جمعه, 18 خرداد 1403

 



موضوع: عریف رایانه

عریف رایانه 10 سال 4 روز ago #87523

_نرم افزار
تعریف نرم افزار : نرم‌افزار مجموعه‌ای از ایده‌ها، مفاهیم و نمادها است که قابل لمس نیست.
نصب نرم افزار های مورد نیاز کاربر و رفع مشکلات نرم افزاری براي واحدها يكي از زيرفرآيندهاي خدمات مرکز فناوري اطلاعات و ارتباطات مي‌باشد
مشكلات نرم‌افزاري مثل پاك شدن يا خراب شدن فايلهاي اطلاعاتي بنا به علل مختلف مثل ويروسها، قطعي برق و مشكلات سخت افزاري ميباشد كه با سياستگذاريهاي پيشگيرانه مي‌توان از اينگونه مشكلات كاست.از آنجا كه پيشگيري هميشه ارزانتر و آسانتر از درمان است، پيشگيري از خرابي يكي از نقاطي است كه توجه واحد سخت افزار را به خود معطوف داشته است. از بارزترين نمونه‌هاي آن مي‌توان آموزش كاربران جهت Backupگيري منظم و مستمر از بانكهاي اطلاعاتي، استفاده صحيح از سخت افزار و نرم افزارها، همچنين به روز رساني برنامه ويروس كش و سيستم عامل ويندوز را نام برد.به منظور برنامه‌ريزي صحيح براي پيشگيري از بروز مشكلات، مرکز نياز به اطلاعات خاصي دارد كه آن را از طريق شناسنامه رايانه‌ها تهيه مي‌نمايد. اين شناسنامه‌ها در برگيرنده 3 نوع اطلاعات مي‌باشد:
1-در مورد كاربران
2-نوع استفاده رايانه در واحد مربوطه
3-مشخصات سخت افزاري و نرم افزاري رايانه‌ها

2_تعریف رایانه
در دانش رایانه به مجموع مدارهای الکترونیکی، اجزای فیزیکی و مکانیکی قابل لمس و مشاهده در یک رایانه سخت‌افزار می‌گوییم. همچنین به بخش غیرقابل لمس مانند سیستم‌عامل و برنامه‌های رایانه‌ای،نرم‌افزار اطلاق می‌گردد.
تعریف سخت‌افزار : مجموعه‌ای از اجزای فیزیکی است که یک سیستم رایانه را تشکیل می‌دهند. سخت‌افزار رایانه به قسمت‌های فیزیکی و یا اجزای یک رایانه مانند صفحه نمایش، صفحه کلید، حافظه‌های رایانه، دیسک سخت، ماوس، چاپگرها، سی‌پی‌یو (کارت گرافیک، کارت صدا، حافظه، مادربورد و چیپ‌ها) و همه اجزای فیزیکی که می‌توان آن را لمس کرد (مشاهده کرد) اطلاق می شود . ترکیبی از سخت‌افزار و نرم‌افزار یک سیستم محاسباتی قابل استفاده را تشکیل می‌دهد.
سخت افزار يكي از واحدهاي مرکز فناوري اطلاعات و ارتباطات مي‌باشد كه وظيفه پشتيباني از رايانه‌ها و كاربران آنها را دارد. وظايف اين واحد در 3 فرآيند اصلي خدمات سخت افزاري ، خدمات نرم افزاری و خدمات مشاوره ای تعريف مي‌شود. فرآيند خدمات فني سخت افزاري براي پشتيباني از رايانه‌ها و تجهيزات جانبي آن بطوريكه همواره قابل استفاده باشند، در نظر گرفته شده است و شامل پيشگيري از خرابي و نصب و راه‌اندازي سیستم ، تجهيزات سخت‌افزاري جديد ، رفع مشکلات مربوط به سیستم و ارتقاء مي‌باشد
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: سید جواد رضوی