سه شنبه, 29 خرداد 1403

 



موضوع: فیس بوک و منابع خبری

فیس بوک و منابع خبری 10 سال 5 ماه ago #54915

آیا فیس بوک منابع خبری می باشد ؟

بازار داغ عضویت در فیس بوک امروزه گسترش پیدا کرده است و حتی شخصیت های سیاسی کشور نیز از آن استفاده می کنند . امروزه برخی از رسانه ها به نقل از صفحه شخصی فیس بوک شخصیتهای سیاسی خبرهای را انتشار می دهند و از آن بعنوان منابع خبر نیز یاد می کنند که در فضای رسانه ای جنجال برانگیز شده است . اگر این مطالب صحت داشته باشد رسانه ها در اطلاع رسانی و ذکر منابع خبری دچار چالش می شوند . یکی از دلایل مهم این ادعا نامشخص بودن هویت واقعی فرد در فیس بوک است . بارها شاید انتشار خبر هایی در رسانه ها بودیم که با ذکر منابع خبری در فیس بوک مورد تکذیب قرار گرفت . و آن خبری را دروغ و بی اعتبار دانستند . بی اعتبار خواندن یک خبر می تواند به اعتبار آن رسانه لطمه وارد کند . گسترش خبر های فیس بوکی شاید تهدیدی برای رسانه ها باشد . بسیاری از رسانه ها نسبت به انتشار خبر های فیس بوکی بی تفاوت هستند . اعتبار منبع در رسانه ها مهمترین رسالت آن محسوب می شود و نادیده گرفتن آن موجب فروپاشی و عدم اطمینان جوامع عمومی نسبت به آن رسانه خواهد شد .



باتوجه به اهمیت سوژه برای اینجانب تماسهایی با برخی از دبیران و سردبیران رسانه های داخلی جهت شناخت بیشتر در این حوزه نتایجی به عمل آمد . بسیاری از شخصیتهای داخلی و خارجی برای انتشار برخی از خبر های خود از طریق فیس بوک به کاربران عضو و رسانه ها ، مطالب خبری خود را در صفحات شخصی خود نمایش می دهند ، بسیاری از رسانه های معتبر و بزرگ داخلی و خارجی با تبادل لینک های ویژه و محرمانه با شخصیتها و با اطمینان کافی از اعتبار خبر ، نسبت به انتشار آن اقدام می کنند . و این یکی دیگر از ویژگی های رسانه های بزرگ و معتبر می باشد .



اگر بخواهیم تمام مطالب خبری در فیس بوک را با ذکر نام منبع فیس بوک اشاره کنیم غلط و نادرست است و در واقع فیس بوک بعنوان منبع خبری برای رسانه ها تلقی نخواهد شد . برخی از سایت ها خبری کوچک و تازه کار برای جلب توجه بیشتر و با هدف بالا بردن آمار بازدید خبر در سایت خود نسبت به انتشار خبری های فیس بوکی می کنند و تا حدی افکار عمومی را مورد هدف خود قرار می دهند . عدم هویت سنجی در شبکه های اجتماعی خود به نوعی آسیب بزرگ برای کاربران محسوب می شود . بنابراین شبکه های اجتماعی از جمله فیس بوک نمی توانند بعنوان منبع خبری مد نظر قرار گیرند اما با استفاده از ابزار ها تسهیل کننده می تواند بعنوان یکی از راهکارهای دسترسی به افراد و شخصیتهای خاص مورد استفاده قرار گیرد.



شبکه های اجتماعی و غول های رسانه ای



بسیاری از رسانه بزرگ دارای شبکه های اجتماعی می باشند و با شناخت کاربران عضو در خبر های خود اطمینان از هویت افراد دارند و کاربران شبکه های اجتماعی خود را از این طریق شناسایی می کنند . و لذا انتشارات خبری خود را با توجه به منابع خبری در شبکه های اجتماعی خود آن رسانه ارائه می دهند و از خبرهای فیس بوکی استفاده نمی کنند . بسیاری از شخصیتها با عضویت در شبکه های اجتماعی رسانه های بزرگ تبادل اطلاعات دارند و شبکه های اجتماعی آن رسانه ها پل ارتباطی آنها شده است . با عضویت در شبکه های اجتماعی رسانه های بزرگ شخصیتها بزرگ سیاسی و فرهنگی و ... به صورت آنلاین با یکدیگر تبادل نظر می کنند و رسانه ها جهت دست یابی به سوژه های خبری در لابه لای این تبادل تولید خبر می نمایند .



این ترفند غول های رسانه ای موجب شد در برابر دیگر شبکه های اجتماعی از آسیب پذیری در امان باشند . البته باید دانست شبکه اجتماعی رسانه ها گسترده نیستند و کاربران مخصوص به خود را دارد . مهمترین اهداف غول های رسانه ای اطلاع رسانی بر مبنای صحت ، سرعت و دقت می باشد .



پس بنابرین اگر خبری توسط بنگاههای خبری معتبر و بزرگ به نقل از شبکه های اجتماعی انتشار یافت می توان از آن خبر استفاده نمود و با ذکر منبع خبری آن رسانه ، آن را نشر و یا گسترش داد .

منبع : سایت استاد اصحاب حبیب زاده ملکی
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: سليمان شادلو*

فیس بوک و منابع خبری 10 سال 5 ماه ago #54933

سلام
با تشکر از مطالب شما
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: مژگان خسروی رستمی