پنج شنبه, 03 خرداد 1403

 



موضوع: اهداف تبلیغات سازمان

اهداف تبلیغات سازمان 10 سال 6 ماه ago #39414

تاریخچه بانک تجارت


بانک جدید شرق (که مرکزش در لندن بود ) اولین بانک به شیوه امروزی بود که درسال1266شمسی در شمال شرق میدان امام خمینی ( توپخانه ) و در محل فعلی بانک تجارت فعالیت خود را آغاز کرد. اگرچه فعالیت این بانک بیش از یکسال طول نکشید و بانک شاهی جایگزین آن شد ولی این حرکت پایه ی بانکداری نوین را در ایران بنا نهاد


تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ، از 36 بانک فعال در کشور 8 بانک دارای مالکیت دولتی ، 16 بانک دارای مالکیت خصوصی صد در صد ایرانی و 12 بانک دارای مالکیت مختلط ایرانی و خارجی بودند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در تاریخ هفدهم خردادماه 1358 ،شورای انقلاب به منظور حفظ سرمایه های ملی،به کار انداختن چرخهای تولیدی کشور و تضمین سپرده ها و پس انداز مردم در بانکها " بانکهای کشور را ملی اعلام کرد و سپس به جهت کنترل و نظارت دقیق تر بر سیستم بانکی و اجرای صحیح سیاستهای پولی و اعتباری،برخی از بانکها در یکدیگر ادغام گردیدند.

بانک تجارت به موجب لایحه قانونی اداره امور بانکها مصوب مهرماه1358 از ادغام یازده بانک خصوصی داخلی و مشترک داخلی – خارجی با سرمایه ای بالغ بر 39 میلیارد ریال در تاریخ 29 آذرماه سال 1358 تاسیس و سپس در سال 1360 بانک ایران و روس نیز به آن ملحق گردید.

بانک تجارت از بدو تاسیس با استفاده از دو مزیت نسبی " نیروی انسانی متخصص" و "روشهای پیشرفته بانکی" که حاصل تجربیات بانکهای تشکیل دهنده بود، امکان انتخاب و استفاده از بهترین سیستمها و شیوه ها را داشته است.بکارگیری و استفاده از برخی سیستمهای نرم افزاری و سخت افزاری که بعضا تاکنون نیز ادامه دارد( مانند SGB)،دارا بودن ارتباطات بین المللی قوی به واسطه داشتن شبکه وسیع کارگزاری و زیر ساختهای غنی در زمینه بانکداری بین الملل(اولین بانک کشور در زمینه بکارگیری SWIFT) برتری این بانک را طی سالیان متوالی از لحاظ حجم عملیات بانکی داخلی و بین المللی حفظ نموده است.

در حال حاضر بانک تجارت بابیش از 30 سال فعالیت بانکی و سرمایه ای بیش از17 هزار میلیارد ریال ، با دارا بودن شبکه وسیع وپیشرفته شعب با بیش از 2000 شعبه در داخل و خارج کشور و ارتباط با صدها کارگزار خارجی است، در زمره یکی از موسسات مالی بزرگ کشور بوده و مورد اعتماد بانکهای معتبر بین المللی می باشد.


بانك‌ تجارت شبكه‌های اجتماعی را برای تبلیغات مورد هدف قرار داده‌اند

مرجع : خبرگزاری ايرنايکشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۵۸

ایتنا - در حال حاضر ۶۰ درصد تراكنش‌های بانكی در كشور الكترونیكی است.


مدیرعامل شركت خدمات انفورماتیك گفت: در حال حاضر ۱۸۰ میلیون كارت بانكی توسط سیستم بانكی كشور در اختیار مشتریان قرار گرفته است.


به گزارش ایتنا از ایرنا، ابوطالب نجفی در ششمین همایش بزرگ ملی تجارت و اقتصاد الكترونیكی كه در مركز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، با اشاره به توسعه خدمات بانكی الكترونیك در ایران، افزود: در حال حاضر ۶۰ درصد تراكنش‌های بانكی در كشور الكترونیكی است.

وی افزود: تعداد خودپردازهای بانكی درحال حاضر به ۲۸ هزار دستگاه در كشور رسیده و هم اكنون یك میلیون و ۸۰۰ هزار كارتخوان(pos) در كشور نصب شده است و پیش‌بینی می‌شود روند رشد این دستگاه‌ها در كشور به شكل عمودی درآید.

وی افزود: از طریق یك میلیون و ۸۰۰ هزار كارتخوان كه در كشور نصب شده، یك میلیارد و ۲۰۰ هزار تراكنش مالی در سال ۱۳۹۰ ثبت شده كه نشانگر توسعه پرداخت‌های الكترونیكی در كشور است.

نجفی گفت: با توسعه پول الكترونیكی، پیش‌بینی می‌شود كه اسكناس بعنوان شكل متداول پول از بین برود و تا سال ۲۰۱۵ در كشورهای غربی اسكناس به طور كلی حذف و پول مجازی جای آن را بگیرد.

به گفته نجفی همزمان پرداخت از طریق موبایل و اینترنت نیز به رشد خود ادامه خواهد داد.

مدیر عامل شركت خدمات انفورماتیك با اشاره به راه‌اندازی سامانه پایا و ساتنا گفت: این سامانه‌ها در حال رشد هستند و از جابجایی چك بانكی جلوگیری می‌كند.

مدیرعامل شركت خدمات انفورماتیك، هك اطلاعات، سرقت و سوءاستفاده از اطلاعات مشتریان كه اخیرا در ایران شاهد یكی از این موارد بودیم را از چالش‌های بانكداری الكترونیك عنوان كرد.

نجفی با اشاره به صرفه‌جویی‌های حاصل از تبدیل سیستم بانكداری سنتی به بانكداری الكترونیكی، اظهار داشت: بانك‌ها ۹۰ درصد منابع حاصل از این صرفه‌جویی را در زمینه ارتقای امنیت سیستم بانكداری الكترونیكی استفاده می‌كنند.

وی افزود: بانك‌های دنیا درحال حاضر شبكه‌های اجتماعی را مورد هدف قرار داده‌اند و برای مثال شبكه اجتماعی فیس بوك با ۸۰۰ میلیون كاربر از موارد مورد هدف بانك های دنیا است و آنها تبلیغات خود را در این فضاها آغاز كرده‌اند.

نجفی گفت: پیش‌بینی می شود تا سال ۲۰۱۵ یك سوم بانك‌های اروپایی ورشكسته شوند، چون این بانك‌ها روند الكترونیكی شدن را نادیده گرفته‌اند. همچنین پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۱۵ ، ۶۰درصد سرویس‌های بانكداری به روی موبایل منتقل شود.

مدیرعامل شركت خدمات انفورماتیك افزود: بانك مركزی نظارت خود بر بانك‌ها را تقویت كرده و با ایجاد سیستم ضدپولشویی و شبكه ملی پرداخت بر جابجایی پول نظارت دارد.

وی افزود: از دیگر اقدام‌های بانك مركزی، ساماندهی صندوق‌های قرض‌الحسنه و موسسات اعتباری و همچنین ساماندهی شركت‌های ارائه دهنده خدمات پرداختی(پی اس پی) است كه از طریق پیاده‌سازی طرح شاپرك، این شركت‌ها را ساماندهی می‌كند.


یکی ازاهداف تبلیغاتی بانک تجارت برندسازی ازطریق شعاراست
بانک به عنوان یکی از حلقه های مهم زنجیره امور مالی در هر کشوری از جایگاه با اهمیتی در اقتصاد برخوردار است. فضای رقابتی در اقتصاد جهانی بانک ها را به عنوان بنگاه های مالی به سمتی می برد تا از ابزارها و شیوه های مختلفی برای توسعه کمی و کیفی بازار خود بهره ببرند و بی شک در این میان استراتژی های کلان بانک هستند که بر راهبردهای تبلیغی و ترویجی بانک ها اثر مستقیم دارند. بانک های ایرانی هم قطعا از این قاعده مستثنی نیستند. اما آنچه که می تواند به عنوان نماد و نمایانگر خوبی برای بیان توانمندی ها, راهبردها, رویکردها و ماموریت های پیش بینی شده یک بانک مورد استفاده قرار گیرد شعارهای بانکی هستند که در واقع عبارت های کوتاهی هستند که دنیایی از تفکر, -سرمایه گذاری و برنامه ریزی را در ورای خود دارند و علاوه بر نقش تبلیغاتی بسیار پر رنگ نشان دهنده نگاه و بینش واقعی مدیران ارشد بانک نسبت به بازار و مشتری است و به نوعی نشان دهنده پرستیژ بانک است. در این یادداشت قصد داریم به معرفی و بررسی شعارهای تبلیغاتی بانک های ایرانی بپردازیم:

بانک تجارت, بانک فردا

این شعار ضمن تاکید بر یک رویکرد آینده نگرانه آنچنان که باید و شاید نمی تواند بر رویکرد استراتژیک بانک تاکید داشته باشد. اما به هر حال تاکید بر کلمه فردا به عنوان محور تفکرات واندیشه های بانک تجارت می توانید بسیار مثبت و مناسب باشد چرا که این کلمه ماهیتا دارای بار مثبت است و به دلیل کوتاهی به راحتی در ذهن می نشیند و تلفیق آن با نام بانک وزن و تعادل خوبی را برقرار می کند. شاید مهمترین ضعف این شعار عدم وضوح در ایجاد ذهنیت نسبت به صفت برجسته بانک تجارت دانست.


اهداف سازمانی بانک تجارت:

برترين مؤسسه کشور در ارائه محصولات و خدمات مالي
يکي از بانکهای برتر خاورميانه در ارزش آفريني براي ذينفعاني
حضوری فعال در ارائه محصولات و خدمات بانکی در جهاني
ماموریت:

بانک تجارت، با محوریت بانكداري اسلامي براي ارائه محصولات و خدمات بانکی در کسب و کارهای جذب سپرده، اعطای تسهيلات، پذيرش تعهدات و ارائه خدمات بانکی فعال می باشد. تحلیل هوشمندانه شرایط بازار، شناسایی و ورود به کسب و کارهای جذاب و مرتبط با محصولات و خدمات مالي برای رفع نیازهای مشتریان و تأمين منافع سهامداران ، رویکرد مستمر بانک می باشد.



ارزشها و باورها:

الف) مشتری

ما بر اين باوریم که مشتريان عامل اصلی خلقي
ارزش اند. بنابراین، نیازهای آنان را به گونه ای ي
بر آورده خواهیم نمود که در شاخص هایی چون رضایت مندی، وفاداری و ارتباط با مشتری به مزیت رقابتی دست یابیم.
ب) کارکنان

ما بر این باوریم که کارکنان، سرمایه های اصلی بانک بوده و توسعه و توانمندسازی آنان را مایه موفقیتهای فردی و سازمانی می دانیم. از این رو، مقدمات و بسترهای لازم از جمله محیطی انگیزشی، مشارکت پذیر و دانایی محور را برای آنان فراهم خواهیم آورد.

ج) سهامداران

ما خود را متعهد به تامین منافع پایدار سهامداران در کنار کسب دستاوردهای کوتاه مدت ایشان می دانیم.

د) جامعه

ما به ارتقای مستمر مقبولیت اجتماعی بانک خود پایبند هستیم و این امر را از طریق رعایت اصول حاکمیت شرکتی و اخلاق حرفه ای دنبال خواهیم نمود. کوتاه مدت ایشان می دانیم.

ه) دانش و فن آوری های نوین

ما به منظور رفع نيازهاي مشتريان از دانش و فن آوري هاي نوين استفاده مي كنيم.




تاسیس بانک تجارت

طبق ماده 1 اساسنامه بانک تجارت که در تاریخ 29/9/58 به تصویب مجمع عمومی بانکها رسید این بانک با اجازه حاصل از ماده 17 لایحه قانونی اداره امور بانکها از ادغام بانکهای ایران و انگلیس، اعتبارات ایران، ایران و خاورمیانه ، تجارتی ایران و هلند ، بازرگانی ایران، ایران و روس ، صنایع ایران، بین المللی ایران و ژاپن ، ایرانیان، کار، شهریار و ایرانشهر تشکیل گردید .

هدف بانک ارائه خدمات بانکی در سراسر کشور و تسهیل امور بازرگانی داخلی و خارجی و فعالیت در رشته های تولیدی در خدمت به اقتصاد کشور ثبت شد . مدت بانک نامحدود و مرکز اصلی آن در تهران معین گردید .

سرمایه اولیه بانک تجارت 1/39 میلیارد ریال اعلام شد که تماماً متعلق به دولت بود .


مروری بر بانک های تشکیل دهنده بانک تجارت
بانک بازرگانی : بانک بازرگانی بزرگترین بانک تشکیل دهنده بانک تجارت که سهامداران آن کاملا ایرانی بودند و بعنوان اولین بانک خصوصی ایران در سال 1328 تاسیس شد . سرمایه اولیه بانک 100 میلیون ریال بود. بانک بازرگانی در پایان سال 1355 در تهران 113 شعبه و در شهرستانها 135 شعبه و در خارج از کشور 2 شعبه (هامبورگ و لندن) را دراختیار داشت . تعداد کارکنان بانک در حدود 3081 نفر بوده است . ساختمان مرکزی این بانک هم اکنون شعبه میدان امام خمینی بانک تجارت می باشد .

بانک ایرانشهر : این بانک که ابتدا به نام بانک اصناف معروف بوده است با سهامداران ایرانی و در سال 1337 تاسیس و سرمایه آن سه هزار میلیون ریال اعلام شد . این بانک در پایان سال 1356 در تهران 55 شعبه و در شهرستانها 223 شعبه داشته و کارکنان آن بالغ بر 1880 نفر بوده است . ساختمان مرکزی این بانک هم اکنون مدیریت شعب منطقه چهار بانک تجارت می باشد .

بانک کار : این بانک با سرمایه کاملاً ایرانی درسال 1336 تاسیس شد . سرمایه اولیه بانک 110 میلیون ریال بود . در پایان سال 1356 فقط سه شعبه در تهران داشت و تعداد کارکنان آن 215 نفر بودند . ساختمان مرکزی این بانک اکنون ساختمان اصلی بورس و اوراق بهادار تهران می باشد .

بانک شهریار: این بانک در سال 1352 تاسیس و سرمایه آن بالغ بر 5 میلیارد ریال اعلام کردید . در پایان سال 1356 در تهران 32 شعبه و در خارج از تهران 30 شعبه داشته و جمع کارکنان آن بالغ بر 785 نفر بوده است. ساختمان مرکزی این بانک هم اکنون مدیریت شعب منطقه 6 بانک تجارت در خیابان سپهبد قرنی می باشد .

بانک صنایع ایران : این بانک برای کمک به گردش کار کارخانجات و سایر موسسات تولیدی و توسعه ، تشویق و تقویت موسسات خصوصی اعم از صنعتی و معدنی در سال 1352 با سهامداران ایرانی تاسیس شد و سرمایه این بانک 3 میلیارد ریال بوده است .

ساختمان مرکزی بانک تجارت که یکی از زیباترین ساختمانهای تهران می باشد یادگار این بانک است که پس از پیروزی انقلاب و تکمیل و تجهیز آن در سال 1365 مورد بهره برداری قرار گرفت .

بانک ایران و انگلیس : این بانک سهامداران ایرانی و خارجی در سال 1337 با سرمایه اولیه 200 میلیون ریال تاسیس شد . بانک ایران و انگلیس در پایان سال 1356 در تهران 9 شعبه و در شهرستانها 15 شعبه داشت و جمع کارکنان آن 535 نفر بوده است . ساختمان مرکزی این بانک هم اکنون معاونت امور انبارهای بانک تجارت در خیابان سعدی می باشد .

بانک تجارتی ایران و هلند : این بانک نیز که از ترکیب سهامداران ایرانی و خارجی تشکیل یافته بود در سال 1337 تاسیس شد و سرمایه آن 3000 میلیون ریال تعیین گردید. بانک در پایان سال 1356در تهران 27 شعبه و در شهرستانها 23 شعبه داشت و جمع کارکنان آن بالغ بر885 نفر بود. ساختمان مرکزی این بانک در خیابان سعدی شمالی می باشد .

بانک ایران و خاورمیانه : این بانک که از ترکیب سهامداران ایرانی و خارجی تشکل شده بود در سال 13387 راه اندازی شد و سرمایه آن 3 میلیارد ریال تعین گردید. بانک در پایان سال 1356 در تهران 13 شعبه و در شهرستانهای 8 شعبه داشته و مجموع کارکنان بانک بالغ بر 490 نفر بود. ساختمان مرکزی این بانک هم اکنون باشگاه رفاهی بانک تجارت در کوچه برلن میباشد .

بانک بین المللی ایران و ژاپن: سهامداران این بانک ایرانی و خارجی بودند. بانک ایران و ژاپن درسال 1338 تاسیس و سرمایه آن 2 میلیارد ریال تعیین شد . بانک در پایان سال 1356 در تهران 29 شعبه و در شهرستان ها 26 شعبه داشته و مجموع کارکنان آن بالغ بر 1041 نفر بوده است . ساختمان مرکزی این بانک در خیابان طالقانی هم اکنون مدیریت امور اعتباری بانک تجارت است .

بانک اعتبارات ایران : این بانک با سرمایه ایرانی و خارجی درسال 1336 تاسیس شد. سرمایه ان 2 میلیارد ریال اعلام گردیده است که در پایان سال 1356 در تهران 56 شعبه و در شهرستانها 29 شعبه و درخارج از کشور (پاریس) یک شعبه داشته است. مجموع کارکنان بانک بالغ بر 1232 نفر بوده است . ساختمان مرکزی این بانک هم اکنون مدیریت شعب منطقه دو بانک تجارت در خیابان سرهنگ سخایی می باشد .

بانک ایرانیان : این بانک با سرمایه ایرانی و خارجی در سال 1338 تاسیس شد. سرمایه بانک ایرانیان 200 میلیون ریال تعیین گردیدکه در پایان سال 1356 در تهران 10 شعبه و در شهرستانها 4 شعبه داشته و مجموع کارکنان بانک 471 نفر بوده است . ساختمان مرکزی این بانک در حال حاضر ساختمان مدیریت های امور انفورماتیک و سازمان بانک در خیابان طالقانی می باشد .

بانک خارجی ایران و روس: سرمایه این بانک بطور کامل متعلق به خارجیان بوده است و در 16 شهریور سال 1305 با هدف انجام عملیات بانکی جهت تسهیل امور بازرگانی ایران و اتحاد جماهیر شوروی و سایر کشورها تاسیس شد . سرمایه این بانک در سال 1357 بالغ بر 1563 میلیون ریال بوده است و شعبه مرکزی آن هم اکنون شعبه بهشت بانک تجارت می باشد .



حرکت به سمت بانک فردا
بطور کلی روند توسعه بانک تجارت را میتوان به سه دهه متوالی تقسیم نمود:

دهه اول ( بین سالهای 1358 تا 1368)

این دوره را می توان دوره بازسازی و تثبیت بانک نامگذاری کرد. در این دوره تلاش بسیاری برای همسازی بانک و تشخیص توانایی های بانک های ادغام شده و محور قرار دادن هر بانک بر اساس نوع توانایی آن صورت پذیرد . اساسنامه بانک ، ساختار سازمانی و اداری، نحوه توزیع و فعالیت پرسنل و آغاز برنامه ریزی برای توسعه فعالیت های بانکی تماماً در این دوره صورت پذیرفت .

دهه دوم ( بین سالها 1368 تا 1378)

پس از پایان جنگ تحمیلی و شروع اولین برنامه توسعه اقتصادی و فرهنگی کشور، تحرک تازه اقتصادی و توسعه فعالیت های مالی و پولی در کشور آغاز شد. در این دوره که می تواند دهه توسعه فعالیت های بانک تجارت نامگذاری شود تعداد شعب بانک با 960 به حدود 2000 شعبه افزایش یافت و تعداد پرسنل بانک از 9 هزار نفر به بیش از 23 هزار نفر بالغ گردید .

در ان دوره کلیه شهرها در اقصی نقاط کشور تحت پوشش خدمات بانک تجارت قرار گرفتند و سهم این بانک از منابع پولی کشور بر اساس میزان توانایی و امکانات آن تثبیت گردید. همچنین بسترهای لازم جهت مکانیزه شدن کلیه شعب بانک و افزایش قابلیتهای شعب برای ارائه انواع خدمات نوین بانکی در این دهه می باشد .

دهه سوم( سالهای بعد از 1378)

با افزایش فعالیت های کشور در سطح بین المللی و لزوم پاسخگویی به نیازهای جاری جامعه در خصوص خدمات بانکی ، حرکت به سمت بانکداری الکترونیک و استفاده از تجهیزات کامپیوتری ضروری می نمود. بر همین اساس با نگرش خاص مدیریت ارشد بانک که متنی بر حرکت براساس برنامه ریزی اصولی بود حرکتهای گسترده ای در جهت توسعه فعالیت های مکانیزه آغاز گردید .

ارائه خدمات بانکی در کلیه شعب بصورت مکانیزه، تکمیل و پیاده سازی سیستم فراگیر تجارت (S.G.B ) در سراسر کشور، راه اندازی بیش از 600 دستگاه ATM ، راه اندازی سیستم جاری فراگیر به منظور ارائه خدمات ONLINE به مشتریان ، توسعه خدمات بانکی با استفاده از کارتهای مغناطیسی ، برنامه ریزی جهت اجرای طرح جامع انفورماتیک بانک ، تدوین اهداف استراتژیک
5 ساله بانک ، ایجاد شهرک های بانکداری الکترونیک در دانشگاه ها به منظور ترویج فرهنگ بانکداری الکترونیک، توسعه خدمات مکانیزه بانکی در حوزه های علمیه و دهها طرح و اقدام دیگر از ثمرات این دوره بوده است . در این دهه بانک تجارت با شعار بانک فردا، نگرش و سمت و سوی حرکتی خود را ترسیم کرده و با اعتقاد به پشتوانه غنی خود نگاه به آینده ای موفق و پرثمر را برنامه ریزی نموده است .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: روح اله شریفی