پنج شنبه, 03 خرداد 1403

 



موضوع: سواد رسانه ای

سواد رسانه ای 10 سال 6 ماه ago #38513

رسانه ها اعم از تلویزیون، رادیو، اینترنت، فیلم، ویدئو، روزنامه، مجله، هر روز و بطور فزاینده اطلاعات، سرگرمی ها و آگهی های مختلفی را به ما و فرزندانمان عرضه می کنند و همگی نقش مهمی را در شکل دهی و نفوذ به فرهنگ، ارزش ها، دیدگاهها و اعتقادات ما بازی می کنند.
به عبارت دیگر در عصر جدید با ویژگی ظهور وسایل ارتباطی نوین به مراتب بیش از گذشته ما و بویژه فرزندانمان تحت بمباران پیام های رسانه ای هستیم که در بسیاری موارد بهترین و قابل قبول ترین روش حل مسائل و مشکلات را با پیام های خشونت بار ارائه می کنند.
به نظر می رسد بهترین راه ممکن برای بقا در این شبکه اطلاعاتی که در سراسر محیط فرهنگی ما ریشه دوانیده حفظ استقلال، اجتناب از انفعال، بهره مندی از تفکری منتقدانه و به عبارت دیگر افزایش توانایی گزینش، انتخاب و چالش با این موج فراگیر است که تنها از طریق تکامل سواد رسانه ای میسر است. سواد رسانه ای نه تنها به کودکان بلکه به بزرگسالان مهارت های لازم را برای برقراری ارتباطی متفکرانه و آگاهانه با رسانه ها می آموزد و در عین حال نگاهی دقیق، دیدگاهی نقاد و تحلیلی نسبت به پیام های رسانه ای نوشتاری، دیداری و شنیداری فراهم می آورد.

سواد رسانه ای
در اذهان بسیاری از مردم اصطلاح سواد رسانه ای با رسانه های چاپی و نوشتاری عجین شده و به معنای توانایی خواندن است.
برخی این اصطلاح را به سواد دیداری که مرتبط با رسانه هایی چون تلویزیون و فیلم است تعمیم می دهند. سایر نویسندگان این مفهوم را تا حد سواد رایانه ای نیز گسترش می دهند.
اما از دیدگاه دانشمندان علوم ارتباطی در عصر نوین سواد رسانه ای به کلیه رسانه ها اختصاص دارد.
از دیدگاه سواد رسانه ای ما به عنوان مخاطب همواره خود را در معرض رسانه ها قرار داده و از مفاهیم پیام هایی که از طریق رسانه با آن مواجه می شویم و تفاسیری را ارائه می دهیم.
ابزار این دیدگاه مهارت های آن و ماده خام مورد استفاده آن را از رسانه ها و دنیای واقعی تشکیل می دهند.
افرادی که در سطح بالایی از سواد رسانه ای هستند از بینش و قدرت تشخیص وسیع و قوی برخوردارند، چنانچه آنها از توانایی مهارتهای بسیار پیشرفته جهت تعبیر و تفسیر انواع پیام ها در ابعاد مختلف بهره مند هستند. این مهارت بدانها قدرت گزینشگری بیشتری می بخشد. بدین مفهوم که افراد با سواد رسانه ای می دانند که چطور مفیدترین پیام ها را از حیث ادراکی، احساسی، اخلاقی و زیبایی (ابعاد چهارگانه سواد رسانه ای) انتخاب کنند. بنابراین چنین مخاطبانی بیشترین میزان کنترل را بر پیام های رسانه ای و در عین حال بر اعتقادات و رفتار خود دارا هستند.
عدم برخورداری از مهارت گزینشگری، بدین معنا است که شما در دنیای محصور و بسته گرفتارید و مجبورید بدون هیچ پرسش مضامین، ارزش ها، اعتقادات و تفاسیری را که رسانه ها عرضه می کنند بپذیرند. سواد رسانه ای ویژگی یک فرایند و پیوستار را دارد که نسبی بوده و روندی پایان ناپذیر و تکاملی دارد و همراه رشد بلوغ فکری، حسی و اخلاقی توسعه می یابد.

سواد رسانه ای فرایندی چند بعدی است
ابعاد چهارگانه سواد رسانه ای یعنی ابعاد ادراکی، حسی، اخلاقی و زیبایی شناسی کاملا به هم وابسته و پیوسته اند. حیطه ادراک به فرایندهای ذهنی و فکری مربوط است. توانایی های ادراکی مجموعه ای از شناخت ساده نشانه ها تا درک پیچیده ترین پیام ها و کشف علل نحوه ارائه خاص آنها توسط یک رسانه خاص را دربر می گیرد. این همان بعد فکری یا عقلانی است که به ایجاد مضمونی غنی در فرایند ساختن معنا منجر می شود. حیطه حسی همان بعدی است که کاملا وابسته به احساس افراد است. برخی مخاطبان در زمینه دریافت تاثیرات حسی پیامهای رسانه ای بسیار قوی هستند. برخی از این احساسات دارای تاثیرات مثبت و برخی دارای تاثیرات منفی هستند. برای مثال کودکانی که به تماشای فیلمهای ترسناک و خشونت بار می نشینند، آنچنان مغلوب حس ترس می شوند که ساعتها منفعل می مانند. برای کشف ابعاد حسی پیامها به لحاظ نوع حس نهفته در آن پیام و پیچیدگی آن سطوح سواد رسانه ای به طور نسبی قابل تغییر است.
حیطه زیبایی شناسی به توانایی درک و شناخت مفاهیم رسانه ای از دیدگاه هنری اشاره دارد. این مقوله به میزان هنر و مهارت تولید پیام در رسانه های مختلف بستگی دارد. سبک هنری منحصر به فرد یک نویسنده، تولیدکننده و کارگردان یک برنامه رادیویی یا تلویزیونی شاهد مسلم این بعد از سواد رسانه ای است.
حیطه اخلاقی به توانایی ادراک و دریافت ارزشهای نهفته در پیامها اشاره دارد. در سبک کمدی، ارزشهایی که در پیامها نشان داده می شوند، حاکی از این است که مزاح و شوخی ابزاری مهم در حل و فصل مشکلات است، اما مثلا ارزشهایی که در یک درام تصویر می شوند، عموما تلقین کننده این است که توسل به خشونت موفقترین راه برای رسیدن به خواسته ها در این دنیای خطرناک است. با این تفاصیل به نظر می رسد درک و تشخیص درست مضامین اخلاقی تنها توسط افرادی که دارای درجه بالایی از سواد رسانه ای هستند، میسر است.

هدف سواد رسانه ای
هدف اصلی سواد رسانه ای این است که به ما قدرت کنترل بیشتری نسبت به تعابیر پیامها می بخشد.
واقعیت این است که همه پیامهای رسانه ای، تعابیر و تفاسیر مختلف هستند. روزنامه نگاران به ما تعابیر خودشان را از اینکه چه چیزی و چه کسی مهم است، ارائه می دهند، برنامه سازان برنامه های سرگرمی نیز تعابیر خود را از مفاهیمی چون انسانیت، آشتی، جنگ و خوشبختی نشان می دهند. صاحبان آگهی نیز سعی می کنند ما را متقاعد سازند که مشکلاتی داریم و اینکه کالاهای آنها است که می تواند ما را در غلبه بر این مشکل یاری کند. همچنین ما نیز به عنوان مخاطب می توانیم تعابیر خودمان را از این پیامها داشته باشیم.
چه ما آگاهی لازم را کسب کنیم یا نه، فرایند تاثیر رسانه ها ادامه دارد. زمانی که ما بتوانیم کنترل بیشتری نسبت به رسانه ها و تعابیر آنها داشته باشیم، می توانیم به تاثیرات مثبت ناشی از آنها قوت بخشیده و از تاثیرات منفی آنها بکاهیم. سواد رسانه ای به افراد توانایی می بخشد تا ضمن اینکه متفکرانی منتقد باشند خود نیز به مولدین خلاق پیامها بدل شوند، در حالی که فن آوریهای ارتباطی جوامع را متحول ساخته، بر فهم و ادراک ما از خودمان، جوامعمان و تنوع فرهنگی ما تاثیر می گذارد، مسلما بهره مندی از سواد رسانه ای، مهارتی حیاتی برای قرن بیست و یکم به حساب می آید. لذا سواد رسانه ای در مفهوم وسیع خود شامل توانایی دسترسی، تحلیل، ارزیابی و پردازش فعال اطلاعات در اشکال مختلف پیامهای مکتوب، دیداری و شنیداری است.
به عبارتی سواد رسانه ای پاسخی ضروری، غیر قابل اجتناب و واقع نگر نسبت به محیط الکترونیکی پیچیده و دائما در حال تغییر و تحول اطراف ما است. با وجودی که سواد رسانه ای پرسش های انتقادی را در خصوص تاثیرات رسانه ها مطرح می سازد، اما باید گفت که این فرایند یک جنبش ضد رسانه ای نیست. بلکه هدف اصلی آن این است که از طریق مهارت هایش به همه افراد بویژه کودکان و نوجوانان که در برابر محیط خشونت بار رسانه ای عصر حاضر بسیار آسیب پذیر هستند کمک کند تا در خصوص انواع رسانه ها حالتی کارآمد، دقیق و باسواد پیدا کنند به طوری که بتوانند کنترل تعبیر آنچه را که می خوانند، می شنوند و می بینند در دست گیرند نه اینکه بگذارند این تعبیر، کنترل آنها را در اختبار گیرد.

سواد رسانه ای راه مقابله با خشونت رسانه ای
همان طور که اشاره شد امروزه شاید بیشترین قربانیان پیامهای نامطلوب و خشونت بار رسانه ها – اعم از روزنامه، کتاب، مجله، تلویزیون، فیلم، ویدئو و بازیهای کامپیوتری – را کودکان و نوجوانان تشکیل می دهند. از نظر اغلب این رسانه ها قابل قبول ترین راه غلبه بر مشکلات توسل به زور و خشونت است.
از میان سایر رسانه ها تلویزیون بیشترین تاثیر را بر کودکان و نوجوانان دارد.
براساس تحقیقات انجام گرفته کودکان بیشترین اوقات خود را پای تلویزیون می گذرانند. برای نمونه براساس تحقیق انجمن پزشکی آمریکا، کودکان آمریکایی پس از فعالیتهای مربوط به مدرسه، بیشترین اوقاتشان صرف تماشای تلویزیون می شود و بدین واسطه در سال شاهد 14 هزار صحنه غیر اخلاقی و 20 هزار آگهی تجاری بوده و شاهد بیش از 200 هزار صحنه و تصویر اعمال خشونت بار در تلویزیون (قبل از رسیدن به سن 18 سالگی) هستند.
حتی کارتونها و آگهی های تجاری نیز به طور متوسط در ساعت حاوی 25 صحنه از اعمال خشونت بار هستند در حالی که امروزه اکثر کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان، شخصیت های رسانه ای را به عنوان الگوی اعمال و رفتار خود برمی گزینند و ناگفته نماند که اکثر این قهرمانان رسانه ای که در مقاطع زمانی خاص همه رسانه ها را به تسخیر درمی آورند در محیطی کاملا غیر واقعی و تنها از طریق رفتار و اعمال خشونت آمیز بر امور فائق می آیند. این معضل همراه با روند جهانی شدن تنها به رادیو و تلویزیون و جراید محدود نشده بلکه رسانه های نوین ارتباطی را نیز محمل جدید خود ساخته اند. از اینترنت به عنوان رسانه نوین ارتباطی با گستره وسیع که استفاده از آن امروزه در بین خانواده ها و بخصوص نوجوانان بسیار رایج شده است، در عین حال که عرضه کننده اطلاعات مثبت و مفید است در بسیاری از موارد می تواند حامل پیام های خشونت بار و خطرناک نیز باشد. لذا همانطور که شما بدون توجه به قوانین و مقررات ایمنی کودکانتان را به یک خیابان شلوغ نمی فرستید هرگز نباید آنها را بدون حفاظ و دانستن قواعد در این ابر بزرگراه اطلاعاتی رها کنید. بنابر مطالعات متعدد خشونت رسانه ای تاثیرات ناهنجاری های مختلفی بر مخاطبین بویژه کودکان و نوجوانان دارد. خشونت رسانه ای بویژه به کودکان زیر 8 سال صدمات جبران ناپذیر روحی و جسمی وارد می کند چرا که آنها نمی توانند به راحتی فرق بین دنیای حقیقی و خیالی را بفهمند.
لذا خشونت رسانه ای از طرق مختلف چون بروز و افزایش رقتار غیر اجتماعی و تهاجمی، ترس از قربانی شدن، کاهش حساسیت در برابر اعمال خشونت بار و قربانیان خشونت و تمایل بیشتر به انجام اعمال خشونت بار در دنیای حقیقی بر کودکان و نوجوانان تاثیر می گذارند. بنابراین بهترین راه غلبه و یا حداقل تحدید خشونت رسانه ای، استمداد از مهارت سواد رسانه ای و ارتقای سطح آن در کلیه ابعاد است. سواد رسانه ای می تواند با کمک والدین و معلمان از طرق ذیل در بین کودکان و نوجوانان توسعه یافته و آنان را تا حد زیادی در برابر خشونت رسانه ای بیمه نماید:
- کمک به کودکان و نوجوانان برای تمیز بین واقعیت و خیال.
- نظارت بر برنامه هایی که کودکان به تماشای آن می نشینند و محدود کردن تماشای برنامه های خشونت بار.
- آموزش اینکه خشونت در دنیای حقیقی قطعا عواقبی را دربر دارد.
- ارائه جایگزین هایی برای خشونت در جهت رفع مشکلات.
- همراهی کودکان و نوجوانان در تماشای برنامه های تلویزیون و بحث و تبادل نظر با آنها در خصوص صحنه های نامطلوب و خشونت بار این برنامه ها، از آنها بخواهید که در خصوص عواقب چنین اعمال خشونت باری چنانچه در دنیای واقع روی دهد، بیندیشند.
- پرسش از آنها در خصوص احساسشان پس از تماشای یک برنامه یا فیلم خشونت بار.
در نهایت باید بدانیم، تعمیم اهداف سواد رسانه ای در گرو پرورش روح پرسشگر و آموزش داشتن نگاهی دقیق و تفکری منتقدانه در جهت انتخاب صحیح گزینه های رسانه ای است.
توانایی‌هاي مرتبط با سواد رسانه‌اي
ليشه‌سازي، تبليغات و خشنونت در رسانه‌هاي ديداري؛
برخي از توانایی‌هایي كه مي‌توان در سايۀ سواد رسانه‌اي كسب كرد از این قرارند:
1. توانایی استفاده از تكنولوژي روز از جمله كامپيوتر، براي پردازش و توليد اطلاعات؛.1
توانایی نتيجه‌گيري در مورد روابط علّي و معلولي، ميان گزارش‌هاي رسانه‌ها و واكنش عمومي؛.2
. توانایی تشخيص تأثير تحريف، ك.3
توانایی تشخيص تفسير و بوجود آوردن تصويرهاي بصري؛.4
توانایی مصرف انتقادي و نه منفعلانه از رسانه‌ها؛.5
6. توانایی اتخاذ رژيم مصرف رسانه‌‌اي؛ كسي كه از سواد رسانه‌اي برخوردار است مي‌تواند به درستي تصميم بگيرد؛ كه چه مقدار و چگونه از غذاهاي رسانه‌اي استفاده کرده و در معرض چه بخش‌هائي از رسانه قرار بگيرد؛
توانایی تجزيه و تحليل اجتماعي، سياسي و اقتصادي رسانه‌ها.7

آشنایی با نوه‌ دیجیتال!
به نظر می‌رسد كه موضوع سواد رسانه‌ای- به عنوان دافعه‌ی فضای اشباع رسانه‌ای و در ستیز با گفتمان غالب رسانه‌های بزرگ در همین شرایط اشباع رسانه‌ای- در اینترنت نسبت به سایر رسانه‌ها بیشتر و سریع‌تر رشد كرده و به نوعی می‌توان آن را نوه‌ی دیجیتال نقدهای رسانه‌ای كلاسیك به‌حساب آورد.
بد نیست یادآوری شود كه تسلط به یك زبان خارجی، مهارت استفاده از رایانه و مهارت‌های استفاده از فضای سایبر هم كه خودشان جزو مهارت‌های سواد رسانه‌ای به شمار می‌آیند، می‌توانند به بهره‌وری مناسب‌تر از مباحث سواد‌ رسانه‌ای موجود در سایت‌های مختص این مبحث در اینترنت كمك كنند

ضرورت سواد رسانه‌ای
تا این‌جا باید تا حدودی مشخص شده باشد كه چرا به سواد رسانه‌ای نیاز داریم. امروز در دنیایی زندگی می‌كنیم كه خواه ناخواه در شرایط اشباع رسانه‌ای قرار دارد. فضای پیرامون ما سرشار از اطلاعات است. به عنوان مثال وقتی تلفن همراه یك‌نفر به صدا درمی‌آید، این اطلاعات موجود در فضا است كه پل ارتباط او با تماس‌گیرنده شده؛ یا زمانی‌كه یك مودِم می‌تواند افراد را به جهان بی‌انتهای اینترنت بكشاند، نشانه‌ای دیگر است از همین شرایط حاكمیت اشباع رسانه‌ای بر جهان؛ و یا حالا كه میلیون‌ها روزنامه و مجله و كتاب و خبرگزاری و شبكه‌‌ی تلویزیونی بر زمین و زمان می‌بارد، همه نیاز دارند به این‌كه در برابر چنین فضایی، چتری بر سر بگیرند و یك رژیم مصرف اتخاذ كنند. همه نیاز دارند به این‌كه در انتخاب‌هایشان بیشتر دقت كنند، درست مانند آنچه مردم در مورد تغذیه‌ی خودشان عمل می‌كنند. چون مردم اكنون باسوادتر شده‌اند، مراقب هستند كه در غذایی كه مصرف ‌می‌كنند چقدر كلسترول، ویتامین و یا مواد دیگر باید باشد؛ در فضای رسانه‌ای هم باید دانست چه مقدار باید در معرض رسانه‌های مختلف اعم از دیداری، شنیداری و نوشتاری بود و چه چیزهایی را از آن‌ها برداشت.

زمانی كه در بزرگراه‌های اطلاعاتی حركت می‌كنید، سواد رسانه‌ای می‌تواند به شما بگوید چه مقدار از وقتتان را در چه سایت‌هایی- اعم از شناخته شده و ناشناخته- و چه مقدار از آن را فرضاً در چت‌روم‌ها بگذرانید. بنابراین می‌توان گفت كه هدف سواد رسانه‌ای در نخستین گام‌های خود، تنظیم یك رابطه‌ی منطقی و مبتنی بر هزینه- فایده با رسانه‌ها است. به این معنا كه در برابر رسانه‌ها چه چیزهایی را از دست می‌دهیم و چه چیزهایی را به دست می‌آوریم؟ و باز به عبارت بهتر، در مقابل زمان و هزینه‌ای كه صرف می‌كنیم، در نهایت چه منافعی به دست می‌آوریم؟ بنابراین یكی از اهداف اصلی سواد رسانه‌ای این است كه استفاده مبتنی بر آگاهی و با فایده از سپهر اطلاعات را تأمین كند.

شما اضافه‌‌بار دارید!
یكی دیگر از اهداف سواد رسانه‌ای نشان دادن اضافه‌بار اطلاعاتی است. در شرایط اشباع رسانه‌ای و در فضای موجود افراد در معرض حجم بالایی از اطلاعاتی هستند كه هرگز به برخی از آن‌ها نیازی ندارند. به عنوان مثال امروزه بسیاری از نوجوانان در جهان، مارك‌ها و علائم تجاری بین‌المللی را به‌خوبی می‌شناسند اما این اطلاعات در هیچ زمینه‌ای به كار آن‌ها نمی‌آید؛ نه قدرت خرید دارند و نه قدرت مصرف، ولی چون در معرض آگهی‌های پیاپی قرار دارند، در این زمینه اطلاعات دارند. پس باید از پیام‌ها و اطلاعات اطرا‌‌ف‌مان براساس نیازهای‌مان استفاده كنیم تا دچار سردرگمی نشویم. سواد رسانه‌ای این امكان را هم در اختیار می‌گذارد.
مفاهیم کلیدی در سواد رسانه ¬ای
برای شرح فرضیات انتقادی ورای آموزش رسانه در زیر مفاهیم کلیدی بسط داده شده است. در کانادا، سواد رسانه¬ای بخشی از برنامه آموزش مهارت¬های زبانی (مهارت¬های دوازدهگانه آموزش زبان) می¬باشد. این مفاهیم یک پایه نظری برای همه برنامه¬های آموزش سواد رسانه¬ای فراهم می¬کند و همچنین به معلمان زبان رسانه ای و چارچوب آن را برای بحث و گفتگو ارائه می دهد.
همه رسانه¬ها ساختارمند هستند1
رسانه با دقت ساختارهای زیرکانه¬ای ارائه می¬کند که بسیاری از تصمیم¬گیری¬ها و نتایج را از عوامل تعیین¬کننده منعکس کنند. بیشتر دیدگاه ما نسبت به واقعیت بر مبنای پیام های رسانه¬ای است که پیش¬ساخته هستند و حاوی نگرش¬ها، تفسیرها و نتایجی است که تقریباً شکل گرفته است. رسانه تا اندازه زیادی برداشت¬هایی از واقعیت برای ما ارائه می¬کند. زمان تحلیل یک متن رسانه¬ای به این نکات توجه می¬کنیم: این پیام چگونه شکل گرفته است؟و چگونه واقعیت را بازنمایی می¬کند؟
همه افراد پیام¬ها را به سختی تفسیر می¬کنند.2
کسانی که برنامه تلویزیونی یا وب¬سایت مشابهی می¬بینند اغلب تجربه مشابه ندارند یا با برداشت¬های مشابه مواجه نمی¬شوند. هر کسی می¬تواند یک پیام را با توجه به سن، فرهنگ، تجربیات زندگی، ارزش¬ها و عقاید به صورت¬های مختلف تفسیر یا قبول کند. زمان تحلیل یک متن رسانه¬ای توجه می¬کنیم به: چگونه دیگران پیام¬ها را به صورت متفاوتی درک می¬کنند؟
رسانه منافع تجاری دارد.3
بیشتر رسانه¬ها برای سود ایجاد شده¬اند. عموماً تبلیغات بزرگترین منبع درآمدی است. آگهی¬های تجاری بدیهی¬ترین ابزار تولید درآمد هستند، اگرچه پیام¬های تبلیغاتی شکل¬های زیادی دارد که شامل بر تبلیغ کالا (به طور مشخص کالایی را در برنامه¬ها و فیلم¬ها نشان می¬دهند)، حمایت¬کنندگان، جوایز، تبلیغات سه بعدی و پیمایش در اینترنت، حمایت¬های اشخاص مهم یا نام-نویسی برای استادیوم یا تئاتر. در تحلیل این متن رسانه¬ای توجه می¬کنیم به: چه کسی و چرا متن رسانه¬ای را تولید می¬کند؟ اگر پیام اقبال عمومی یافت چه کسی سود و چه کسی ضرر می¬کند؟
رسانه پیام¬های ایدئولوژیک و ارزشی دارد.4
تولیدکنندگان پیام¬های رسانه¬ای عقاید، ارزش¬ها، باورها و تعصب¬هایی دارند. این عوامل می¬توانند بر اینکه چه چیزی و چگونه گفته شود تأثیر ¬گزارد. تولیدکنندگان باید چیزی که شامل متون رسانه¬ای باشد یا نباشد انتخاب کنند، بنابراین هیچ پیام بی¬طرف یا عاری از ارزش وجود ندارد. از آنجا که این پیام¬ها اغلب از سوی بینندگان زیادی دیده می¬شود، می¬تواند تأثیر اجتماعی و سیاسی زیادی بر روی افراد داشته باشد. در تحلیل یک متن رسانه¬ای به این نکات توجه می¬کنیم: چه سبک زندگی، ارزش¬ها ودیدگاه¬هایی از این پیام بازنمایی یا چشم¬پوشی شده است؟ لازم است که پیام¬های رسانه¬ای درباره موضوعاتی نظیر ماهیت سبک زندگی، واقعیت مصرف¬گرایی، نقش زنان، پذیرش اقتدار و میهن پرستی محض رمزگشایی شود.
هر رسانه¬ای زبان، سبک، تکنیک، اخلاق، باور و اصول هنری خاص خود را دارد.5
هر رسانه¬ای معنایی خلق می¬کنند که به صورت متفاوتی از واژگان، تکنیک¬ها و سبک¬ها یا اخلاقیات و باورهای خاصی استفاده می¬کنند. در یک فیلم یا برنامه تلویزیونی، زمانی که تصویر محو می¬شود، آن پیامی از زمان را نشان می¬دهد. لینک-های داغ یا دکمه¬های جهت¬یابی نشان می¬دهد که چیزی را که نیاز دارید را در وب سایت پیدا کنید. یک داستان نویس باید از کلمات خاصی برای خلق فضا و شخصیت¬ها استفاده کند، در حالی که رسانه از تصویر، متن و صدا استفاده می¬کند. در هر زمان، ما ابزار تکنیکی را درک می¬کنیم. ما در درک زبان¬ رسانه¬های مختلف روان و سلیس شدیم و می¬توانیم کیفیت هنری آنها را درک کنیم. هنگام تحلیل یک متن رسانه¬ای توجه می¬کنیم به: چه تکنیکی و چرا استفاده شده است؟ توسعه مهارت¬های سواد رسانه¬ای ما را قادر می¬سازد نه تنها متون رسانه¬ای را درک و رمزگشایی کنیم، بلکه از اصول هنری منحصربه فرد هریک از آنها متمتع شویم. تمتع ما از رسانه با آگاهی از چگونگی خلق اشکال و تأثیرات خوشایند افزایش می¬یابد.
رسانه معانی تجاری دارد.6
سواد رسانه¬ای بر آگاهی از پایه¬های اقتصادی تولیدات رسانه¬های جمعی مبتنی است. شبکه¬ها دنبال مخاطبانی هستند که از آنها حمایت مالی کنند. دانش در این زمینه به دانشجویان اجازه می¬دهد تا درک کنند که چگونه محتوای برنامه، مخاطبان را هدف تبلیغات خودشان کرده¬اند و چگونه بینندگان را در گروه¬های بازاری ساماندهی کرده¬اند. موضوع مالکیت و کنترل اهمیت حیاتی دارد در زمانی که انتخاب¬های زیادی در این زمینه وجود دارد ولی با این حال باورهای کمی وجود دارد (نود درصد از روزنامه¬ها، مجلات، ایستگاه¬های تلویزیونی و شرکت¬های نرم¬افزار کامپیوتری جهان در مالکیت هفت شرکت ادغام شده می¬باشد).
رسانه معانی اجتماعی و سیاسی دارد.7
یک بعد مهم از سواد رسانه¬ای آگاهی از گستره تأثیرات اجتماعی و سیاسی ناشی از رسانه می¬باشد. تغییر ماهیت زندگی خانوادگی، استفاده از اوقات فراغت و نتایج مباحثات سیاسی تلویزیونی سه نمونه از این موارد هستند. رسانه¬های جمعی تلاش می¬کند تا ارزش¬ها و نگرش¬های اجتماعی را منطقی نشان دهند. رسانه همچنین نقش بزرگی در رسانه¬ای کردن حوادث و مسائل جهانی از حقوق مدنی تا تروریسم دارد.
در رسانه شکل و محتوا مرتبط با هم هستند8
رابطه شکل و محتوا مرتبط با مقاله مارشال مک¬لوهان با عنوان «رسانه پیام است» می¬باشد. یعنی هر رسانه¬ای برنامه و جهت¬گیری¬های تکنیکی خاص خود را دارد و واقعیت را در شیوه¬های منحصربه فردی رمزگذاری می¬کند. بنابراین رسانه-های مختلف ممکن است حادثه مشابهی گزارش کنند ولی برداشت¬ها و پیام¬های متفاوتی ایجاد کنند.

B) :blush: :sick: :P
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: کورش قلی زاده