چهارشنبه, 16 خرداد 1403

 



موضوع: اصول و فنون مذاکره

اصول و فنون مذاکره 10 سال 9 ماه ago #32999

:)
فنون مذاکره و مهارتهای ارتباطی موفق
چرا لازم است فنون مذاکره را یاد بگیریم؟
• زیرا هر روز طرف مقابل ما مهارت بیشتری برای مذاکره پیدا می کند
• ما به دنبال کیفیت زندگی بالاتر (زندگی اجتماعی زیبا تر ) هستیم.
• برای رسین به حقمان و از عهده ارتباطات بر آمدن
4 اصل مهم :
1. در هر مذاکره ای با فرد مذاکره کننده مقابل ،رابطه انسانی برقرار کرده ،رابطه دوستانه ایجاد کنیم ،اجازه ندهیم تنشی رخ دهد و همکاری طرف مقابل را جلب کنید و در کوتاهترین مدت توافق و تفاهم برقرار نمایید
2. در نظر بگیرید از این مذاکره چه منافعی خواهید داشت؟آنها را ارزیابی و الویت بندی کرده ،منافع طرف مقابل را هم در نظر بگیرید ،سپس نقطه تلاقی این دو را پیدا نمایید
3. پیش بینی کنید ،هنگام مذاکره په مسایلی پیش می آید، برای این مسایل راه حل هایی پیدا کنید (بیشتر از یک راه حل بیابید)
4. استانداردهای شناخته شده موضوع مورد مذاکره را بدانید و رعایت کنید.

موضع مذاکره کننده:
Ø دیکته نگویید،دیکته ننویسید،قدرت مانور داشته باشید.
Ø توجه کنید رفتار شما می تواند طرف مقابل را آرام ، عصبانی و یا سرسخت کند.
Ø وظیفه مذاکره کننده خلق راه حل است که فقط در شرایط دوستانه و همکاری صمیمانه امکان پذیر است.
14 نکته:
1. با طرف مقابل راحت صحبت کنید و دیدگاهتان را شرح دهید ، نباید فکر کنید که هر چه شما می دانید و هر نتیجه ای که شما بدست آورده اید ، نیز طرف مقابل می داند و با شما موافق است.
2. به حرف های طرف مقابل گوش کنید ، حتی اگر نامطلوب باشند.این کار فوایدی دارد:اطلاعات شما با اطلاعات طرف جمع می شود ، بسیاری از مجهولات برای شما معلوم می گردد ، حرفی را نمی زنید که پشیمان شوید.ضمنا در هنگام مذاکره همه حرف هایتان را یک باره نزنید بطوریکه به جایی برسید که دیگر حرفی برای گفتن نداشته باشید.
3. همه دلایل برای پیش بردن اهدافتان را یک دفعه بکار نگیرید.ابتدا از دلایل قوی شروع کنید ،چون اگر دلایل شما ضعیف باشد ، مورد حمله طرف مقابل قرار خواهید گرفت و دچار ضعف خواهید شد.
4. اگر طرف مقابل نظری مخالف نظر شما داد ، در دادن عکس العمل منفی عجله نکنید، در مورد دیدگاهش از او توضیح بخواهید و به خاطر روشن کردن مسایل از او تشکر کنید تا ارضای روانی شده و شما بر اوضاع تسلط روانی داشته باشید.
اگر طرف مقابل در حال توجیه کردن ، سفسطه کردن و حتی دروغ گفتن است ، وادار کنید تا بیشتر حرف بزنا تا دچار تناقض گویی شود.
دروغگویی طرف را به رخش نکشید و از او یک دروغگوی وقیح نسازید.
5. هیچ وقت نظرتان را تحمیل نکنید بلکه طرفتان را قانع کنید زیرا تحمیل مقاومت ایجاد می کند
6. گاه گاهی نام طرف مقابل را به زبان بیاوریدتا مذاکره کمی بار احساسی و عاطفی پیدا کند( نام طرف را بدانید و درست تلفظ کنید)
7. گاهگاهی خود را جای طرف مقابل بگذارید تا منطقی و منصف شوید.
8. با حمله شخصی به شخصیت فرو و ایجاد کدورت ، عصبانیت و نفرت ، دشمن تراشی نکنید.(مثل :من بیشتر می فهمم ، بیشتر تجربه دارم و شما در این مورد تخصصی ندارید و ...)
9. هیچ وقت جلسه مذاکره را با قهر ترک نکنید ، چون احتمال اینکه به بن بست برسید بیشتر می شود.
10. هیچ وقت طرف مقابل را نسبت به خود (با تناقض گویی ، دادن وعده هایی که انجام آن از شما ساخته نیست) بی اعتماد نکنید زیرا مدت ها طول می کشد تا اعتماد برگردد.سعس کنید منطقی ، منصف و قابل اعتماد به نظر آیید.
11. مذاکره را به مجادله نکشید.
12. مذاکره را به محاکمه نکشید.
13. مذاکره را به مرافعه نکشید.
14. مذاکره را به رودررویی و تقابل شخصیتی نکشید.(از لحاظ سن ، تحصیلات ، تجربه ...چون در اینصورت طرف مقابل تمام سعی خود را می کند بتی را که از خود ساخته اید به بدترین شکل بشکند)

:P :)

چگونه با فرزندان خود مذاکره کنیم؟
خانواده به‌عنوان یکی از اساسی‌ترین ارکان جامعه‌ محسوب می‌شود و نقش پدر و مادر در تربیت اصولی و انتقال مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی سالم به فرزندان، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا فرزندان، اولین تعامل و ارتباط خود را برای تأمین نیازهای زیستی، عاطفی و روانی، با پدر و مادر، شروع و تجربه می‌کنند و چگونگی این تعامل، می‌تواند در شکل‌گیری پایه‌های شخصیتی و موفقیت و یا شکست آنان در اجتماع تأثیر بگذارد.
بنابراین،‌ ضروری‌ترین مهارتی که ما پدر و مادران باید از آن بهره‌مند شویم تا بتوانیم زمینه‌های ارتباطی سالم را برای فرزندان‌مان در زندگی اجتماعی آماده کنیم، مذاکره‌ی اصولی است چراکه اگر فرزندان‌مان روش حل مسائل و مش
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: کبرا گلستانی