پنج شنبه, 17 خرداد 1403

 



موضوع: خلاصه درس

خلاصه درس 10 سال 1 ماه ago #69792

به اشکال و روش های مختلف درسراردنیا استفاده می شود.سازمان های مردم نهاد به معنای کلی به سازمانی اشاره می کند که مستقیما بخشی ازساختار دولت محسوب نمی شود اما نقش های بسیار مهمی به عنوان واسطه بین فرد و مردم قوای حاکم وحتی خود جامعه ایفا می کند وبسیاری سازمانی مردم و نماد غیرانتفاعی هستند.بودجه ی سازمانها ازطریق کمک مردمی سازمان های دولتی ما توسط خوده دولت ویا طرق مذکور تامین می شود.بعضی از سازمان های مذکور و بعضی از سازمان های مردم نهاد نیم مستقل هستند، برخی از سازمان ها هیچ علاقه ایی به سیاست ندارند، درحالیکه برخی از آن ها به منظور تامین منافع اجزای خود صرفا به لابی گری در دولت می پردازد.
از آنچه که اصلاح سازمان داوطلبانه خصوصی و P U O یا توسعه خصوصی (PP O) استفاده کنند درگزارش ملی سال 1995توسط سازمان ملل در خصوص حکومت جهانی نشان می داد.درآن زمان قریب به29000سازمان مردم نهاد داخل کشور حتی ازاین بالاتراست،حدود دو ملیون سازمان غیر دولتی ایالات متحده فعالیت میکنند که بیش از آنها درسی ساله گذشته تشکیل شده اند.روسیه 4هزار سازمان مردم نهاد دارد،هندوستان 2 میلیون اگر چه انجمن داوطلبان شهروندان درسراسر تاریخ وجود داشت،سازمان غیردولتی اغلب به همان عنوان که امروز درسطح بین الملل دیده میشود دردو قرن اخیر توسعه یافته اند. یکی از اولین سازمان های انجمن صلیب سرخ جهانی که در سال 1863تاسیس شده فرایند جهانی سازی در قرن 20موجب اهمیت یافتن سازمان های مردم نهاد شد.
امکان حد،خیلی از مشکلات از قبیل سازمان تجارت جهانی بیش از حد بر منافع موسسات مالی بزرگ متمرکزبودند.در اقدامی برای متعادل کردن این روند سازمان های غیردولتی یا تاکید بر مسائل بشردوستان، کمک به توسعه (توسعه پایدار) تاسیس شد.نمونه بارز آن احساس اجتماعی جهانی است که هرساله درژانپوداوس سوئیس میگردد و رغیب اقتصادی جهان می شود و 5اجلاس جهان در برزیل برگزار شد ونمایندگان و سازمان غیر دولتی شرکت کردند.



چگونگی تکامل مراحل شکل گیری غیر دولتی :
کورتون درسال 1990در مقاله ای تحت عنوان 3 دوره شکل گیری فعالیت های داوطلبانه درسازمان های غیردولتی را به شرح ذیل معرفی می کند؛
مرحله اول : نوع خاصی ازسازمان های مردم نهاد شکل گروه کرد که بر امدادرسانی ورفاه متذکرمستقیما به افراد زیر نفع خدمات امدادی ارائه می کرد وتوزیع غذا و تامین پناه گاه و خدمات بهداشتی .درواقع سازمان مردم نهاد دراین وحله نیازهای روزافراد را تشخیص می داد.
مرحله دوم: از تکامل های سازمان های مردم نهاد از لحاظ وسعت سازمان مردم نهاد دراین مرحله از تکامل امکان امکانات جوامع ملی را گسترش داد تا بتواند به عنوان مجموعه های مستقل وخود کفا عمل کند.
مرحله سوم: کورتون از تکامل و شکل گیری سازمان های مردم نهاد را توسعه نظام پایدارمی خواند. دراین مرحله سازمان مردم نهاد می کوشند تا تغییراتی را درسیاست ما درسطح داخلی ملی وبین المللی به وجود آورد.
اهداف سازمان های مردم نهاد:
سازمان های مردم نهاد برای رسیدن به اهداف گوناگون فعالیت می کند. معمولا درجهت پیشبرد اهداف سیاسی یا اجتماعی اعضا در حرکت هستند، به عنوان مثال درخصوص بهبود وضعیت محیط زیست ، تشویش گروه ما و مردم به رعایت حقوق بشر باید بدون رفاه اقشار محروم وآسیب پذیر و یا مطرح ساختن یک رفاه مشترک و دسته جمعی است.
روش های سازمان های مردم نهاد:
روش ها و بسته های مورد استفاده از سازمان های مردم نهاد با یکدیگر متفاوت است. برخی ازسازمان های مردم نهاد عمدتا به عنوان عامل نفوذی فعالیت می کند. اما برخی دیگر ازآنها انجام برنامه وفعالیت های ازپیش تعیین شده را دردستور کار خود دارند؛ به عنوان مثال سازمان مردم نهاد (آلکام) که در زمینه فقرزدایی فعالیت می کند تسهیلات و مهارت های مورد نیاز افراد فقیررا دراختیار آنها قرارمی دهد تا بتواند به غذا وآب وآشامیدنی دست یابند.سازمان لغو بین الملل که بزرگ ترین سازمان حقوق بشر درجهان است نمونه گیری از سازمان مردم نهاد می باشد.
سازمان عضو بین الملل یک انجمن جهانی از هوا فضای حقوق بشر را تشکیل داده است و بیش از 5 میلیون عضو ،حامی مشترک در 150 کشور مناطق مختلف جهان دارد.
سازمان های مردم نهاد برای هدف مورد نظر خود چگونه عمل می کنند؟
سازمان های مردم نهاد به منظور اهداف خود نیاز به برقراری روابط سالم با دیگران را دارند،موسسات وانجمن های خیریه از روابط عمومی پیچیده ایی برای جمع آوری اعانه استفاده می کنند و درواقع آن ها شیوه های نفوذ و لابی گری معمول در دولت را بکار میبندند.
گروه های بزرگ و محبوب نیز به اعتبار اصیلی که برجامعه می گذارند و نتایج سیاسی که می توانند به وجود آورند از اهمیت زیادی برخوردار هستند.
روند کنونی سازمان های مردم نهاد خصوصی چگونه است؟
به طور کلی سازمان های مردم نهاد وخصوصی یک جامعه ی بخصوص یا محیط زیست را در کانون توجه خود قرار می دهند آن ها به موضوعات مختلفی از قبیل مذهب،کمک های فوری و اعتدامات بشر دوستانه می پردازند.این سازمان ها حمایت مردمی وکمک های داوطلبانه را جمع آوری می کنند.
آن ها همچنین روابط عمومی و مستحکمی با گروه های اجتماعی کشورهای درحال توسعه و درمناطقی که امکان ارسال کمک های دولتی وجود ندارد وارد عمل می شوند. سازمان های مردم نهاد به عنوان بخشی ازمجموعه ی روابط بین الملل پذیرفته شده اند. سازمان های غیردولتی ازیک سو برسیاست گذاری های ملی و چند جانبه تاثیرمیگذارند وازسوی دیگر بطور فزاینده ایی مستقیما درفعالیت های محلی حضور دارند.
انواع مدیریت سازمان های غیردولتی:
مدیریت تنوع
مدیریت مشارکتی
مدیریت تنوع یا فرهنگ های گوناگون یک سازمان سروکار دارد.مشکلات بین المللی درسازمان های مردم نهاد که به فعالیت توسعه و آبادانی می پردازند بسیار رایج وقالب است.
آن هایی که از یک کشور غنی به کشور دیگر میروند درکشور جدید روش های کاملا متفاوتی را برای انجام کارها مشاهده می کنند که این شیوه مدیریت مشارکتی، شیوه خاص سازمان های مردم نهاد می باشد.
سازمان های مردم نهاد بین الملل و بزرگ از چه راه هایی بودجه ی خود را تامین می کنند؟
سازمان های مردم نهاد بزرگ بودجه های سالانه چندمیلیون دارای دارند به عنوان مثال انجمن بازنشستگان امریکا درسال 1999 بالای 540میلیون دلار بودجه ی مصرفی دیدگان حقوق بشر درسال 2003، 21/7 میلیون دلار امریکا که کل این رقم به این سازمان اهدا شد، تامین چنین بودجه ی کلانی مستلزم آن است که سازمان های مردم نهاد تلاش می کنند که درخصوص جمع آوری اعانه به موفقیت حداکثری شد.
بخش اعظمی از بودجه ی سازمان های مردم از محل حق عضویت درسازمان ملل فروش محصولات تجاری (کالا و خدمات) کمک های مالی اعطا شده توسط موسسات بین المللی یا دولت ها و کمک های مردمی تامین می شود.اگرچه اصلاح سازمان های مردم نهاد و بیانگر استقلال از این سازمان ها از دولت است برخی از N G O ها به منظور تامین بودجه ی مورد نظرشان وابستگی شدیدی به دولت دارند.
یک چهارم درآمد 162 میلیون دلاری موسسه ی خیریه ی آلکسفام در سال 1998 از محل کمک های دولت بریتانیا و اتحادیه اروپا تامین شد.ورلد ویژن که سازمان امداد و توسعه ی مسیحیان امریکا است،کالاهایی به ارزش 55میلیون دلار از دولت امریکا به عنوان کمک دریافت کرد.46% درآمد انجمن های پزشکان بدون مرز که جایزه نوبل را نیز برنده شده بودن ازمنابه دولتی میباشد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

خلاصه درس 10 سال 1 ماه ago #69986

باسلام وتشکر از مشارکت شما
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: علی رضائی ویائی
مدیران انجمن: حجت مداحی شاهخالی