پنج شنبه, 03 خرداد 1403

 



موضوع: خلاصه كنفرانس (مبحث فنلاند)

خلاصه كنفرانس (مبحث فنلاند) 10 سال 9 ماه ago #31247

به نام خداوند بخشنده و مهربان
نام دانشجو: ريحانه سيفي
موضوع مبحث اينجانب : دخالت دولت و استقلال بخش خصوصي در صنايع فرهنگي فنلاند (صنعت فيلم)

هدف صنعت فيلم،
تهيه فيلم هاي سينمايي مي باشد كه در اين راستا تلاش بسيار شده كه بتوانند آمار بينندگان را افزايش دهند در اين قسمت به موارد متعددي اشاره شده كه يكي از اين موارد پرجاذبه بودن و پرفروش ترين فيلم ها و نيز همساني فيلم ها را توضيح داده با بررسي هايي كه انجام شد به اين نتيجه رسيدند كه نوسازي شبكه هاي قديمي تأتر و پيدايش مجتمع هاي جديد سينمايي تا حدودي موجب تنوع فيلم ها و دست كم افزايش تعداد سينماروها شده است.
راديو و تلوزيون
در اين قسمت تقسيم برنامه ها به دو شاخه وزين و سبك در حيطه برنامه هاي هنر پايه، دست كم به همان عمق اين تقسيم بندي در زمينه فيلم است و مورد بحث قرار گرفته است . كه در كشورهاي كوچك كه توليد محصولات داخلي بسيار محدود است ، اين خط فاصل اغلب ميان برنامه هاي هنر پايه داخلي و سرگرميهاي ارزان قيمت خارجي كشيده مي شود.
از اين رو توانسته اند كه بيش از 50 درصد برنامه ها توليد داخل كشور باشد و از طريق بينندگان متوجه شده اند كه نمايشهاي فيلم هاي فنلاندي و محصول داخل بيشترين محبوبيت را دارند و اين وضع در مورد سينما نيز صدق مي كند. و با ورود تلوزيون به فنلاند موجب شد تا راديو به مقام درجه دو رسانه خبر و موسيقي تنزل پيدا كند كه البته بعدها با سياستهاي داخلي خود اين تنزل را كاهش دادند.
يك سري رويدادهايي كه در دهه 1970 رخ داد تأثير خود را بر مديريت ، توليد برنامه و برنامه ريزي گذاشت از اين رو مديريت در جهت دريافت و كارايي اقتصادي بوده و توليد برنامه بيشتر به صورت يك كار تكراري روزانه درآمده و نوآوري كمتر مورد تشويق قرار گرفته است.برنامه ريزي با رعايت قواعد ناظر بر بي طرفي و تقسيم كار ميان دو كانال (TV2 و TV1) و دادن سهمي نسبي به انواع گوناگون برنامه به صورت استاندارد در آمده است.اين رويدادها بر بنگاه تلوزيون تجاري تأثير گذاشته و نقش بنگاه MTV از طريق عادي سازي و تشديد بي تحركي FBC تقويت شده است كه خود اين عامل علاوه بر موفقيت اقتصادي، موجب افزايش اشتهاي بنگاه شده است . در هر حال مشكل MTV اين است كه تحقق بيشتر آرزوهاي آن نيازمند اتخاذ تصميمهاي سياسي و حمايت پارلمان و احزاب سياسي است و براي اين تحقق مي بايست از لحاظ سياسي محتاج بوده و دقت كند كه در برنامه ها چهره خوبي از خود نشان داده و حمايت تماشاگران را به دست آورد.
در ارتباط با نقش راديو و تلويزيون مي توانيم بگوييم هرچند كه راديو به صورت محافظ واقعي صنعت صفحه پركني داخلي درآمده، در هر حال برخلاف راديو، تلوزيون كمتر به تأثيرات چند رسانه اي خود توجه كرده و بيش از راديو به گسترش گرايش به پرفروش ترين ها محصولات برتر و مدهاي گذرا پرداخته است.
انتشار كتاب
اقدامات عمده بخش دولتي كه تأثير بنيادي بر تحولات اقتصادي، اداري و فرهنگي داشته به قرار زير است.
1- ماليات فروش كه در سال 1964 پس از 13 سال تعليق برقرار شد و ميزان آن در حد ماليات كالاهاي مصرفي متوسط است
2- الغاي نظام قيمت گذاري و آزاد سازي خرده فروشي
3- ادامه واگذاري كار توليد كتابهاي درسي به بخش خصوصي
4- خريد كتاب توسط كتابخانه هاي عمومي
5- اقدامات فوق به منظور مداخله دولت صورت گرفته كه ناشي از سياستهاي كلي اقتصادي و فرهنگي و به دور از هرگونه ملاحظات آگاهانه بوده كه يكسري از اين اقدامات به شرح زير مي باشد:
- نظام كمكهاي دولتي و ديگر انواع مساعدت دولت به نويسندگان
- تنظيم مقررات مربوط به آزادي انتشارات به منظور تنفيذ مسؤوليت اخلاقي و اجتماعي ناشران
- تنظيم مقررات مربوط به انتشارات از نظر اخلاقي
اولين نظام در سالهاي دهه 1960 و 1970 گسترش چشمگيري داشت و در حال حاضر شامل چندين زير نظام از جمله امانت دادن كتاب توسط كتابخانه ها، پرداخت غرامت ، اعطاي جوايز، پرداخت كمكهاي واقعي، پرداخت حق عضويت و مستمري توسط وزارت آموزش و پرورش، شوراي مركزي هنرها، شوراي هنر براي ادبيات، شوراهاي هنري استان ها و برخي هيأتها و كميته هاي ويژه دومين نظام توسط قانون اساسي و يك قانون ويژه حمايت مي شود و نظام سوم در قانون جزا و يك قانون خاص پيش بيني شده است.
به طور كلي و روي هم رفته نوسازي اين اقدامات در عمل و نه در متون قانوني، معمولاً مورد قبول قرار گرفته است.


پايان
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: کبرا گلستانی