سه شنبه, 22 خرداد 1403

 



موضوع: تاثیر اساطیر بر فرهنگ ملل مختلف

تاثیر اساطیر بر فرهنگ ملل مختلف 10 سال 1 ماه ago #73484

تاثیر اساطیر بر فرهنگ ملل مختلف
علاوه بر جذابیت ، اسطوره ها تاثیری ژرف در تغییر و تعیین فرهنگ های گوناگون داشته اند . همانند تاثیراتی که اساطیر یونان بر فرهنگ یونان و در نتیجه فرهنگ غرب نهاده اند . سعی میشود از دو دیدگاه به این مسئله توجه شود :
1- تاثیر فرهنگ بر خلق اسطوره
2- تاثیر اسطوره بر تغییرات فرهنگی
از قسمت اول شروع میکنم . از آنجاییکه انسان ها در اولین تفکرات جامع و فلسفی خود ، با طبیعتی آشنا ولی ناشناخته رو به رو شدند ، و خود نیز میدانستند که قدرت خلق چنین چیزهایی را ندارند ، بنابرین با خود گفتند که باید منشا و مبداای داشته باشد . این مبدا به صورت ، مبداهای گوناگون درآمد و نام خدایان را گرفت . پونانیان با توجه به جنبه های زندگی خود ، شروع به خلق خدایان متفاوت کردند که هر کدام قدرت و سرنوشت های خود را دارا بودند و در مکان های مختلف ، خدایان متفاوتی ، مورد پرستش قرار میگرفت . مثلا در نواحی ساحلی ، خدایانی که مربوط به دریا و تجارت دریایی بود یا بر دریاها حکمرانی میکردند مثل پوزیدئون ، بیشتر مورد پرستش قرار میگرفتند و صد البته که بیشتر مورد توجه بودند و داستانها در این مناطق شکلی متفاوت و تکوینی به خود میگرفت . این چنین بود که رویکردها و نوع زندگی و محیط و فرهنگ های گوناگون به تشکیل یک اسطوره بیش از پیش کمک میکرد و باعث گوناگونی هر چه بیشتر میشد . چه بسا که همین مردمان ساحل نشین ، در خلق خدایان مختلفی که قبلا در اساطیر پیشینیان خود وجود نداشته اند ، کوشا بوده و دست به آفریدن اساطیری جدید گشته اند .
بگذارید مثالی در این زمینه بزنم . قوم مایا در ابتدای شروع برای تبدیل شدن به یک تمدن قوی ، به شدت به ذرت نیازمند بودند ، برای همین ، خود را به نوعی خلق گشته از آن میدانستند ! بر اساس باورهای آنان ، خدایان ، برای خلق انسان ، ذرت را آرد کرده و از آن ، انسان را خلق کرده اند . در اینجا به شدت ، رد پای نیازهای بشری و فرهنگ نخستین بر خلق اسطوره ها به چشم میخورد . در حقیقت ، مایاها برای اینکه توجیهی برای این نیاز بیاورند و درجات ستایش خود نسبت به این محصول را ذکر کنند ، چنین اسطوره هایی را خلق میکردند .
یا نیاز هایی دیگر که بشر اولیه ، برای آنها داستان هایی خلق کرد تا وصفی باشد برای رفع کننده ی آن نیاز ها . برای مثال ، آب ، که جاری کننده ی زندگی بود ، برای آن ها مقدس به شمار میامد و نیاز های فرهنگی ، میطلبید که اسطوره هایی در این باب خلق شوند تا هر چه بیشتر ، این تقدس نمایان شود و تاثیراتی ژرف بر دنیای اساطیر میگذاشت .
منبع اینترنت
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: کبرا گلستانی