خوش آمديد,
مهمان
|
|
موانع رشد اخلاق حرفه ای در سازمان ها
5- اخلاق در ورطه عمل اخلاق، صرفا به مجموعه اعتقادات ذهنی و باورها و ارزش داوریهای انتزاعی محدود نمیشود بلکه فراتر از آنها، نحوه خاصی از زندگی است. رفتارهای اخلاقی در واقع شیوه معینی از زیستن است. صرف توصیه افراد به خوب عمل کردن و اخلاق حسنه داشتن، آنها را متخلق نمیکند. فرد باید چگونگی رعایت آن را نیز بداند: کس به زیر دم خر خاری نهد خر نداند دفع آن، برمیجهد برجهد و آن خار محکمتر زند عاقل باید که خاری برکند خر زبهر دفع خار از سوز درد جفته میانداخت صد جا زخم کرد اخلاقی بودن یک سازمان، در واقع، به سبک خاصی از زندگی آن سازمان اشاره دارد. اخلاقی بودن شرکت هرگز به مجموعه باورهای اخلاقی که در منشور اخلاقی شرکت آمده محدود نمیشود بلکه شرکتی اخلاقی است که زندگی آن و سبک تعامل آن با محیط و حیات گروهی اعضای آن در همه لحظهها، اخلاقی باشد. اخلاقورزی بنگاه میتواند دو منشا داشته باشد: درونی و بیرونی. گاه در رفتار اخلاقی، تحقق ارزشهای اصیل اخلاقی هدف قرار میگیرد. بنگاه صرفا به دلیل ارزش اصیل عدالت، از تبعیض میگریزد. به دلیل حرمت انسان وارد حریم شخصی نمیشود و... . در این حالت بنگاه حقیقتا از حیات اخلاقی برخوردار میشود. اما گاه جهتگیری ترویج اخلاق به سوی اهداف بیرونی است و تلقی از اخلاق ابزارانگارانه است، یعنی ارزشهای اخلاقی صرفا به عنوان ابزاری برای سود بیشتر یا اعتماد ژرفتر استفاده میشود. اخلاق اصیل و اخلاقورزی درونی مورد حاجت بنگاههاست و تحقق آن مزیت راهبردی است. اخلاق حرفهای چیزی جز رعایت حقوق مردم در کسب و کار نیست و مهمترین حق مردم احترام اصیل و نامشروط آنهاست. به تعبیر فوکویاما: اگر افراد تنها بر گرایش نفع فردی (معقول) عمل کنند آنگاه چیزهای سرنوشتساز دیگری چون تهور و سرزندگی، از خودگذشتگی، نیکوکاری یا هرگونه فضایل دیگر را که به جامعه قابلیت زیست و بقاء و تکامل تاریخی میدهد در میان نخواهد بود. توجه به ارزشهای اصیل اخلاقی، افزایش رضایت مشتری، اعتمادآفرینی، افزایش انگیزش، جذب منابع مالی، جذب منابع انسانی حرفهای و مزیت رقابتی را در پی دارد: نام احمد نام جلمه انبیاست چونکه صد آیه نور هم پیش ماست منبع : http://sinaali36.rozblog.com/post/143 . |
آخرين ويرايش: 10 سال 5 ماه ago توسط محسن جعفری یگانه.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|