سه شنبه, 15 خرداد 1403

 



موضوع: موضوع تحقیق شبکه اجتماعی چیست؟

موضوع تحقیق شبکه اجتماعی چیست؟ 10 سال 3 هفته ago #75579

موضوع تحقیق شبکه اجتماعی چیست؟

تهیه کنندگان : ایمان شریعت زاده، حسین نوروزی، محمد خلجی، قیداری.
شبکه اجتماعی چیست؟ Social Network

شبکه اجتماعی ساختاری اجتماعی است که از گره هایی(که عموماً فردی یا سازمانی هستند) تشکیل شده‌است که توسط یک یا چند نوع خاص از وابستگی به هم متصل اند، برای مثال: قیمت‌ها، الهامات، ایده‌ها و تبادلات مالی، دوست‌ها، خویشاوندی، تجارت، لینک‌های وب، سرایت بیماری‌ها (اپیدمولوژی) یا مسیرهای هواپیمایی. ساختارهای حاصل اغلب بسیار پیچیده هستند. تحلیل شبکه‌های اجتماعی روابط اجتماعی را با اصطلاحات رأس و یال می‌نگرد. رأس‌ها بازیگران فردی درون شبکه‌ها هستند و یال‌ها روابط میان این بازیگران هستند.انواع زیادی از یال‌ها می‌تواند میان رأس‌ها وجود داشته باشد. نتایج تحقیقات مختلف بیانگر آن است که می توان از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی در بسیاری از سطوح فردی و اجتماعی به منظور شناسایی مسائل و تعیین راه حل آنها، برقراری روابط اجتماعی، اداره امور تشکیلاتی، سیاستگذاری و رهنمون سازی افراد در مسیر دستیابی به اهداف استفاده نمود. به عنوان مثال، نتایج مطالعات در حوزه سیاستگذاری گردشگری نشان می دهد شبکه‌های اجتماعی به واسطه تاثیرگذاری روی متغیرهای رفتاری بر جذب گردشگران خارجی به مقاصد گوناگون تاثیرگذار هستند و می توان از این شبکه ها به منظور شکل‌گیری اعتماد و کاهش ریسک تصمیم‌گیری کاربران در انتخاب یک مقصد خاص گردشگری بهره گرفت
رسانه چیست و رسانه های اجتماعی کدامند؟
رسانه یا مدیا به معنای پیام و ارتباط است و یا هر ابزاری برای برقراری ارتباطات. رسانه می تواند مردم را آن گونه که اظهار می دارد، از خود بی خود کند، آنها را به گریه و خنده وا دارد، گاهی مردم در آن گم می شوند و گاهی جذب آن می گردند.
از زمان سکونت انسانهای نخستین که غارنشین بوده اند نیاز به برقراری ارتباط حس می شده؛ بگونه ای که آنها از حرکات پانتومیم دست و پا ، زبان اشاره، همچنین با نقاشی بر جداره غارها سعی داشتند با یکدیگر رابطه برقرار کنند. که این ارتباطات به مرور زمان به شیوه های گوناگون تغییر و تکامل یافته است. يك دستگاه تلويزيون و يك خط تلفن، سرآغاز شكل گيري يك رسانه نوين است؛ رسانه اي كه ماهواره ای و آنتن هاي بزرگ تلويزيوني را به تبادل اطلاعات واداشت. هم اينك سرمايه گذاران فناوريهاي ارتباطي با چشم ديگري به اين نوع رسانه مي نگرند، آنها بر اين پندارند كه مي توان با توليد سرگرمي ها و بازيهاي رايانه اي پردرآمد، به كسب و كار خود رونق بخشند. اما اتفاق جديدي هم در اين ميان رخ خواهد داد و آن استقلال و نقش پذيري مخاطبان رسانه اي است. رسانه ها به عنوان حاملان و منتقل کنندگان پیام می توانند در ساخت فرهنگ عمومی، باورها و افکار عمومی موثر باشند. آنها بدون در نظر گرفتن مرزهای جغرافیایی عقیدتی و فرهنگی امکان حضور در همه نقاط جغرافیایی پیدا کرده اند.
همچنین كمبود منابع آموزشي نياز به وجود يك رويكرد نوآورانه را به آموزش، بيشتر كرده است. آموزش از طريق رسانه هاي متعامل، پاسخي به اين نياز شده است. بحث در اين است كه از طريق رسانه هاي متعامل هرآموزش گيرنده اي مي تواند به بهترين منبع موجود در جهان دست يابد. آنگاه که زیر بنای فیبر نوری ساخته شود، مقادیر عظیمی از داده ها می توانند بین کامپیوترهای از راه دور در هر کجا توزیع شوند؛ و بر موانع زمان، فضا ومكان فائق آيند. - رسانه‌های اجتماعی چه هستند؟ رسانه‌های اجتماعی عنوانی است که در سال‌های اخیر به مجموعه سایت‌ها و ابزارهایی اطلاق می‌شود که در فضای ایجاد شده به وسیله رسانه‌های نوین از قبیل شبکه‌های ارتباطی، اینترنت و تلفن‌های همراه، متولد شده‌اند و رشد پیدا کرده‌اند.
این رسانه‌های جدید ویژگی‌های ارتباطی متفاوتی با رسانه‌های سنتی یا قدیمی‌تر دارند. از این رو گاهی در مقابل رسانه‌های قدیمی‌تری از جمله تلویزیون، رادیو، کتاب و مطبوعات، برای رسانه‌های دنیای مجازی از عبارت رسانه‌های اجتماعی (social media) استفاده می‌شود. تغییر مفاهیم تولید و توزیع رسانه‌ای در سال‌های اخیر در فضای مجازی مفاهیم تولید رسانه‌ای و توزیع رسانه‌ای دچار تغییراتی شده‌اند که متفاوت با مدل رسانه‌های سنتی است.‌ یکی از ابداعات جدیدی که در سال‌های اخیر دسترسی به وبلاگ‌ها و پادکست‌ها را ساده کرده و نیروی جدید به رسانه‌های اجتماعی بخشیده، تکنولوژی آر.اس.اس (RSS) است. به کمک آر.اس.اس کاربران اینترنتی می‌توانند مشترک وبلاگ‌ها و سایر سایت‌ها و صفحات اینترنتی شوند و برای مشاهده محتواهای تولید شده نیازی به سر زدن روزانه به صدها سایت و صفحه اینترنتی نیست. کاربران از طریق افزودن خروجی آر.اس.اس سایت‌ها و صفحات مورد علاقه‌شان به یک ابزار یا نرم‌افزار آر.اس.اس خوان (مانند گوگل ریدر) می‌توانند بدون نیاز به مراجعه مستقیم، از به‌روزرسانی‌ پایگاه‌های اینترنتی مطلع شوند. بدین ترتیب فرآیند توزیع رسانه‌ای هم صورت جدیدی به‌خود گرفته است. انواع رسانه‌های اجتماعی رسانه‌های اجتماعی را می‌توان در هفت گروه دسته‌بندی کرد.

شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها، ویکی‌ها، پادکست‌ها، فروم‌ها، کامیونیتی‌های محتوایی و میکروبلاگ‌ها هفت نوع رسانه‌های اجتماعی محسوب می‌شوند. علاوه بر این‌ها برخی سایت‌های «دنیای مجازی» از قبیل سکند‌لایف (Second Life) را هم گونه دیگری از رسانه‌های اجتماعی می‌دانند. شبکه‌های اجتماعی (Social Networks) به اعضای‌شان اجازه ساخت صفحات شخصی و برقراری ارتباط و شبکه‌سازی با دوستان آنلاین را می‌دهند. شبکه‌های اجتماعی کاربران اینترنتی از طریق عضویت در شبکه‌های اجتماعی می‌توانند پروفایل‌ها و صفحات شخصی برای خودشان بسازند. شبکه‌های اجتماعی از زنجیره‌ به هم پیوسته‌ای از پروفایل‌ها تشکیل شده‌اند و اعضا می‌توانند در این محیط با دوستان‌شان در ارتباط باشند. کاربران می‌توانند دوستان و آشنایان قدیمی‌شان را در شبکه‌های اجتماعی بیابیند، دوستان جدیدی پیدا کنند و همچنین دوستان خارج از این فضا را برای پیوستن به شبکه‌های اجتماعی دعوت کنند. مای‌اسپیس (MySpace) از جمله معروف‌ترین و محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در دنیاست. عضویت در این سایت امکانات گسترده‌ای را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. به‌عنوان نمونه سرویس موسیقی مای‌اسپیس از جمله بخش‌های پرطرفدار این شبکه اجتماعی محسوب می‌شود که تعداد زیادی موسیقی‌دان و گروه موسیقی در آن عضو هستند و کاربران گسترده سایت از آن استفاده می‌کنند. لینکدین (LinkedIn) دیگر شبکه اجتماعی مطرح دنیای مجازی است. این شبکه اجتماعی به کاربرانش در مدیریت و برقراری ارتباطات آنلاین حرفه‌ای و تجاری کمک می‌کند. ببو (Bebo) هم از دیگر شبکه‌های اجتماعی محبوب فضای مجازی است که در بین نوجوانان طرفداران بیشتری دارد و بیشتر محبوب دانش‌آموزان و دانشجویان است. وای‌فای چیست؟ wifiمخفف كلمات Wireless Fidelity و در حقیقت یك شبكه بی‌سیم است كه مانند امواج رادیو و تلویزیون و سیستم‌های تلفن همراه از امواج رادیویی استفاده می‌كند. برقراری ارتباط با شبكه بی‌سیم شباهت زیادی به یك ارتباط رادیویی دو طرفه (مانند بی‌سیم پلیس) دارد؛
آنچه رخ می‌دهد به این شكل است: یك مبدل بی‌سیم اطلاعات را به سیگنالهای رادیویی ترجمه و آن‌ها را ارسال می‌كند. در فرودگاه، هتل، رستوران، کتابخانه و یا حتی دفتر کار، امروزه دیگر در هر کجا که تصور کنید ممکن است بتوانید به اینترنت متصل شوید. در آینده ای نزدیک شبکه های ارتباطی بدون سیم چنان گسترشی می یابند که در هر زمان و مکانی شاهد ارائه خدمات اینترنت بی سیم خواهید بود. به کمک شبکه هایی همچون Wi-Fi قادر خواهید بود تا رایانه های یک اطاق یا دفتر کار خود را به راحتی به یکدیگر متصل نمایید. با پیشرفت تکنولوژی و فناوری، رسانه ها نقش مهمی در برقراری ارتباط جوامع بشری با دنیای مجازی ایفا کرده اند. ایجاد فضای مفید ارتباطی و هماهنگ با فرهنگ مدرنیته و دستاوردهای آن بخشی از نیازهای هر جامعه می باشد.بدین منظور مجموعه ای از کاربری ها در قالب یک مرکز تکنولوژی رسانه ای می تواند ضمن برقراری تعامل صحیح اجتماعی، دنیای رسانه را به مخاطبانش معرفی کند. رسانه بحث داغی است که امروزه همه از آن سخن می گویند و فقدان بستری که این امر را از جهات مختلف معرفی و نمایش دهد موجب می گردد که چنین مراکزی شکل گیرند. مدیا سنتر یا همان مرکز تکنولوژی رسانه ای مکانی جهت برقراری ارتباطات فردی و گروهی به صورت واقعی و مجازی است.
مجموعه کاربری هایی چون نمایشگاه ها وگالری های تبلیغاتی، موزه ، کتابخانه،کافه کتاب، سینما 5 بعدی، رستوران ملل، کافی شاپ، فضاهای اداری و تبلیغاتی و ... را گرد هم می آورد تا ضمن معرفی رسانه ها ، روند پیشرفت و تکامل آنها را در بخش های مختلف نشان دهد.بستری است که شرکت های معتبر مطرح دنیا چون apple،hp ،sony و... با نمایش جدیدترین تکنولوژی رسانه ای خود به رقابت بپردازند و دنیای رسانه را به چالش وادارند. بستری فرهنگی و ایجاد محیطی سالم که بتوان بدون محدودیت زمانی از آن بهره جست. و از آنجایی که کیش جزیره ای توریستی است این محل می تواند مکان مناسبی برای این مرکز رسانه ای باشد. و این درحالی است که مراجعه کنندگان ضمن گذراندن اوقات فراغت خود جهت تفریح و سرگرمی می توانند از این مرکز نمایشگاهی بازدید کنند.
رسانه‌ اجتماعی چیست؟
رسانه اجتماعی کاربرد تکنولوژی‌های متحرک وب پایه برای تبدیل ارتباطات به دیالوگی دوسویه است.
رسانه‌های اجتماعی رسانه‌هایی برای تعامل اجتماعی هستند که از تکنیک‌های ارتباطی بسیار در دسترس و گسترش‌پذیر (scalable) استفاده می‌کنند.
آندره کاپلن و مایکل هانلین رسانه‌های اجتماعی را این گونه تعریف می‌کنند:
"گروهی از برنامه‌های کاربردی (applications) متنی بر اینترنت هستند که با اتکا به بنیان‌های تکنولوژیک وب 2، امکان ایجاد و تبادل محتوای تولید‌شده بوسیله کاربران را می‌دهند"
رسانه‌های اجتماعی در تجارت ممکن است به عنوان "رسانه‌های تولیدشده بوسیله مصرف‌کننده" (CGM) توصیف کنند.
یک رشته مشترک که همه این تعریف‌ها را به هم می‌پیوندد، آمیزه تکنولوژی و تعامل اجتماعی برای خلق جمعی ارزش است.
تمایزها با رسانه‌های صنعتی
افراد اطلاعات، آموزش، اخبار و مانند اینها را به وسیله رسانه‌های الکترونیک و رسانه‌های چاپی دریافت می‌کنند. رسانه‌های اجتماعی از رسانه‌های سنتی یا صنعتی مانند روزنامه‌ها، تلویزیون، و فیلم متمایز هستند.
آنها نسبتا ارزان قیمت و در دسترس هستنند که به هر کسی (از جمله افراد حقیقی) امکان می‌دهند تا به اطلاعات دسترسی یابند یا آن را منتشر کند، در حالیکه رسانه‌های صنعتی، عموما به منابع قابل‌توجه برای انتشار اطلاعات نیاز دارند.
یک مشخصه مشترک رسانه‌های اجتماعی و رسانه‌های صنعتی توانایی آنها برای رسیدن به مخاطبان کم تعداد یا پرشمار است؛ برای مثال چه پست یک وبلاگ و چه یک برنامه تلویزیونی ممکن است بوسیله هیچکس دیده نشود یا میلیون‌ها نفر آن را ببینند.
آنها نسبتا ارزان قیمت و در دسترس هستنند که به هر کسی (از جمله افراد حقیقی) امکان می‌دهند تا به اطلاعات دسترسی یابند یا آن را منتشر کند، در حالیکه رسانه‌های صنعتی، عموما به منابع قابل‌توجه برای انتشار اطلاعات نیاز دارند
برخی از مشخصاتی که به توصیف تفاوت‌های رسانه‌های اجتماعی و رسانه‌های صنعتی کمک می‌کنند به این قرارند:
1- دامنه دسترسی (Reach):
تکنولوژی‌ رسانه‌های اجتماعی و رسانه‌های صنعتی هر دو امکان گسترش دسترسی را فراهم می‌کنند و می‌توانند به مخاطبانی جهانی دست یابند. اما رسانه‌های صنعتی به طور شاخص از یک شبکه سازمانی متمرکز برای سازماندهی، تولید، و انتشار استفاده می‌کنند، در حالیکه رسانه‌های اجتماعی ذاتا تمرکززدایی‌شده‌تر و کمتر سلسله مراتبی هستند و با نقاط متعدد تولید و مصرف مشخص می‌شوند.
2- قابلیت دسترسی (Accesibility):
وسائل تولید برای رسانه‌های صنعتی به طور معمول در اختیار دولت و/یا شرکت‌های خصوصی هستند؛ رسانه‌های اجتماعی به طور رایگان یا با هزینه ناچیز در دسترس عموم مردم هستند.
3- سهولت استفاده (Usability):
تولید رسانه‌های صنعتی به طور معمول نیاز به مهارت‌ها و آموزش اختصاصی دارد. در مقابل، اغلب تولیدات رسانه‌های اجتماعی، به مهارت‌ها و آموزش اختصاصی نیاز ندارد یا تنها به تجدید برداشتی از مهارت‌های موجود نیاز دارند؛ از لحاظ نظری هر کسی با دسترسی به اینترنت می‌تواند وسائل تولید رسانه‌های اجتماعی را به کار بیندازد.
4- ارتباط فوری (Immediacy):
زمان تاخیری میان مواد ارتباطی تولید شده در رسانه‌های اجتماعی ممکن است طولانی باشد (روزها، هفته‌ها یا حتی ماه‌ها) در حالیکه در رسانه‌های اجتماعی امکان پاسخ‌های تقریبا فوری وجود دارد؛ تنها مشارکت‌کنندگان تعیین کننده هر تاخیری در پاسخ هستند).
یا این حال رسانه‌های صنعتی شروع به اقتباس جنبه‌هایی از تولید کرده‌اند که به طور معمول با ابزارهای رسانه‌های اجتماعی انجام می‌شود، بنابراین این ویژگی ممکن است در طول زمان جنبه متمایزکننده‌اش میان این دو نوع رسانه را از دست بدهد.
5- استمرار (Permanence):
تولیدات رسانه‌های صنعتی، هنگامی که ایجاد می‌‌شوند، دیگر قابل تغییر دادن نیست (زمانی که مقاله یک مجله چاپ و توزیع شد، دیگر نمی‌توان درآن تغییری ایجاد کرد)، در حالیکه تولیدات رسانه‌های اجتماعی را می‌توان تقریبا به طور فوری با گذاشتن اظهار نظر یا ویراستاری تغییر داد.
تاریخچه شبکه های اجتماعی
بخش اول: مبانی
بحث شبكه های مجازی و بیان تاریخچه كوتاه آنها بدون رعایت ترتیب علمی و منطقی ممكن است مسیر مطالعاتی را به سمت سوی گمراه كننده و مسائل فنی حاكم بر این جوامع بكشاند . از همین رو سعی می كنیم ضمن دوری مختصر از ذكر مصادیق فراوان و پیچیدگی های فنی، ابتدا مبانی و چرایی تشكیل این جوامع را تبیین نمایم.
شبکه های اجتماعی متشکل از افراد (یا سازمان ها) هستند كه توسط یك یا چند نوع علاقه خاص به هم گره خورده اند.وابستگی هایی مثل دوستی ، خویشاوندی ، منافع مشترک ، تبادل مالی ، علاقه خاص به یك موضوع باورهای مشترك ، دانش و هنرو...
تجزیه و تحلیل شبکه های اجتماعی و تحلیل تئوریهای موجود نشان می دهد كه اصلی ترین نكته در هر شبكه ای، روابط است. و از آنجا كه درك و فهم این روابط در سطح و گستره یك شبكه بسیار مشكل و غیرممكن است ، تحلیل شبكه های اجتماعی نیز كاری بسیار دشوار می نمایاند. شبکه های اجتماعی در بسیاری از سطوح فعالیت می کنند ، از خانواده تا سطح کشورها و بین الملل، و نقش مهمی در تعیین راه حل مشکلات یا ایجاد آن ها دارند.
جامعه مجازی در ساده ترین شکل آن ، بستری است برای ایجاد روابط ، مشخص مانند دوستی ، بین گره های، گروه هایی که به افرد متصل هستند است در نتیجه ارتباطات اجتماعی از آن فرد به شبکه و از شبكه به كل افراد سرایت می كند.
تجزیه و تحلیل شبکه اجتماعی به عنوان یک تکنیک کلیدی در جامعه شناسی مدرن پدید آمده است
به اعتقاد كاستلز ، شبكه های اجتماعی محصول همگرایی سه فرآیند تاریخی مستقل هستند.
1- انقلاب اطلاعات
2- تجدید ساختار سرمایه داری و اقتصاد متكی به برنامه ریزی
3- نهضتهای فرهنگی دهه 1960
این سه فرآیند موجب شدند تا شبكه های اجتماعی مجازی تولد یافته و رشد كنند.
وی‍‍‍ژگی اصلی این جوامع در نگاه كاستلز با توضیحاتی كوتاه عبارتند از:
1- اقتصاد اطلاعاتی: بدین معنا كه بهره برداری و رقابت میان شركت ها و بنگاه های اقتصادی بیش از هر زمان دیگر به دانش واطلاعات و تكنولوژی های جدید وابسته شده است.
2- اقتصاد جهانی: این غیر از اقتصاد جهان است كه از قرن ها پیش جریان دارد. در واقع هسته و لایه های زیرین شبكه های اجتماعی حاضر به نوعی به اقتصاد جهانی پیوندی مستحكم برقرار كرده است.(تائید نسبی نظریات مكتب فرانكفورت)
3- فعالیت اقتصادی شبكه ها: وی‍ژگی سوم در واقع چهره عریان شاخصه دوم است. شبكه ها به تدریج بسط و گسترش می یابند و سعی میكنند دیگر شبكه های اجتماعی را در خود حل كرده یا نابود كنند ودر این مسیر ازفعالیت های اقتصادی و تبلیغات شركت ها سود می جویند.
4- تحول در كار:روابط كاریگذشته میان كارگر و كارفرما و شركت به سبب ایجاد شبكه های اجتماعی متحول و دگرگون شده است.این روابط انعطاف بیشتری پیدا كرده و در محدوده های كوچك ترافراد بیشتری اشتغال دارند.
5- ظهور قطبهای متقابل: تلاشهای فردی و هویت های انحصاری در مقابل نهاد های كارگری یا دولت ها افزایش یافته و قدرت و توانایی افراد و شبكه ها را در مقابل دولت های ملی افزایش داده است در ضمن با عضویت افراد دراین شبكه ها مفهوم ملیت كم رنگ تر از گذشته شده است.
6- فرهنگ واقعیت مجازی:فرهنگ عصراطلاعات در چارچوب انتقال نمادها به وسیله واسطه های الكترونیك شكل می گیرد. این واسطه های متنوع با مخاطبان گوناگونی سروكار دارند و مجموعه هایی غنی از حیث محتوای نمادین و در قالب متون الكترونیك در اختیارشان قرار می دهند. این فضای مجازی، حاوی اطلاعات متكثر و متنوع، به صورت بخشی از واقعیت اجتماعی عصر جدید در می آید و فضای اصلی تعامل های معرفتی را كم و بیش در اختیار می گیرد.
7- سیاست بربال رسانه ها: در چنین جوامعی، سیاستمداران برای بقاء و حضورخود در عرصه قدرت، ناگزیرند از رسانه های بهره تمام را ببرند.بدین ترتیب كنترل رسانه ها مفهوم پیدا می كند.
8- زمان بی زمان و فضای جریان ها: در شبكه های اجتماعی، مفاهیم زمان و مكان معانی تازه ای پیدا كرده اند كه با معانی سنتی آن در جوامع سنتی و صنعتی تفاوت بین دارد.انتقال آنی دیتا و سرمایه و امكان ارتباط همزمان میان افراد در نقاط مختلف، فواصل زمانی و مكانی را از میان برده چهارچوب های نظم سابق را مخدوش نموده است، امروزه هر كسی می تواند با ورود به این شبكه ها هر پیامی را به هر كسی در هر كجا و به هرتعداد ارسال كند.
مشخصه هایی كه برای جوامع شبكه ای برشمردیم در واقع موید این معناست كه نظم نوین كاپیتالیسم كه حاكم بر این جوامع است متكی به نوعی دینامیسم درونی شده كه هیچ حد و مرزی را نمی شنماسد. از انعطاف بسیار برخوردار است و فزون طلب و گسترش پذیر و در عین حال متكی به منطق شبكه است
در بخش دوم و سوم مقاله سعی خواهیم كرد توضیحات بیشتری در باب دینامیسم حاكم برشبكه ها ارائه دهیم
و در بخشهای چهارم و پنجم، شبكه های اجتماعی مطرح در جهان و ایران و سپس كاربرد های علمی این شبكه ها در آموزش های مجازی ارائه خواهد شد.
طبقه بندی: شبكه های مجازی، مقالات،
• yahoo
• google
• twitter
• facebook
• stumbleupon
• digg
علت افزایش محبوبیت شبکه های اجتماعی، نسبت به گذشته چیست؟
در دنیای امروز، شبکه‌های اجتماعی نقش بسیار مهمی در روابط مردم سرتاسر جهان ایفا می‌کنند به‌طوری که به جزیی جدایی‌ناپذیر از زندگی بیشتر مردم تبدیل شده‌اند.
به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانا(داناخبر)، شبکه‌های اجتماعی مختلفی در حال فعالیت هستند که هرکدام کابران خاص خود را دارند. اینکه کدام یک از این شبکه‌های اجتماعی در بین افراد جامعه محبوب‌تر هستند، سوالی است که می‌تواند پاسخ جالبی داشته باشد.
دریک نگاه کلی می‌توان میزان محبوبیت شبکه‌های اجتماعی مختلف در کشورها را اینگونه بیان کرد:
Facebook: در کشورهای ترکیه و ونزوئلا از محبوبیت بیشتری برخوردار است.
Twitter: در کشورهای ونزوئلا و برزیل از محبوبیت بیشتری برخوردار است.
LinkedIn: در کشورهای هلند و هند از محبوبیت بیشتری برخوردار است.
Google+ : در کشورهای تایوان و هنگ‌کنگ از محبوبیت بیشتری برخوردار است
Tumblr : در کشورهای فیلیپین و برزیل از محبوبیت بیشتری برخوردار است.
FourSquare : در کشورهای اندونزی و مالزی از محبوبیت بیشتری برخوردار است.
MySpace : در کشورهای پورتوریکو و میانمار(برمه) از محبوبیت بیشتری برخوردار است.
LiveJournal : در کشورهای سنگاپور و روسیه از محبوبیت بیشتری برخوردار است.
• Hi5: در کشورهای تایلند و رومانی از محبوبیت بیشتری برخوردار است.
Bebo : در کشورهای ایرلند و نیوزیلند از محبوبیت بیشتری برخوردار است.
Orkut: در کشورهای برزیل و پاراگوئه (که البته برزیل از لحاظ آماری اختلاف بسیار زیادی با کشورهای بعد از خود دارد) از محبوبیت بیشتری برخوردار است.
در این دسته‌بندی منظور این نیست که شبکه‌های اجتماعی نامبرده مشخصا بیشترین کاربر را در این کشورها دارند بلکه فقط میزان علاقه‌ی افراد در کشورها مد نظر بوده است.
رسانه ها در عین رقابت باهم همکاری می کنند
محمد مهدی فرقانی، استاد دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، در این باره گفت: اگر ما بخواهیم هرکدام از رسانه ها را به تنهایی تعیین کننده بدانیم، کار مناسبی انجام نداده ایم. بلکه باید نظام رسانه ای را یک منظومه بدانیم مثل منظومه شمسی که در آن ستارگان بسیاری وجود دارند که منظومه راشکل دادند. پس مجموعه رسانه هانیز دارای تنوع هستند؛ مانند خبرگزاری، تلویزیون، ماهواره و... که نظام ارتباطی را شکل می دهند وهرکدام کارکرد خودشان را دارا هستند.
وی افزود: رسانه ها کارکرد هم افزایی بر یکدیگر دارند. به طوری‌که در عین رقابت باهم همکاری می کنند. مجموعه آنها در خدمت انتقال اطلاعات و دانش هستند که البته انتقاداتی نیز به آنها وارد است و این بدان معنا نیست که به خطر جنبه های منفی از کارکرد مثبت آنها صرف نظر کنیم، بنابراین زمان و نقش هرکدام از آنها در دوره‌های مختلف متفاوت است.
فرقانی ادامه داد: این‌گونه نیست که بگوییم هرکدام نقش ثابت یا متغیر و دایمی دارند و عملکردهایشان متفاوت است. اما مهم این است که ما بتوانیم از این عملکردها با دانایی و اگاهی استفاده کنیم و عوارض و جنبه های منفی آن را برطرف کنیم.
رسانه های رسمی از انتشاردیدگاه‌های صریح مردم خودداری می کنند
حمید ضیایی پرور نیز بر این موضوع صحه گذاشته و افزود: در شبکه های اجتماعی کاربران خودشان تولید کننده هستند و معمولا چیزهایی که مطرح می کنند متلابه مردم است. دیدگاه های صریح مردم دراین باره مطرح می شود، در حالیکه رسانه های رسمی از انتشاردیدگاه‌های صریح مردم خودداری می کنند.
وی ادامه داد: عوامل مختلفی بر این موضوع دخیل هستند به عنوان مثال، اگر کسی بخواهد در مورد معضل الودگی هوا صحبت کند، یا راهکار مورد نظر خود را ارایه بدهد دررسانه های ما جایگاهی ندارد. زیرا رسانه ها همگی سراغ شهردار تهران یا سازمان محیط زیست می روند و از مردم عادی در این باره هیچ نظری نمی پرسند اما در این باره شبکه های اجتماعی پراز نظرات صریح مردم است. اگررسانه های رسمی بتوانند این نظرات را در قالب عکس، متن و... منتشر کنند به شبکه اجتماعی تبدیل می شوند.
این استاد دانشگاه افزود: دومین موضوع تعامل است که دربین مردم در شبکه اجتماعی مخصوصا فیس بوک روی می دهد وبه دلیل انبوه کاربران در این شبکه اجتماعی است که شما وقتی می خواهید یکی از دوستان را پیدا کنید و وقتی همه در آن مکان حضور دارند، شما هم تمایل پیدا می‌کنید در آن مکان حضور داشته باشید.
وی در ادامه صحبت‌هایش تصریح کرد: اما در رابطه با عضویت در یک سایت ایرانی وضع به گونه دیگری است، یعنی به دلیل کمبود کاربران سال‌ها طول می کشد که دوستان و اشخاص مورد نظر را در آنجا پیدا کرده و یا تمایل برای حضور داشته باشید.
ضیایی پرور ادامه داد: سومین موضوع پلتفرم بودن فیس بوک است که اجازه می دهد هر نوع اپلیکیشن، نرم افزاری روی آن قرار بگیرد، بنابراین صفحه فیس بوک هر فرد مناسب با علایق و سلیقه‌های آن شخص، شخصی سازی می شود. همچنین جهانی بودن، پشتیبانی و فناوری های دیگر مثل ارتباط گرفتن در باره ایمیل شما، نرم افزارهای مختلف، قابلیت دیده شدن درموبایل یا تبلت در واقع باعث محبوبیت بیشتر آن شده است.
این کارشناس تاکید کرد: فیس بوک پیشرفته ترین شبکه اجتماعی نیست، ما شبکه‌هایی داریم که از فیس بوک پیشرفته تر هستند ولی قابلیت فیس بوک انبوه کاربرانی است که در آن وجود دارند.
گسترش شبکه‌های اجتماعی اینترنتی در ایران
در یک ساله اخیر وب سایت های که با نام شبکه اجتماعی در ایران فعالیت می کنن به طور روز افزونی در حال افزایش است تب فیسبوکی در ایران اوج گرفته و شبکه های اجتماعی زیادی که تا حدودی هم شبه به فیس بوک است خیلی زیاد شده تا یکسال قبل وقتی در گوگل کلمه شبکه اجتماعی را جستجو می کردیم به سختی در 5 صفح اول جستجو اثری از شبکه های اجتماعی بود ولی امروز وقتی کلمه شبکه اجتماعی را جستجو می کنی بالغ بر 21,800,000 نتایج جستجو نشان می دهد که نشانگر رشد بسيار چشمگير آن در ايران است.
انواع شبکه های اجتماعی و کاربرد ایشان برای مبتدیان
انواع شبکه های اجتماعی کدام هستند و کدامیک برای تجارت شما مفید ترند؟ تا به حال به این فکر کرده اید و یا اینکه فقط در حال پست کردن مطالب در فیس بوک هستید؟
1.توئیتر
بعضی می گویند استفاده از تویتر به زمان زیادی نیاز ندارد. البته من با این مسئله موفق نیستم. مخصوصا در زمانی که شما از تویتر استفاده تجاری می کنید، باید مسایل زیادی را در نظر بگیرید. برای این کار شما باید سعی کنید توجه افراد را به خود جلب کرده و سپس برند و محتوای خود را ارتقا دهید. پاسخ های شما به مشتریان باید به روز و بسیار مفید باشند. یعنی که شما باید هر روز هفته در حال ارتباط گرفتن با مشتریان خود باشید. اگر قصد دارید از تویتر برای تجارت خود استفاده کنید، پیشنهاد می کنم از ابزارهای کمکی برای بهبود بازده خود استفاده کنید.
مثال های مناسب بافر و هوت سویت (Buffer و ( Hootsuite هستند. این ابزار به شما کمک می کنند چندین اکانت و چندین یوزر داشته باشید و همین طور به شما اجازه می دهند تویت های خود را برنامه ریزی کنید( بدین وسیله می توانید محتوای خود را به طور منظم ، مثلا روزانه به صورت خودکار منتشر کنید). بعضی افراد فکر می کنند این نوع روش کار کردن مناسب نیست اما وقتی شما بسیار سرتان شلوغ است(همان طور که تمام تجارت های خوب این طور هستند) استفاده کردن از این روش ها اصلا ایرادی نخواهد داشت. همین طور بهتر است جست و جوی زنده تویتر خود را در جست و جو گر باز بگزارید. با این کار می توانید هر زمانی که خواستید به بحث های متفاوت این سایت وارد شوید.



2. فیسبوک
فیس بوک می تواند رسانه ای بسیار عالی باشد اما احتمال بروز ضررهای فجیع نیز در آن زیاد است. برای موفق شدن مي-توانيد از روش زير پيروي كنيد:
بسیار فعال نباشید: اکانتی که فعال نباشد و مدام به روز نشود باعث می شود افراد انگیزه کمتری پیدا کرده و دیگر از صفحه شما ديدن نكنند.
از فیس بوک برای جنبه های مناسب برند خود استفاده کنید: هر شبکه اجتماعی باید برای رسیدن به هدف درونی خودش استفاده شود. تویتر جای مناسبی برای منتشر کردن محتوای بازاریابی درونی(پست های بلاگ و غیره) است، در حالی که فیس بوک بیشتر برای ایجاد محیط هایی جذاب و مفرح و ارتقای فضای جامعه مجازی مشتریان تجارت شما مناسب است. نکته: عکس های خنده دار از کارمندان خود گذاشته و به صورت منظم از کاربران سوال بپرسید تا سطح فعالیت آنها بالا باقی بماند. درک این مسئله که پرسیدن کدام سوالات می تواند فواید بیشتری به همراه داشته باشد، اهمیت ویژه ای دارد.
3. لینکداین
لینکداین یکی از بهترین شبکه های اجتماعی برای تجارت، مخصوصا تجارت های B2B محسوب می شود. دسته بندی و هدفمندی این شبکه بسیار عالی است و به شما اجازه می دهد دقیقا افرادی را مخاطب خود قرار دهید که مشخصات بازار هدف شما را دارند.
نکته اضافی: برای اینکه بتوانید از دیگران متمایز باشید در بخش "پاسخ ها" به سوالات افراد پاسخ دهید(و خودتان نیز چندین سوال بپرسید). این کار باعث می شود افراد بفهمند شما در چه رابطه ای صحبت می کنید. در واقع شما به نوعی بازاریابی درونی انجام داده یا مشتریان بلقوه می سازید. همین طور گروه های تجاری در این سایت وجود دارد که می توانید در آنها عضو شده و محتویات و بحث های تجارت خود را در آنها منتشر کنید. البته زمانی که در این گروه عضو شده یا فعالیت می کنید باید مراقب باشید. همیشه به دنبال فروختن محصول یا خدمات خود نباشید. هیچ کس حاضر نیست با افرادی دوست شود که تنها به دنبال محصولات خود هستند و هیچ فایده دیگری ندارند. اگر به دیگران کمک کرده و حضوری مفید در این سایت داشته باشید، افراد نیز به شما احترام می گذارند و بیشتر به سمت خدمات یا محصولات شما جذب مي¬شوند.
4. پین¬ترست
پین ترست سایتی عالی برای نشان دادن عکس ها و ایجاد محیطی جذاب برای بازدیدکنندگان است. با استفاده از این سايت مي¬توانيد به راحتي تجارت خود را به ديگران معرفي كنيد.
نکته اضافی: اگر عکس های خوبی در صفحه خود دارید(مثلا اینفوگرافیک های آموزنده) بخش add the Pin It button را در بالا و پایین عکس اضافه کنیدو مطمئن شوید RSS بلاگ شما غیرفعال است. اگر RSS باز باشد می تواند مشکلاتی در برنامه اوت لوک ایجاد کنید. مطمئن شوید که این مسئله باعث عصبانیت مشتریانتان نشود.
5. یوتیوب¬ویاآپارات
یوتیوب موتور جست جوی عظیم و بسیار خوبی است که شما می توانید فیلم های خود را در آن آپلود کنید. آیا این سایت برای تجارت خوب است؟ در حال حاضر یوتیوب نسبت به سایت های هاستینگ فیلم دیگر مانند ویمئو(Vimeo) مزیت های بیشتر دارد. البته هر رسانه اجتماعی مزیت ها و ضررهای خود را دارد. در تحقیقات انجام شده توسط socialbakers آپلود فیلم در فیس بوک و یوتیوب با هم مقایسه شده اند. اگرچه هر دو روش آپلود فیلم تعداد لایک ها و اشتراک های مشابهی داشتند اما فیس بوک تعداد بیشتری کامنت داشت. البته شایان ذکر است که اکثر افراد ترجیح می دهند از یوتیوب برای هاست کردن فیلم های خود استفاده کنند.

6.گوگل¬پلاس(Google+)
گوگل پلاس احتمالا در آینده یکی از بهترین شبکه های اجتماعی مناسب برای تجارت تبدیل می شود. این شبکه محل هایی به نام Hangout دارد که می توانید فیلم های خود را در آن آپلود کرده و با افراد متفاوت(مشتریان فعلی یا احتمالی) در مورد آنها بحث کنید. همین طور جوامعی متفاوتی در این سایت طراحی شده اند که شما می توانید با تشکیل و بکار گرفتن آنها سطح تعامل افراد را بالا ببرید. این سایت مزیت های بسیاری دارد و می تواند به یکی از قوی ترین رسانه¬ها ي اجتماعي تبديل شود.
7. اینستاگرام
اینستاگرام یکی از شبکه های اجتماعی بسیار بزرگ است که اخیرا توسط فیس بوک به قیمت 1 بیلیون دلار خریداری شده است. افراد زیادی از برنامه موبایلی جذاب اینستاگرام برای عکس گرفتن و اشتراک گذاشتن عکس ها استفاده می کنند. از آن غافل نشويد.
8. تامبلر
تامبلر یکی از محبوب ترین پلتفورم های وبلاگ نویسی محسوب می شود. اگر شما چندین کانال برندینگ جدا از وبلاگ اصلی خود داشته باشید می توانید با استفاده از این سایت سریعا تمامی آنها را آپدیت کنید.
9. فوراسکوئر
فوراسکوئر شبکه ای عالی برای متعهد کردن مشتریان و ایجاد رقابت بین آنها محسوب می شود. در این برنامه هر وقت مشتریان از تجارت شما دیدن می کنند یا از خدمات شما خریداری می کنند، امتیازی به آنها تعلق می گیرد. ذات رقابتی این برنامه زمانی مشخص می شود که اشخاص دارای تعداد بیشتر بازدیدکننده به شهردار آن منطقه تبدیل می شود. این مسئله باعث می شوند مشتریان به دنبال ارتقای وضعیت خود باشند و سعی کنند به افتخار شهردار شدن دست پیدا کنند. این نوع پاداش جذاب باعث می شود مشتریان متعهد به شما وابستگی خود به خدمات شما را بروز دهند و تبلیغ مناسبی برای تجارت شمامحسوب می¬شود.
شما می توانید قدم فراتر گذاشته و اعلام کنید که هر کس شهردار شود از امکانات ویژه برخوردار خواهد بود. این کار باعث می شود رقابت بیشتر شده و افراد بیشتری از تجارت شما دیدن کنند.).
این شبکه ها همگی در خارج از ایران بسیار فعال بوده اند ولی به علت عدم آگاهی کاربران ایرانی و نیز استفاده های نا صحیح از ایشان فیلتر شده و بی اثر شده اند. آرزو می کنم که هر روز صنعت بازاریابی ایران پیشرفت کرده و از این ابزار های عالی استفاده کنیم.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

موضوع تحقیق شبکه اجتماعی چیست؟ 10 سال 3 هفته ago #75712

آقای شریعت زاده
خلاصه نه چندان خلاصه شما را دریافت کردم
ممنون
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: سعیده حاج علی