سه شنبه, 15 خرداد 1403

 



موضوع: سازمان متعالی(تعالی سازمان)

سازمان متعالی(تعالی سازمان) 10 سال 9 ماه ago #35732

رشد و توسعه و خلق جوامع متعالي ، پديده اي است كه ضرورت آن امروزه بيش از هر زمان ديگر ، در كشورهاي توسعه يافته احساس شده است . همچنين كشورهاي در حال توسعه با آگاهي از ويژگي هاي جامعه متعالي و نقش آن در تسريع پيشرفت اقتصادي ، اقدام به معرفي و به كارگيري مدلهاي تعالي سازماني ( در دنيا به EFQM معروف هستند ) در بخشهاي مختلف صنعتي ( توليدي ) و يا خدماتي نموده اند . كشورهاي اروپايي با ارائه مدلهاي EFQM معتقد هستند كه ، جامعه متعالي نيازمند خلق سازمانهاي متعالي است .
به عبارت ديگر اگر سازمانها در قبال كليه ذينفعان مسئوليت پذير باشند در اين صورت مجموعه اي از سازمانها به صورت شبكه هايي پديد خواهند آمد و اين شبكه ها سلولهاي جامعه متعالي را خواهند ساخت ( اگر بخواهيم به تعالي برسيم چاره اي نداريم سازمان تعالي داشته باشيم . اگر 100 تا سازمان متعالي داشته باشيم اينها خود شبكه هاي جامعه متعالي هستند .)
به كارگيري مدل تعالي سازماني – سازمانها مي توانند نقاط قوت و حوزه هاي قابل بهبود و ميزان رشد سازمان را در مسير تعالي ارزيابي كنند .
اگر از ديد يك مشتري به سازمان نگاه كنيم در خواهيم يافت كه مشتري از سازمان انتظار دريافت محصول يا خدمات مناسب در زمان خوب را دارد . او ( مشتري ) انتظار دارد مورد احترام سازمان قرار گيرد و به هنگام مراجعه براي دريافت خدمات يا محصول ، براي او ارزش قائل شوند و در مرحله اول نيازهاي او و سپس انتظاراتش را پاسخ مناسب دهند .( اولين چيزي كه از ديد مشتري براي تعالي سازمان اهميت دارد پاسخ به نيازهايش است . مي گويد در عمرم 1 بار به اين سازمان مراجعه مي كنم پس من مي خواهم نيازم برطرف شود حالا اگر سروسرويس خوب ، آب سرد كن ، دستگاه واكس و... گذاشتند خوب است ، اما مهم براي من اين است كه كارم را انجام دهند ).



از نگاه مشتري ، سازمان متعالي سازماني است كه به صورت پيوسته به رضايت مندي او بينديشد . از او نظر خواهي كند و نظرات او را تامين نمايد . سازماني ، متعالي است كه به ارزشهاي پايه اي و اصول مديريت كيفيت احترام گذاشته و بتواند در منحني عمر خود اين اصول را رعايت كند .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: سیاوش دانیالی