شنبه, 12 خرداد 1403

 



موضوع: نظریه سیستمی

نظریه سیستمی 10 سال 1 ماه ago #70661

نگرش سيستمي براساس اين طرز تفكر است كه كليه موجودات زنده از جمله سازمانهاي انساني ، سيستم هايي هستند كه كم و بيش از قواعد مشابهي تبعيت مي كنند و بايد يك سازمان را بعنوان يك سيستم كلي كه در آن عوامل محيطي و كليه عوامل مربوط به تشكيلات رسمي، سيستم اجتماعي و فني كه دائماً در ارتباط متقابل هستند مورد بررسي قرار دهد.بطور كلي سيستمها به دو دسته باز و بسته تقسيم مي شوند.
سيستم بسته :
عبارت است از مجموعه اي از عناصر وابسته كه با محيط خارج ارتباط ندارند و هيچگونه داده اي را از بيرون دريافت نمي كند. مانند ساعت باطريدار .
سيستم باز:
سيستمي است كه براي ادامه حيات خود با ارتباط با محيط خارج خود در ارتباط است. مانند سيستم بدن انسان به اين ترتيب تمام سازمانها يك سيستم باز هستند كه با محيطشان ارتباط برقرار مي كنند ليكن حدود ارتباط آنها با محيط متفاوت است بعنوان مثال يك كارخانه اتومبيل سازي در مقايسه با سازمان يك زندان با محيط بيشتري در ارتباط است. بنا بر اين باز بودن يا بسته بودن سيستم يك امري نسبي است.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

نظریه سیستمی 10 سال 1 ماه ago #71535

با سلام ، ضمن تشکر از پیگیری ها و دقت نظر شما ، مطالب ارسالی خلاصه ای از نظریه سیستمی می باشد که در جلسات قبل بررسی و تدریس شده است.
موفق باشید
صفرلی
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: مسعود صفرلی