پنج شنبه, 03 خرداد 1403

 



موضوع: نقش و جایگاه زنان در احزاب سیاسی ایران از دوران ق

نقش و جایگاه زنان در احزاب سیاسی ایران از دوران ق 9 سال 11 ماه ago #81670

نقش و جایگاه زنان در احزاب سیاسی ایران از دوران قاجار تا سال ۱۳۸۴
احزاب به عنوان نهادی مدنی در جامعه وظیفه سهیم کردن افراد در قدرت سیاسی کشور را بر عهده دارند، زنان هم نیمی از جمعیت این افراد را در بر می گیرند. بر این اساس آنان باید نقش خود را به خوبی ایفا کنند. در این پژوهش نقش زنان در احزاب ایران را مطالعه می کنیم. ابتدا مختصری به حضور زنان در جامعه ایران از دوران قاجار تا بعد از انقلاب ۱۳۵۷ پرداختیم و در ادامه نقش زنان در احزاب سیاسی ایران در دوران قاجار، پهلوی و جمهوری اسلامی را بررسی کردیم.

اگرچه نقش زنان در مصادر قدرت سیاسی بسیار کمرنگ است، اما آنان می توانند نقش خود را به تدریج به عنوان نیروهای فشار از پایین افزایش دهندو خواسته های خودرا به ضرورتی در جامعه بدل کنند. درست همین نیروست که با توان بیشتر می تواند ساختار سیاسی تک صدایی ایران را با رقابت های سیاسی و با افزایش و تنوع احزاب رشد دهد، چون در همین رقابت هاست که خواسته های زنان هرچه جدی تر مطرح خواهد شد. اگر به فهرست بلند بالایی که وزارت کشور از گروه های سیاسی در ایران تهیه و ارائه کرده است نگاهی بیندازیم، ‌می­بینیم که اکثریت احزاب سیاسی موجود صرفاً از جناح­های داخل حکومت هستند و همه این جناح­ها حتی روشنفکران مذهبی که در برخی زمینه ها بسیار دموکراتیک اند جملگی در مورد مسائل زنان هنوز دارای تفکرات سنتی اند،‌ و بنابراین زنان در این احزاب نیز نقش تعیین کننده ای ندارد. در هر حال از میان گروه های سیاسی گروه هایی با نام زنان و به وسیله آنان تاسیس شده است (حدود ۷ درصد از مجموع گروه ها).

فرهنگ مرد سالار در جامعه ایران باعث شد که زنان در مشارکت سیاسی که یکی انواع آن حضور و فعالیت در احزاب سیاسی است. از جایگاه در خور برخوردار نشدند.

بررسی اعضای هیئت موسس گروه های سیاسی نشان می دهد که در بین گروه های سیاسی غیر زنان که مجموع تعداد هیئت موسس آنها بالغ بر ۵۸۰ نفر است، تنها ۲۲ نفر زن شرکت دارند یعنی حدود ۷/۳ درصد که از این تعداد محدود تقریبا ۲۳ درصد آنان زنان که در مجلس شورای اسلامی شرکت داشته و یا دارند و یا آنکه جزء هیئت موسس آن تشکل سیاسی زنانه نیز هستند.

درپایان می توان بیان داشت: میزان مشارکت زنان در بخش های مختلف حزبی، به خصوص سطوح عالی احزاب به شدت پایین بوده آنان عمدتا در نقش های ستادی و خدماتی فعالیت کرده اند.که این امر بیش از هر چیز ناشی از غلبه فرهنگ مرد سالار حاکم بر سیستم توزیع قدرت در ایران است.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

نقش و جایگاه زنان در احزاب سیاسی ایران از دوران ق 9 سال 11 ماه ago #86487

بسمه تعالي
مطلب خوبي ارسال شده است.براي مطالعه بيشتر منابع را معرفي نمائيد.
باتشكر
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: حمید رضا دیده بان ماهر