سه شنبه, 29 خرداد 1403

 



موضوع: تبلیغات در تلوزیون

تبلیغات در تلوزیون 10 سال 2 هفته ago #84507

ارتباطات رسانه ای مهم است چون بدون نیاز به حضور شخصی و در مواجهه مستقیم و رو در رو با مخاطب است و محملی موثر در انتقال اطلاعات و پیام های مشخصی به مخاطبان است.

تبلیغات


در این رابطه، نظریه پرداز معروف "مک لوهان" اینطور بیان می کند که رسانه پیام است. البته باید به این نکته اشاره کرد که هر رسانه ای، پیام های خاصی را منتقل می کند و مثلا رسانه ای همچون تلویزیون، از جایگاه خاصی در انتقال پیام برخوردار است. خصوصا وقتی این رسانه از خصلت بومی بودن بهره مند باشد و عده زیادی مخاطب را در برابر خود داشته باشد.

تلویزیون ملی یا همان صدا و سیما در جامعه ما از جایگاه مهمی برای اثر گذاری و انتقال پیام به مخاطبان، برخوردار است. همین امر سبب می شود تا موارد مختلف و موضوعات متنوعی در تلویزیون مطرح شوند. موضوعات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و... که هر یک از آنها در جهت دهی و فرهنگ سازی اعضای جامعه موثرند. ویژگی مهم تلویزیون، در تسریع انتقال اطلاعات و قدرت اثربخشی آن است. خصوصا وقتی برنامه هایی از تلویزیون پخش می شوند که با استقبال مخاطبان مواجه می شوند.

به نظر می رسد که این برنامه ها علاوه بر اینکه ماموریت دارند تا نکات اخلاقی و فرهنگی خاصی را به مخاطبان عرضه کنند، به محملی مهم در جهت تبلیغات تجاری تبدیل شده اند. همین امر موجب می شود تا وقتی به حساس ترین نقطه یک مجموعه تلویزیونی نزدیک می شویم، منتظر قطع مجموعه و پخش انبوهی از پیام های بازرگانی باشیم که بیشترین قیمت را دارند.

بعد دیگر تبلیغات تجاری را می توان در برنامه های کودک و نوجوان مشاهده کرد. پدیده تازه ای که مدتی است در برنامه کودک دیده می شود. برنامه زنده و پرمخاطبی که با حضور بچه ها در استادیوم و اجرای مجری مرد محبوب بچه ها، همراه است. برنامه ای که اخیرا، بخشی از فضایش به جایگاهی برای محصولات تجاری و خوردنی های شرکت های سرشناس تبدیل شده و گوشه ای از استادیوم برنامه کودک را به طبقات یک فروشگاه شبیه کرده است و بخشی از برنامه کودک را به تبلیغات اختصاصی محصول مورد نظر.

محمد برات زاده
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: علی احمد الفتی