یکشنبه, 13 خرداد 1403

 



موضوع: سنجش اثر بخشی تبلیغات - تحقیق در تبلیغ

سنجش اثر بخشی تبلیغات - تحقیق در تبلیغ 10 سال 6 روز ago #82369

  • علی محمدی
  • علی محمدی's Avatar
  • آفلاين
  • دانشجو
  • ارسال ها: 149
  • Thank you received: 48
حقیقات در زمینه تبلیغ شامل مراحل ذیل است

1- تحقیق در زمینه محتوای پیام ( چه باید گفت )
2- تحقیق در زمینه کانال تبلیغات و یا رسانه ( چگونه باید گفت )

3- تحقیق در زمینه اثر بخشی تبلیغات ( اثر آن چه بوده است )

1 - تحقیق در زمینه محتویات تبلیغات :

منظور از اجرای این نوع تحقیق تعیین نکات مثبت و ویژه محصول است تا در متن پیام تبلیغاتی گنجانده شود و بر اساس نتایج به دست آمده از آن تصمیم بگیرند که به چه شکلی می توان پیام تبلیغاتی را تنظیم کرد و آن را به بهترین وجه به اشخاص مورد نظر رسانید . اطلاعات این قیمت از منابع متعددی از قبیل بررسی بازار ، تحقیق در مورد انگیزه ها و تحقیقات مربوط به طرز فکر خریداران آتی بدست می آید اگر پیام تبلیغی به درستی تنظیم نگردد آثار مطلوبی در افراد نخواهخد داشت هر چند که به بهترین شکل به آنان رسانده شود بنابراین این قسمت از قسمت بعدی که مربوط به کانال تبلیغات است مهمتر است
2- تحقیق در مورد وسیله یا کانال تبلیغاتی :

پس از تهیه پیام تبلیغاتی باید آن پیام به سمع و نظر افراد مورد نظر برسد وسال ارتباطی متعدد هستند مانند روزنامه ، رادیو ، تلویزیون ، مجلات ، آگهی ها خیابانی و ... وجود دارند که می توان از انها به منظور تبلیغ استفاده نمود . در برنامه ریزی وسایل ارتباطی سه مساله مهم وجود دارد که هر سه با تحقیق از مصرف کنندگان بالقوه حل می شوند.

اول تخصیص بودجه تبلیغاتی به محصولات و وسایل ارتباطی مختلف

بطور مثال چه مقدار از بودجه به تبلیغ محصول الف ، چقدر به محصول ب و .... اختصاص یابد و دیگر اینکه از مقادیر مشخص شده برای هر محصول چقدر برای مطبوعات ، چقدر برای سینما ، چقدر برای تابلوهای خیابانی و .... منظور شود

دوم تقسیم بندی فرعی بودجه تبلیغاتی محصول

پس از تعیین شدن بودجه تبلیغاتی محصول الف برای هر کانال ارتباطی ( مثلاً مطبوعات ) مساله بعدی این است که کدام انتشارات را انتخاب نماییم و برای هر یک چه مقدار بودجه در نظر بگیریم و در مورد سایر وسایل ارتباطی ( رادیو ، تلویزیون و .... ) نیز همین مساله صادق است

سوم تنظیم برنامه اجرایی تبلیغاتی

اندازه آگهی تبلیغاتی چقدر باشد در کجا قرار گیرد چه تعداد چاپ یا منتشر شود و زمان انتشارآن چه وقت باشد ؟

نقش تحقیقات در تبلیغات اطلاعات مربوط به رفتار خریدار در قبال محصول ، وسیله ارتباطی و تبلیغات جمع آوری می شود و بعد از بررسی مسائل و تحقیق در خصوص یافتن راه حلهای انها برنامه مربوط به وسائل ارتباطی تبلیغات تنظیم می شود .

رفتار خریدار – محصول
خصوصیات رفتار بستگی دارد به وضعیت بازار بر حسب سهمهای بازار محصولات ، شرایط اقتصادی و اجتماعی خریداران ، وفاداری خریداران به محصول ، دفعات خرید و دیگر جنبه های روابط خریدار –محصول

رفتار خریدار – وسیله ارتباطی

که روابط بین خریداران و وسایل ارتباطی متعدد مطرح می شود که دارای جنبه های ذیل است

رسایی : تعداد افرادی که امکان مواجهه با تبلیغات را دارند

فراوانی : کثرت مواجهه با تبلیغات و کیفیت آنها

هزینه : هزینه تبلیغات

این قبیل اطلاعات از طریق بررسیهای خوانندگی در خصوص وسیله ارتباطی مطبوعاتی و بررسیهای مشابه در مورد وسایل ارتباطی دیگر به دست می آید

رفتار خریدار – تبلیغات :

این رفتار با توجه به برنامه تبلیغاتی خاصی مورد مطالعه قرار می گیرد از قبیل جالب توجه بودن تبلیغات و قدرت آگاهی دادن و به خاطر آوری آنها
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: سعیده حاج علی