چهارشنبه, 16 خرداد 1403

 



موضوع: گردشگری ساحلی

گردشگری ساحلی 10 سال 10 ماه ago #15195

انگار ساخت و ساز در نواحی گردشگری ایران از مد افتاده و دیگر خبری از خرید و فروش املاک و زمین در مناطق آزاد ایران نیست.فکر بهتری در ذهن‌ها آمده و آن هم سرمایه‌گذاری در ترکیه و هر از چندگاهی سفر به این کشور است. انگار نوسانات نرخ دلار و مشکلات خرید بلیت نتوانست سد راه این سرمایه‌گذاری شود.
به گزارش CHN، وجود کیش، قشم و یا چابهار که در منطقه جنوبی ایران واقع شدند یا حتی مناطق شمال کشور دیگر چنگی به دل نمی‌زند و حالا کار به جایی کشیده که مردم به جای خرید ملک در مناطق خوش آب و هوای ایران ترجیح می‌دهند به کشورهای حاشیه خلیج فارس رفته و با امنیت کامل در آن جا سرمایه‌گذاری کنند.
ترکیه، کشوری در همسایگی ایران که در توسعه زیرساخت‌های گردشگری یا جذب توریسم نسبت به ایران پیش رو بوده و حرفی برای زدن در این عرصه دارد.
گفته می‌شود ایرانی‌ها در خرید املاک ترکیه، رکورد زدندو به دنبال صدور مجوز فروش زمین و املاک به خارجیان درترکیه ، ایرانیان سومین گروه خریدار زمین و املاک در سواحل دریای سیاه هستند که پس از عرب‎های سعودی و کویت بیش از هر کشوردیگری دراین کشوراز برنامه خرید املاک ترکیه استقبال کرده و در سواحل این کشور، صاحب ملک و املاک شده‎اند.
این خبر را خبرگزاری آناتولی اعلام کرده و گفته است، ایرانیان پابه پای سرمایه گذاران عرب منطقه خلیج فارس به طور فزاینده‎ای دست به خرید ملک و زمین در نواحی ساحلی دریای سیاه زده‎اند. ایرانیان سومین گروه بزرگ سرمایه گذار پس از سعودی‎ها و کویتی‎ها هستند.
حتی عنوان شده که هم اکنون حدود 400 ملک در منطقه ترابوزان در دست ساخت و ساز است که تمامی آن‎ها طی سال گذشته توسط مالکان ایرانی و نیز عرب خریداری و ثبت مالکیت شده است.
این افزایش ناگهانی در خرید املاک پس از آن صورت گرفت که تابستان گذشته دولت ترکیه اعلام کرد ازاین پس فروش املاک و زمین‎هایی که از سوی شهروندان ترک خریداری نشود، به متقاضیان خارجی آزاد خواهد بود. درنتیجه متقاضیانی که تا سال گذشته درکشور ترکیه ممنوع المعامله بوده‎اند، اکنون دراین کشور، صاحب املاک ومستغلات شده اند.
مسئولان ترکیه ای گفته‌اند که علت این ساخت و ساز فارغ از آزادی خرید و فروش املاک، به علت علاقه مسافران و گردشگران برای حضور در این کشور است.
توام بودن با انتقال تکنولوژی و دانش فنی، در اختیار داشتن بازار فروش به مراتب وسیعتر و مدیریت کارآمدتر از مهمترین مزیت سرمایه‌گذاری خارجی است که کشور ترکیه نه تنها در این امر موفق بوده بلکه برای جذب توریسم و گردشگر بیشترین برد را داشته است.
ایران از جمله کشورهایی است که دارای فاکتورهای مناسب برای توسعه گردشگری است اما چه می‌شود که ایران با این همه مزیت در سرمایه گذاری خارجی چندان موفق نیست اما کشور همسایه‌امان در این خصوص پیشی گرفته است؟
"سعید لیلاز" اقتصاددان و روزنامه‌نگار معتقد است هرگز نباید ایران را باکشوری چون ترکیه قیاس کرد چرا که اگر یک سفر به شمال کشور داشته باشیم باید 20 ساعت راه به صورت رفت و برگشت طی کرده یا در ترافیک بمانیم اما در کشوری مثل ترکیه که تمامی زیرساخت‌های گردشگری فراهم شده چنین اتفاقاتی رخ نداده و نمی‌دهد.
وی ادامه داد: تمامی ایرانی‌هایی که در شهرهای مختلف ترکیه سرمایه‌گذاری و ملک خریدند خلا زیرساختی درکشورمان را به خوبی احساس کردند.
لیلاز در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که گردشگری ایران از لحاظ زیرساختها، سیستم‌ها و روابط و از لحاظ دیپلماسی بین‌المللی با کشور ترکیه قابل قیاس نیست ابراز کرد: تا سال‌های گذشته صنعت توریسم (داخلی یا خارجی)در ایران ناشناخته بود و در این میان دولت هم به خود زحمت نداد که برای مردم زیرساخت گردشگری فراهم سازد.
وی ادامه داد: وقتی در سفرهای داخلی تلفن های همراه دچار مشکل می‌شوند، راههای مواصلاتی کشور قفل می‌شود و حتی هتل‌ها و رستوران‌ها دچار مشکل ظرفیت می‌شوند، به این معنی است که امکانات به درستی بهره برداری نمی‏شوند.
لیلاز با بیان این‌‌که آن‌چه در زیر زمین است یا حتی توریسم بالقوه، ثروت محسوب نمی‌شود یادآور شد: بعد از مشکلات زیرساختی، مشکلات روابط، سیستم‌ها بسیار حائز اهمیت است که باید اصلاح شود.
به گفته وی، محدودیت آزادی و نداشتن تعریف درست از آن، از جمله مسائلی است که ورود توریسم به کشور را با مشکل مواجه کرده لذا به همان نسبت باید منتظر کاهش توریسم باشیم.
لیلاز با اشاره به این‌که شاید بهترین سرمایه‌ها در نزد ایرانی‌ها باشد اما کسی رغبت به سرمایه گذاری در ایران ندارد ابراز کرد: محدودیت قوانینی مشکلات بسیاری را به‌وجود آورده است. چرا که حتی به سرمایه‌گذارانمان این اجازه را نمی‌دهیم که به درستی آینده را پیش‌بینی کنند و با آرامش خاطر سرمایه‌گذاری کنند.
لیلاز با تاکید بر این که ایران به هیچ عنوان کشور مناسبی برای بهره‌مندی از توریسم نیست اضافه کرد: ایران دارای 5 اقلیم و چهار فصل است. به عبارتی در هر فصل می‌توانیم مستعد ورود 5 تا 10 میلیون گردشگر خارجی باشیم اما وجود مشکلاتی که عنوان شد این ظرفیت را گرفته است.
لیلاز با انتقاد بر این‌که از امکانات گردشگری‌مان استفاده بهینه‌ای نمی‌شود اذعان داشت: وقتی کشوری دارای کویر است اکثر گردشگرانش برای کویرنوردی به آن کشور سفر می کنند یا حتی قطب شمال با داشتتن یخ بهترین جاذب گردشگران خارجی به نام توریسم قطب بوده و از این طریق یخ را به پول تبدیل کرده است.
این کارشناس گفت: هر کشوری با حداقل‌ امکاناتش بیشترین بهره را می‌برد در حالی‌که ایران با بهترین امکانات و نبود زیرساختها از نعمت ورودگردشگر و توسعه اقتصادی بی‌بهره‌است.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: غزاله ابی زاده