پنج شنبه, 03 خرداد 1403

 



موضوع: تا ثیرات شبکه های اجتماعی

تا ثیرات شبکه های اجتماعی 10 سال 2 هفته ago #71829

شبكه هاي اجتماعي، فارغ از انواع دسته‌بندي‌ها و يا نقطه آغازين براي ظهور و نمود آنها در دنياي مدرن يا سنتي، از نظرگاه يك رسانه، نقش‌ها و ويژگي‌هايي متمايز از ساير رسانه‌هاي ديگر دارند.
شبكه‌هاي اجتماعي به‌عنوان يكي از رسانه‌هاي پرطرفدار و تعاملي در جوامع امروزي محسوب مي‌شوند. با توجه به گسترش روزافزون دسترسي به اينترنت و امكانات آن، آشكار است كه شبكه‌هاي اجتماعي داخلي و خارجي مانند فيس‌بوك[2] ، تويتر[3] ، كلوب[4] ، ماي‌اسپيس[5] ، اُركات و ... به تبعيت از نامشان، داراي ماهيت و نقش قوي اجتماعي هستند. با اين‌حال، اين شبكه‌ها در چارچوب همين نقش‌ها و تنها براي برقراري ارتباطات انساني محدود نمانده‌اند و نقش و جايگاه بسيار قابل توجهي نيز در رخدادها و حركت‌هاي حياتي ملي و جهاني در ابعاد سياسي، اجتماعي، فرهنگي، علمي، آموزشي، مذهبي و هنري يافته‌اند.
بديهي است راه‌اندازي اين نوع شبكه‌ها در ابتدا باهدف تقويت روابط اجتماعي بين شهروندان و گسترش اين روابط فراتر از حدود و مرزهاي شهرها و كشورها ايجاد شده است. اما اكنون پس از گذشت چند سال از راه‌اندازي آنها، شاهد آن هستيم كه نقش اجتماعي و ارتباطي شبكه‌هاي اجتماعي موجب شده رخدادها و جنبش‌هايي كه پيشتر در محدوده مكان فيزيكي رويداد حبس مي‌شده‌اند، اينك به‌راحتي و در اندك زماني ابعاد جهاني پيدا كنند.
یکی از شاخصه های شبکه های مجازی پدیدار شدن خرد جمعی است. خرد جمعی به جریان سیال و پویای قوه تفکر و ذهن کاربران حاضر در چنین محیط های اطلاق می شود که به مثابه ی یک پردازشگر عظیم اطلاعات را پردازش و پایش می کند. همانند دنیای ابر کامپیوتر ها که قدرت پردازشی از ترکیب چندین پردازشگر منفرد حاصل می شود، نیروی تفکر و ذهن کاربران به مدد تعاملات اجتماعی اینترنتی و بهره گیری از ابزارهای اینترنتی با یکدیگر ترکیب و همراه می شوند و نیرویی عظیم با قدرت پردازشی بالا پدید می آورند. این مطلب به خوبی ضرب المثل بزرگمهر را که گفته است ” همه چیز را همگان دانند “ در ذهن تداعی می کند
مزیت اصلی شبکه های اجتماعی:
یکپارچه سازی امکانات سایت های مختلف است.
امکاناتی از قبیل ایجاد صفحات و پروفایلهای شخصی، ساخت وبلاگها و میکروبلاگها، جستجوی اینترنتی، اطلاع از اخبار و رویدادها، شرکت در فضاهای گفتگو از قبیل چترومها و فرومها، فضا برای آپلود تصاویر و فایلها و غیره که تا پیش از این کاربران برای استفاده از هر کدام باید عضو سایتی میشدند، حال از طریق تنها یک عضویت قابل دسترس است.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

تا ثیرات شبکه های اجتماعی 10 سال 2 هفته ago #73136

آقای حسین زاده
مطلب شما دریافت شد
متشکرم
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: سعیده حاج علی