سه شنبه, 15 خرداد 1403

 



موضوع: تاريخچه I.K

تاريخچه I.K 10 سال 6 ماه ago #39399

مقدمه
ایران خودرو با نام پیشین ایران ناسیونال در سال ۱۳۴۱ خورشیدی، در شهر تهران به دست احمد و محمود خیامی بنیانگذاری شد و پس از انقلاب ۱۳۵۷ توسط انقلابیون مصادره گردید.
این شرکت مهم‌ترین شرکت خودروسازی ایرانی است که انواع خودروهای سبک و سنگین را با همکاری شرکای خارجی یا به تنهایی تولید می‌کند. ایران خودرو سالانه حدود ۵۵۰ هزار دستگاه خودرو تولید می‌کند.
تاریخچه کارخانه ایران خودرو (IKCO)
نخستین نشان ایران‌خودرو
گروه صنعتی ایران خودرو (ایران ناسیونال پیشین) در ۱۲ مهرماه سال ۱۳۴۱ توسط برادران خیامی، احمد خیامی، محمود خیامی و حسن خیامی با هدف تأسیس و ادارهٔ کارخانجات به منظور تولید و تهیهٔ انواع خودرو، قطعات مربوط به آنها، فروش و صدور محصولات و با سرمایه‌ای در حدود ۱۰ میلیون تومان در خیابان اکباتان تهران تأسیس شد. این شرکت در اسفند ۱۳۴۲ با تولید اتوبوس کار خود را آغاز کرد. بعد از این مدیران شرکت بر آن شدند تا با کارخانه‌های دنیا ارتباط برقرار کرده و خودرویی برای قشر متوسط مردم تولید کنند. شرکت‌های فورد، پژو، فولکس و تالبوت از جمله گزینه‌هایی بودند که با آن‌ها تماس برقرار شد. در نهایت در سال ۱۳۴۵ قراردادی با شرکت تالبوت در مورد مونتاژ و ساخت خودرو پیکان که نام انگلیسی آن هیلمن بود به امضا رسید. با وارد شدن قطعات از تالبوت انگلستان که در آن موقع زیرمجموعه شرکت کرایسلر آمریکا بود، در اردیبهشت ۱۳۴۶ تولید پیکان با ظرفیت ۶۰ هزار دستگاه آغاز شد و به تدریج به ۱۲۰ هزار دستگاه افزایش یافت.
گروه صنعتی ایران خودرو بزرگ‌ترین شرکت خودرو سازی ایران و خاورمیانه‌است که به طور متوسط ۵۰ تا ۵۵ درصد تولید خودرو ایران را به طور دائم به خود اختصاص داده‌است. این شرکت علاوه بر سایت اصلی که در کیلومتر ۱۴ بزرگراه شهید لشگری واقع است در شهرهای مشهد، شیراز، تبریز، کرمانشاه و مازنداران نیز دارای پایگاه‌های تولید خودرو است. این گروه در زمینه صنایع ریلی هم فعالیت دارد.
بيانيه خط مشي سازمان
گروه صنعتي ايران خودرو پيشرو در صنعت خودروهاي سبك و سنگين و به عنوان بزرگترين توليد كننده خودروهاي كار در خاورميانه، در راستاي برآورده سازي نيازها و انتظارات مشتريان خود، خط مشي كيفي سازمان را به عنوان الگويي براي اجراي فعاليت ها و تصميم گيري ها در كليه سطوح سازماني به شرح زير اعلام مي دارد: 1) حفظ شان و منزلت مشتريان بعنوان ارزشمندترين دارائيهاي سازمان و تلاش براي تامين و ارتقاي مداوم و خلق بيشترين ارزش براي آنان 2) رعايت موازين ملي و قانوني و نيز الزام توليد خودروها بر اساس استانداردهاي معتبر دنيا و با برترين سطح كيفيت در ايران. 3)حفظ و توسعه منابع انساني و ايجاد انگيزه در آنان جهت تحقق اهداف كيفي و كسب بيشترين رضايتمندي براي مشتريان. 4) استقرار و بهبود مداوم نظام سيستمي و فرآيندي بر مبناي سيستم هاي نوين، از جمله سازمان هاي هوشمند و خود كنترل مبتني بر اهداف با رعايت منافع ذينفعان سازمان. 5) بكارگيري رويكردها و مكانيزمهاي بهبود دهنده با محوريت سازمان، فرآيندها و محصولات بر اساس آخرين دستاوردها و الگوهاي خودروسازي جهاني. 6) تعهد عملي در تحقق كارا و اثربخش سيستم و نظام كيفيت و دستيابي به اهداف متعالي كيفيت با رعايت كليه الزامات در سيستم مديريت كيفيت ISO9001:2008 . شايسته است كليه سطوح سازماني علي الخصوص سطوح تصميم گيرنده و تصميم ساز در سازمان مبتني بر اين خط مشي ابلاغي، برنامه ها و رويه هاي اجرايي خود را طرح ريزي، بروزآوري و ارتقاء دهند. از اين رو نماينده مديريت در امور كيفيت از طريق تبيين اهداف كيفيت، پايش و كنترل سيستم و فرآيندهاي منجر به رضايتمندي مشتريان بصورت ادواري و منظم، ميزان تحقق اهداف، كارايي و اثربخشي سيستم ها و فرآيندها و مقادير بهبود را اعلام و مجدانه پيگير تعريف و اجراي اقدامات اصلاحي و پيشگيرانه باشد.


رسالت وجودي :
سازماني دانش محور، مبتني برارزشهاي اخلاقي و معنوي ، ايفاء كننده نقشي موثر در پيشرفت صنعتي كشور با ارائه محصولاتي رقابت پذير در سطح جهاني و منطبق با استاندارد هاي زيست محيطي در راستاي تحقق سودآوري بلند مدت و كسب رضايت مشتري در فعاليت هاي توليدي ، خدماتي و تجاري بخش وسايل حمل و نقل با حضور فعال در بازارهاي بين المللي و رهبري بازار كشور.
بيانيه ارزش :
ما خانواده بزرگ گروه صنعتي ايران خودرو با تلاش و پشتكار مضاعف در مسير تعالي بر يادگيري و خلاقيت كار تيمي ارج نهاده و با تمركز بر خواسته هاي مشتريان ، احترام به انسان ها و حفظ منافع ذينفعان ، خود را در رعايت موضوعات زيست محيطي ، ايمني و اجتماعي مسئول مي دانيم .
چشم انداز :
سازماني پيشرو در ارزش آفريني صنعت كشور ، داراي توان طراحي ، توسعه و توليد محصولات با قابليت حضور موثر در بازار هاي هدف به ويژه كشورهاي اسلامي.
نتايج استراتژيك :
• سود اوري بلند مدت
• دستيابي به مقياس اقتصادي توليد
• دستيابي به كيفيت و قيمت رقابتي محصولات در بازارهاي هدف
• دستيابي به كيفيت رقابتي درخدمات خودرو
• طراحي و توسعه محصولات براساس نياز بازارو منطبق بر استانداردهاي زيست محيطي
• كسب دانش طراحي و توسعه محصولات.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: روح اله شریفی