پنج شنبه, 03 خرداد 1403

 



موضوع: " اماکن زیارتی، تفریحی و جاذبه های گردشگری محلات "

" اماکن زیارتی، تفریحی و جاذبه های گردشگری محلات " 10 سال 9 ماه ago #23474

اماکن زیارتی، تفریحی و جاذبه های گردشگری محلات




اماکن زیارتی، سیاحتی، تفریحی، موزه، پارک، آثار تاریخی، هتل و...توریستی
محلات یکی از خوش آب و هواترین شهرهای ایران است
به همین دلیل شهر مناسبی برای تفریح و گردشگری می باشد.


میدان چنارشهر محلات در استان مركزي


اماکن گردشگری :

پارک زیبای سرچشمه .درخت چنار ۱۱۵۰ ساله
انواع باغ‌های پرورش گل محلات . کوچه‌باغ‌های پولگان
حمام قدیمی عرش محلات .روستای آتشکوه و آتشکده باستانی
یخچال تاریخی نیم ور . .ستون‌های خورهه.سنگ نوشته های تاریخی
بند باستانی نیمور.قلعه جمشیدی قلعه آقا خان.چشمه آبگرم جوشان


آتشکده آتشکوه شهر محلات در استان مركزي


اماکن زیارتی مذهبی :
امامزادگان اسماعیل،‌ عبدالله، محمد، فضل و یحیی.امامزاده موسی
مسجد جامع محلات و نیمور
غارها :غار سرچشمه .غار گدار چشمه



آثار تاریخی

شهر نیمور در شهرستان محلات - یخچال نیم‌ور در شهر نیم‌ور و در یک کیلومتری میدان سنگ قرار دارد. ا
نمای بیرونی یخچال که به شکل گنبد مخروطی است که بر اثر بارش‌های جوی فرسایش یافته و در بدنهٔ آن آثار فرسایش به چشم می‌خورد.

این بنا با شماره ۱۹۰۲۴ در اسفند ماه سال ۱۳۸۵ در فهرست آثار ثبت شدهٔ ملی قرار گرفته‌است



بنای تاریخی

نیـم ور---- محلات - در7 کیلومتری جنوب غربی محلات - این سد تاریخی در7 کیلومتری جنوب غربی محلات واقع شده و حدود1000 متر طول و 9 ‏متر پهنا 0دارد ‏که آب قم رود را به نهر نیمور انتقال می د‏هد. با توجه به فصلی بود‏ن اکثر آبهای جاری د‏ر سطح منطقه، آب بندهای موجود نقش اساسی را در تقسیم آب د‏ر تمام فصول بر عهده داشته اند. در محل سد نیمور ظاهراً کلیه آب رود ‏خانه در پشت سد جمع شده و به نیمور انتقال می یابد، ولی از طریق منفذ های طبیعی که در دیواره و زیر سد وجود دارد‏، آب معینی به بستررود ‏خانه نفوذ کر ده و همچنان اد‏امه می یابد، به طوری که تا خود قم آب در رودخانه جاری است. مصالح به کار رفته در سد نیمور عمدتاً سنگ لاشه های بزرگ محلی با ساروج است و پایداری آن در عرض چند هزار سال نشانگر استحکام قابل توجه سد می باشد. اطراف و حواشی این سطح محل تفرج وگذران اوقات فراغت بخشی از مرد‏م شهر محلات و نیمور در روزهای تعطیلی و شکار پرندگان مهاجر است. متأسفانه کیفیت بسیار نامطلوب راه های دس‏ترسی موجود‏، نقش تفرجی پیرامون این سد را از رونق انداخته است.



چشمه.
آدرس :محلات - چشمه شفا

بالای تپه مجاور سرچشمه محلات - این چشمه آب گرم در بالای تپه مجاور سرچشمه محلات در محلی نزدیک تخته سنگ های سخت از دهانه چاهی خارج می شود و به حمام های اطراف آن هدایت می گردد. درگذشته ، ازاین دهانه مقدار کمی آب خارج می شد و مظهر اصلی چشمه در حدود100متری غرب آن بود، ولی در اثر زلزله ، مظهر اصلی چشمه تقریبا خشک شده و قسمت عمده آب از مظهر فعلی آن جاری است. دهانه مظهر با دری آهنی پوشانیده شده و در یک چهار دیواری محفوظ گردیده است. مقدار آب این چشمه در حدود 2 1 لیتر در ثانیه است


امامزاده شاهزاده اسماعیل.

نیمور.محلات - محلات - روستای نیمور - این بنا در شهر نیمور قرار دارد و شامل بقعه، ایوان و صحن است که در دوره اخیر مرمت و بازسازی شده اند. بقعه ظاهراً از انبیأ قرن هشتم هجری قمری وکاشی کاری گنبد متعلق به دوره اخیر است. مد فونان داخل این بنا، شاهزاده محمد بن علی هادی بن یزید بن علی کیاکی بن قاضی شرف الدین ابراهیم اول و فرزندش اسماعیل بن محمد هستند.



امامزاده

محلـات - محله پاپین محلات - بنای امام زاده در محله پاپین محلات واقع شده است. مدفونان این بقعه، سه تن از سادات ارومیه و از فرزندان امام جواد (ع) به اسامی شاهزاده موسی، ستی امامه و فاطمه خا تون هستند. از این خاندان جلیل،در قرن چهارم، افراد ‏بسیاری د‏ر محلات ساکن بوداند. این بنا شامل بقعه ای با دو فضای گنبد، یک غرفه ،سه تالار، یک ا یوان و یک صحن با یک مقبره قدیمی است. سبک ساختمان مربع و د‏و قسمتی با جداری از سنگ،گچ ود‏ارای د‏و گنبد است که د‏ر زیر گنبد شرقی، شاهزاده موسی و د‏ر زیر گنبد غربی، بانوان نامبرده مدفون اند. بر روی گنبدهای بنا کاشی های فیروزه فام و الوان که بر روی آن ها اسامی جلاله تجلی دارد، مشهود است. بر روی هفت ستون مضلع بنا که سرستون های مقرنس چوبی دارند، تاریخ1321 ه.ق خوانده می شود.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: کورش قلی زاده