خوش آمديد,
مهمان
|
|
بسمه تعالي
شبکههاي اجتماعي موضوع: «رسانههاي جديد و قدرت حضور در سطوح گوناگون اجتماعي» استاد محترم: جناب آقاي الفتي ***** دانشجو: فاطمه رحيمي کارشناسي مديريت امور فرهنگي (برنامهريزي فرهنگي) پودمان «4» ******************** بخشي از فرآيند عظيم سايبر متعلّق به رسانههاي جديد است، که همگرايي، پلتفرم، يا گونههاي رسانهها را در ذات خود دارد و قادر است تا به استقلال آنها پايان دهد و همگي را در يک محيط و با يک دستگاه و صفحه نمايش و با تمام ظرفيت رسانهاي به نمايش درآورد . علاوه بر موارد مذکور رسانههاي جديد به همه صاحبان پيام فرصت توليد و انتشار پيام را نه به شکل يکطرفه، بلکه به شکل متعامل و به صورت برابر ميدهد. اينک رسانههاي قديم بايد خود را با رسانه جديد سازگار نمايند که در غير اين صورت مخاطبان خود را از دست خواهند داد. رسانههاي نو مجموعهاي متمايز، شامل فنّاوري ارتباطي در فضاي مجازي هستند که باعث توليد و انباشت اطّلاعات، مولتي مديا، سازماندهي شبکهاي، سرويسهاي آنلاين (برخط)، اشتراکگذاري محتوا، کاهش صرف زمان، حذف مکان و فاصله، انتقال سريع دادهها، تعامل کاربران، ايجاد شبکههاي اجتماعي و محيط فراگير هوشمند شده است. در عصر رسانههاي جديد، جهان به صورت شبكهاي از هويّتها و منابع هويّتساز در آمده است. دولتها، جوامع و فرهنگها نقشهاي متفاوت به عهده ميگيرند و قدرت رسانهها در سطوح مختلف مردمي، ملّي و فراملّي جريان مييابد. تحوّل در شيوه زندگي، ارتباطات و تغيير در گفتمان رسمي قدرت، لزوم فهم و شناخت توان ارتباطي رسانههاي جديد را جديتر ساخته است مانوئل کاستلز (1380: 423) تحت عنوان تغيير اجتماعي در جامعه شبکهاي، به زوال هويّتها، هويت برنامهدار و تغيير در جايگاه قدرت اشاره نموده است. رسانهها بيش از گذشته نيازمند برنامهريزي تخصّصي ميباشند و در صورت عدم شناخت دقيق آنها، اختلالهاي ارتباطي و معرفتي به وجود خواهد آمد. رسانههاي جديد موجب تغيير در ماهيّت و جابهجايي قدرت و تغيير در شکل مصرف و توزيع محتوا شدهاند و راز و رمز آنها در جلب حمايت و مشارکت عمومي و به جريان انداختن ذخاير بالقوه و همسو کردن افراد و گروهها و سازمانهاست. رسانههاي جديد به منبع جديدي از قدرت تبديل شدهاند و ميتوانند به شدت در سطوح مختلف اجتماعي تأثيرگذار باشند. |
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|