پنج شنبه, 03 خرداد 1403

 



موضوع: آیاتبلیغات تلوزیونی بر فروش محصول تاثیر دارد

آیاتبلیغات تلوزیونی بر فروش محصول تاثیر دارد 10 سال 10 ماه ago #17928

آيا تبليغات برفروش محصول تاثردارد؟

آیا تبلیغ تلویزیونی بر فروش محصولات تاثیر دارد؟


تبلیغات شکلی از ارتباطات است که معمولآ برای ترغیب کردن مشتری ها برای خریدن یا مصرف بیشتری از محصولی یا سرویس خاصی صورت می گیرد.

تبلیغات های متفاوتی تاکنون برای فروش و شهرت محصولات مختلف در سراسر جهان ساخته شده اند. در همین راستا بسیاری از اوقات تبیلغات به غیر از پیام تبلیغی خود اطلاعاتی واقعیی نیز در اختیار می گذارد. تمامی رسانه های اصلی و عمومی دارای تبلیغات هستند از جمله تلویزیون, رادیو, سینما, مجلات, روزنامه ها, بازی های ویدیویی, اینترنت, کیف های خرید و تابلوهای اعلانات.

در عصر حاضرکه مفاهیم ارتباطات رقابت، مشتری گرایی و … با هم پیوند خورده است. تبلیغات به عنوان عنصری از آمیخته بازاریابی، نقش محوری در حفظ و بقاء سازمان از طریق شناساندن و معرفی محصولات ایفا می کند، چرا که تبلیغات به عنوان یکی از ابزارهای شناخته شده بازاریابی برای گسترش و نفوذ در بازار است. تبلیغات بازرگانی بدلیل اینکه واسطه بین تولیدکننده و مصرف کننده است موجب رونق فروش می شود و رونق فروش گسترش تولید ، افزایش سطح درآمد ملی را بهمراه خواهد داشت. از طریق دیگر، نهادهای اقتصادی، تجاری و اجتماعی رسانه ها را به عنوان ابزاری برای گسترش حوزه نفوذ و جذب مخاطبان و مشتریان کالاها، محصولات، خدمات، اندیشه ها، عقاید خود مورد حمایت قرارداده اند و در این بین تلویزیون به عنوان گسترده ترین رسانه جمعی می تواند حامل مناسب در اطلاع رسانی و جهت دار کردن عقاید و خواسته هاباشد به شرطی که بتوان با بهره گیری از ویژگیهای منحصربه فرد تلویزیون در مقایسه با سایر رسانه ها-ارتباط اثربخشی با مشتریان برقرار کنیم که در نهایت می تواند به حفظ و توسعه بازارهای هدف منجر گردد. تحقیق حاضر با عنوان اثربخشی تبلیغات تلویزیونی بر فروش محصولات درصد اثبات تاثیر تبلیغات تلویزیونی بر فروش محصولات است.

هوشیارانه باید به تبلیغات نگاه کرد:

تکنولوژی به سرعت در حال پیشرفت است، چرخ‌های صنعت بی‌وقفه می‌گردند. هر روز محصولاتی تازه جای محصولات قبلی را پشت ویترین‌های جهان می‌گیرند تا راه‌های رسیدن به هدف را کوتاه‌تر کنند و زندگی را آسان‌تر.

شما چه میزان از وقت‌تان را صرف شناخت محصولات تازه می‌کنید؟ اصلاً عقربه‌های ساعت چنین فرصتی را به شما می‌دهند؟ بیشتر مردم، زمان کافی برای شناخت محصولات جدید ندارند و اگر رسانه‌ها نباشند که محصولات جدید را تبلیغ کنند مسلما از قافله پیشرفت دنیا عقب می‌مانند.

قلب تپنده فروش، تبلیغات است و کشف همین حقیقت باعث شده است تولیدکنندگان مبالغ کلانی را صرف آگاهی‌رسانی درباره محصولات‌شان به مخاطبان کنند. در این میان هنوز تلویزیون پرمخاطب‌ترین رسانه جهان به حساب می‌آید و تبلیغاتش بیشتر از انواع دیگر تبلیغ، افکار عمومی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

تاثیر تبلیغات بر جامعه :

امروزه مقوله تبلیغات و بازاریابی چنان توسعه یافته که به یکی از فرایندهای مدیریت بازار تبدیل شده است. تبلیغات نه تنها در شکل مثبتش می‌تواند کالاهای مورد نیاز مردم را به آن‌ها بشناساند، بلکه گاهی در شکل منفی می‌تواند کالاهایی را که جامعه به آن‌ها نیاز ندارد را طوری به مردم معرفی کند که آن‌ها احساس کنند این کالاها نیازهایی اساسی هستند .

بنابراین تبلیغات گاهی نیازهای واقعی فرد را پاسخ می‌دهد و گاهی نیز نیازی پنهان را یا حتی عدم نیاز را در فرد به عنوان یک نیاز واقعی به او معرفی می‌کند تا جایی که شخص احساس می‌کند اگر آن کالا را نداشته باشد به شخصیت اجتماعی اش لطمه وارد می‌شود.

به این ترتیب تبلیغات و بازاریابی در جهت مفید قادر است نیازهای احساس شده را به نیازهای واقعی و نیازهای شوق انگیز را به نیازهای انگیزه‌مند تبدیل کند و حتی نیازهای پنهان را آشکار نماید. در جهت مضر هم باعث می‌شود نیازهای کاذب به عنوان نیازهای واقعی رخ بنمایاند و افراد را به سمت خریدی که مورد نیازشان نیست هدایت کند. بگذارید در این زمینه می توانیم مثالی بزنیم؛ چندین دهه پیش در امریکا، سرمایه‌داران از طریق بازارگردی به عنوان یکی از شاخه‌های مدیریت بازار، به این نتیجه رسیدند که گروهی از سیاهپوستان امریکایی درآمدهای بالایی کسب می‌کنند و ثروتمند شده‌اند.

آن‌ها بلافاصله به مدیران بخش بازاریابی نتیجه پژوهش‌شان را اعلام کردند و این مدیران هم از شمار زیادی از شیمی‌دان‌ها و داروسازها خواستند شروع به ساختن لوازم آرایشی کنند که برای پوست سیاه‌پوست‌ها مناسب باشد. آن‌ها این لوازم آرایشی را تولید کردند و با تبلیغات کاری کردند که پس از مدتی این لوازم به نوعی نیاز و وسیله‌ای برای کسب شخصیت اجتماعی در میان سیاهپوستان تبدیل شد؛ به گونه‌ای که حتی این القای نیاز از مرزهای امریکا نیز گذشت و سیاهپوست‌هایی که در کشورهای دیگر زندگی می‌کردند خواهان این لوازم آرایشی برای به دست آوردن وجه اجتماعی شدند؛ تا جایی که حتی کسانی که پولی نداشتند وام گرفتند تا از این لوازم استفاده کنند.

پس می‌بینید که سرمایه‌دار در این مثال با کمک بازارگردی و سپس تبلیغات، نوعی محصول کم‌اهمیت را به عنوان شاخصی مهم برای کسب تشخص اجتماعی و نیازی حیاتی معرفی کردند که از نان شب هم واجب‌تر بود!

در واقع تبلیغات در سه لایه عمل می‌کند؛ در لایه اول بر شخص تاثیر می‌گذارد و کاری می‌کند که او پس از مشاهده تبلیغ به شدت به کالایی که تبلیغ شده است احساس نیاز ‌کند و برای به دست آوردنش بکوشد. این تلاش‌ها بلافاصله به خانواده منتقل می‌شود و خانواده هم جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

تبلیغات وجه مثبت دیگری هم دارد و آن وقتی است که رنگ فرهنگی به خود می‌گیرد؛ یعنی رسانه‌ها بر فرهنگ‌سازی از طریق تبلیغات متمرکز می‌شوند که تأثیری شگفت‌انگیز در سطح اجتماع دارد.

تبلیغ نوعی پیام است و بالطبع رسانه با توجه به ماهیتش می‌تواند این نوع پیام را نیز به مخاطب منتقل کند. فکر می‌کنید این تعبیر صحیح باشد که در میان همه رسانه‌ها، تبلیغاتی که از تلویزیون، به عنوان محبوب‌ترین نوع رسانه، پخش می‌شود تاثیرگذاری بیشتری بر افکار عمومی دارد؟

مسلماً هر چه تبلیغ دقیق‌تر و اثرگذارتر باشد گرایش افراد به سمت کالایی که تبلیغ شده موثرتر است و از آنجا که رسانه دیداری تأثیرگذاری بیشتری نسبت به رسانه‌های دیگر بر مخاطبانش دارد، تبلیغاتش نیز بیشتر مخاطبان را مشتاق خرید می‌کند.

هنوز امکان دسترسی به کامپیوتر و به‌خصوص اینترنت برای همه خانواده‌ها میسر نیست و به همین دلیل تلویزیون همچنان نقش مهمی در متأثرکردن مخاطبان دارد.

تبلیغ در تلویزیون به حدی برای سرمایه‌داران در سراسر جهان مهم است که در کشورهای خارجی حتی صاحبان کالاهایی که تبلیغ‌شان ممنوع است نیز می‌کوشند راهی برای خود در تلویزیون پیدا کنند؛ مثلاً حتما می‌دانید که تبلیغ سیگار بر اساس قوانین در تلویزیون‌های خارجی ممنوع است و اگر کسی کالاهای مضری از این دست را تبلیغ کند سازمان‌های مردمی و دولتی از او شکایت می‌کنند و آن شخص باید جریمه بسیار سنگینی را بپردازد.

به یاد دارم که چندین سال پیش در امریکا تولیدکنندگان سیگار وینستون نتوانسته بودند از سود سرشار فروش بیشتر این محصول مضر بگذرند و با آگاهی از تاثیر اعجاب‌انگیز تبلیغ در تلویزیون، تصمیم داشتند به هر طریق شده آن را با استفاده از این رسانه تبلیغ کنند؛ به همین دلیل دست به کار عجیبی زدند. در این تبلیغ جوانی می‌آمد و می‌گفت: «سیگار نکشید ! حتی اگر وینستون باشد!» منظور این است که آن‌ها از طریق این حربه در قالب آگهی ضدسیگار سعی می‌کردند سیگارشان را از طریق تلویزیون تبلیغ کنند و به شکل پنهان بگویند وینستون از سیگارهای دیگر بهتر است.

منبع: marketingarticles.ir
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: رسول باقرپور

آیاتبلیغات تلوزیونی بر فروش محصول تاثیر دارد 10 سال 10 ماه ago #18208

با سلام و خسته نباشید.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: رسول باقرپور