پنج شنبه, 03 خرداد 1403

 



موضوع: تجدیدنظر

تجدیدنظر 10 سال 5 ماه ago #42283

تجدیدنظر در لغت به معنای«در امری یا نوشته ای دوباره نظرکردن ، آن را مورد بررسی مجدد قرار دادن» آمده است . تجدید نظر دوباره قضاوت کردن امری است که بدواً مورد قضاوت قرار گرفته است.احکامی که قابل تجدیدنظر هستند عبارتند از : 1-احکام صادره در دعاوی مالی: احکام صادره در دعاوی مالی که خواسته یا ارزش آن از سه میلیون ریال بیشتر باشد قابل تجدیدنظر است 2-احکام صادره در دعاوی غیر مالی: کلیه احکام صادره در دعاوی غیر مالی قابل تجدیدنظر می باشند و تفاوتی نمی کند که دعوا غیر مالی ذاتی (دعوی زوجیت ) و یا غیر مالی اعتباری(دعوای تخلیه ید) باشد. 3-احکام راجع به متفرعات دعوا: منظور از متفرعات دعوا حقوقی است که افزون بر اصل خواسته ، قابل مطالبه بوده و این مطالبه مستلزم اقامه دعوای مستقل نباشد و به صرف در خواست آن ، در دادخواست قابل رسیدگی باشد .4- تصمیمات حسبی: تصمیم دادگاه در امور حسبی قابل پژوهش و فرجام نیست مگر انچه که در قانون تصریح شده باشد ، از جمله حکم عزل وصی یا قیم یا ضم امین ، حکم حجر، بقای حجر، رد درخواست حجر قابل تجدیدنظر است .
قرارهای قابل تجدیدنظر: قرارهایی قابل تجدیدنظرند که حکم راجع به اصل دعول قابل تجدیدنظر باشد مثل قرار ابطال دادخواست ، قرار رد دادخواست ، قرار رد دعوا، قرار عدم استماع
احکامی که غیر قابل تجدیدنظرندعبارتند از: حکم مستند به اقرار در دادگاه - حکم مستند به رای کارشناس- توافق در ساقط کردن حق تجدیدنظرخواهی - آرای مصرح در سایر مقررات .
اصحاب دعوای تجدیدنظرخواه همان اصحاب دعوای مرحله نخستین می باشد (تجدیدنظرخواه- تجدیدنظرخوانده ) .
مهلت در خواست تجددینظر برای اشخاص مقیم ایران بیست روز و برای اشخاصی که مقیم خارج از کشورند دوماه از تاریخ ابلاغ یا انقضای مدت واخواهی است .
جهات تجدیدنظر شامل : ادعای عدم اعتبار مستندات دادگاه - ادعای فقدان شرایط قانون شهادت شهود- ادعای عدم توجه قاضی به دلایل ابرازی- ادعای عدم صلاحیت قاضی یا دادگاه صادر کننده رای
آثار تجدیدنظرشامل اثز تعلیقی و اثر انتقالی است و اثر دیگر تجدیدنظر پایان دادن به صلاحیت دادگاه نخستین است .
مرجع رسیدگی به تجدیدنظر خواهی دادگاه تجدیدنظر مرکز همان استان است . آرای شورای حل اختلاف قابل تجدید نظرخواهی در دادگاه عمومی حوزه مربوط است .
حالتی که دادگاه تجدیدنظر رسیدگی می نماید :1-رسیدگی به اعتراض نسبت به قرار رد دادخواست تجدیدنظر 2- رسیدگی به دعوای تجدیدنظر
شکل رای تجدیدنظر بدین صورت است که ممکن است به صورت حکم اقدام کند مانند حکم بر استواری حکم تجدیدنظرخواسته ، فسخ حکم تجدیدنظرخواسته و صدور حکم به نفع تجدیدنظرخواه . ممکن است دستور صادر نماید مثل دستور دادگاه مبنی بر اجرای قرار تحقیق محلی و معاینه محل ، توسط یکی از مستشاران دادگاه .
آخرين ويرايش: 10 سال 5 ماه ago توسط فرناز فروزان.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: فرناز فروزان