سه شنبه, 15 خرداد 1403

 



موضوع: " " واژه شـنـــاســـــی بــــودجــــــه " "

" " واژه شـنـــاســـــی بــــودجــــــه " " 10 سال 10 ماه ago #16617

واژه شناسی بودجه :

واژه بودجه در فارسی از زبان فرانسه اقتباس شده و در فرانسه نیز از انگلیسی اقتباس شده است . واژه بوژت یک واژه فرانسه قدیم است و به کیف چرمی اطلاق می شده است که وجوه نقد را در آن نگهداری می کردند. چنین واژه ای در زبان فارسی به کار نمی رفت و بعد از آن چون قانون اساسی ایران بیشتر از قوانین اساسی بلژیک و فرانسه ترجمه و اقتباس شده این واژه نیز همراه قوانین مالی فرانسه وارد قانون محاسبات عمومی (ق.م.ع) ایران و زبان فارسی گشته است.

2- یکی از تعریفهای علمی بودجه:


1- بودجه از نظر عامه مردم عبارت است از دخل و خارج یا درآمد و هزینه.

2- بودجه یکی از وسایل مالی ، نظارت قوه مقننه بر دولت و نشان دهنده اشکال مالی مداخله دولت در فعالیتهای اقتصادی کشور است

3- بودجه عبارت از طرحی جامع در قالب یک اصطلاح کلی از برنامه مالی است که برای مدت محدودی از زمان .

4- بودجه ، آیینه تمام نمای وظایف ، عملیات و هدفهای دولت می باشد .

3- بودجه دولت چیست ؟ بودجه دولت عبارت از برآورد هزینه ها و پیش بینی درآمدها برای یک دوره آتی که همراه آن درآمدها و هزینه های قطعی سال گذشته و جاری نیز ارائه می شود.

4- یکی از تعریفهای قانونی بودجه :

الف: بودجه دولت سندی است که معاملات دخل و خرج مملکتی برایمدتی معین در آن پیش بینی و تصویب می گردد. مدت مزبور را سنه مالی می گویند که عبارت است از یک سال شمسی.

ب: بودجه لایحه پیش بینی کلیه عواید و مخارج مملکتی است برای مدت یک ساب شمسی که به تصویب مجلس شورای ملی رسیده باشد.

ج: بودجه کل کشور برنامه مالی دولت است برای یکسال مالی تهیه و حاوی پیش بینی درآمدها و سایر منابع تامین اعتبار و برآورد هزینه ها برای انجام عملیاتی که منجر به وصول هدفهای دولت می شود .

د: بودجه کل کشور برنامه مالی دولت است که برای یکسال مالی تهیه و حاوی پیش بینی درآمدها و سایر منابع تامین اعتبار و برآورد هزینه ها برای انجام عملیاتی که منجر به نیل سیاستها و هدفهای قانونی می شود

5- سه قسمت تشکیل دهنده بودجه طبق قانون محاسبات عمومی نام برده و بودجه عمومی را توضیح دهید ؟ بوده و از سه قسمت تشکیل می شود: قسمت اول- بودجه عمومی دولت که شامل:

الف- بودجه عادی برای وزارتخانه ها و موسسات دولتی ، این بودجه شامل اعتباراتی نیز خواهد بود که مستقیما مربوط به وظایف یک وزارتخانه یا موسسه دولتی نیست و تحت عنوان خاصی منظور می گردد

ب- بودجه عمرانی برای اجرای برنامه های عمرانی.

قسمت دوم – بودجه شرکتهای دولتی و بانکها.

قسمت سوم – بودجه موسساتی که تحت عنوانی غیر از عناوین فوق در بودجه کل کشور منظور می شود.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: مجید بیاتانی