چهارشنبه, 09 خرداد 1403

 



موضوع: خلاصه ی جلسه ی پنجم

خلاصه ی جلسه ی پنجم 10 سال 5 ماه ago #52319

عرض سلام خدمت استاد گرامی
خلاصه ی جلسه ی پنجم 20/8/92
افکار عمومی موضوع بحث این جلسه از کلاس بود.
همان طور که از عبارت افکار عمومی مشخص است ، زمانی یک موضوع وارد افکار همگان
می شود که در سطح وسیعی گسترش پیدا کند.
واقعه ی افکار عمومی در شرایطی خاص به وجود می آید که عبارت اند از :
1. به وجود آمدن موضوعی مهم
موضوع مهم ، یا به صورت یک واقعه ی مرکزی است و یا ایجاد وقایع متناوب. واقعه ی مرکزی مثل خبر وقوع سیل ، زلزله ، طوفان و یا یک ترور سیاسی است که یکدفعه اتفاق می افتد. وقایع متناوب مثل گرانی ، ترافیک و آلودگی هوا است که به علت اثرات بدی که پشت سر هم بر زندگی مردم می گذارند به افکار آنها جهت می دهند.
2. ایجاد فضای مساعد
مردم نیاز دارند که اخبار را بشنوند چون اخبار به سرنوشت آنها بستگی دارد اگر فضای مساعد وجود داشته باشد که این نیاز مردم برطرف می شود و در غیر این صورت مردم به شایعه سازی رو می آورند. کاهش و افزایش قیمت خودرو یا مسکن و یا لوازم خانگی مثال خوبی برای این مورد است.
3. فرهنگ
از آنجایی که افکار مردم اعم از شهری و روستایی ، پایین شهری و بالا شهری با هم تفاوت دارند زمانی یک موضوع به افکار عمومی تبدیل می شود که محتوای آن با فرهنگ جمعی تطبیق داشته باشد.
4. نیازهای باطنی و ظاهری
محتوای افکار عمومی باید نیاز های ظاهری و باطنی افراد را پاسخگو باشد در غیر این صورت مشکل است تا فکری ذهن همگان را به خود مشغول کند. نیازها دو دسته اند:
1- باطنی
2- ظاهری
نیاز به امنیت از نیازهای ظاهری و نژاد پرستی مثالی برای نیازهای باطنی است.
5. رسانه
به طبع افکار توسط رسانه های گروهی گسترش پیدا کرده و اشاعه ی افکار مدیون رسانه های جمعی و گروهی است. رسانه ها همان طور که افکار را اشاعه میدهند می توانند سانسور هم کرده و از گسترش افکار جلوگیری کنند.
6. مردم
اگر مردم در افکار ، دخالت نداشته باشند افکار عمومی شکل نخواهند گرفت. مردم خود همانند یک رسانه عمل می کنند و افکار را شکل میدهند. افزایش و یا کاهش قیمت طلا، دلار و ارز ، تخصیص و یا حذف گروهی از یارانه ها مثالی برای این مورد است.
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: سعیده حاج علی