چهارشنبه, 16 خرداد 1403

 



موضوع: مدیریت زمان وفواید آن

مدیریت زمان وفواید آن 10 سال 3 ماه ago #61711

مدیریت زمان وفواید آن
فواید مدیریت زمان: ایجاد انگیزه و احساس مطلوبیت و دستیابی به خلاقیت ـ کاهش اضطراب و فشارهای روانی ـ ایجاد تعادل میان فعالیت های شغلی و زندگی خصوصی ـ مهار و کنترل زمان ـ تشخیص اولویت کارهاـ به دست آوردن طلای بی رنگ (وقت) و ذخیره سازی آن ـ نظم در کارهاـ الگو شدن برای دیگران ـ امکان استفاده از یک ساعت به جای 10 یا 100 یا 1000 ساعت ـ جلوگیری از پراکندگی و اتلاف انرژیارزیابی مهارت مدیریت زمان در خود : برای ارزیابی خود لازم است امتیازات خود را به سوالات ذکر شده با گزینه های: ( 1- هرگز 2- گاهی اوقات 3- اغلب 4- همیشه) داده و جمع بندی کنید. هر چه نمره بالاتری کسب نمایید مدیریت شما در استفاده از زمان مطلوبتر خواهد بود.
سوالات: 1- با اصول مدیریت زمان آشنا هستم 2- جوانی را بهترین و طلایی ترین دوره زندگی خود می دانم 3- با اصول برنامه ریزی آشنا هستم 4-آرزوهای مثبت و ایده های بزرگ در سر می پرورانم 5- راه های مبارزه با کسالت وافسردگی را می دانم 6- حداقل روزی 10 دقیقه ورزش می نمایم 7- زمان را دوست دارم 8- وعده هایم منظم و دقیق است 9- نمازهایم را اول وقت می خوانم 10- یک مطالعه منظم دارم 11- کارهای یک دقیقه ای هم دارم 12- در مسافرت و اوقات سوخته کتاب به همراه دارم 13- روزی 4 کار مفید انجام می دهم 14-هر روز چند مطلب جدید یاد می گیرم 15- در بکار گیری دیگران موفق هستم 16- مکاتبات تلفنی ام کوتاه است 17- از تکنولوژی روز استفاده می‌کنم 18- نوآوری و فکر را دوست دارم 19- راه های کسب نشاط را می دانم و بکار می بندم 20- می توانم لیست کارهای روزانه ام را یادداشت کنم 21- پول در نظرم کم ارزشتر از زمان است 22- دیگران برای زمان من ارزش قائل هستند 23- ملاقاتهای 5 دقیقه ای مفید دارم 24- برای روزهای تعطیل هم برنامه دارم 25- برای تفریح ورزش و نظافت برنامه دارم 26- مزاحم وقت کسی نمی شوم 27- مواظب دزدان وقت هستم 28- سحر خیر هستم 29- در پایان روز همه کارهای خود را بازنگری می کنم 30- می توانم لیست کارهای خود را شمارش کنم.
اصول مدیریت زمان: یکی از لازم ترین و مهمترین مباحث در موضوع مدیریت زمان آشنایی با اصول و قواعد آن و کسب مهارت برای بکارگیری این اصول است. در اینجا شما با مهمترین اصول در موضوع مدیریت زمان آشنا خواهید شد: اصل برنامه ریزی برای کوچکترین واحد زمان: برای بعضی کوچکترین واحد زمان ثانیه است، برای بعضی دقیقه، برای برخی ساعت، روز و یا هفته است. بهتر است کوچکترین واحد زمان خود را مشخص کنید و برای آن برنامه ریزی کنید. اصل استفاده از برنامه ریزی ها در استفاده از زمان: بعد از برنامه ریزی بهتر است از آن استفاده مناسب بکنید. برنامه ریزی های زمان می تواند بر طبق نیازهای شخصی و به صورت ابتکاری تنظیم گردد. در این راستا می توان از دفترچه یادداشت شخصی، کلاسورهای آماده تقویم های سالنامه ای و ... استفاده نمائید.اصل اولویت بندی کارها : اگر همه کارهای شما مهم است یکی از این کارها از همه مهمتر است. در نظر داشته باشید که معمولاً بین 50 درصد تا 65 درصد کارهای ما غیر مهم هستند. 15 درصد از کارهای ما اهم هستند و 20 درصد بقیه مهم می باشند. حضرت علی (ع) می فرمایند: (بدترین چیزی که آدمی وقت خود را صرف آن می سازد کارهای زیادی است.) همچنین می فرمایند: (هرکس به چیزی که مهم نیست بپردازد، آنچه را که اهمیت بیشتری دارد از دست می دهد.)
اصل آشنایی با راه های صرفه جویی در وقت: اگر چند روز از این دستورالعمل پیروی کنید به زودی از نتایج آن حیرت زده خواهید شد: 1- هر روز صبح کارهای آن روز را فهرست کنید 2- همیشه در جیب خود مداد و کاغذی داشته باشید تا فکرهای نو را در آن یادداشت کنید 3- وقتی با کسی قرار می گذارید اطمینان حاصل کنید که هر دو زمان دقیق فرار را می دانید 4- اگر می توانید با تلفن مذاکره کنید از مسافرت و ملاقاتهای حضوری بپرهیزید. 5- به قصد بنزین زدن راه نیفتد بلکه هر گاه از کنار پمپ بنزین می گذرید باک بنزین را پر کنید 6- اگر دنبال خرید می روید فهرستی از لوازمی که نیاز دارید به همراه داشته باشید .
اصل فقط روزی یک ساعت: با کنار گذاشتن یک ساعت در هر روز کاری،360 ساعت در سال زمان به دست می آورید با این زمان می توانید این کارها را بکنید: ( روش های تند خوانی را بیاموزید _ مهارت های ویژه ای را کسب کنید ـ یک زبان خارجه بیاموزید ـ قرآن را ختم کنید ـ یک مدرک به دست آورید ـ درآمد جدیدی برای خود کسب کنید و ... )
اصل هدفمندی و هدف گذاری (کلید طلایی مدیریت زمان): افراد گمراه، افرادی بی هدف و یا بد هدف هستند. همچنان که هدفی مانند خداوند و تقرب به او، به انسان تمرکز می بخشد و انرژی می دهد اهداف دیگر نیز می تواند به انسان قدرت تمرکز حرکت صحیح و ببخشد. در این صورت اهداف کوچکتر را در خود جای می دهند.بهتر است این حدیث حضرت علی (ع) را همیشه به خاطر داشته باشیم: قال علی(ع): آنچه از عمر تو گذشته مدتی است که به سر آمده و آنچه مانده امیدی است که ممکن است تحقق نیابد و عمری در کار نباشد وقتی که در آن هستی عمل است.طاهر طاهری جعفری
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

مدیریت زمان وفواید آن 10 سال 3 ماه ago #62246

عالی بود
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: حسن گل احمدي