خوش آمديد,
مهمان
|
|
دانشگاه جامع علمی و کاربردی واحد 13
موضوع تحقیق: توریسم سلامت و تجربه برخی کشورهای پیشرو در این صنعت نام درس: مدیریت گردشگری فرهنگی استاد راهنما: استاد سرکار خانم ابي زاده تهيه وتدوين: محمدصادق فرمانی ،مجیدرنجکش- محمدابراهیم قهرمانی ––علی ممیوند دانشجويان کارشناسی مدیریت امور فرهنگی (تابستان1392) توریسم سلامت و تجربه برخی کشورهای پیشرو در این صنعت: مقدمه تعریفی که سازمان جهانی گردشگری از توریسم درمانی دارد عبارت است از: افراد و گروههایی که برای استفاده از تغییرات آب و هوا، با اهداف پزشکی و درمانی همچون استفاده از آبهای معدنی،گذراندن دوران نقاهت، معالجه و نظایر آن اقدام به مسافرت میکنند. البته تعاریف و اصطلاحات دیگری هم وجود دارد که دامنه این نوع از گردشگری را گستردهتر میکند، گردشگری سلامت ، یکی از این واژههاست، که به مسافرت توریست به دهکدههای سلامت و مناطق دارای چشمههای آب معدنی و آبگرم اشاره میکند. در این نوع سفر توریست برای رهایی از تنشهای زندگی رورمره و تجدید قوا، بدون مداخله و نظارت پزشکی راهی سفر میشود. معمولا این توریستها بیماری جسمی مشخصی ندارند و بیشتر در پی بهرهمندی از طبیعت شفا بخش مناطق دیگر هستند. گردشگری درمانی یکی دیگر از این واژههاست که به معنای مسافرت توریست بمنظور استفاده از منابع گردشگری درمانی طبیعی (آبهای معدنی، نمک، لجن، غیره) است. که معمولا برای درمان برخی بیماریها یا گذراندن دوران نقاهت تحت نظارت و مداخله پزشکی صورت میگیرد. گردشگری پزشکی نوع دیگری از گردشگری سلامت است که با هدف درمان بیماریهای جسمی یا انجام نوعی از عملهای جراحی تحت نظارت پزشکان در بیمارستانها و مراکز درمانی انجام میشود. در این نوع از گرشگری سلامت، بیمار ممکن است پس از درمان و معالجه نیازمند استفاده از فضاها و خدمات گردشگری درمانی (مانند آبگرمها) باشد، که در اینصورت ممکن است گردشگری او با سفر به نقاطی که این امکانات را دارند تکمیل شود. از نگاهی دیگر توریسم سلامت به دو نوع میباشد. اول : اشخاصی که به هر علتی به کشوری دیگر مسافرت میکنند، در این سفر هدف گردشگر زیاد مهم نبوده و تنها مسافرت مد نظر او است. در این نوع توریسم خواسته یا ناخواسته شخصی که مدت زمانی هر چند کوتاه در منطقهای اقامت داشته باشد باید نیازهای بهداشتی و سلامتی وی توسط ارگانی مورد حمایت قرار گیرد، اینجاست که توریسم سلامت و بهداشت معنا پیدا میکند. در حالت دوم شخص به علت وجود تکنولوژی پیشرفته پزشکی یا هزینههای پایین درمان و یا ... راهی کشور دیگری می شود. امروزه گردشگری در بسیاری از کشورها، نیروی اصلی بهبود و رشد اقتصادی کشور محسوب میشود و یکی از پویاترین فعالیتهای اقتصادی عصر حاضر است که نقش مهمی در توسعه پایدار محلی ایفا میکند. در واقع با راهاندازی و توسعه این صنعت فرصتی راهبردی ایجاد شده و به اقتصاد تنوع بخشیده و موجب اشتغالزایی و درآمد میشود. تاریخچه بطور کلی از اوایل دهه ۱۹۷۰ توریسم و گردشگری جایگاه خود را به عنوان یک صنعت در بین دیگر صنایع یافت. فلورانس نایتینگل جزء اولین نفراتی بود که در اواخر قرن 19 توریسم پزشکی را ترویج داد. او بیماران را برای درمان از چشمههای آب معدنی سوئیس به چشمههای آب معدنی ترکیه که ارزانتر بودند راهنمایی میکرد. گردشگری سلامت در ایران سابقه چندانی ندارد، و در سال 82 برای اولین بار این موضوع ایران از سوی وزارت بهداشت و درمان مورد توجه قرار گرفت و در سال 83 و پس از ادغام سازمانهای میراث فرهنگی و ایرانگردی و جهانگردی، توریسم درمانی به صورت مستقل در ایران ایجاد شد. مهمترین عواملی که سبب ایجاد تقاضا برای گردشگری سلامت میشوند، عبارتند از: - قیمت پایینتر در واقع یکی از مهمترین عواملی که سبب میشود بیمار کشور دیگری را برای درمان خود انتخاب نماید، قیمت ارزانتر خدمات است. جدول زیر به مقایسه قیمت برخی از خدمات در کشورهای مختلف پرداخته است : ردیف عنوان خدمت درمانی قیمت در کشورهای مختلف 1 CABG USA: $88,000 Turkey: $20,500 India: $9,500 2 IVF USA: $15,000 Costa Rica: $4,400 India: $3,300 3 Facelift USA: $14,500 Thailand: $4,700 India: $3,500 4 Spinal Fusion USA: $41,000 Thailand: $16,000 India: $9,500 - بیمههای ضعیف درمان حتی بهترین و قویترین بیمهها نیز بیماریهای متنوعی از قبیل (اعمال جراحی زیبایی، خدمات دندانپزشکی و جراحیهای بیماریهای انکساری چشم) را پوشش نمیدهند، و نتیجتا با بالا رفتن هزینه درمان این بیماریها زمینه برای گردشگری سلامت فراهم میآید. - جستجو برای یافتن کیفیت بهتر درمان بسیاری از کشورهای امریکای لاتین، آسیا و افریقا به دلیل کمبود منابع و امکانات، نیروی انسانی حرفهای و ضعف زیرساختها، فاقد کیفیت مناسب درمان هستند. مردمان این کشورها (خصوصا قشر ثروتمند) برای درمان خود معمولا کشور دیگری را انتخاب میکنند. - دسترسی آسان به اطلاعات با وجود اینترنت و سایر تکنولوژیها افراد میتوانند اطلاعات زیادی را راجع به درمان بیماریها در کشورهای مختلف (از نظر قیمت، کیفیت و ...) کسب کرده و سپس برای درمان خود آگاهانه تصمیم بگیرند - ظهور فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) ظهور فناوری اطلاعات و ارتباطات برای انتقال اطلاعات بیمار (مثل patient records, teleradiology) ، کمک بزرگی به صنعت توریسم پزشکی کرده است. - وجود طب جایگزین امروزه بسیاری از مردم برای درمان بیماریهای صعبالعلاج خود (مثل سرطان و دیابت) به دنبال روشهای طب جایگزین میگردند. طب سنتی چینی و یا آیرودا امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است. - متدهای جدید درمان متدهای جدید درمان مانند درمان با سلولهای بنیادی نیز کمک شایانی به توریسم پزشکی کرده بطوری که مردم برای دریافت این درمانها به کشورهای پیشرو سفر میکنند - رشد صنایع حمل و نقل هوایی، هتلداری و مخابرات رشد این صنایع، جهان را به سمت دهکده جهانی سوق داده است و سبب شده مردم بسیار راحتتر نسبت به گذشته به سایر نقاط جهان سفر کنند. مهمترین موانع در گردشگری پزشکی کیفیت درمان اصولا کیفیت یک عامل تعیینکننده در هر کسب و کاری است. در حوزه درمان به دلیل اینکه بحث جان افراد مطرح است، کیفیت اهمیت بسیار زیادی دارد. باید بررسی نمود که آیا استانداردهای موجود در حوزه درمان رعایت شده است و یا اصلا این استانداردها کافی هستند؟ نگاه بیمار خارجی به مقوله کیفیت چیست؟ عدم توجه به مسایلی از قبیل فرهنگ، زبان و ... 60 درصد از مرگها و جراحات ، نتیجه مستقیم عدم توانایی در برقراری ارتباط مناسب با بیمار است. عدم برقرای ارتباط مناسب در نتیجه تفاوت در فرهنگ، زبان، سطح سواد و محدودیتهای شناختی ، اتفاق میافتند. چالشهای مربوط به سوء درمان باید توجه داشت که جبران اشتباهات و قصورات، خصوصا در حوزه درمان کار بس دشواری است و در خصوص مراجعه بیماران در نتیجه سوء درمان، برنامهریزی کرده و اقدام جدی نمود. - محرمانه بودن اطلاعات بیمار باید در خصوص حفظ اسرار بیمار قوانین درخوری وضع و اجرا نمود. برخی قوانینی که در این حوزه وضع شده عبارتند از : قانون مسئولیتپذیری و بیمه درمان امریکا قانون فدرال حفاظت از اطلاعات افراد آلمان قانون حفاظت از اطلاعات 1998 - بریتانیا قانون حفاظت از اطلاعات شخصی، مدارک الکترونیکی و حریم خصوصی کانادا معرفی اجمالی برخی کشورهای پیشرو در صنعت گردشگری سلامت ترکیه ترکیه در اواسط دهه ۱۹۸۰ در حوزه توریسم و گردشگری سرمایهگذاریهای متعددی انجام داد و مدیران توریسم و فرهنگ ترکیه سعی در شناساندن توریسم ترکیه به جهانیان نمودند. در یک دستهبندی برای درک بهتر موقعیت و شرایط ترکیه، کشورها را به ۳ منطقه تقسیم شدهاند: ۱- اروپا ۲- آسیای میانه و خاورمیانه ۳- کشورهای آفریقائی الف- اروپا در اروپا خدمات و سرویسهای بهداشتی و درمانی در سطح بسیار خوبی قرار گرفته ولی نوع خدمات ارائه شده بسیار گرانقیمت بوده و استفاده از خدمات درمانی بسیار هزینهبر میباشد. به سبب افزایش سن در بیشتر کشورهای اروپائی (در بسیاری از کشورها) کادر مجرب برای نگهداری از سالمندان و اشخاص بیمار وجود ندارد و یا تربیت نشده است. در بسیاری از این کشورها اشخاص از بیمههای خصوصی استفاده میکنند و به علت بالا بودن هزینهها، نمیتوانند از عهده خدمات درمانی و پزشکی خود برآیند. بسیاری از شرکتهای بیمهای در حوزه سلامت به علت نبود و یا کمبود درآمد، به دیگر صنایع سودآور مانند غذا، سلاح و … روی آورده و سرمایهگذاری میکنند. بدین ترتیب اروپا رفته رفته با مشکلات فراوانی در زمینه درمان و هزینه های مرتبط با آن، رو به رو شده است. برای رهائی از این امر ساکنان اروپا ناگزیرند به دیگر نقاط جهان که هزینههای درمان و بیمههای درمانی ارزانتر میباشد، رجوع نمایند. و این فرصت مناسبی را برای کشورهای فعال در حوزه گردشگری سلامت فراهم نموده است. ب- خاورمیانه و کشورهای آسیای میانه در اغلب کشورهای منطقه آسیای میانه و خاورمیانه خبری از کشوری با تکنولوژی پیشرفته و در سطح بالا در حوزه درمان وجود ندارد و طبقه پولدار این کشورها بیشتر برای درمان خود به کشورهای اروپائی و آمریکا مسافرت میکنند. امروزه با توجه به بالا بودن هزینههای درمانی در کشورهای پیشرفته و با توجه به ظرفیتسازی و ایجاد زیرساختهای درمانی و رعایت استانداردهای بینالمللی درمان در برخی کشورهای حوزه خاورمیانه و آسیای میانه (نظیر ایران و ترکیه)، میتوان با برنامهریزی و تبلیغات مناسب بیمارانی را که برای درمان به کشورهای اروپایی و امریکایی مراجعه میکنند، به این حوزه شیفت داد. ج- کشورهای آفریقائی در کشورهای آفریقائی خدمات درمانی و سلامت در سطح مطلوبی قرار ندارد. طبقه پولدار این کشورها بیشتر خدمات درمانی و سلامت خود را از غرب و کشورهای اروپائی دریافت میکنند. علت آن هم ارتباط تنگاتنگ این کشورها از دوران استعمار تا به اکنون میباشد. در سالهای گذشته به علت وجود مسائل و مشکلاتی در سیستم بهداشت و درمان آمریکا و اروپا، سبب از دست رفتن این طبقه شده است و بهترین فرصت برای جذب و شناساندن توریسم سلامت و درمان کشورهای آسیایی بوجود آمده است. بنابراین همانطور که در بالا بدان اشاره شد، با توجه به مشکلات بالا بودن هزینههای درمان و بیمههای درمانی در اروپا و امریکا و همچنین فقدان کیفیت مناسب درمان در کشورهای آفریقایی و بیشتر کشورهای خاورمیانه و آسیای میانه، میتوان با برنامهریزی مناسب و ایجاد زیرساختهای درمانی و رعایت استانداردهای بینالمللی و انجام تبلیغات مناسب توسط کشورهایی نظیر ایران و ترکیه سبب شیفت بیماران به این مناطق شد. البته ناگفته نماند که کشور ترکیه در این زمینه بسیار موفقتر از ایران عمل کرده است و پیشروتر میباشد. مهمترین عواملی که سبب پیشی گرفتن کشور ترکیه در صنعت توریسم شده است، عبارتند از : ایجاد تسهیلات در صدور ویزا ایجاد شبکههای تلویزیونی و وبسایتهای مشترک و متنوع گردهماییهای کاربردی میان آژانسداران و تورگردانان این کشور و رسیدن به راهکارهای عملی در جذب مشتری شرکت فعال در نمایشگاههای گرشگری و ایجاد غرفههای بزرگ و مشترک و انتشار انواع کتابهای راهنمای گردشگری همکاری با کشورهای عضو اکو، کشورهای اسلامی، کشورهای منطقه خاورمیانه، اروپا و غرب ترجمه انواع کتاب و راهنما و بروشورهای تبلیغاتی به تمامی زبانهایی که مسافران این کشور با آن تکلم میکنند برگزاری انواع مسابقه سفرنامهنویسی و جشنواره و نمایشگاههای فصلی ساخت فیلمهای مستند از جاذبههای گردشگری ایجاد تسهیلات در اعطای بورس به دانشجویانی که این کشور، زبان آن یا موضوعات گردشگری آن را بهعنوان رشته تحصیلی خویش انتخاب کردهاند بسترسازی برای استانداردسازی قوانینی که در حوزه گردشگری در این کشور وضع میشود ایجاد دهکدههای گردشگری رونق زیرساختهای گردشگری و سرمایهگذاری در ساخت هتل و انواع تاسیسات لازم در موضوع گردشگری حمایت دولت از انجام هرگونه سرمایهگذاری در حوزههای سختافزاری یا نرمافزاری در موضوع گردشگری اجرای طرحهای مشارکتی با دیگر کشورها در زمینه گردشگری و نهادینه کردن آموزشهای لازم در استقبال از گردشگر و دهها و دهها اقدام دیگر شاید همه این زیرساختها و بسترسازیها بود که توانست گردشگری این کشور را که در بدترین شرایط قرار داشته (از قبیل شیوع ویروس آنفولانزای پرندگان و وقوع چندین انفجار تروریستی و بروز ناآرامیهای مربوط به انتشار کاریکاتورهای اهانتآمیز به پیامبر اسلام (ص) در سال 2006 و 2007) و با رکود قابلملاحظهای روبهرو شده بود، نجات دهد. جدول زیر قیمت برخی از مهمترین اقدامات درمانی در حوزه توریسم سلامت کشور ترکیه، را با سایر کشورها مقایسه کرده است : کشور ترکیه قصد داشت پذیرای 500 هزار گردشگر پزشکی در دوره شکوفایی مورد نظر خود (دوره 5 ساله از سال 2007 میلادی تا 2012 ) باشد، اما صنعت گردشگری پزشکی ترکیه توانست تا پایان سال 2010 میلادی به این عدد دست یابد، و درآمدی معادل 850 میلیون دلار به کشور هدیه دهد. ترکیه توانست با تبلیغات مناسب و کنترل کیفیت خدمات خود نام خود را در فهرست منتشر شده توسط سازمان جهانی گردشگری ، جزو 10 کشور برتر جهان از نظر مقصد گردشگری پزشکی به ثبت برساند، و موفقیت خود در اجرای این هدف یعنی دستیابی به سطح قابل قبول گردشگری پزشکی را ، به جهان اعلام نماید. سازمان گسترش گردشگری پزشکی ترکیه که از سال 2005 میلادی فعالیت خود را در این کشور آغاز کرده توانست آمار بسیار دقیقی از تعداد گردشگران ورودی به ترکیه مهیا کند و به جامعه جهانی اعلام نماید. این سازمان برای جذب هرچه بیشتر گردشگران نیازمند خدمات پزشکی به کشور ترکیه اقدام به تهیه بروشورها و کتابچه های تبلیغاتی بسیار متنوعی در این زمینه کرد، به طوری که تنها در سال 2005 میلادی تعداد 5000 نسخه از این کتابها و بروشورها به زبان انگلیسی و ترکی به چاپ رساند و در مراکز گردشگری و دفاتر توریستی سطح کشور و در کشورهای اروپایی توزیع کرد. بنا به گفته این سازمان با ارزشترین تبلیغ، کنترل سطح کیفی خدمات پزشکی و قیمت مناسب این خدمات در کشور است، اما در بخش تبلیغات بهترین روش معرفی خدمات پزشکی در پروازهای ورودی و خروجی از ترکیه بوده است . در بخش چشم پزشکی ترکیه در سال 2009 میلادی پیشرفت های بسیار مهمی داشته است بطوری که در این سال توانست 2000 بیمار خارجی را در قالب گردشگر پزشکی در مراکز مختلف درمانی خود پذیرش کند و درآمد خوبی را در این بخش بدست آورد. شعار مخصوص گردشگری کشور ترکیه با مفهوم " ترکیه سرزمین آفتاب و جراحی (سلامتی)" شعاری است که با هدف برندسازی طراحی شده و استفاده میشود. بر اساس گزارشات و آمار رسمی منتشر شده از سوی سازمان جهانی توریسم (UNWTO) ترکیه با پشت سرگذاشتن انگلیس توانست رده ششم توریسم دنیا را به خود اختصاص دهد. ترکیه در سال ۲۰۱۱ میزبان ۲۹٫۳ میلیون توریست و گردشگر بوده است. بیماران و توریستهای امریکایی بیشتر بهدلیل وجود بیمارستانهای معتبر و مجهز که به عنوان شعبهای از بیمارستانهای صاحبنام و معتبر امریکایی فعالیت میکنند (نظیر بیمارستان جانهاپکینکز یا بیمارستان هاروارد) به کشور ترکیه سفر میکنند. البته برخی کارشناسان بر این باورند که افزایش قیمت نفت، افزایش قیمت کرایه هتلها و همچنین افزایش سرسامآور هزینههای درمانی از مهمترین عواملی هستند که توریسم درمانی را دچار چالش میکنند. لان یانگ من، یکی از محققان و متخصصان امور بهداشت و درمان در این زمینه میگوید: « به دلیل افزایش بهای نفت و هتل ها بسیاری از درمان ها از شکل جهانی به محدودههای محلی و یا حداکثر به کشورهای اطراف باز خواهد گشت. درنتیجه به زودی شاهد آن خواهیم بود که مسافران امریکایی درمان در امریکا و اروپاییان نیز به متخصصان و پزشکان اروپایی مراجعه کنند. در زیر به عنوان نمونه مراحلی که باید یک گردشگر پزشکی در آژانسهای مرتبط با این صنعت طی کند آورده شده است : 1. تکمیل فرم ثبت نام تکمیل فرم درخواست خدمات درمانی نام * نام خانوادگی * زن مرد جنسیت * انتخاب خدمات درمانی * توضیح پست الکترونیکی * تلفن * تلفن پست الکترونیکی گفتگوی آنلاین اخبار چگونگی تبادل اطلاعات و تماس با شما نام کاربری گفتگوی آنلاین در صورتی که نحوه ارتباط از طریق گفتگوی آنلاین را انتخاب نمودید این قسمت را تکمیل بفرمایید. سامانه گفتگوی آنلاین Yahoo Google Talk Skype در صورتی که نحوه ارتباط از طریق گفتگوی آنلاین را انتخاب نمودید این قسمت را تکمیل بفرمایید. ارسال اطلاعات تکمیل این فرم برای آغاز مراحل گردشگری درمانی شما ضروری است. 2. ارتباط با تیم و تحویل مدارک پزشکی ارتباط با نزدیکترین تیم گردشگری درمانی از طریق پست الکترونیکی یا گفتگوی آنلاین. در این گام فرد باید مدارک پزشکی مورد نیاز را به نماینده تیم گردشگری درمانی تحویل دهد، تا توسط تیم پزشکان متخصص مورد بررسی قرارگیرد. 3. تنظیم و تبادل برنامه درمانی مدارک پزشکی توسط تیم پزشکان متخصص در ترکیه مورد بررسی قرار می گیرد و متخصصین، برنامه درمانی فرد را تنظیم میکنند و از سوی تیم به منظور مطالعه به فرد اعلام می شود . 4. تنظیم برنامه گردشگری درمانی و اعلام هزینه در این گام برنامه کامل تدوین شده و هزینه های مرتبط، به فرد اعلام میشود. 5. مشاوره پزشکی و مراحل درمان در صورت تمایل فرد، نماینده آژانس در تمامی مراحل فرد را همراهی کرده و به محل اقامتش در ترکیه منتقل میکنند. در این گام با اولین مشاوره پزشکی، فرد اطلاعات بیشتری نسبت به نحوه درمان خود دریافت خواهد کرد و مراحل درمانی آغاز خواهد شد. 6. بازگشت به محل اقامت پس از انجام مراحل درمانی و بهبود، فرد به محل سکونت مراجعت کرده و کارکنان آژانس صحت و سلامت فرد را تا پایان دوره پیگیری خواهند نمود. 7. مراقبت های لازم با توجه به نوع درمان فرد تا پایان دوره نقاهت از مراقبت های ویژه برخوردار خواهد بود. پاناما کشور پاناما معمولاً به ارائه تسهیلات درمانی کمهزینه شهرت دارد. جراحی در پاناما به مراتب ارزانتر از جراحیهای انجام شده در آمریکا است، (حدودا 40 تا 70 درصد کمتر از آمریکا). با این وجود در مقایسه با کشورهای جنوب شرق آسیا، به مراتب گرانتر میباشد. پاناما را کشوری مینامند که براساس معیارهایی آمریکایی بنا شده و برای گردشگران بیمار یا گردشگری پزشکی مقصدی ایمن و پیشرفته را تشکیل داده است. علاوه بر آن تمامی دستورات پزشکی در این کشور توسط متخصصان آموزش دیده در آمریکا به بیماران تجویز میشود. گذشته از آن واحد پول پاناما نیز دلار آمریکا است. با توجه به این موارد، میتوان گفت بخش مهمی از اقتصاد پاناما، بر پایه درآمدهای حاصل از خدمات پزشکی شکل گرفته است. برزیل برزیل خود را به عنوان مرکز جراحیهای پلاستیک در جهان معرفی کرده است. برزیل توانست با مدیریتی صحیح در این حوزه، گردشگری پزشکی بومی را آنچنان توسعه دهد که اکنون پس از ایالات متحده، رتبه دوم را در تعداد جراحیهای پلاستیک جهان از آن خود کند. مالزی: صنعت گردشگری پزشکی مالزی به تازگی پیشرفتی قابل ذکر داشته و همسو با توسعه دیگر صنایع این کشور، مسیر رو به رشدی را در پیش گرفته است. براساس آمارهای رسمی، مالزی به لطف خدمات پزشکی پیشرفته خود، موفق به جذب گردشگران بیشماری شده است. به گونهای تعداد گردشگر بیمار از 75 هزار نفر در سال 2001، به 297 هزار نفر در سال 2006 افزایش یافته است. در حال حاضر، مهمترین خدمات پزشکی که در مالزی به گردشگران ارائه میشود در حوزه جراحی پلاستیک، قلب و دندان میباشد و هزینهها در این کشور به مراتب ارزانتر از ایالات متحده امریکا است. کاستاریکا: کاستاریکا معمولاً به عنوان یکی از مقصدهای گردشگری پر مخاطب بخصوص از سوی بیماران کشورهای آمریکای شمالی، به حساب میآید. کیفیت بالا و قیمت ارزان خدمات درمانی در این کشور مهمترین دلیل ورود گردشگران پزشکی میباشد. یکی دیگر از مواردی که کاستاریکا را به مقصدی دلخواه برای بیماران تبدیل کرده فاصله زمانی کم آن با ایالات متحده است به نحوی که گردشگران میتوانند در عرض هفت تا 10 ساعت خود را به این کشور برسانند. گزارشهای اخیر حاکی از آن است که بیش از 150 هزار گردشگر خارجی در سال 2006 به منظور استفاده از خدمات درمانی به کاستاریکا مسافرت کردهاند. به دلیل رشد صنعت پزشکی در این کشور و انجام سرمایهگذاریهای متنوع در این بخش، پیشبینی میشود کاستاریکا جهش چشمگیری را در این صنعت شاهد باشد. هند: براساس مطالعات مرکز ملی تحلیلهای راهبردی هند، صنعت گردشگری پزشکی در این کشور از دو منظر حائز اهمیت است، که عبارت است از : ارائه خدمات با کیفیت و دریافت هزینهای بسیار اندک. قابل توجه است که بخش گردشگری سلامت هند از سال 2002 تا 2006 با جهش خوبی در جذب گردشگر روبرو بوده و توانست تعداد گردشگران پزشکی را از 150 هزار بیمار به 500 هزار بیمار افزایش دهد. دبی دبی با هدف تبدیل شدن به قطب توریسم درمانی منطقه خلیجفارس، سرمایهگذاریهای کلان و استراتژیهای ویژه را اتخاذ کرده است. توریسم درمانی دبی با برخورداری از بخش درمانی مشتمل بر بیش از 4750 پزشک متخصص مسلط به 40 زبان دنیا میکوشد زیرساختهای ویژه توریسم درمانی را توسعه دهد. مقامات دبی پیش بینی کردهاند که تا پایان سال جاری (2012) میزان درآمد دبی از محل توریسم درمانی به بیش از 6.1 میلیارد درهم امارات برسد. همچنین اعلام کردهاند که میزان سرمایهگذاری بخش خصوصی در بخش گردشگری درمانی، با بیش از 12 درصد افزایش به 8 میلیارد دلار در سال 11-2010 رسیده است. "شیخ حمدان بن محمد بن راشد المکتوم "ولیعهد و مدیر شورای اجرایی دبی با فراخون بخش خصوصی در همکاری با بخش دولتی اعلام کرد آماده همکاری برای تسریع اقدامات آتی در راستای ارتقای توریسم درمانی در دبی هستیم. وی همچنین اعلام کرد طی طرحهای ارائه شده از سوی مقامات بهداشت و سلامت دبی، شهری ویژه به عنوان قطب منطقهای و جهانی برای توریسم درمانی ایجاد خواهد شد. در حال حاضر دبی تلاشهای گستردهای را برای نوسازی مراکز پزشکی شروع کرده است و مقامات دبی انتظار دارند شاهد رشد تعداد گردشگران درمانی از کشورهای منطقه خلیج فارس، افریقا، خاورمیانه و جنوب آسیا باشند. در سال 2011 دبی پذیرای بیش از 9.3 میلیون مهمان در هتل های خود بوده است. تایلند كشور تايلند به دليل دارا بودن شرايط مساعد براي جذب گردشگران درماني به ويژه سواحل پاك و زيبا، ميتواند به يكي از قطبهاي گردشگري آسيا و جهان تبديل شود. ده دلیل برای اینکه تایلند میتواند بهعنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری سلامت باشد، عبارت است از: 1. امکانات پزشکی خوب مطابق با استانداردهای بین المللی 2. پزشکان مجرب ( غالبا تحصیل کرده اروپا و آمریکا) 3. قیمت ارزان خدمات 4. زمان انتظار نزدیک به صفر برای بیماران 5. بهره گیری از تکنولوژی روز (NOVLIS/PET CT SCAN/DAVINCI) 6. سطح کیفی بالای مراقبت پرستاری ( با توجه به فرهنگ مهمان پذیری تایلندیها) 7. فراهم بودن کلیه خدمات پزشکی (انواع کلینیکهای تخصصی ،جراحی، کلینیکهای دندانپزشکی، مراکز لیزر، SPA و مراکز درمانی خاص) 8. خدمات اقامتی بی نظیر 9. وجود غذاهای سالم و ارزان 10. یکی از بهترین مقاصد توریستی دنیا در ادامه توضیح کوتاهی از صنعت گردشگری در تایلند داده شده است : وزارت گردشگري، فرهنگ و ورزش تايلند پيشبيني كرد كه درآمدهاي اين كشور از محل صنعت گردشگري در سال 2009ميلادي، با ميزباني از 15 ميليون گردشگر به 25 ميليارد دلار برسد (13 درصد رشد در تعداد گردشگران) که البته با وقوع بحران اقتصادی در جهان و کاهش تمایل مردم به مسافرت، 14 میلیون آن محقق شد. اين در حالي است كه در پي خشونتهاي ماه آوريل در بانكوك (پايتخت تايلند) معترضان، مناطق گردشگري بويژه مراكز خريد در مركز بانكوك را اشغال كردند كه اين امر، خروج گردشگران از تايلند و مرگ 92 تن را در پي داشت. وقوع بحران در صنعت گردشگري تايلند امر جديدي نيست، در سال 2008 نيز تعطيلي هشتروزه چندين فرودگاه تايلند، زيان چند ميليارد دلاري به صنعت گردشگري اين كشور را در پي داشت، تا آنجا كه اين امر بزرگترين بحران تاريخ صنعت گردشگري تايلند لقب گرفت. قبل از اين حادثه نيز شيوع بيماري مرگبار آنفلوانزاي مرغي، گردشگران را از تايلند فراري داد. به دنبال این حوادث، دولت تايلند اقدامات مختلفي را براي بازگرداندن گردشگران به اين كشور انجام داد كه از آن جمله ميتوان به صدور ويزاي رايگان براي گردشگران در يك مقطع كوتاه زماني، كاهش بهاي بليط جاذبههاي گردشگري مثل پاركهاي طبيعي، محوطههاي تاريخي، باغوحشها و موزهها اشاره كرد.در حال حاضر در حدود دو ميليون نفر در صنعت گردشگري تايلند به طور مستقيم و غيرمستقيم به كار اشتغال دارند و درآمدهاي حاصل از اين صنعت شش درصد توليد ناخالص داخلي (GDP) اين كشور را به خود اختصاص داده است. ایران در حالیکه توریسم درمانی دربسیاری از کشورها نقش مهمی در ارزآوری دارد و هر ساله 40 تا50 میلیارد دلار درآمد ارزی از طریق توریسم درمانی عاید کشورهای اروپایی و آمریکا می شود اما در ایران این صنعت جایگاه خود را باز نیافته و گامهای نخستین را طی میکند. و این در حالی است که دولت ایران بر اساس برنامهریزیهای خود باید تا پایان برنامه چهارم توسعه 30 درصد از نیازهای بهداشتی و درمانی کشور را از طریق صدور کالا، خدمات پزشکی و توریسم درمانی فراهم کند. کشورمان ایران در سال 83 توانست تقريبا 12 هزار بيمار خارجي را پذيرش نماید كه اين ميزان در سال 84 به 17500 نفر افزایش یافت. بطور متوسط هر گردشگر پزشکی بين 3 تا 4 هزار دلار در کشور هزینه میکند. در زمینه توریست درمانی و جذب گردشگران سلامت همواره باید به چهار آیتم اساسی در این زمینه توجه داشت که عبارتند از : توانمندی های شاغلان حرفه پزشکی، تکنولوژیهای روز و استانداردهای جهانی، اقتصاد درمان و هزینههای درمانی، و مقررات داخلی کشورها. ایران در موارد فوق نسبت به کشورهای همسایه و خاورمیانه از توانمندیهای بالاتری برخوردار است. اما متاسفانه تبلیغات مناسبی برای شناسایی توانمندیهای پزشکی و گردشگری ایران در خارج صورت نگرفته است که در این امر رسانههای دولتی و سفارتخانهها میتوانند نقش موثری داشته باشند. امروزه صنعت توریسم درمانی در جهان بالاتر از صنایع نفت و طلا قرار دارد. کم هزینه و پر درامد است. در بخش توریسم درمانی فقط به جذب گردشگر توجه نمیشود بلکه فراتر از آن می تواند موقعیت و جایگاه ایران را از نظر علمی، سیاسی، اجتماعی و منطقهای تقویت کند. امروزه در سایه رشد انفجاری هزینههای درمانی، بسیاری از بیماران کشورهای توسعه یافته، به استفاده از خدمات پزشکی کشورهای در حال توسعه چشم دوختهاند. از جمله رقبای ایران در امر توریسم درمانی در منطقه میتوان به کشورهای هند، سنگاپور، اردن، مالزی، ترکیه، دبی و کشورهای تازه استقلال یافته حواشی دریای مازندران و روسیه سفید اشاره کرد. که برای جذب بیماران کشورهای آسیایی و حتی جهان در حال برنامهریزی می باشند. در میان کشورهای ذکر شده هند پیش قراول صنعت توریسم درمانی آسیاست کشور هندوستان به دلیل داشتن پزشکان آموزش دیده و هزینههای پایین بیمارستانهای خود، یکی از مقاصد مهم توریسم درمانی به شمار میآید. اما باتمامی این تفاسیر کشور چهار فصل ایران دارای ظرفیتها و جاذبههای طبیعی فراوان است. بهطوری که هر یک از آنها بهتنهایی میتواند گردشگران زیادی را به خود جذب کند و این مستلزم برنامهریزی و مدیریت استراتژیک (برای دستیابی به اهداف بلند مدت) در این بخش است. معرفی برخی از ظرفیتهای درمانی کشور در شمال کشور، استان گیلان (چشمه آبگرم ماستخور رودبار)، استان گلستان (چشمه آبگرم روستای زیارت)، استان اردبیل (چشمه آبگرم سرعین) و داشتن چندین و چند چشمه آبگرم و معدنی دیگر که قابلیت درمانی دارند می توانند به یک قطب قوی گردشگری درمانی تبدیل شوند و بازار مناسبی برای کشورهای حوزه دریای مازندران و سایر کشورها باشند . استانهای اذربایجان شرقی و غربی با داشتن چشمه های آبگرم فراوان و مجاورت با دریاچه ارومیه میتوانند قطبی دیگر باشند و بازاری مناسب برای کشورهای حوزه قفقاز و ترکیه باشند. در شرق کشور استان خراسان رضوی با داشتن بیمارستان های مجهز و خوب، وجود بارگاه نورانی امام رضا (علیه السلام) در کنار استانهای خراسان جنوبی (چشمه آبگرم لوت،آبگرم ابراهیم رضا) و خراسان شمالی (چشمه آبگرم ایوب پیغمبر، مهمانک و...) می تواند پذیرای شیعیان جهان و کشور های افغانستان و پاکستان باشد. استان تهران به خاطر داشتن امکانات پزشکی بیشتر نسبت به سایر استان های کشور و همجواریاش با استان قزوین که دارای یکی از بهترین چشمه های آبگرم (شهر آبگرم) است می تواند قطب هدف بسیاری از توریست های سلامت باشد. در مرکز کشور شهر یزد دارای یکی از بهترین مراکز ناباروری (مرکز تحقیقات ناباروری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی) است که این مرکز از سوی وزارت بهداشت به عنوان قطب علمی ناباروری شناخته شده است. در کنار چشمه آبگرم مرتضی علی (چشمه جوشان با دو نوع آب سرد و گرم در دل کویر ایران زمین) که از جاذبههای گردشگری در استان یزد است، قطب بی نظیر دیگری است برای توریسم سلامت. در جنوب کشور، شهر شیراز با سابقه تاریخی دیرینهاش برای بیشتر توریستهای جهان که به ایران سفر کردهاند شناخته شده است. وجود بیمارستانهای مجهز و مطابق با استانداردهای جهانی و پزشکان ماهر در بیشتر شاخه های علم پزشکی نظیر بیمارستان دکتر خدادوست در زمینه چشمپزشکی، از نقاط قوت شهر شیراز است. مهمترین زیرساختهای لازم در امر گردشگری سلامت تشکیل شورای سیاستگذاری گردشگری سلامت و تدوين و تصويب طرح جامع گردشگري سلامت اعطاي وام جهت ساخت یا تجهیز بيمارستان تربیت نیروی انسانی حرفهای (چندزبانه، آشنا به فرهنگهای مختلف و ...) تعيين خواص درماني چشمه هاي معدني و آبگرم توسط محققين شركت درنمايشگاههاي بینالمللی گردشگري سلامت ايجاد پليس گردشگري منبع: سايت مرکز تحقیق، توسعه و سیاستگذاری درمان
پيوست:
|
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: غزاله ابی زاده
|
|
لطفا منابع تحقیق را ذکر نمایید
مطالب ارسالی شما بسیار عالی بود متشکرم |
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|