پنج شنبه, 03 خرداد 1403

 



موضوع: خلاصه درس شبکه های اجتماعی

خلاصه درس شبکه های اجتماعی 10 سال 1 هفته ago #75117

شبکه های اجتماعی
رسانه جمعی: رسانه های جمعی عبارت است از مجموعه ای از وسایل ارتباطی که عموما با ارتباطی بکسویه به دنبال جمعی از مخاطبان هستند . رسانه های دیداری و شنیدار ی و چاپی مثل تلویزیون، رادیو و روزنامه از جمله مهمترین رسانه های جمعی هستند. شاید ظهور چاپ نقطه آغاز رسانه های جمعی در دنیا بود.
تفاوت رسانه های اجتماعی با رسانه های جمعی:
1. دامنه دسترسی (Reach): تکنولوژی‌ رسانه‌های اجتماعی و رسانه‌های جمعی هر دو امکان گسترش دسترسی را فراهم می‌کنند و می‌توانند به مخاطبانی جهانی دست یابند. اما رسانه‌های جمعی به طور شاخص از یک شبکه سازمانی متمرکز برای سازماندهی، تولید، و انتشار استفاده می‌کنند، در حالیکه رسانه‌های اجتماعی ذاتا تمرکززدایی‌شده‌تر و کمتر سلسله مراتبی هستند و با نقاط متعدد تولید و مصرف مشخص می‌شوند.
2. قابلیت دسترسی(Accesibility): وسائل تولید برای رسانه‌های جمعی به طور معمول در اختیار دولت و یا شرکت‌های خصوصی هستند در حالیکه رسانه‌های اجتماعی به طور رایگان یا با هزینه ناچیز در دسترس عموم مردم قرار دارند.
3. سهولت استفاده (Usability): تولید رسانه‌های جمعی به طور معمول نیاز به مهارت‌ها و آموزش اختصاصی دارد. در مقابل، اغلب تولیدات رسانه‌های اجتماعی، به مهارت‌ها و آموزش اختصاصی نیاز ندارد از لحاظ نظری هر کسی با دسترسی به اینترنت می‌تواند وسائل تولید رسانه‌های اجتماعی را به کار بیندازد.
4. ارتباط فوری (Immediacy): زمان تاخیری میان مواد ارتباطی تولید شده در رسانه‌های جمعی ممکن است طولانی باشد (روزها، هفته‌ها یا حتی ماه‌ها) در حالیکه در رسانه‌های اجتماعی امکان پاسخ‌های تقریبا فوری وجود دارد؛ تنها مشارکت‌کنندگان تعیین کننده هر تاخیری در پاسخ هستند
5. استمرار (Permanence): تولیدات رسانه‌های جمعی، هنگامی که ایجاد می‌‌شوند، دیگر قابل تغییر دادن نیست (زمانی که مقاله یک مجله چاپ و توزیع شد، دیگر نمی‌توان درآن تغییری ایجاد کرد، در حالیکه تولیدات رسانه‌های اجتماعی را می‌توان تقریبا به طور فوری با گذاشتن اظهار نظر یا ویراستاری تغییر داد.)
6. تعامل(Interactive): رسانه‌های جمعی اصولا حالت یک سویه با مخاطب دارند و تنها پیام را ارسال می کنند و ارتباطات یک به یک یا یک به چند است در حالی که در رسانه های اجتماعی ارتباطات چند به چند است و مخاطب کاملا به صورت تعاملی قدرت ارتباط دارد.
7. محدودیت (Limited): در تمام رسانه‌های جمعی مانند رادیو، تلویزیون و روزنامه محدودیت تولید محتوا داریم، در حالیکه در رسانه‌های اجتماعی محدودیتی برای تولید محتوا نیست زیرا در آنجا بحث دیده شدن محتواست.
8. اعتبار (validation): فضای رسانه‌های جمعی کاملا رسمی است و محتوا تا حدود زیادی معتبر است اما فضای رسانه‌های اجتماعی غیررسمی و محتوا کمتر مورد اعتبار است البته کاربران به راحتی می توانند محتوای مورد شایعه و غیر معتمد را شناسایی و معرفی کنند.
9. چندرسانه‌ای (Multimedia): محتوا در رسانه‌های جمعی محدود به امکانات مانند صدا، تصویر یا متن است در حالی که در رسانه‌های اجتماعی این محدودیت بسیار کمتر است.
۱۰- تحریریه (Editorial): در همه رسانه‌های جمعی تیم تحریریه وجود دارد که محتوا را تولید می‌کنند اما در رسانه‌های اجتماعی تیم تحریریه‌ای برای تولید محتوا نیست بلکه تیم مانیتورینگی برای رصد محتوا موجود است.
۱۱- اندازه‌گیری مخاطب (Audience Measurement): در تمام رسانه‌های جمعی این مشکل وجود دارد که تعداد مخاطب مشخص نیست اما در رسانه‌های اجتماعی به راحتی امکان اندازه‌گیری مخاطبان موجود است و متوجه می شویم که یک رسانه چه مقدار مخاطب آنی و دائمی دارد.
۱۲- سانسور (Censorship): سانسور محتوا در رسانه‌های جمعی بیداد می کند، محتوا از طرف سازمان‌های درونی و بیرونی و تحریریه به اندازه کافی سانسور می شود اما در رسانه‌های اجتماعی سانسور به شدت کمتر است مگر اینکه محتوا ضد ارزشی باشد که کاربران آن را گزارش کرده باشند.
۱۳- تولید محتوا (Content Production) : محتوا در رسانه‌های جمعی مطابق با اهداف سازمان رسانه‌ای تولید می‌شود اما در رسانه‌های اجتماعی چون کاربر محور است و مخاطب‌ خود محتوا را تولید می‌کند بر اساس نیازهای اجتماعی محتوا تولید می‌شود.
۱۴- قیمت (Price): تولید محتوا و دسترسی به محتوای رسانه‌های جمعی در مقایسه با رسانه‌های اجتماعی گران است. زیرا در رسانه‌های اجتماعی با کمترین امکانات می توان بیشترین محتوا را تولید کرد.












تفاوت بین رسانه‌های جمعی و رسانه‌های اجتماعی
رسانه‌های جمعی رسانه‌های اجتماعی
دامنه محدود دامنه گسترش پذیر
دسترسی محدود دسترس پذیر
محدودیت تولید و استفاده سهولت تولید و استفاده
زمان با تاخیر زمان فوری
عدم ویرایش/کندی ویرایش ویرایش پذیر
یک سویه چندسویه
محدود بودن نامحدود بودن
رسمی و اعتبار بیشتر غیررسمی و ا عتبارکمتر
تک‌رسانه ای چندرسانه‌ای و فرامتنی
تیم تحریریه عدم وجود تیم تحریریه
عدم تشخیص تعداد مخاطب مشخص بودن تعداد مخاطب
سانسور زیاد سانسور کم
عدم انطباق با مخاطب مبتنی بر نیاز مخاطب
گران ارزان


تعریف شبکه اجتماعی
تعریف شبکه های اجتماعی در ویکی پدیا:
شبکه اجتماعی ساختار اجتماعی است که از گروه هایی که عموما فردی یا سازمانی هستند تشکیل شده است . که توسط سک یا چند نوع خاص از وابستگی به هم متصلند. برای مثال قیمتها، دولت ها، خویشاوندی ، تجارت، لینکهای وب یا مسیرهای هواپیمایی، ساختارهای حاصل اغلب بسیار پیچیده هستند.
تحلیل شبکه های اجتماعی و روابط اجتماعی را رأس و یال می نگرد (ممکن است به هم اتصال داشته باشند ممکن است نداشته باشند)
انواع زیادی از یالها(راس) می توانند میان راس ها وجود داشته باشد.
تعریف شبکه اجتماعی از دید آقای مولایی:
شبکه های اجتماعی مجازی نسل جدیدی از وب سایتهای اینترنتی هستند در این وب سایت ها کاربران اینترنتی حول محور مشترکی به صورت مجازی دور یکدیگر جمع می شوند و جماعت های آنلاین را تشکیل می دهند.
در واقع شبکه های اجتماعی، شبکه ای متشکل از افراد وگروهها و ارتباطات بین آنهاست.
بک شبکه اجتماعی سایت یا مجموعه سایت هایی است که به کاربران علاقمند به اشتراک گذاری علاقمندیها، افار و فعالیت های خود با دیگران دارند این امکان را می هد . شبکه های اجتماعی در عین حال فضایی برای پیداکردن دوستان جدید هستند و نیز مکان هایی برای تبادل نظر .
شبکه های اجتماعی به ترتیب محبوبیت (1march 2014)

65 میلیون نفر در ماه 9. Flickr 900 میلیون نفر در ماه 1. Face book
40 میلیون نفر در ماه 10. My space 310 میلیون نفر در ماه 2. Twitter
38 میلیون نفر در ماه 11. Tagged 250 میلیون نفر در ماه 3. Linked in
37 میلیون نفر در ماه 12. Ask.fm 150 میلیون نفر در ماه 4. Pinterest
35 میلیون نفر در ماه 13. Meet up 120 میلیون نفر در ماه 5. Google plus
500/10 میلیون نفر در ماه 14. Meet me 110 میلیون نفر در ماه 6. Tumbler
10 میلیون نفر در ماه 15. Class mates 85 میلیون نفر در ماه 7. Instagrem
80 میلیون نفر در ماه 8. VK

شبکه های اجتماعی:

شبکه های اجتماعی را در ساده ترین تقسیم بندی می توان در دو گروه عمومی و خاص قرار داد:
شبکه های اجتماعی عمومی: در این شبکه ها کاربران اینترنتی با ا نگیزه ها و اهداف مختلف حضور دارند شبکه سازی مجازیشان را از طریق وب سایت ها دنبال می کنند ولی شبکه های اجتماعی خاص حول موضوعی ویژه شکل گرفته اند وتعداد کاربرانشان نیز کمتر است .
Face book, My space مهمترین شبکه های اجتماعی عمومی در دنیای اینترنت هستند. علاوه بر اینها شبکه های اجتماعی خاص نیز وجود دازند که بر محوریت موضوعی خاص فعالیت می کنند. مثلا Last.fm از جمله معروفترین آنهاست که علاقه مندان به موسیقی را گرد هم جمع کرده است . Google readشبکه اجتماعی مخصوص علاقمندان به کتاب است و یا Flickr وب سایتی برای علاقمندان به عکاسی می باشد.
گاهی فعالیت شبکه های اجتماعی بر محوریت کاربران متعلق به کشور یا زبان یا نژاد و دین خاصی متمرکز است. به طور مثال Qzone که از بزرگترین وب سایت های دنیاست، شبکه اجتماعی چینی هاست.
حتی درباه سگها و گربه ها نیز شبکه های اجتماعی راه اندازه شده و صاحبان آنها می توانند با حضور در این وب سایت ها برای حیوانات خود پروفایل ایجاد کنند.
اهداف وکارکردهای شبکه های اجتماعی
1- سازمان دهی انواع گروههای اجتماعی مجازی :
همانگونه که فلسفه ی وجودی شبکه های اجتماعی واقعی تشکیل وپیوند گروههای اجتماعی بر محور مشترکات اعتقادی ( هیئت مذهبی ) – اقتصادی – سیاسی واجتماعی است . بسیاری از شبکه های اجتمعی در اینترنت نیز با انگیزه ی سازماندهی کردن گروههای اجتماعی مجازی با تکیه بر اشتراکات مختلف شکل می گیرند.پیداست که اعضای این اجتماعات مجازی با پیوند هایی که ب یکدیگر دارند در مجموع به دنبال تحصیل یک هدف مشترک دردنیای واقعی که غالباً هدفی سیاسی – اجتماعی یا فرهنگی است هستند.
2- توسعه مشارکت های اجتماعی :
در شبکه های اجتماعی همواره اعضای شبکه بصورت مستقیم ی غیر مستقیم به شرکت در فعالیت های واقعی در زندگی اجتماعی تحریک وتشویق می شوند.
تأثیر گذاری قابل توجه شبکه های اجتماعی بر میزان وکیفیت مشارکت های اجتماعی در جوامع محتلف به حدی بوده است.که اخیراً تعداد قابل توجهی از شبکه هی اجتماعی دقیقاً با هدف توسعه مشارکت اجتماعی مردم در زمینه های خاص ایجد شده اند . مثل مشارکت محیط زیست.
3- به اشتراک گذاشتن علاقه مندی توسط اعضا:
یکی از رویکردهای اصلی شبکه های اجتماعی به اشتراک گذشتن علاقه مندی های کاربران شبکه های اجتماعی با یکدیگر است .موضوع به اشتراک گذاشتن علاقه مندی ها در شبکه های اجتماعی از چنان اهمیتی برخوردار است که می توان گفت بدون آن شبکه اجتماعی معنا نخواهد داشت .
هدف از این کارکرد آن است که هریک از کاربران بتواند دغدغه های خودرا مطرح نموده وجریان دل مشغولی های دیگران قرار بگیرد. مثل پزشکی
4- ایجاد محتوا توسط اعضا:
برخلاف سایر رسانه ها که مخاطبان چندان تعاملی در تولید محتوا وانتخاب محتوای دلخواه خود ندارند دروب سایت های شبکه های اجتماعی کاربران می توانند تولید کننده تأثیر گذار ودارای قدرت انتخاب وبهره بردری از تنوع بیشتری باشند.با توجه به این مطلب پیگاههای شبکه های جتماعی بیش از هر رسانه دیگری می توانند با پیشرفت فناوری وتوسعه جوامع به برتری های سایر رسانه ها همچون تلویزیون که از قوه شنیداری ودیداری به خوبی بهره می یرد خاتمه دهند. شبکه خبر
5- تبلیغات هدف مندی اینترنتی:
شبکه های اجتماعی در اینترنت یکی از منابع مهم برای کسب در آمد از راه تبلیغات بشمار می آیند. چراکه اعضای شبکه های اجتماعی در صفحات مربوط به خود درباره ی علایق خود صحبت می کنند واین به شرکت های تبلیغاتی اجازه می دهد که براساس همین علاقه ها برای آنها آگهی بفرستند. علاوه برین بسیاری از شرکت ها با ایجاد حساب کاربری وصفحات شخصی در شبکه های معروف با سایر کاربران ومشتریان خود ونیز سایر شرکت ها ارتباط برقرار نموده ومور تجری خودرا پیش می برند.
27/1/93
مزایای شبکه های اجتماعی
1- انتشار سریع وآزادانه اخبار واطلاعات وافزایس قدرت تحلیل وتقویت روحیه انتقادی:
اخبار شبکه های اجتماعی بدون سانسور منتشر می شوند. واین می تواند یک مزیت تلقی شود. هرچند امکان تکثیر اطلاعات مخدوش ونادرست نیز در این شبکه ها بیش از نسل قبلی رسانه هاست. البته امکان مقایسه وتحلیل اطلاعات برای مخاطبان وجوداردونباید بنارا براعتماد به هر آنچه در این شبکه ها تولید وباز نشر می شوندگذاشت.
تحلیل اخبار متناقصی که دراین نوع پایگاهها منتشر می شود قدرت نقد و نگاه عمیق تر به مسایل اجتماعی را فراهم می کند. این نوع پایگاهها به مخاطبان خود فرصت می دهند تا از تبعیت کورکورانه فاصله گرفته ودر دراز مدت به خرد نقادانه روی آورند.
2- امکان عبور از مرزهای جغرافیایی وآشنایی با افراد جوامع وفرهنگ های مختلف:
امروزه شبکه های اجتماعی مهد تمدن ها وفرهنگ های مختلف بشری است وجود زبان های مختلف در رسانه های اجتماعی امکان حضور تمام افراد جامعه را فراهم می کند که می توانند فرهنگ حاکم بر جامعه خودرا به معرض دید عموم بگذارند . اینکه یک جوان بتواند با همسال خود در کشورهای دیگر جهان ارتباط برقرار کند باعث می شود تا این رسانه ها به مکانی تبدیل شوند که وی بتواند فرهنگ وآداب ورسوم کشور خودرا به دیگران معرفی می کند وبه اشتراک بگذارد.
3- شکل گیری وتقویت خرد جمعی:
یکی از شاخصه های مهم شبکه های اجتماعی مجازی پدیدار شدن خرد جمعی است.
خرد جمعی: به جریان سیال وپویا ی قوه تفکر وذهن کاربران حاضر در چنین محیط هایی اطلاق می شود که به مثابه یک پردازشگر عظیم اطلاعات پردازش وپایش ( دتبال کردن = تجزیه وتحلیل) می کنند.
همانند دنیای ابرکامپیوتر که مدت پردازش انها از ترکیب چندین پردازشگر منفرد حاصل می شود. نیروی تفکر و ذهن کاربران شبکه ی اجتماعی به مد وتعاملات اجتماعی اینترنتی وبهره گیری از ابزار های اینترنتی با یکدیگر باترکیب وهمراه می شوند ونیرویی عظیم با قدرت پردازش بالا پدید می آورند این مطلب به خوبی ضرب المثل بزگمهرراگفته است .همه چیز را همگان دانند تداعی می کند.
4- تبلیغ وتوسعه ارزشهای انسانی واخلاقی در عرصه جهانی :
گرچه به علت غلبه ابعاد دیگر شبکه های اجتماعی بعد ارزشی آن کمتر مورد توجه قرار گرفته است .اما به جرأت می توان گفت که یکی از قابلیت های مهم شبکه های اجتماعی تا کنون مورد غفلت واقع شده است .
فراهم کردن فضای بین المللی جهت تبلیغ واشاعه ارزش های دینی واعتقادی انسانی واخلاقی است . بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی افرادی هستند که در صورت تبلیغ صحیح ارزشهای اخلاقی وانسانی از آن استقبال کرده وتحت تأثیر قرار خواهند گرفت.
5- افزایش سرعت در فرآیند آموزش وایجاد ارتباط شبانه روزی بین استا وشاگرد:
بی شک شبکه های اجتماعی اینترنتی نقش بسیار مؤثری در توسعه ی آموزش های تخصصی وعمومی دارند.گرچه بعلت عدم امکان نظارت علمی بسیار ی از محتواهای اینترنتی هنوز به مرتبه ی قابل اعتبار علمی نرسیده اند .اما در عین حال شبکه های اجتماعی یکی از عرصه های اینترنتی هستند که کاربران بیشمار آنها بصورت خود جوش اقدام به آموزش وانتقال دانسته های تخصصی خود به دیگران می کنند.علاوه براین شبکه های اجتماعی علمی وآموزشی نیز بصورت تخصصی وبا هدف آموزش از راه دور یا همان آموزش مجازی مشغول فعالیت هستند .با استفاده از شبکه های اجتماعی آموزش مجازی دانش آموزان ودانشجویان می توانند دامنه ی فرآیند خودرا در هر لحظه که نیاز مند سئوال وبرقراری رابطه با استاد ویا سایر دانشجویان رشته ای باشند به خارج از محدوده های کلاس گسترش دهند.
6- افزایش اعتماد ؛ صمیمیت وصداقت در فضای سایبر:
مردم در گذشته استفاده از فضای تعاملی مانند چت را تجربه کرده اند اما در این فضای تعاملی چت را تجربه کرده اند اما دراین فضا کاربران کمتر شخصیت های وهویت خودرا به درستی اعلام می کنندواز نام های وشخصیت های مستعار استفاده می کنند.زیرا به این فضا اعتماد لازم را برای بازگوکردن حقیقت ندارند.باشکل گیری وب سایت های شبکه های اجتماعی مانند apaceو faicebookوtwoitter مردم صداقت جهت پیدا کردن دوستان قدیمی به همراه اعتماد واقعی بدست آوردند. به گفته بیشتر کارشناسان تاقبل از بوجود آمدن شبکه های اجتماعی موضوع اعتماد وصمیمیت فضای سایبر در سراسر دنیا لمس نشده بود وزمانی که شبکه هایی مانند faicebook پا به عرصه ی اینترنت گذاشتند مردم با اعتماد به این پایگاه ها باعث گسترش صمیمیت دربین یکدیگر شدند.


3/2/93
پیامد منفی شبکه های اجتماعی
1- شکل گیری وترویج سریع شایعات واخبار کذب :
به علت عدم امکان شناسایی هویت واقعی اعضا ونیز عدم امکان کنترل محتوای تولید شده توسط کاربران شبکه های اجتماعی یکی از مهمترین پیامدهای منفی این شبکه ها شکل گیری وترویج واخبار کذبی خواهد بود که توسط برخی از اعضای این شبکه ها وبا هدف خاص وغالباً سیاسی منتشر می شود.
2- تبلیغات ضد دینی والقای شبهات:
درشبکه های اجتماعی اینترنتی نیز مانند رسانه ها افراد وگروههای مغرض با اهداف از پیش تعیین شده وبا شیوه های مخصوص اقدام به تبلیغات ضد دینی وحمله به اعتقادات مذهبی می نمایند. گاه پس از تحقیق وریشه یابی در می یابیم که هدف اصلی گردانندگان برخی از این شبکه ها دین زدایی وحمله به مقدسات بوده است.
3- نقص حریم خصوصی افراد:
معمولاً شبکه های اجتماعی ابزار ها وامکاناتی را در اختیار کاربران خود قرار می دهد تا آنها بتوانند تصاویر ویدئو های خود را در صفحه ی شخصی خودقرار دهند .همینطور کاربران می توانند اطلاعات شخصی خودرا نیز دراین شبکه ها قرار دهند دربیشتر شبکه ها ی اجتکاعی برای حفظ حریم خصوصی افراد راهکارهایی ارائه شده است. برای مثال : دسترسی به تصاویر واطلاعات را با توجه به درخواست کاربر محدود می نمایند ویا اجازه مشاهده ی پروفایل کاربررا به هرکسی نمی دهند ولی این راه ها کافی نیستند مشکلاتی از قبیل ساخت پروفیل های تقلبی در شبکه های اجتماعی وعدم امکان کنترل آنها بدلیل حجم بالای آنها باعث می شود که افرادی با پروفایل های تقلبی به شبکه وارد شوند وبا ورود به حریم خصوصی افراد تصاویر واطلاعات آنها را به سرقت برده وشروع به پخش تصاویر در اینترنت کنند.
4- انزوا ودور ماندن از محیط های واقعی اجتماع:
جامعه مجازی هیچ وقت جایگزین جامعه ی واقعی نخواهد گردید بلکه بعنوان تسهیل کننده تجارب اجتماعی خواهد کرد تسهیلات ارتباطی به ما امکان می دهند تادر سطح جهانی واز راه دور به شیوه ای جدید به اجتماعاتی که منافع مشترکی داریم بپیوندیم در نتیجه با پیوستن به این اجتماعت قادر خواهیم بود تا در دنیای واقعی نیز روابط اجتماعی بهتری با همسایگان ؛ همکاران وسایر شهروندان جامعه ی ولقعی برقرار سازیم اما متأسفانه امروزه از این پتانسیل کمتر استفاده می شود.
5- تأثیرات منفی رفتاری:
هر شبکه اجتماعی فرهنگ ارتباطی خاص خود را دارد یعنی منش وگفتار مخصوص ومنحصر بفردی را برای خود برگزیده است فردباعضویت در هر شبکه اجتماعی درگیر نوع خاصی از فرهنگ ارتباطی می شود که شامل : تکه کلام اصطلاحات مخصوص ؛ رفتار ؛ تیپ شخصیتی وظاهری وغیرع است .بدون تردید میزان تأثیر پذیری فرد از این محیط صفر نخواهد بود.پس هر شبکه ی اجتماعی هویت مطلوب خودرا ترویج می کند . مثلاً در سایت هایی مثل faicebook ؛twoitter کاربر ضمن اینکه عضو جامعه پایگاه مورد نظراست در گروه وشبکه های اجتماعی کوچکتری نیز عضو می شود که فرد تأثیر پذیری از فرهنگ این گروه ها را برخود لازم می داند.
مقدمه: (درباره ی وب)
برخلاف پیچیدگی وشکفت انگیز بودن اینترنت ماهیت وب نسبتاً ساده است .زیرا وب فقط بخشی از اینترنت با تمام عظمتش می باشد وازطرف دیگر وب یک برنامه ی در حال تغییر وتکامل است واز نقش اولیه ی خود در ارتباطات دانشگاهی فراتر رفته وبرای نشر انواع اطلاعات بشکل جالب توجه برای مخاطبان اینترنت در نظر گرفته شده است. اکنونبه تعریف علمی وب وانواع آن می پردازیم.
تعریف وب :
وب با تاریخ حدوداً 20 ساله ی خود (1980) در میان یکی از مهمترین ومؤثرترین فناوریهای قرن 21 قرار دارد . ودر واقع مجموعه ای بسیار پیچیده از انواع منابع اطلاعاتی است که بوسیله ی افراد متفاوت تولید می شود وتوسط کاربران مختلف مورد جستجو قرار می گیرد . بعبارت دیگر وب تجارت است واز پیوند واتصال فرامتنی صفحات با یکدیگر .
این صفحات شامل منابع اطلاعاتی گوناگون در شبکه ها وسایت های مختلف در اقصی نقاط دنیا با نشانی های واحد موسوم به مکان یاب جهانی منابع است .
وب انواعی دارد که روز به روز برآن افزوده می شود لیکن در حال حاضر سه نوع ( وب 1 ) (وب 2) ( وب 3) پدید آمده است.
وب 1 چیست؟
وب1 ( تور گستر) یکی از مهمترین وکاربردی ترین ابزار وخدمات موجود در اینترنت می باشد.
وب براساس نظام فرا رسانه ای کار می کند. فرا رسانه ترکیبی از فرامتنی وچند رسانه ای است ( مولتی مدیا)
فرامتنی عبارت است از متنی است که از سایر متون در صفحه ی وب متمایز شده وبه منابع اطلاعاتی یا صفحات دیگر که توسط کاربر قابل دسترسی می باشد اشاره می کند یعنی اگر کاربر بخواهد به صفحات دیگر دسترسی پیدا کند کافی است توسط اشاره گر ( موس ) خود بر روی متن متمایز شده کلیک کند تا صفحات دیگر وب برای وی قابل دسترسی شوند.
چند رسانه ای نیز ترکیبی از رسانه های مختلف مانند صدا -تصویر -فیلم وتصاویر متحرک ومتنی می باشد.
وب 1 متشکل از سایت هایی می باشد که محتوای آن توسط افراد خاصی ویا منایعی خاص ارائه می شود وکاربران وب فقط مصرف کننده هستند واین اطلاعات تنها توسط انسان قابل خواندن است.
وب 2چیست؟
در حقیقت وب2مفهومی است که براساس تعامل با محتوای وب به مثابه تعامل با محتوای موجود در کامپیوترهای شخصی است .کاربراحساس می کند در حال استفاده از یک نرم افزار نصب شده یپبر سیستم خود است.
در وب2 کاربر صرفاً مصرف کنننده ی محتوا نیست بلکه خوداو هم در فرآیند جمعی وغیر متمرکز به محتوا میتولید می پردازد.وبطور کلی در چرخه ی حیات وب جدید نقشی مستقیم ومؤثر ایفا می کند.
وب 3 چیست؟
وب 3 اصطلاحی جدید است ودر سال 203 ایجاد شده مفاهیم وفناوری هایی که ظاهراً بروب مؤثر هستند . عبارتند از : وبلاگ ها – ویکی ها – Rss- که ویکی پدیا بهترین نماد وب 2 است.
تفاوت وب
مشهودترین یشرفت وب 2 نسبت به وب 1 ساختار وکاربرد وب 2 می باشد . به این معنا که وب 2 متشکل از سایت هایی است که محتوای آن توسط کاربر آن تولید می شود وهر کاربر می تواندهم مصرف کننده وهم تولید کننده ی محتوا باشد.
مانند: وبلاگ ها – ویکی ها واجتماعات اینترنتی
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

خلاصه درس شبکه های اجتماعی 10 سال 1 هفته ago #75542

خانم قصبه
ممنون از خلاصه شما
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: سعیده حاج علی