دوشنبه, 14 خرداد 1403

 



موضوع: امپرسیونیسم

امپرسیونیسم 11 سال 1 هفته ago #11603

عنوان:
امپرسیونیسم
گردآورنده:
لیلا حاتمی
استاد راهنما:
سرکارخانم وجدانی


امپرسیونیسم
جنبش امپرسیونیسم درحقیقت طی سال های 1860م. از شیوه ی رئالیسم زاده شد.دراین دوران نقاشان جوانتر رئالیست که درجریان تحولات علمی دورانخود قرارگرفتند وبیشترمیل به بدعت داشتند.مانند ادوارد مانه(83-1832)ادگاردگا(1917-1834)وپیرآگوست رنوار(1919-1841)باانتخاب موضوعاتی که بیش از آن کمتر سابقه داشت از قبیل صحنه های پیک نیک اجتماعات داخل کافه ها وقایق رانان ونیز نقاشی درفضای باز زمینه های اولیه ی این جنبش نوین را درنقاشی فراهم آوردند.
دراین میان ادوارد مانه تئوری اولیه ی امپرسیونیسم رامطرح نمود.درهمین ایام برقراری نمایشگاه مردودان درپاریس به سال 1863م. زمینه ی آشنایی دیگر نقاشان جوان و جسنجوگر –کلودمونه(1926-1840)کامیل پیساور(1903-1830)آلفردسیسلی(99-1839)وپل سزان(1906-1839)راباتئوری مانه فراهم آورد.بدین ترتیب آنها نیز مجذوب ایده ی نور ورنگ گردیده وبه گرد ایشان در آمدند از هم فکری همکاری وپژوهش های افراداین گروه شیوه ی امپرسیونیسم تحقق یافت.
درسال 1874میلادی نقاشان منظره پردازجوان پیرومانه به همراه کلودمونه نمایشگاهی رادرآتلیه عکاسی نادار(1910-1824)
برپاکردند.درایننمایشگاه یکی از تابلوهای مونه باعنوان"امپرسیون:طلوع آفتاب" به نمایش درآمد این تابلو بندرگاهی در مه رقیق صبحگاهی رانشان می دهد.اگرچه امپرسیونیست ها نیز همچون رئالیست ها ضبط واقعیت بیرونی را سرلوحه کار خودقرار داده بودند اما به دنبال ارائه ی شیوه ای نوین بودند.
شیوه ی نقاشان رئالیست انعکاس واقعی صحنه های طبیعی نبوده بلکه تصویری ثانوی وبازسازی شده ازموضوع نقاشی است درحالی که دنیای اطراف ما به واسطه ی تغییر نور خورشید دائما درحال تغییر است.پس خود راملزم به ضبط آنی لحظات زودگذر نور و رنگ دانستند وبرسرعت کارخود درثبت لحظه ها افزودند.نتیجه آن که بر خلاف نقاشان شیوه های کلاسیک توازن وتعادل خطوط ورنگ ها درجهت بیان موضوع در ترکیب بندی راپشت سر گذاشتند وبدین ترتیب یکی از جنبه های مهم تفکر مدرن راصورت بخشیدند .دراین راه کشف مهم نقاشان امپرسیونیست درمورد به کارگیری رنگ های خالص وامکانات نامحدود رنگ های مکمل ونیز حذف رنگ مشکی از تخته رنگ به همرا تجربیات کاردر فضای باز و درتماس با طبیعت درجهت ثبت ودریافت آنی نور ورنگ زمینه ی تحول نقاشی را فراهم آورد.
نقاشان امپرسیونیست همه در اصولی که گفته شد اتفاق نظرداشتند .اما بعضی از آنها مانند مونه پیساروو خانم برت موریسو وسیسلی درنوع نگاه واسلوب نیز مشترک بودند.درحالی که تنی چند ازاین گروه به شیوه های مستقل تر وفردی مشهورند مانند مانه رنوار و دگا.ایشان علاوه بر توجه به ثبت آنی جلوه های نور از اهمیت "فرم" وترکیب بندی تابلو نیز غافل نماندند.
اصولی که نقاشان امپرسیونیست به آنها اعتقادداشتند عبارت انداز:
ا- خارج شدن از آتلیه ونقاشی از مناظر درفضای باز
2- نمایش آنی رنگ براساس
- تغییرات نور
- انعکاس رنگ ها برهمدیگر
- تأثیر جو
3- نقاشی از یک منظره درساعات مختلف(به منظور بررسی تغییرات نور ورنگ)
4- حذف رنگهای تیره ازسایه ها واستفاده از رنگهای مکمل
5- استفاده بیشتراز تکنیک آلاپریما
شیوه امپرسیونیسم
امادرامپرسیونیسم به خلاف رومانتی سیسم هنرمند آنقدر که از دریافتهای صرفا بصری خودکمک می گرفت به احساسات وتخیلات خصوصی خویش تکیه نمی کرد .امپرسیونیستها فهمیده بودند که رنگ واقعی اشیاءمعمولا تحت تأثیر عواملی نظیر کیفیت نورمحل وهمچنین نورهای منعکس شده از اشیاءدیگر تغییر می کند.
آنها ضمنا متوجه شده بودند که کنارهم قرار گرفتن رنگها در روی پرده نقاشی باعث می شود که رنگها درخشانتر به نظربرسند لذا بهتر آنست که رنگها رادر ری شستی (پالت نقاشی)باهم مخلوط نکنن.اما همین کنارهم گذاشتن رنگها در روی پرده نقاشی باعث می شود که تابلوهای آنها از فاصله نزدیک درهم وبرهم دیده شود وشکل ها واشیاءتابلو مغشوش به نظر برسند.
تجربه کلودمونه دراین شیوه کاربیش از سایرین بود.اوبیست وشش منظره از یک کلیسا کشید ودرآنها گذشت زمان را ازطریق حرکت وجا به جایی نور در روی شکل های مشابه به طرزی بی نظیر ثبت کرده است."گامی پیساور"یکی دیگراز "امپرسیونیستها"ی مشهور درتابلوی "میدان تئاتر فرانسه"همانند"مونه" به دنبال نمودهای لحظه ای حرکت است اما نه حرکت نور بلکه حرکت زندگی در خیابان.اودر آرایش پیکرهای این تابلو به نوعی اتفاقی بودن آگاهانه دست یافته است که شبیه آن را در یک نگاه چندثانیه ای به خیابان ممکن است ببینیم.
"تولوزلوترک"نقاش فرانسوی ازجمله نقاشانی است که آثاراو شامل عناصر امپرسیونیستی است."لوترک"علاوه برنقاشی درزمینه پوسترسازی نیز دست داشت و یکی از بنیاد گزاران این هنربود.تأثیر چاپهای ژاپنی رادر پوسترهای اوبه طور مشخصتری می توان مشاهده کرد.
منبع:
کتاب مکاتب وکتاب تاریخ وهنر جهان
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

امپرسیونیسم 11 سال 6 روز ago #11943

  • ناهید وجدانی بوشهری
  • ناهید وجدانی بوشهری's Avatar
با سلام
ممنون از ارسال مطلب، اما منبع به درستی معرفی نشده است.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.