پنج شنبه, 03 خرداد 1403

 



موضوع: قوانين مربوط به قاچاق كالاي فرهنگي

قوانين مربوط به قاچاق كالاي فرهنگي 10 سال 5 ماه ago #48833

خبرگزاري ميراث فرهنگي
8 ماده‌ای که پاسدار میراث فرهنگی است
قوانین میراث فرهنگی شامل 8 ماده است. مجلس شورای اسلامی با تصویب این قوانین فکری برای آسیب‌های احتمالی، چه عمدی و یا غیرعمدی کرده‌است. این قوانین نگاه سخت‌گیرانه‌ای به تخریب آثار تاریخی، سرقت و یا حفاری غیرمجاز دارند.


اما قوانین میراث فرهنگی به مواردی که شامل خسارت به آثار تاریخی هستند ختم نمی‌شود. ماده 559 با صراحت می‌نویسد: هرکس اشیاء و لوازم و همچنین مصالح و قطعات آثار فرهنگی – تاریخی را از موزه‌ها و نمایشگاه‌ها، اماکن تاریخی و مذهبی و سایر اماکن که تحت حفاظت یا نظارت دولت است سرقت کند، یا با علم به مسروقه بودن اشیای مذکور را بخرد یا پنهان دارد در صورتی که مشمول مجازات حد سرقت نگردد علاوه بر استرداد آن به حبس از یک تا پنچ سال محکوم می‌شود.

همین قوانین درباره نحوه برخورد با آثار تاریخی و خروج آن‌ها از کشور در ماده 561 می‌نویسد هرگونه اقدام به خارج کردن اموال تاریخی – فرهنگی از کشور هرچند به خارج کردن آن نیانجامد قاچاق محسوب و مرتکب علاوه بر استرداد اموال به حبس از یک تا سه سال و پرداخت جریمه معادل دو برابر قیمت اموال موضوع قاچاق محکوم می گردد.

انتقال اموال فرهنگی تاریخی به غیر هم ضوابط و قوانینی دارد. ماده 565 می‌نویسد: هرکس برخلاف ترتیب مقرر در قانون حفظ آثار ملی اموال فرهنگی – تاریخی غیر منقول ثبت شده در فهرست آثار ملی را با علم و اطلاع از ثبت آن به نحوی به دیگران انتقال دهد به حبس از سه ماه تا یک سال محکوم می شود.

http://www.chn.ir/NSite/FullStory/News/?Id=107992&Serv=3&SGr=22
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: سمیه کاظم زاده