پنج شنبه, 03 خرداد 1403

 



موضوع: سازمان صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران

سازمان صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران 10 سال 9 ماه ago #30688

سازمان صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران
سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران سازمانی رسانه‌ای است که تنها متولی قانونی پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی در جمهوری اسلامی ایران است.
این سازمان که پیش از انقلاب ۱۳۵۷ سازمان رادیو و تلویزیون ملی ایران نامیده می‌شد، آن‌زمان هم به شکل دولتی اداره می‌شد. سازمان صداوسیما به دو بخش عمده رادیو و تلویزیون تقسیم میشود که در زیر تاریخچه ی آنها به طور مجزا بیان میشود:
تاریخچه رادیو:
یك سال پيش از حمله متفقين به ايران (سال 1319) راديوي ايران تأسيس شد و اداره آن به سازماني كه اداره كل انتشارات و تبليغات ناميده شد واگذار گرديد. آنگاه در اراضي اطراف ميدان مشق در قسمت غربي ساختمان بانك رهني خانه نوسازي را اجاره كردند و بدين ترتيب براي نخستين بار در ايران چنين تشکیلاتي براي اداره كردن فرستنده راديويي دولتي تأسيس گرديد و كارمندان را هم از ميان فرهنگيان شايسته و با ذوق انتخاب كردند و از وزارت فرهنگ يا ساير وزارتخانه ها به اداره كل «انتشارات و تبليغات» منتقل كردند. آنگاه با توجه به ساير وظايف اين اداره اداراتي كه نام برده مي شوند تحت نظر «اداره كل انتشارات و تبليغات» قرار گرفت.

راديو در سال 1319
مركزفرستنده راديو تهران يا كلاه فرنگي
بيش از نیم قرن از قدمت ساختمان موسوم به كلاه فرنگي مي گذرد، اين ساختمان در جوار دو ساختمان مرتفع در محوطه باغ بي سيم قرار گرفته است. اين بنا در دوره يي احداث شده كه اطراف آن را باغ هاي مصفايي احاطه كرده و جاده آن خاكي بود و به شميران وصل مي شد. در آن زمان اين محل به نام باغ بي سيم معروف بود.

عمارت كلاه فرنگي
ساختمان هاي اطراف كلاه فرنگي همه مخابراتي بودند و از اين بنا، بعدا به عنوان ايستگاه راديويي استفاده مي شد.
ايستگاهي كه زماني قلب تپنده كشور بود و هر گونه خرابي و خاموشي در آن به منزله قطع ارتباط تهران يا سراسر ايران و جهان بود.
ساختمان كلاه فرنگي بعد از راه اندازي ايستگاه راديو به طور كامل در اختيار هنرمندان و مجريان برنامه و دست اندركاران راديو قرار گرفت.
نخستين دكل موج بلند به ارتفاع 120 متر در (1379) پايه نصب شد و در بيست و چهارم ارديبهشت 1304 دستگاه 20 كيلو واتي موج بلند نصب گردید و در ششم ارديبهشت 1305كار بي سيم با پخش تلگرافي براي دعوت عمومي براي همكاري به كشورهاي مختلف جهان افتتاح شد. در سال 1307 نصب دو دستگاه موج كوتاه آغاز و در سال 1309 از آنها بهره برداري و مركز گيرنده به نجف آباد تهران و مركز مخابرات به ميدان توپخانه منتقل شد. طبق مقرارت ايران ورود دستگاه هاي مخابراتي و استفاده از آنها تنها در حيطه مسئوليت وزارت پست و تلگراف و تلفن بود. اين مساله را ميتوان از مكاتبه شخصي به نام داوود موشه لازار و دايره تجارت داخلي وزارت فلاحت و تجارت و فوايد عامه دريافت : اقاي داوود موشه لازار، در جواب مراسله شما مورخه 14 ژوئن 1929(خرداد 1308) راجع به تاسيس دستگاه راديو در ايران ، اشعار مي دارد «كه ورود دستگاه تلگراف و تلفن بيسيم گيرنده و يا مخابره كننده مطالب و الات و اسباب ان جز براي اداره تلگراف بيسيم دولت وقت به طور كلي ممنوع است ، لكن وارد كردن و استفاده از دستگاه هاي « راديو كنير» كه فقط براي شنيدن نغمات به كار مي رود و همچنين تاسيس سينماي ناطق در ايران با رعايت مقررات مربوط مانعي ندارد» و بدین ترتیب مقدمات تأسيس راديو تهران فراهم شد.

دستگاه تنظيم صدا
بعد از صدور فرمان تأسيس راديو، قرارشد از دو فرستنده موج كوتاه 20كيلوواتي و متوسط 2كيلوواتي وزارت پست و تلگراف و تلفن، كه براي ارسال تلگراف بي سيم توسط كارخانه آلماني تلفنكنtelefunken در بي سيم قصر، نصب شده بود استفاده شود. براي آمادگي پخش برنامه پس از افتتاح راديو جمعي ازاستادان و نويسندگان از جمله: استاد سعيد نفيسي و دكترذبيح الله صفا يك سلسله گفتارهاي ادبي، تاريخي، جغرافيايي، اجتماعي را قبلاً تهيه كرده بودند به طوريكه احتياجات راديو را براي مدت سه ماه تأمين مي كرد. كارهاي فني راديو با وزرات پست و تلگراف و تلفن بود و امور مربوط به دستگاههاي فرستنده و استوديو زيرنظر رئيس كل بي سيم اداره مي شد.

نماي ساختمان استوديوهاي راديو ايران در سال 1339
بودجه راديو كه فقط هشتاد هزارتومان در سال 1319 بود توسط سازمان پرورش افكار تأمين مي شد. بعد از فراهم شدن مقدمات، بالاخره راديو در ساعت ده با مداد روز4 ارديبهشت 1319افتتاح شد. در شروع كار ساختمان راديو از دو طبقه در بي سيم قصر تشكيل مي شد، كه طبقه اول شامل يك اتاق انتظار و دستگاههاي فرستنده و تقويت كننده بود و طبقه دوم ازيك اتاق كه با نصب پرده درسقف و دوجداره كردن در ورودي و خروجي و سيمان كاري ديوارهاي داخلي به صورت استوديو درآمده بود. تا سال 1342كه كل تشكيلات راديو به وزارت اطلاعات منتقل شد و همچنین تا ايجاد «سازمان راديو تلويزيون» در سال 1350 ادامه داشت. اداره و تشكيلات راديو به اين نامها خوانده مي شد: « انتشارات و تبليغات»، « راديو و خبرگزاري»، «انتشارات و راديو»، «انتشارات و اطلاعات و «اداره كل انتشارات و راديو».
از سال 1319 تا سال 1327 برنامه هاي راديو در همان استوديوي اوليه اجرا و پخش مي شد. در این زمان یک دستگاه اتومبیل گویندگان و سایر دست اندرکاران را به محل کار خود یعنی رادیو منتقل می کرد.

راديو در سال 1339
برنامه هاي راديو :
در زمان تاسیس رادیو برق تهران شبانه روزي نبود، از اين جهت برنامه هاي راديو هم محدود به ساعات معيني مي شد. بدين ترتيب راديو ايران كه در ارديبهشت 1319 افتتاح شده بود در روز فقط 2 برنامه داشت.
بخش اول: ساعت 12 تا 30/13 و بخش دوم : از ساعت 18 تا 30/22. در بخش اول و دوم هر روز چهار گفتار خوانده مي شد و هر گفتار به مدت 15 دقيقه بود سپس چند صفحه موسيقي پخش مي شد.

فرستنده سيار راديو
صداي جمهوري اسلامي ايران
راديو در ايران طي سابقه 58 ساله اش فراز و نشيب هاي فراوان و حوادث تلخ و شيرين بسياري را پشت سر نهاده است. طي سالهايي كه لوازم فرهنگ مكتوب (كتاب، روزنامه و ...) هنوز از گستردگي كافي در ميان مردم برخوردار نبود، راديو به عنوان يك رسانه اثرگذار از يك سو منبع دريافت اطلاعات و اخبار مربوط به رويدادهاي داخلي و خارجي و از سوي ديگر وسيله اي براي پر كردن اوقات فراغت قشرهاي گوناگون جامعه بود.
راديو در جمهوري اسلامي ايران نسبت به ساير رسانه ها برد و پوشش بيشتري دارد و اينك امواج راديو به دور افتاده ترين نقاط كشور راه يافته است و امكان برقراري ارتباط با مردم را دارد.
از ديگر ويژگيهاي راديو، خودكفايي آن در توليد برنامه است؛ به گونه اي كه نيازي به خريد برنامه از خارج ندارد. به همين دليل تطابق برنامه هاي راديويي با ارزشها و باورها و مؤلفه هاي گسترده اي در زمينه ارتقاي سطح كيفي و افزايش كمي برنامه هاي راديويي انجام گرفت؛ چنان كه در سال 1356 ش. تنها شبكه فعال راديويي كانال اول راديو بود در كنار آن، كانال دوم راديو و هفده مركز شهرستان، فعاليت راديويي محدود داشتند.
در سال 1368ش. علاوه بر شبكه سراسري راديو، راديو قرآن نيز با سه ساعت توليد و شش ساعت پخش (سه ساعت تكراري) فعال بودند. در سال 1372 ش. شبكه اصلي و فعال راديو، شبكه اول سراسري بود و علاوه بر آن، شبكه دوم و راديو قرآن با زمان پخش بسيار محدود مشغول فعاليت بودند.
راديو تهران و راديو پيام نيز پخش برنامه هاي خود را از نيمه دوم همين سال آغاز كردند.

فرستنده امواج راديويي
توسعه برنامه ها و شبكه هاي راديويي طي سالهاي 1372 تا 1376 ش. بسيار شتابدار و چشمگير بوده است.
تاریخچه تلویزیون :
نخستين فرستنده ي تلويزيوني در مهر ماه سال 1337 توسط بخش خصوصي در ايران افتتاح شد. پوشش اين فرستنده در حدود 120 كيلومتر و قدرت آن 200كيلو وات بود. در شهريور 1338 فرستنده ي ديگري توسط همین بخش خصوصی در آبادان افتتاح شد.
تلويزيون ايران از روز چهارم آبان 1345 كار خود را به طور آزمايشي آغاز و از اول فروردين 1346 كار خود را شروع کرد این شبکه با روزی سه ساعت و با کمک دو فرستنده با قدرت 12 کیلووات و توانست 5/2 میلیون نفر از جمعیت تهران را زیر پوشش خود قرار دهد.
تلویزیون کار خود را با 188 نفر آغاز کرد. کمبود نیروی انسانی متخصص، این سازمان را بر آن داشت تا برای تربیت کادر ماهر، دوره هایی را برگزار کند. همزمان با این دوره ها فکر برنامه ریزی برای تشکیل یک مدرسه تخصصی قوت گرفت و در سال 1347 ش، مدرسه عالی تلویزیون و سینما با ظرفیت 48 دانشجو (24 نفر برای امور فنی و 24 نفر برای تولید) رسما کار خود را آغاز کرد.
در مرداد سال 1347 تلويزيون آذربايجان (مركز ارومیه) و چهارم آبان همان سال تلويزيون خليج فارس (مركز بندرعباس) آغاز به كار كردند. از اول سال 1348 استفاده از فرستنده ي تلويزيون به وسيله ي نصب دستگاه هاي رله در اصفهان عملي گرديد. در چهارم آبان همين سال تلويزيون فارس (مركز شيراز) كار آزمايشي خود را شروع نمود. (اين فرستنده روز 27 آبان 1349 رسما افتتاح گرديد). روز 18 ارديبهشت سال 1349 تلويزيون گيلان (مركز رشت) و روز چهارم آبان همان سال تلويزيون كرمانشاه برنامه هاي خود را آغاز كردند و در همين روز با استفاده از مركز مخابراتي اسدآباد و نصب دستگاه هاي رله، اهالي همدان نيز توانستند از برنامه هاي تلويزيون تهران استفاده كنند.
فرستنده هاي خليج فارس (مركز خوزستان) از 12 آبان 1349 و تلويزيون آذربايجان (مركز تبريز) از اول سال 1350 كار خود را آغاز نمودند.

صدا و سیما در دوران انقلاب
با شروع انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) سیاست دولت در برابر تلویزیون تغییر کرد .کنترل شدید بر برنامه های پخش شده و سانسور در اوج خود قرار گرفتند.
از مهم ترین اتفاقات در این دوران اعتصاب مدیران و کارکنان صدا وسیما بعد از روی کار آمدن شریف امامی و کشتار 17 شهریور سال 1357 بود و این اقدام کمک بسیاری در بیداری مردم برای دست یابی به پیروزی در انقلاب بود.
در روز 13 آبان همان سال فیلم برداران خبری تلویزیون توانستند با استفاده از فرمان لغو سانسور در تلویزیون، از جریان درگیری خونین ماموران حکومت نظامی با دانشجویان دانشگاه تهران، فیلم خبری موثری تهیه و پخش کنند. نمایش این فیلم که آغاز گر اخبار بدون سانسور تلویزیون بود، به شدت بر افکار عمومی تاثیر گذاشت. روزنامه ها این فیلم را در نوع خود یک جسارت حرفه ای همراه با مهارت نامیدند و آن را دقیق ترین گزارش و سند حادثه دانشگاه معرفی کردند.
فردای آن روز تلویزیون به اشغال نظامیان در آمد وتا 21 بهمن 57 این اشغال ادامه داشت. در این مدت تولیدات تلویزیون متوقف شد و فقط برنامه های تکراری پخش می شد. در این دوران تلویزیون هم از طرف بزرگان دینی تحریم شد.
نهضت اسلامي ملت ايران به رهبري حضرت امام خميني (ره) در سال 1357 ش . مراحل اوج گيري را طي كرد و در بهمن ماه همان سال به پيروزي رسيد.
پخش مستقيم مراسم بازگشت حضرت امام خميني (ره) از پاريس به ميهن اسلامي از تلويزيون در روز دوازدهم بهمن 1357 ش. نقطه عطفي از حضور نيروهاي وفادار به امام خميني و نهضت اسلامي در راديو و تلويزيون و رويدادهاي استثنايي در عملكرد اين سازمان بود. پخش اين مراسم، متأسفانه در پي هجوم عوامل ساواك به استوديوي پخش تلويزيون، ناتمام ماند.
پس از بازگشت پيروزمندانه امام خميني به ايران، ميزان پخش اخبار و رويدادهاي مربوط به انقلاب اسلامي از راديو و تلويزيون افزايش يافت و حتي گروهي از كاركنان بخشهاي فني اين سازمان اقدام به تأسيس يك كانال تلويزيوني اختصاصي در تهران با برد و پوشش محدود كردند كه ضمن پخش اخبار و گزارشهاي مربوط به حركت انقلابي و اسلامي مردم، صحنه هاي ديدار اقشار مختلف مردم با حضرت امام را نيز پخش مي كرد. تجهيزات و لوازم پخش اين كانال تلويزيوني در مجاورت محل اقامت رهبر انقلاب اسلامي قرار داشت.
در روز بيست و دوم بهمن سال 1357 ش. كه انقلاب اسلامي به پيروزي رسيد، سازمان راديو تلويزيون، از نخستين پايگاههايي بود كه بدست نيروهاي پرتوان انقلاب افتاد. رهبر كبير انقلاب، در نخستين روزهاي پس از پيروزي انقلاب، رادیو و تلویزیون را يك دانشگاه عمومي ناميدند و همين عنوان، بار سنگيني از مسئوليت و تلاش را بر دوش مديران و كاركنان صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران گذارد.
سیمای جمهوری اسلامی ایران
سر انجام با پیروزی انقلاب اسلامی توليد و پخش برنامه هاي تلويزيوني در سالهاي پس از پيروزي انقلاب رشد چشمگيري پیدا کرد. در سال 1357 دو شبكه تلويزيوني اول و دوم فعاليت داشتند. همانگونه که گفته شد در سالهاي پيش از انقلاب اسلامي، مراكز تلويزيوني شهرستانها به ترتيب در اروميه (1347)، بندرعباس (1347)، اصفهان (1347)، فارس (1348)، گيلان (1349)، مازندران (1349)، كرمانشاه (1349)، و تبريز (1350) آغاز به كار كرده بودند؛ به طوري كه در سال 1357شمسی پانزده مركز تلويزيوني در شهرستانها فعاليت داشتند.
ولی اكنون، شبكه های سراسري در كنار شبكه های استاني مشغول توليد و پخش برنامه میباشند و در همه مراكز استانها و چند شهرستان، مراكز تلويزيوني فعاليت گسترده ای دارند.
در اواخر دهه 70 ودر اوایل دهه80 بخشی از خط مشئ های صدا وسیما تغییر کرد که مهم ترین این تغییرات عبارتند از :
1- افزایش کانال های استانی به طوری که اکثر استان ها دارای شبکه مستقل برای خود هستند .
2- افزایش کانالهای تلویزیون مانند شبکه قرآن ، شبکه آموزش و...
3- خرید و دوبله بسیاری از فیلم های به روز دنیا با مضامین متفاوت
4- افزایش برنامه های تحلیل خبری و به طور کلی دگرگونی در نحوه ارائه اخبار در کلیه کانال های تلویزیون
5- تخصصی شدن شبکه های رادیویی و تلویزیونی.

نشان (آرم) صدا وسیما
نشان صدا و سیما شامل نشان رسمی ایران در راس و دو نوشتهٔ «لا» به عربی است. زمانی که این آرم در اوایل ۱۳۵۸ طراحی شد، نماد «نه» به شرق و غرب و ایالات متحده‌ی آمریکا و اتحادیه‌ی جماهیر شوروی بود.[۲] نماد چشم که پایین این دو قرار دارد، نماد چشم چپ است که برعکس نماد شیطان‌پرستی که چشم راست است می‌باشد.[۳] عبارت صدا و سیمای جمهوری سلامی ایران به خط نستعلیق پایین آرم به چشم می‌خورد.


اساسنامه سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران
دراجراي اصل يكصد و هفتاد و پنجم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و ساير اصول قانون اساسي كه به رسانه هاي گروهي (راديو و تلويزيون) اشاره دارد و همچنين قانون اداره صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران مصوب هشتم ديماه يكهزار و سيصد و پنجاه و نه مجلس شوراي اسلامي اساسنامه صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران كه در اين اساسنامه اختصار "سازمان " ناميده ميشود بشرح زير مي باشد.
فصل اول - كليات
ماده 1 - سازمان به موجب قانون اداره صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران سازماني است مستقل و زيرنظر قواي سه گانه كشور كه بر طبق قانون اداره صدا و سيماي جمهوري اسلامي، قانون خط مشي و مفاد اين اساسنامه اداره مي شود.
ماده 2 - سازمان و واحدهاي تابعه و موسسات اداري وابسته به آن از لحاظ اداري / مالي و استخدامي تابع قانون اداره صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران و مقررات اين اساسنامه مي باشند، ليكن شركتهاي متعلق يا وابستـه به سازمان تابع اساسنامه هاي مربوط (كه بتصويب شوراي سرپرستي مي رسد) خواهند بود و در مواردي كه اساسنامه هاي مربوطه مسكوت باشد طبق قانون تجارت عمل خواهد شد.
ماده 3 - هر يك از اعضا شوراي سرپرستي در انجام وظايف محوله منعكس كننده نظرات قوه مربوطه مي باشد.
ماده 4 - نظرات قواي سه گانه كشور در رابطه با سازمان منحصرا از طريق نمايندگان مربوطه در شوراي سرپرستي اعمال خواهد شد.
ماده 5 - نظرات قوه مقننه از طريق رييس مجلس و نظرات قوه مجريه از طريق رييس جمهور و نظرات قوه قضاييه از طريق رييس ديوانعالي كشور به شوراي سرپرستي منتقل خواهد شد.
ماده 6 - مركز اصلي سازمان در تهران است و سازمان ميتواند با تصويب شوراي سرپرستي در هرمنطقه از كشور با توجه به اولويت هاي فرهنگي، سياسي و جغرافيايي مبادرت به ايجاد مراكز راديويي و تلويزيوني كند و يا درخارج از كشور با رعايت موازين سياست خارجي كشور دفاتر نمايندگي ايجاد نمايد.
ماده 7 - تاسيس فرستنده و پخش برنامه هاي راديويي و تلويزيوني در هر نقطه; كشور در انحصار اين سازمان بوده و چنانچه اشخاص حقيقي يا حقوقي اقدام به تاسيس يا بهره برداري از چنين رسانه هاي كنند از ادامه كار آنان جلوگيري بعمل آمده و تحت تعقيب قانوني قرارخواهد گرفت .
ماده 8 - دارايي سازمان عبارتست از كليه حقوق و دارايي هاي " سازمان راديو و تلويزيون ملي ايـران سابـق "اعم از امتيـازات، اموال منـقـول و غيرمنـقـول، سهام و سرمايه ها در شركت هاي دولتي و غيردولتي، مطالبات، وجوه نقدي و سپرده و تاسيسات و نظاير آن. سازمان همچنين جانشين قانوني "سازمان راديو و تلويزيون ملي ايران سابق " در مورد كليه حقوق و تعهدات آن مي باشد.

فصل دوم - هدفها و وظايف و اختيارات
ماده 9 - هدف اصلي سازمان بعنوان يك دانشگاه عمومي نشر فرهنگ اسلامي، ايجاد محيط مساعد براي تزكيه و تعليم انسان و رشد فضايل اخلاقي و شتاب بخشيدن به حركت تكاملي انقلاب اسلامي در سراسر جهان ميباشد . اين هدفها در چهارچوب برنامه هاي ارشادي، آموزشي، خبري و تفريحي تامين مي گردد. مشروح هدفها و برنامه هاي سازمان در زمينه هاي گوناگون در خط مشي و اصول برنامه هاي سازمان مصوب مجلس شوراي اسلامي ذكر شده است .
ماده 10 - بمنظور بهره برداري بيشتر از امكانات موجود سازمان و شناسايي و جذب استعدادهاي هنري موجود جامعه سازمان ميتواند با هماهنگي وزارت ارشاد اسلامي به تشكيل واحدها و گروهاي فرهنگي ، هنري ، تحقيقاتي و نيز تاسيس سالنهاي نمايش و ايجاد نمايشگاهها اقدام كند.
ماده 11 - سازمان بايد از طريق توليد برنامه هاي مفيد راديو تلويزيوني وعرضه آن در سطح جهاني به گسترش مبادلات و ارتباطات بين المللي با رعايت موازين اسلامي اقدام كند.
ماده 12 - بمنظور تامين نيروي انساني موردنياز در رشته هاي هنري و تخصصهاي فني، سازمان موظف است به تكميل و گسترش دانشكده صدا و سيماي جمهوري اسلامي در حد نياز بپردازد.
ماده 13 - سازمان مي تواند آن رشته از فعاليت هاي خود را كه مقتضي بداند به صورت شركت اداره كند يا در شركتهاي ديگر دولتي يا غيردولتي كه موضوع آن در زمينه فعاليتهاي سازمان است سرمايه گذاري و مشاركت كند.

فصل سوم - اركان سازمان
ماده 14 - سازمان داراي اركان زير است :
1 - شوراي سرپرستي
2 - مديرعامل
ماده 15 - نحوه انتخاب اعضاي شوراي سرپرستي و چگونگي رسميت يافتن جلسات اعتبار مصوبات شوراي سرپرستي برابر قانون اداره صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران ميباشد.
تبصره 1 - اعضاي اصلي شوراي سرپرستي باستثنا شغل نمايندگي مجلس شوراي اسلامي براي نماينده قوه مقننه حق داشتن شغل ديگري را ندارند.
تبصره 2 - شوراي سرپرستي موظف است در اولين نشست يكي از اعضا را بمدت 6 ماه بعنوان دبير شورا انتخاب نمايد . كليه مكاتبات شورا به امضاي دبير خواهد بود و تجديد انتخاب وي بلامانع است .
تبصره 3 - جلسات شوراي سرپرستي هر هفته حداقل دوبار تشكيل مي شود و در صورت لزوم جلسات فوق العاده تشكيل خواهد شد.
تبصره 4 - اعضاي علي البدل شوراي سرپرستي موظفند حداقل هفته اي يكبار در جلسات شورا شركت نمايند، بديهي است مي توانند در همه جلسات حضور داشته و اظهارنظر نمايند ولي در صورت وجود عضو اصلي حق راي نخواهند داشت .
تبصره 5 - عزل نمايندگان قوه مقننه با پيشنهاد حداقل 15 نفر از نمايندگان و مذاكرات مخالف و موافق حداكثر بمدت 2 ساعت و با راي اكثريت مطلق نمايندگان حاضر صاحب راي انجام خواهد شد .
ماده 16 - وظايف و اختيارات شوراي سرپرستي عبارتست از:
- تهيه و تنظيم و اصلاح خط مشي كلي و اساسنامه سازمان و اصول برنامه ها و تقديم آن به مجلس شوراي اسلامي با رعايت اصل 74 قانون اساسي .
- تهيه و تصويب نمودار تشكيلاتي واحدها، معاونتها و مديريتهاي مندرج در اين قانون و شرح وظايف و مسووليتهاي آن .
تبصره - ايجاد يا انحلال هر بخش يا پست سازماني بايد بتصويب شوراي سرپرستي برسد.
- نظارت مستقيم و فعال بركليه برنامه ها از جهت انطباق با خط مشي مصوب و نظارت بر امور جاري سازمان و عملكرد واحدها.
- تعيين چهارچوب برنامه ها و تصويب طرح ها و برنامه هاي راديويي و تلويزيوني بر اساس خط مشي مصوب مجلس شوراي اسلامي و ايجاد هماهنگي لازم در زمينه سياست تبليغاتي داخلي و خارجي با مقامات مسوول كشور.
- انتخاب مدير عامل با اكثريت آرا براي مدت دو سال و انتخاب مجدد وي بلامانع است
تبصره - شوراي سرپرستي موظف است در صورت فوت، استعفا يا بركناري مدير عامل فردي را از داخل يا خارج شورا بعنوان سرپرست جهت انجام وظايف محوله انتخاب و ظرف مدت يك ماه مديرعامل را انتخاب كند.
- انتخاب بازرس (حسابرس ).
- جلوگيري از تخلفات و انحرافات از طريق مديرعامل و رسيدگي به شكايت و اقدام براي رفع نواقص .
- بررسي و تصويب و تاييد بودجه سالانه كه بوسيله مديرعامل پيشنهاد مي شود.
- بررسي و تصـويـب آيين نامه هـاي مـالي، معـاملاتي، اداري و استخدامي سازمان و شركت هاي تابعه .
- بررسي و تصويب گزارش سالانه عمليات، ترازنامه و حساب سود و زيان شركتهاي تابعه.
- تصويب سرمايه گذاري در شركت هاي تابعه و اتخاذ تصميم در مورد پيشنهادهاي مربوط به تغييرات سرمايه .
- بررسي و تصويب اساسنامه شركتها و موسسات تابعه .
- اتخاذ تصميم در مورد خريد سهام يا سهم الشركه سايرشركتها و همچنين اتخاذ تصميم در مورد فروش اينگونه سهام يا سهم الشركه و خريد و فروش اوراق و اسناد بهادار دولتي .
- گزارش عملكرد سازمان هر سه ماه يكبار به قواي سه گانه .
- تاييد صلاحيت هاي مندرج در قانون اداره صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران در مورد معاونين مديرعامل .
تبصره - عزل و نصب معاونين سازمان و مديران مراكز شهرستانها و مسوولان دفاتر خارج از كشور به پيشنهاد مديرعامل و تصويب شوراي سرپرستي و حكم مديرعامل خواهدبود.
ماده 17 - وظايف و اختيارات مديرعامل بشرح زير است :
- اداره امور سازمان .
- تهيه طرحها و برنامه هاي راديويي و تلويزيوني و تقديم آن به شوراي سرپرستي جهت تصويب .
- ايجاد هماهنگي و انسجام بين كليه واحدها و مراكز سازمان .
- اداره امور كاركنان و امور استخدام اعم از استخدام، عزل و نصب كاركنان و معاونين سازمان طبق قوانين و آيين نامه هاي مربوطه .
- اجراي كليه مصوبات شوراي سرپرستي .
- تهيه و تنظيم بودجه سالانه جهت ارايه به شوراي سرپرستي .
- عقد قرارداد با اشخاص حقيقي و حقوقي و نمايندگي سازمان در مقابل مراجع اداري و قضايي و انتخاب وكيل با حق توكيل تا يك درجه و پايان دادن به دعاوي از طريق مصالحه و نيز ارجاع به داوري با رعايت اصول 77 و 125و َ139 قانون اساسي .
تبصره - عقد قراردادهاي خارجي و ارجاع به داوري بايد بتصويب شوراي سرپرستي برسد.
- ارايه گزارش كتبي عملكرد سازمان هر دو ماه يكبار به شوراي سرپرستي .
تبصره 1 - مديرعامل مي تواند به مسووليت خود قسمتي از اختيارات خود را به هر يك از مسوولين حوزه هاي مديريت سازمان تفويض كند.
تبصره 2 - مديرعامل در برابر شورا مسوول است و در كليه اموري كه بر طبق اين اساسنامه بعهده او گذاشته شده است بايد پاسخگو باشد.
ماده 18 - بازرس سازمان از بين اشخاص مسلمان، آگاه و ملتزم به وظايف ديني كه در امور حسابداري داراي اطلاعات و تجارب كافي باشد از طرف شوراي سرپرستي براي مدت دو سال انتخاب مي mشود و تجديد انتخاب او بلامانع است .
تبصره - در صورت فوت يا استعفا يا تغيير و بركناري بازرس شوراي سرپرستي ظرف يكماه شخص واجد صلاحيتي را بجاي او انتخاب خواهد كرد.
ماده 19 - وظايف بازرس (حسابرس ) عبارتست از:
1 - بررسي امور مالي سازمان و ترازنامه و حساب سود و زيان شركتهاي وابسته و تهيه گزارشهاي لازم جهت ارايه به شوراي سرپرستي . گزارش مزبور بايد تا پايان خرداد ماه تسليم شوراي سرپرستي شود.
2 - تطبيق عمليات سازمان با بودجه مصوب .
3 - انجام ساير اقداماتي كه طبق قانون تجارت به عهده بازرس گذاشته شده است نسبت به شركتهاي وابسته .
تبصره 1 - بازرس وظايف خود را طبق آيين نامه خاصي كه به تصويب شوراي سرپرستي ميرسد انجام خواهد داد.
تبصره 2 - بازرس جهت انجام وظايف قانوني خود حق مراجعه به واحدها و بررسي كليه دفاتر و اسناد مالي را دارد ولي اجراي وظايف محوله نبايد مانع جريان عادي كار سازمان گردد.
تبصره 3 - چنانچه بازرس در جريان رسيدگي تخلفات يا اشتباهاتي را مشاهده نمايد مراتب را به اطلاع شوراي سرپرستي خواهد رساند.



مدیریت سازمان صدا وسیما
بر اساس اصل یکصد و هفتاد و پنجم قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران رئیس صدا و سیمای ایران مستقیماً توسط رهبر جمهوری اسلامی منصوب می‌شود. مدت ریاست این فرد منصوب به‌طور سنتی ۵ سال بوده‌است و در پایان هر دوره می‌تواند از سوی رهبر ایران تمدید شود.
۱- صادق قطب زاده از ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۱
۲- محمد هاشمی از ۱۳۶۱ تا ۱۳۷۳
۳- علی لاریجانی از ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۳
۴- عزت‌الله ضرغامی از ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۳


چشم انداز در افق 10 ساله:
با اميد به عنايات الهي و عزم همه جانبه، سازمان صدا و سيما در ده سال آينده (1393 ه.ش) از جايگاهي با مشخصات زير برخوردار خواهد بود:
1ـ داراي نقشي بي ‌بديل در جهت‌ دهي مثبت به تحولات فكري، فرهنگي، سياسي، اقتصادي و اجتماعي جامعه با تكيه بر اطلاعات دقيق و همه جانبه از نيازها و انتظارات مخاطبان خويش؛ و بسترساز توسعه همه‌جانبه كشور و همواركننده راه رشد و بسط اخلاق، معنويت و ارزش‌هاي ديني در جامعه.
2ـ مورد اعتماد آحاد جامعه و منبع خبري و اطلاع‌رساني مورد وثوق مردم.
3ـ الهام‌بخش و اثرگذار بر تحولات منطقه و جهان اسلام در ترازي برتر از ساير رقبا.
4ـ برخوردار از توسعه كيفي در همه ابعاد و توليدكننده انبوه محصولات فرهنگي ـ هنري فاخر در قالب‎هاي مختلف فيلم، سريال، انيميشن، مستند، موسيقي و نماهنگ تصويري و برخوردار از مزيت رقابتي چشمگير و باثبات در مهندسي و توليد پيام در مقايسه با ديگر رقبا (اعم از منابع متنوع خبري داخلي و خارجي، راديو و تلويزيون‎هاي ماهواره‎اي رقيب و توليدات چند رسانه‎اي در محيط اينترنت).
5ـ داراي آرايش رسانه‎اي جامع، نافذ و مؤثر در عرصة استاني، ملي، منطقه‌اي و جهاني از حيث شبكه‎ها و كانال‌هاي عمومي و تخصصي راديو ـ تلويزيوني و شبكه‎هاي متعامل اينترنتي با بهره‎گيري از فناوري پيشرفته رسانه‎اي.
6ـ برخوردار از قدرت انعطاف لازم به منظور انطباق با شرايط و نيازهاي متحول و گاه غيرقابل پيش‎بيني در عرصه تحولات جهاني و نيز عرصه تحولات داخلي و منطقه‎اي.


استراتژیهای پنج ساله تولید


1ـ تلاش در جهت اجراي نظام كارآمد و اثربخش "مديريت پيام" در تمامي ابعاد آن (سياست‌گذاري، برنامه‌ريزي، توليد، تأمين، نظارت، پخش، نيازسنجي، اثرسنجي و نظرسنجي) و ايجاد تحول در محتواي برنامه‌ها و نيز ايجاد تنوع در گونه‌هاي خبري و توسعه كيفي خبر متناسب با نيازهاي نو و تحولات فرهنگي جامعه در راستاي تحقق "مأموريت" و "كتاب برنامه" سازمان.
2ـ بازنگري و اصلاح فرآيند توليد، تأمين و پخش برنامه ‎ ها در راستاي نظام "مديريت پيام" .
3ـ ارتقاي نظارت و ارزيابي كيفي و محتوايي درون‌زا در تمامي مراحل فرآيند توليد، تأمين و پخش برنامه‌ها، به همراه تقويت نظام نظارت و ارزيابي پس از پخش.
4ـ تحكيم و افزايش مزيت رقابتي رسانه در برابر محصولات شبكه ‎ هاي راديويي و تلويزيوني منطقه و شبكه ‎ هاي ماهواره ‎ اي رقيب .
5ـ تحكيم اعتماد عمومي به رسانه در سطح آحاد جامعه در سايه حفظ استقلال سازمان در برابر فشارهاي ناشي از گروه‌ها، گرايش‌ها و سليقه ‎ هاي سياسي، اجتماعي خاص و ايفاي نقش فراجناحي و فرابخشي در تراز رسانه ملي .
6ـ توليد و عرضه هر چه بيشتر محتوا در شبكه‌هاي اطلاع‌رساني رايانه‌اي به منظور تقويت اينترانت ملي و تعديل نياز مردم به اينترنت جهاني و حفظ موقعيت سازمان به عنوان قطب فعاليت‌هاي اطلاع‌رساني رايانه‌اي در كشور .
7ـ توسعه كمّي و كيفي توليدات پويانمايي، فيلم داستاني (ويديويي) و ارتقاي كيفي سريال‌هاي تلويزيوني و تعديل نياز رسانه به تأمين فيلم و سريال خارجي به ويژه در برنامه ‎ هاي كودك و نوجوان.
8ـ توليد برنامه ‎ هاي سرگرمي، تفريحي و طنز فاخر بر اساس طراحي شاخص ‎ هاي مدون و ملهم از ارزش‌ها و معيارهاي هنر اسلامي ايراني و پرهيز از سطحي ‎ نگري و ابتذال در اين زمينه.
9ـ ارتقاي "ابعاد هويتي جوانان" و توسعه كمّي و كيفي برنامه‌هاي مربوط به "دوره جواني" و ارائه آموزش‌هاي مناسب به جوانان به منظور برخورداري از مهارت‌هاي لازم در مديريت صحيح و هوشمندانه اوقات فراغت خويش .
10ـ توليد برنامه در زمينه تحكيم جايگاه زن و مقام خانواده در فرهنگ اسلامي ـ ايراني و الگوسازي صحيح و مؤثر در اين زمينه و دفع شبهات فمينيستي .
11ـ توليد برنامه متناسب با نيازها و انتظارات اقشار تحصيلكرده و گروه نخبگان و فرهيختگان جامعه و افزايش ضريب نفوذ رسانه در اين اقشار و تقويت رابطه آنها با رسانه ملي .
12ـ توليد برنامه متناسب با نياز گروه كودك و نوجوان و تحكيم زيرساخت‌هاي تربيتي، فكري، اعتقادي و انقلابي قشر نوباوه كشور در راستاي فرهنگ و ارزش‌هاي ايراني ـ اسلامي .
بیانیه ماموریت رسانه ملی


سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران به مثابه دانشگاه عمومي و با بهره‌گيري از هنر فاخر و سمت‌دهي مؤثر و كارآمد آن،
• از طريق كانال‌هاي راديويي و تلويزيوني، و برخوردار از رسانه‌هاي مجازي (شبكه‌هاي رايانه‌اي و اينترنتي) و مكتوب
• با توليد و پخش برنامه‌هاي متنوع آموزشي، خبري و اطلاع‌رساني، سرگرمي و تفريحي و …
• در حوزه استاني، ملي، منطقه‌اي و جهاني
• با مخاطبان گسترده اعم از ايرانيان داخل و خارج از كشور، فارسي زبانان آسياي ميانه و شبه قاره، مسلمانان جهان و ديگر شهروندان جامعه جهاني
مأموریت "مدیریت و هدایت فرهنگ و افکار عمومی جامعه" را بر اساس "اهداف کلان" زیر بر عهده دارد:
1ـ تعميق و ارتقاي "معرفت و ايمان روشن‌بينانه"، "اخلاق فاضله" و "رفتار ديني خالصانه" آحاد جامعه و حفظ و اعتلاي "فرهنگ و هويت ايراني ـ اسلامي"
2ـ ريشه‌دار كردن شناخت و باور عمومي به "ارزش‌ها و بنيان‌هاي فكري انقلاب و نظام اسلامي" و
"ولايت فقيه"
3ـ مصونيت بخشيدن به اذهان عمومي جامعه در قبال تأثيرپذيري از موج مخرب "تهاجم فرهنگي و فكري" بيگانه به ويژه "سكولاريزم"، "گرايش‌هاي الحادي و مادي" و فرهنگ "ليبراليزم غربي"
4ـ افزايش باور عمومي نسبت به "اصالت و پايگاه مردمي" و "كارآمدي" نظام جمهوري اسلامي ايران در داخل و خارج از كشور
5ـ ايجاد "انگيزه ملي"، "همگرايي و همكاري عمومي" در جهت افزايش "اقتدار، وحدت‎ و امنيت‎ ملي"
6ـ ايجاد "اميد"، "نشاط" و"خودباوري ملي" در جهت "نهضت نرم‌افزاري و توليد علم" و "رشد و توسعة فرهنگي، اجتماعي، سياسي و اقتصادي" كشور
7ـ روشنگري همه جانبه در خصوص "استعمار فرانو" و ايجاد "همگرايي و همبستگي عمومي" در ميان مسلمانان جهان در راستاي حفظ "منافع جهان اسلام" و مقابله با تبليغات مخرب رسانه‎هاي بيگانه در جهت تضعيف چهره اسلام و نظام جمهوري اسلامي در سطح برون ‎مرزي
در ايفاي مأموريت فوق اهمّ “اصول و ارزش‌هاي حاكم بر رسانه ملي” عبارتند از:
1ـ حاكميت ارزش‌هاي ايراني، اسلامي و انقلابي بر تمامي سياستگذاري‌ها، برنامه‌ريزي‌ها و توليدات .
2ـ امين نظام و مورد اعتماد مردم و پل ارتباطي مستحكم ميان آحاد جامعه و مسئولان نظام و تسهيل‌كننده رابطه همدلانه و صميمانه مردم و دولت .
3ـ توجه به نياز، مصلحت و ميل مخاطب در امر سياستگذاري و برنامه‌سازي .
4ـ رعايت اصول و ارزش‌هاي حرفه‌اي، فني، هنري و كارشناسي در توليد برنامه‌ها .
5ـ رعايت بي‌طرفي در حوزه رقابت‌هاي سياسي جناح‌هاي درون نظام و حاكميت مصالح نظام و مردم در اين حوزه .
6ـ احترام به فرهنگ اقوام و طوايف مختلف موجود در كشور و پرهيز از هر گونه تعريض قومي، مذهبي و ديني در راستاي حفظ وحدت، يكپارچگي و انسجام ملي .
7ـ توجه به تمامي آحاد جامعه به عنوان مخاطبان رسانه ملي شامل اقشار، اقوام، جنسيت، طبقات سني و گروه‌هاي تحصيلي مختلف .
8ـ پاسداري از خط و زبان فارسي و ميراث كهن فرهنگ اسلامي ـ ايراني و تاريخ كهن ايران زمين .
9ـ رعايت آزادي بيان و نشر افكار و تضارب آراء با رعايت موازين اسلامي و مصالح كشور .
10ـ حامي ديانت و معنويت، صلح و نوعدوستي، عدالت و برابري و حمايت از مستضعفان و امت اسلامي در عرصه جهاني .

زندگی نامه ریاست کنونی سازمان صدا وسیما
زندگینامه و سوابق اجرایی عزت الله ضرغامی

سیدعزت الله ضرغامی متولد 1338، متاهل و دارای 4 فرزند است. وی فارغ التحصیل مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مدیریت در مقطع کارشناسی ارشد است.
او فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی خود را از سالهای قبل از انقلاب اسلامی با تشکیل جلسات آموزشی و تحلیلی
برای جوانان جنوب شهر با هدف ترویج فرهنگ انقلاب اسلامی آغاز کرد و در پی پیروزی انقلاب شکوهمند
اسلامی ایران در کسوت دبیری آموزش و پرورش به تشکیل کلاسهای آموزشی و تحلیلی برای مربیان امور تربیتی
و دانش آموزان در منطقه نازی آباد پرداخت.
وی سالها آثار، افکار و اندیشه های شهید مطهری را در قالب کلاسهای آموزشی، درج مقالات و دوره های تخصصی تدریس و تبیین کرده است.
ضرغامی عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویی دانشگاه امیر کبیر بوده و پس از انقلاب فرهنگی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی این دانشگاه شد.
وی همراه با سایر دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در فتح لانه جاسوسی مشارکت فعال داشت و در آغاز جنگ تحمیلی، آموزه های علمی خود را در خدمت مدافعان انقلاب به کار گرفت و مدیریت پروژه های حساس تحقیقاتی و تولیدی در صنایع دفاعی را عهده دار شد.
ضرغامی دراین دوره با بهره گیری مناسب از ظرفیت و توان علمی و تخصصی دانشگاههای کشور گامی مهم برای ایجاد ارتباط بین صنعت دفاعی و اعضای هیات علمی و دانشجویان کشور برداشت.
او از سال 65 به عنوان مشاور طرح و برنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضوکمیسیون مشورتی این شورا مشغول خدمت شد و در تصویب طرحهای بنیادین شورای انقلاب فرهنگی مشارکت فعال داشت.
وی از سال 71 تا 76 به عنوان مشاور عالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون امور مجلس و استانها و معاون امور سینمایی این وزارتخانه خدمت کرد.
ضرغامی همچنین عضو شورای عالی سیاستگذاری خبرگزاری جمهوری اسلامی و شورای نظارت برسازمان صدا و سیما بوده است.
وی از سال 76 تا 79 معاون امور مجلس وزارت دفاع و پس از آن تا 83 به عنوان معاون امور مجلس و استانهای صدا و سیمای جمهوری اسلامی مشغول خدمت بوده است.
همچنین سابقه وی در صداوسیما از سال 62 و با نویسندگی برنامه های رادیویی آغاز شد . ضرغامی در دوران همکاری با شورای عالی انقلاب فرهنگی، جهاد دانشگاهی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیمای جمهوری اسلامی، ارتباط صمیمی و نزدیک با اقشار فرهنگی، نویسندگان و هنرمندان داشته و همفکری و همراهی صاحبان فکر، هنر و قلم را درتحکیم دستاوردهای فرهنگی انقلاب اسلامی پیگیری می کرد. وی دهها مقاله در ارتباط با موضوعات فرهنگی، هنری و سیاسی در مطبوعات و نشریات کشور درج کرده است.
معاونتهای سازمان صدا وسیما
1- معاونت اداری و مالی
2- معاونت امور مجلس و استانها
3- معاونت آموزش و پژوهش
4- معاونت برونمرزی
5- معاونت سیما
6- معاونت صدا
7- معاونت سیاسی
8- معاونت توسعه و فناوری رسانه
معاونت اداری و مالی
معاونت اداري و مالي صدا و سيما نقش حساس و مهمي در رسالت رسانه اي سازمان دارد كه اكنون زير نظر آقاي تقدس ن‍ژاد اداره مي شود.
اين معاونت وظيفه خطير اطلاع رساني، سازماندهي پرسنل،‌ ايجاد شرايط رفاهي آنان را برعهده دارد و تهيه منابع براي توليدات رسانه اي از ديگر وظايف اين معاونت مي باشد حمايت كردن از صدا و سيما در جهت انجام اهداف و ماموريت ها با استفاده از جذب نيروهاي متخصص انساني و لايق و فراهم كردن تجهيزات
معاونت امور مجلس و استانها
این معاونت مسئولیت حمایت مالی و فنی مراکز صدا وسیمای استانها را برعهده دارد. یکی دیگر از مسئولیتهای این معاونت،پوشش برنامه های مجلس جمهوری اسلامی میباشد.
معاونت آموزش و پژوهش
این معاونت مسئولیت آموزش کارکنان و همچنین دانشجویان دانشگاههای صداوسیما رابرعهده دارد.همچنین این معاونت از پژوهشهای پژوهشگران حمایت میکند.
معاونت برونمرزی
این معاونت مسئولیت پخش شبکه های رادیویی و تلویزیونی برای کشورهای خارجی برعهده دارد تا بتواند مردم این کشورها را با فرهنگ ایرانیان آشنا کند.
معاونت سیما
این معاونت مسئولیت حمایت مالی و برنامه ای شبکه های تلویزیونی را برای ایرانیان داخل و خارج کشور را برعهده دارد.
معاونت صدا
این معاونت مسئولیت حمایت مالی و برنامه ای شبکه های رادیویی را برای ایرانیان داخل کشور را برعهده دارد.
معاونت سیاسی
این معاونت مسئولیت حمایت مالی و برنامه ای انواع بخشهای خبری در شبکه های مختلف برای ایرانیان داخل و خارج کشور را برعهده دارد.
معاونت توسعه و فناوری رسانه
این معاونت مسئولیت حمایت فنی کلیه شبکه های رادیویی و تلویزیونی از مرحله تولید تا پخش و ارسال را برعهده دارد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: کورش قلی زاده