چهارشنبه, 16 خرداد 1403

 



موضوع: معرفی و جاذبه هاودیدنی های شهرستان رامسر

معرفی و جاذبه هاودیدنی های شهرستان رامسر 10 سال 10 ماه ago #23500

معرفی و جاذبه هاودیدنی های شهرستان رامسر



شهرستان رامسر در غرب استان مازندران قرار گرفته و از شمال به دریای خزر، از جنوب به رشته کوه البرز، از شرق به شهرستان تنکابن و از غرب به استان گیلان ( شهرستان رودسر) محدود بوده و داراي 2 شهر، 1 بخش، 4 دهستان و 140 آبادي داراي سكنه است.شهرستان رامسر با مناظر زیبا و جاذبه‌هاي منحصر به فرد طبيعي، يكي از مناطق برتر كشور در طبيعت‌گردي محسوب ‌شده و سالانه پذيراي مسافران و گردشگران بسیار زیادی است.

وجود کمترین فاصله بین کوه و دریا در سرتاسر کرانه دریای خزر، آب‌گرم های معدني، بوستان‌هاي جنگلي، آبشارها، غارها، چشمه‌ها، فرهنگ بومی غنی، صنایع دستی متنوع، صدها مرکز اقامتي و پذيرايي و تفريحي به ویژه هتل زیبا و منحصر به فرد رامسر ، اين منطقه را به عنوان قطب مهم گردشگري در كشور و جهان مطرح كرده است. از جمله مناطق دیدنی این شهرستان، هتل قديم رامسر، آب‌هاي گرم معدني، بوستان جنگلي صفارود، دهستان جواهرده، قلعه ماردكوه، كاخ موزه (موزه تماشاگه‌خزر) و... می‌باشد.

رامسر را عروس شهرهاي ايران لقب داده‌اند و اين شهر مركز شهرستان رامسر است. شهرستان توريستي رامسر در دامنه‌هاي جنگل و كرانه‌هاي درياي مازندران در فضايي رويايي و سرسبز واقع شده و از قديمي‌ترين و زيباترين نواحي شمال كشور و استان مازندران به شمار مي‌رود. رامسر تلاقي زيبايي هاست ودر مركز ثقل زيبايي‌هاي شگفت انگيز طبيعي واقع شده و عظمت الهي را به رخ بندگان خدا مي كشد. سابقه و پيشينه‌ي رامسر را در برخي منابع و متون تاريخي، حدود ده‌ ‌قرن آورده شده است. خاندان هاي بزرگي كه بيش تر آن ها از سادات بودند در شهر رامسر مي زيستنه‌اند. رامسر پيش از سال 1310 هـ . ش دهي آباد به نام «سخت سر» بود. از اين سال به بعد تغييرات مهمي در آن صورت گرفت و هم اكنون از ديدگاه مسافران و جهانگردان خارجي اين شهر تاريخي از بهترين‌ و معروف‌ترين گردشگاه هاي شمالي ايران به شمار مي آيد.

شهرستان رامسر باختري‌ترين استان مازندران و دروازه ورودي به گيلان بوده و

مركز آن از نظر جغرافيايي در 39 درجه و 50 دقيقه‌ ي درازاي خاوري و 55 درجه و

36 دقيقه‌ي پهناي شمالي قرار دارد. رامسر كه در منتهي اليه باختر استان مازندران واقع است از شمال به درياي مازندران، از جنوب به بلندي‌هاي البرز مياني، از باختر به شهرستان رودسر (گيلان) و از خاور به شهرستان تنكابن محدود مي‌شود و در مسير راه اصلي چالوس – رشت قرار دارد. ارتفاع آن 20 متر از سطح درياي آزاد پايين‌تر و آب و هواي آن نسبتا معتدل و مرطوب است. آب كشاورزي رامسر از چشمه و رود تأمين مي‌شود و محصولات مهم كشاورزي آن برنج، ‌گندم، بنشن، تره بار، گياهان‌علوفه اي، مركبات، سيب، به، گردو، فندق و كيوي هستند. حصيربافي، سبدبافي سفال، ظروف و مجسمه‌هاي‌چوبي، تافته‌بافي، گليم، جاجيم بافي و دست‌بافت ها از مهم ترين صنايع دستي رامسراست. آبشار ايج يا ده‌قلو در روستاي ايج اشكور، آبشار ازارك درسنگ پشته رامسر، آبشار چار در درجنت رودبار، آبشار ريش براز و چشمه هاي جواهرده، كتالم و سادات محله از معروف ترين ديدني هاي‌ شهرستان رامسر به شمار مي‌آيند. با اين وجود شهرستان رامسر از چشم اندازهاي بسيار بديع و زيبايي برخوردار است و ستايش گردشگران از اين همه عظمت و زيبايي نقطه‌ي مشترك اظهار نظر همه بازديدكنندگان اين خطه است.


آثار قديمي قلعه هاي معروف رامسر

قلعه باغ نياسته رامسر
قلعه دزکول رامسر
قلعه لتر رامسر
قلعه زين پشت رامسر
قلعه پايين مازو رامسر


جاذبه هاي گردشگري

پارک جنگلي صفا رود، « 9 کيلومتري مرکز شهر »
ييلاق جواهر ده، « 27 کيلومتري مرکز شهر »
قلعه مار کوه(دوره اسلامي)، « شهر کتالم، قله مارکوه، 6 کيلومتري مرکز شهر »
جنگل دالخاني، « 30 کيلومتري مرکز شهر »
قلعه شاه نشين(قلعه بند)(قرن ششم هجري قمري)، « بر روي کوه جنگلي، در ضلع جنوبي هتل هاي قديم و جديد رامسر »
مجموعه کاخ و باغ مرمر
مجموعه توسکا سرا
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: فاطمه خوش تراش
مدیران انجمن: کورش قلی زاده