرهنگ آدمی نمیتواند قدمی مثبت در زندگی بردارد. از همین روست که فردوسی فرهنگ را برتر از گوهر و نژاد میداند. What is culture? a look at the culture of Edward Taylor (1917-1832), a complex set of knowledge, belief, art, law, morals, customs and any person as a member of our community fills Definition that. Every region of the country can have different cultures from other parts of the country. Culture through education, is transmitted to the next generation, while genetics are transmitted by heredity. Terminology in Persian culture. Persian culture define the term "culture" as composed of two words "curled" and "Hong Kong" means literature, education, science, knowledge, wisdom and customs has been defined. Sassanid culture in the form of words "Hong splendor" provided that the two components of "culture" means pre and post, and "Hong Kong" means the pulling and pushing, was built. As a result, the "culture" is meant to Pyshkshydn and Frakshydn. That's why they promote Farsyzbanan culture. The study of ancient texts Iran realize that the word "culture" of the Middle Persian and Iranian culture which arrived before there was a word that means the culture of the language. In this era of Sassanid Pahlavi texts, texts in Sogdian, Manu and even Khtny word culture can be distinguished. In the Middle Persian texts, such as "Khosrow and Rydg", "dutifulness Rydgan" and "record Ardashir I" word, hha culture, as well as Ferdowsi, Sa'di's works and texts from later times, we find these words. The works of this period, the addition of the culture, including the arts, like painting or music, as well as riding and shooting. In the past it was believed that no culture Farsyzbanan positive steps one can take in life. That is why Ferdowsi essence of culture and race as superior. واژه شناسی فرهنگ در زبانهای اروپایی نزد اروپاییان تعریف واژهٔ فرهنگ پیشینهای درازدامن دارد. در ادبیات اروپایی نزدیک به دویست تعریف از فرهنگ میتوان یافت که نشان از اهمیت فرهنگ در این جوامع دارد. آنها فرهنگ را از دیدگاههای گوناگون، از جمله دیدگاه اجتماعی، دینی و حتی اقتصادی بررسی کردهاند و دریافتهاند که فرهنگ بر تمام اجزاء زندگی آدمی تأثیرگذار است. برای مثال، در ۱۹۵۲ آلفرد کلوبر (به انگلیسی: Alfred Kroeber) و کلاید کلاکهون (به انگلیسی: Clyde Kluckhohn) در کتاب خود به نام «فرهنگ: مروری انتقادی بر مفاهیم و تعاریف» (به انگلیسی: Culture: A Critical Review of Concepts and Definition) با گردآوری ۱۶۴ تعریف از فرهنگ اظهار کردند که فرهنگ در اغلب موارد به سه برداشت عمده میانجامد: برترین فضیلت در هنرهای زیبا و امور انسانی که همچنین به فرهنگ عالی شهرت دارد. الگوی یکپارچه از دانش، عقاید و رفتار بشری که به گنجایش فکری و یادگیری اجتماعی نمادین بستگی دارد. مجموعهای از گرایشها، ارزشها، اهداف و اعمال مشترک که یک نهاد، سازمان و گروه را مشخص و تعریف میکند. هنگامی که مفهوم «فرهنگ» برای نخستینبار در سدههای هیجدهم و نوزدهم میلادی در اروپا به کار گرفته شد، بر فرایند کشت و زرع یا ترویج در کشاورزی و باغبانی دلالت داشت. چنانکه واژهٔ انگلیسی این مفهوم از واژهٔ لاتین «کالتورا» (به لاتین: Cultura) از «کولر» (به لاتین: Colere) ریشه گرفتهاست که به معنای کشت، زراعت و ترویج است. در آغاز سدهٔ نوزدهم میلادی این مفهوم بر بهبود یا پالایش و تهذیب نفس در افراد (بهویژه حین آموزش) استوار بود و سپس بر تأمین آرزوهای ملی یا ایدهآلها دلالت داشت. در نیمهٔ سدهٔ نوزدهم میلادی برخی از دانشمندان واژهٔ فرهنگ را برای ارجاع به ظرفیت جهانشمول بشری اطلاق کردند. ادوارد تایلر در سال ۱۸۷۱ فرهنگ را با تمدن مقایسه کرد و آن دو را کلیتی درهمتنیده دانست که شامل دین، هنر، اخلاق و هرگونه توانایی است که آدمی میتواند به دست آورد. «کلاکر» نیز فرهنگ را در کل مفهومی وصفگرایانه به معنای گنجینهای انباشته از آفرینندگیهای بشر تلقی کرد.از این رو کتابها، نقاشیها، بناها و نیز دانش هماهنگکردن خود با محیط و همچنین آداب و فضیلتهای اخلاقی و دستورهای شایست و ناشایست، همگی جزئی از فرهنگ به شمار میرود. «مایرس» نیز فرهنگ را آن چیزی دانست که از گذشتهٔ آدمی به جای ماندهاست و بر اکنون و آیندهٔ او تأثیر میگذارد. در سدهٔ بیستم میلادی «فرهنگ» به عنوان یک مفهوم محوری و کلیدی در انسانشناسی به کار رفت که همهٔ پدیدههای انسانی را دربر میگرفت و صرفاً نتیجهٔ امور ژنتیکی به حساب نمیآمد. اصطلاح «فرهنگ» بهویژه در انسانشناسی آمریکایی دارای دو معنی بود: 1.ظرفیت و گنجایش تکاملیافتهٔ بشر برای دستهبندی و بیان تجربیات به واسطهٔ نمادها و کنش پندارمآبانه و نوآورانه. 2.راههای مشخصی که مردم براساس آن در نقاط مختلف جهان زیسته و تجربیات خود را به شیوههای گوناگون بیان میکنند و به شکلی خلاقانه دست به کنش میزنند. پس از جنگ جهانی دوم این اصطلاح — اگرچه با معانی مختلف — از اهمیت بیشتری در دیگر رشتهها و حوزههای علمی مثل جامعه شناسی، مطالعات فرهنگی، روانشناسی سازمانی و علوم مدیریتی برخوردار شد.(منبع:واژه فرهنگ - http://fa.wikipedia.org/wiki/) پرفیسور آیت الله مصباح یزدی در کتاب مشکات هدایت در توضیح فرهنگ می نویسند: جامعه شناسان برای واژه ی «فرهنگ» حدود پانصد معنا ذکر کرده اند که پرداختن به تک تک آنها و بررسی نقاط قوّت و ضعف هر یک از آن معانی و مقایسه ی آن با دین بسی دشوار خواهد بود. ما در اینجا سه گونه تعریف- که هر یک از این گونه ها شامل تعداد زیادی از تعاریف می شود- را پیش می کشیم، سپس رابطه ی دین با هر یک را بررسی خواهیم کرد. در برخی تعاریف، فرهنگ دربرگیرنده ی اعتقادات، ارزشها و اخلاق و رفتارهای متأثر از این سه، و همچنین آداب و رسوم و عرف یک جامعه معین تعریف می شود. در گونه ای دیگر از تعاریف، آداب و رسوم شالوده اصلی فرهنگ تلقی می شود و صرفاً ظواهر رفتارها، بدون در نظر گرفتن پایه های اعتقادی آن، به عنوان فرهنگ یک جامعه معرفی می گردد. و بالاخره در پاره ای دیگر از تعاریف، فرهنگ به عنوان «عاملی که به زندگی انسان معنا و جهت می دهد» شناخته می شود. Terms of culture in European languages Europe has an extensive history in the definition of the word culture. Nearly two hundred definitions of culture can be found in the European literature that show the importance of culture in the society. Their culture from various perspectives, including the perspectives of social, religious and economic reviews have found that culture affects all parts of human life. For example, in 1952, Alfred Klvbr (English: Alfred Kroeber) and Clyde Klakhvn (English: Clyde Kluckhohn) in his book "Culture: A Critical Review of Concepts and Definitions" (English: Culture: A Critical Review of Concepts and Definition) compiled 164 definitions of culture suggests that culture often withdrawing into three major awards: TOP virtue of Fine Arts and the Humanities, which is also known as high culture. Integrated model of knowledge, ideas and human behavior depends on the capacity of symbolic thought and social learning. Set of attitudes, values, goals, and practices that are common to an institution, organization or group is defined. When the concept of "culture" for the first time in Europe in the eighteenth and nineteenth centuries was used in the cultivation process, or to promote agriculture and gardening was implying. As English words the meaning of the Latin word "Kaltvra" (Latin: Cultura) of "C" (Latin: Colere), which has been the root meaning to cultivate, cultivation and promotion. Beginning of the nineteenth century, the concept of self-improvement or refinement and improvement in people (especially during training) was based on the provision of the national aspirations or ideals were indicative. In the mid-nineteenth century, some scientists have defined the term culture to refer to the capacity of the human universal. Edward Tyler in 1871 compared to cultures and civilizations knew those two mixed entity, including religion, art, ethics and any ability that one could be achieved. "Klakr" the whole concept of culture in human Frynndgyhay Vsfgrayanh means be considered a treasure-laden. Than the books, paintings, buildings and harmonize their environmental knowledge and practice of moral virtues and commands Shayst and wrong, all part of Culture is considered. "Mayrs" knew what the culture of the past and the present and future of mankind instead remained his influence. The term "culture", especially in American anthropology had two meanings: One. Capacity evolved human capacity to classify and experiences expressed through symbols and actions Pndarmabanh and innovative. 2. Certain ways that people around the world based on their experiences of living and ways of expression and the creative way they act. After World War II, the term - although with different meanings - of more importance in other disciplines and scientific fields such as sociology, cultural studies, organizational psychology and management sciences received. (Source: The word culture - http://fa.wikipedia .org / wiki /) religion would be very difficult. We define three variants - each of which contains a large number of species to be Definitions - before we kill, we will examine the relationship of religion with each. Some definitions of culture includes beliefs, values and ethics affect the behavior of these three, as well as the customs and practices of a given society is defined. In another way of definition, culture is seen as the cornerstone of customs and behaviors are merely appearances, regardless of its doctrinal basis, as a culture, a society, is introduced. Finally, some of the definitions of culture as "the thing that gives meaning and direction to human life" is known. رابطه دین و فرهنگ پس از شناخت سه نوع تعریف از فرهنگ، اینک می گوییم: دین- که عبارت است از مجموعه ای از باورهای قلبی و رفتارهای عملی متناسب با آن باورها- اگر با گونه ی نخست از تعاریف فوق مقایسه شود، جزء فرهگ تلقی می شود؛ زیرا فرهنگ در این دیدگاه هم شامل باورهای قلبی دینی و غیردینی و هم شامل رفتارها و اخلاق و آداب و رسوم دینی و غیردینی است. از این رو، «دین» جزء «فرهنگ» و زیرمجموعه ای از آن تلقی می شود. چرا انسانها در جوامع دینی برای چیزهایی- علاوه بر اموری که سایر انسانها آنها را خوب یا بد می دانند- ارزش مثبت یا منفی قایل اند. به عبارت بهتر، منشأ خوبی و بدی چیست؟ اما اگر دین را با گونه ی دوم از تعاریف مقایسه کنیم، از آنجا که در این نوع از تعاریف ظواهر رفتار و آداب و رسوم به عنوان فرهنگ شناخته می شوند، رابطه ی دین با فرهنگ بسان دو مجموعه ای که فقط در بخشی از اعضا مشترک هستند قابل شناسایی است، و در این دیدگاه نه دین کاملاً جزء فرهنگ است و نه فرهنگ زیر مجموعه ای از دین می باشد. شاید بتوان گفت تعریف فرهنگ به عاملی که به زندگی انسان معنا و جهت می دهد، منطقی ترین سخن در تعریف این واژه می باشد، اما پیش از هر چیز باید روشن کنیم که معنادار بودن زندگی انسان یعنی چه؟ اگر برخی رفتارهای انسان را با حیوانات مقایسه کنیم، خواهیم دید علی رغم برخی تفاوت های شکلی، ماهیت این دو گونه رفتار یکی است. به عنوان نمونه: انسان و حیوان هر دو به هنگام گرسنگی به دنبال غذا و رفع گرسنگی می روند و خود را سیر می کنند. اما در عین حال، علی رغم جابجایی فیزیکی و سیر شدن که در انسان و حیوان بطور یکسان واقع می شود، ممکن است رفتار انسان بار ارزشی مثبت یا منفی بیابد. مثلاً اگر انسانی غذای دیگری را بدزدد و خود را با آن سیر کند، عمل وی دزدی، غصب و تجاوز به حقوق دیگران تلقی می شود که همگی بار ارزشی منفی دارد. همچنین در جامعه ی دینی یک سلسله از رفتارها وجود دارد که دارای ارزش مثبت و یا منفی هستند. به عنوان نمونه، غیبت کردن و روزه خواری در اسلام دارای ارزش منفی، و رازداری و روزه گرفتن دارای ارزش مثبت اند. نکته ی حائز اهمیت در این میان این است که چرا انسانها در جوامع دینی برای چیزهایی- علاوه بر اموری که سایر انسانها آنها را خوب یا بد می دانند- ارزش مثبت یا منفی قایل اند. به عبارت بهتر، منشأ خوبی و بدی چیست؟ منبع http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=211670) آقای علی باقری در کتاب نقش فرهنگ در تحول دین و دولت مسلمانان در تعریف فرهنگ می نویسند: فرهنگ از متن قدیمی اوستایی و پهلوی فَرَهَنگ است . فَرَ به معنای پیش و هَنگ به معنای قصد و آهنگ است . هنجیدن و انجیدن به معنای بیرون کشیدن و بیرون آوردن : هنج و هنگ در دودهنگ یا دو دهنج به معنای دودکش است . واژه آهنگ به معنی قصد و اراده و عزم و همچنین موزونی در ساز و آواز است . فرهنگ از متن قدیمی اوستایی و پهلوی فَرَهَنگ است . فَرَ به معنای پیش و هَنگ به معنای قصد و آهنگ است . هنجیدن و انجیدن به معنای بیرون کشیدن و بیرون آوردن : هنج و هنگ در دودهنگ یا دو دهنج به معنای دودکش است . واژه آهنگ به معنی قصد و اراده و عزم و همچنین موزونی در ساز و آواز است . فرهیختن و فرهختن و فرهنجیدن از همین ریشه است . به معنای آموختن ادب ، تربیت کردن. کلمه فرهنگ در متون قدیمی پهلوی ، از جمله کارنامه اردشیر بابکان و دینکرت و غیره هم آمده است در فرهنگ رشیدی آمده است : ” فرهنج و فرهنگ ادب و اندازه و حد هر چیزی ، و ادب کننده و امر به ادب کردن بر این قیاس فرهنجیدن و فرهنجیده و فرهنجید . در تاریخ بلعمی آمده است : ای آن که سیاوخش را تو کشتی ……… از مردن و قوت و فرهنگ او نترسیدی . در قابوس نامه آمده است : بر مردم واجب است چه بزرگان و جه فروتنان ، هنر و فرهنگ آموختن . در تاریخ بیهقی آمده است : هر ولایتی را علمی خاص است ، رومیان را علم طب است ، هند را تنجیم و حساب و پارسیان را علوم نفس و فرهنگ . در شاهنامه آمده است . ز فرزانگان چون سخن بشنویم به رأی و به فرمانشان بگرویم کزیشان همی دانش آموختیم به فرهنگ دل ها بر افروختیم سعدی : هر چه خواهی کن که ما را با تو روی جنگ نیست پنجه با زورآوران انداختن فرهنگ نیست مولوی : دشمن عقل که دیده است کز آمیزش او همه عقل و همه علم و همه فرهنگ شدیم Relationship between religion and culture. After identifying three different definitions of culture, now say: behavior and morality are secular and religious customs. Hence, the "religion" part of "culture" and it can be considered a subset. Why do people in religious communities for things - the things that other people consider them good or bad - give a positive or negative value. In other words, what is the origin of good and evil?are detected, and the view is absolutely part of the culture and not culture, not religion, religion is a subset of. If some human behaviors compared with the animals, we can see, despite some differences in form, the nature of these two types of behavior is the same. For example, both humans and animals for food when hungry, and go steal their travels. For example, if a person steals another dish with garlic and does his act of theft, extortion and violating the rights of others, all of which can be considered a negative value is once. There is also a religious community in a series of behaviors that have a positive or negative value. For example, absenteeism and breaking fast in Islam has a negative value, and privacy and fasting have a positive value. In other words, what is the origin of good and evil? Source: (http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=211670) Mr. Ali Bagheri's books on the evolution of the role of culture in defining the culture of the Muslim religion and the state wrote: Culture of Old Avestan and Pahlavi texts cultures. Far means the Hong intent and meaning of the song. Hnjydn and Anjydn meant to evoke and bring out: ingestion and Hong Dvdhng or two Dhnj means is chimney. Words song meaning, purpose, determination and coordination mechanism as well as singing. Culture of Old Avestan and Pahlavi texts cultures. Far means the Hong intent and meaning of the song. Hnjydn and Anjydn meant to evoke and bring out: ingestion and Hong Dvdhng or two Dhnj means is chimney. Words song meaning, purpose, determination and coordination mechanism as well as singing. Educate and Frhkhtn and Frhnjydn the same roots. Means learning literature, train. The word culture in ancient texts side, including record and Dynkrt Ardashir I, and so is the culture Rashidi says: "Frhnj and culture, literature, and the size and extent of any thing, and to be polite and courteous to the analogy Frhnjydn and Frhnjydh and Frhnjyd. Blmy on the O ship it to you ......... Syavkhsh the strengths and culture of death and afraid of her. In a Qaboos has come on people what is essential, what a great and humble, learn about art and culture. In Beyhaqi have any special provincial science, medicine Romans, the Persians Indian Tnjym, calculus, science, self and culture. In the Shahnameh. Hear the words of the sages, and His command to Vote Bgrvym Hemi Kzyshan knowledge learned in the heart of culture on Afrvkhtym Saadi: What you now have us with you on the knuckles with a strong throwing culture war is not Rumi: Stands to reason that he has enemies in all wisdom and all knowledge, all culture Kz were
پيوست:
|
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|