چهارشنبه, 09 خرداد 1403

 



موضوع: تاریخچه و اهمیت نمایشگاهها در ایران و جهان

تاریخچه و اهمیت نمایشگاهها در ایران و جهان 10 سال 6 ماه ago #40992

نمایشگاه :
عبارت است از فضای مناسب و استثنایی که در آن عرضه کنندگان و بازدیدکنندگان می توانند با قعالیت های سازمان یافته و هماهنگ به مبادله کالا ها ، خدمات و اطلاعات بپردازند .
تاریخچه نمایشگاه :
اگر بخواهیم تاریخچه برپایی نمایشگاهها را بررسی کنیم باید به شهر آتن به عنوان مرکز تجارت دنیا و محل برگزاری نمایشگاههای بزرگ کالاهای تجاری ممالک مختلف از دیرباز اشاره کرد. بازارهای مکاره از 6000 سال پیش وجود داشته است. همچنین فنیقی ها به عنوان بزرگترین تجار زمان خود نخستین نمایشگاهها را در 2800 سال قبل از میلاد برپا کردند که کالاهای مختلف خود را به وسیله کشتی به سرزمین های دیگری بردند و در آنجا به نمایش می گذاشتند. نمایشگاهها با تحولات دوران رنسانس و انقلاب صنعتی به تدریج تکامل یافته و به صورت رویدادهای فصلی، محلی، منطقه ای، بین قاره ای و جهانی خود نمایی کرد.
تا قبل از سال 1851 میلادی نمایشگاه های مختلفی در گوشه و کنار جهان با عناوین و موضوعات مختلف برگزار گردید که در عصر خود نیز دارای اعتبار بوده اند. اما اولین نمایشگاه جهانی به شکل امروز در سال 1851 میلادی و در محلی بنام کریستال پالاس در هاید پارک شهر لندن تحت عنوان «نمایشگاه بین المللی کالاهای ملل جهان» ، برپا گردید و بالغ بر 1400 غرفه دار از سراسر جهان در آن حضور داشتند و ایران نیز در فضایی به وسعت 92 متر مربع یکی از مشارکت بازدید کنندگان بود. این نمایشگاه در زمان خود بگونه ای مورد توجه قرار گرفت که جمعیتی بالغ بر 6 میلیون نفر از آن بازدید کردند و آنچنان تأثیری بر نمایشگاههای سنتی آمریکا از خود بجا گذاشت که یکسال بعد امریکایی ها نیز اولین نمایشگاه بین المللی خود را در سال 1852 در نیویورک برپا نمودند.
از دیگر نمونه های بارز و ماندگار عرصه تکنولوژی و فناوری جدید نمایشگاه در سال 1889 پاریس بود. در این نمایشگاه طرح ساخت برج ایفل که از مدتها قبل توسط مهندس ایفل به مقامات شهر پاریس ارائه و پیشنهاد گردیده بود به عنوان یک سمبل و کالای نمایشی ولی ماندگار در نمایشگاه اجرا گردید. سالها بود که مقامات شهر پاریس با این تصور که وجود چنین برجی به قداست تاریخی شهر آسیب می رساند با ساخت آن مخالفت می نمودند و تنها فضایی که شرایط عرضه هنر و توان مهندسی آقای ایفل را فراهم می آورد حضور در نمایشگاه بود . این برج در کنار رود سن و در مدت 17 ماه ساخته شد و بعدها مورد تحسین مردم فرانسه و جهانیان قرار گرفت. بطوریکه مخالفان احداث آن نیز از وجود چنین برجی در کشورشان افتخار می کردند.
برج ایفل در ابتدای فضای نمایشگاه ساخته شد.
برای عضویت در اتحادیه بین المللی نمایشگاهها، ( (UFI اجازه مکاتبات ، بوسترها وتابلوها را صادر می کند.
کمیته بین المللی نمایشگاهها ( BIE ) و وظیفه سازماندهی نمایشگاههای جهانی را (EXPO ) به عهده دارد.

پیشینه نمایشگاه در ایران
ایرانیان از دیرباز علاقه و توجهی به نمایشگاه داشته اند که در مسیر راههای بازرگانی همچون جاده ابریشم و یا ایجاد کاروانسراهها به رونق این بازارها می پرداختند. اما با تمرکز قدرت در دوران هخامنشی و وضع قوانین گمرکی و بندری در دوره ساسانیان بر پایه نمایشگاهها در ایران شکل تازه ای به خود گرفت.
در دوره صفوی بازاری به سبک نمایشگاه در اصفهان شکل گرفت در دوره قاجاریه به همت عباس میرزا نمایشگاه بزرگی در تبریز بر پا شد. در این نمایشگاه بازرگانانی از کشورهای روسیه و عثمانی نیز حضور داشتند . ناصرالدین شاه هم در سفر اول خود به وین اتریش با دیدن نمایشگاه خیلی به شوق آمد و بعد از بازگشت به ایران تصمیم گرفت همچون اروپائیان محل دائمی برای نمایشگاه ها ایجاد کند.

انواع نمایشگاها از حیث محتوا به 5 دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:
1- نمایشگاه عمومی : که جهت معرفی انواع کالاهای مصرفی واسطه و سرمایه ای و ارائه خدمات و تکنولوژی برگزار می شود.
2- نمایشگاه تخصصی: که جهت معرفی کالاهای خاص به مصرف کنندگان خاص به قصد افزایش فروش فوری برگزار می شود.
3- نمایشگاه اختصاصی: برای معرفی محصولات یا خدمات یک کشور در یک بازار خاص برگزار می شود.
4-نمایشگاه اکسپو: که جهت بیان ایده ها، تکنولوژی های جدید و نمایش توانمندی ها برگزار می شود نمایشگاههای جهانی اکسپو مهمترین و پیشرفته ترین نوع نمایشگاه ها در جهان محسوب می شود که تا کنون در ایران برگزار نشده است.
5- نمایشگاه عرضه مستقیم: که جهت جبران نارسایی سیستم توزیع برگزار می شود.

تهیه و تنظیم : 1- مجید افسوشین 2- حسین فراهانی
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: علی احمد الفتی